Gå til innhold

BSU - bruke avdrag til boliglån på billån istedet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Vi vurderer hva vi skal bruke BSU på.

Vi har et boliglån på 2,000,000kr og billån på 400,000kr. Billånet har 2-3% høyere rente. Jeg har 150,000kr i BSU midler å bruke da jeg har fylt 34år.

Jeg ser at man kan bruke BSU til å betale avdrag på boliglånet fram til det er tomt. Vi betaler ca. 10,000kr pr måned. Vil det lønne seg å bruke BSU på avdrag og bruke det man ellers ville brukt på avdraget til å betale billånet? Da får vi betalt inn 10,000kr ekstra i mnd på et dyrere lån i litt over 1 år.

Er jeg helt på bærtur eller er dette smartere enn å bruke alt med en gang på nedbetaling av boliglånet?🙉

Har ikke lest om denne måten å bruke BSU på, så derfor må jeg spørre hva andre tenker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du bruker BSU på noe annet enn bolig, må du betale tilbake skattefordelen... blir fort dyrere enn planlagt da.

Skrevet

Man betaler alltid ned dyreste rente først. Hvis en spareform har lavere rente (og andre fordeler) enn rentene på et lån, er det bedre å betale ned.

Man kan ikke betale billånet direkte med BSU uten å tilbakebetale skattefordelene, så det å bruke BSU-pengene til nedbetaling av boliglånet, for å igjen bruke den vanlige lønnen til å betale billånet er helt greit.

Det du uansett burde ha gjort hvis det er nok ledig verdi i boligen, er å bake bilen inn i boliglånet.

Anonymkode: c5c16...e4e

Skrevet

Beste alternativ:

Betal hele bsu på lånet, spør banken om å få øke boliglån til å innfri billån.

Nest beste:

Hvis banken ikke tillater bil inn i boliglån; betal hele bsu inn på boliglån, og bruk mnd penger til å betale ned dyrt billån. Spør deretter banken når du må begynne å betale på boliglånet igjen for å unngå mislighold.

Skrevet
Ti T Usen skrev (1 time siden):

Beste alternativ:

Betal hele bsu på lånet, spør banken om å få øke boliglån til å innfri billån.

Nest beste:

Hvis banken ikke tillater bil inn i boliglån; betal hele bsu inn på boliglån, og bruk mnd penger til å betale ned dyrt billån. Spør deretter banken når du må begynne å betale på boliglånet igjen for å unngå mislighold.

Ja, det var egentlig mye bedre. Hvis banken går med på det så får vi nedbetalt billånet og lånet vil fortsatt ligge under 85% av verdivurderingen.

Skrevet
Veggdyret skrev (1 time siden):

Hvis du bruker BSU på noe annet enn bolig, må du betale tilbake skattefordelen... blir fort dyrere enn planlagt da.

Vet det, men tror ikke du leste spørsmålet.

• Liker 2
Skrevet

Bare husk at hvis du baker inn billånet i boliglånet, og du har lang nedbetalingstid, kan total lånekostnad bli høyere enn om du hadde et eget billån med høyere rente, men med kort nedbetalingstid. Dette kan kompenseres ved å betale inn ekstra avdrag på boliglånet, slik at det som utgjør ekstra kostnad for bil er nedbetalt etter f. eks. fem år.

Anonymkode: 75767...054

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare husk at hvis du baker inn billånet i boliglånet, og du har lang nedbetalingstid, kan total lånekostnad bli høyere enn om du hadde et eget billån med høyere rente, men med kort nedbetalingstid. Dette kan kompenseres ved å betale inn ekstra avdrag på boliglånet, slik at det som utgjør ekstra kostnad for bil er nedbetalt etter f. eks. fem år.

Anonymkode: 75767...054

Ja, dette er et godt poeng. Så moralen er egentlig: Betal gjeld fort:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...