Jennygoom Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 Hei folkens! Vi vurderer hva vi skal bruke BSU på. Vi har et boliglån på 2,000,000kr og billån på 400,000kr. Billånet har 2-3% høyere rente. Jeg har 150,000kr i BSU midler å bruke da jeg har fylt 34år. Jeg ser at man kan bruke BSU til å betale avdrag på boliglånet fram til det er tomt. Vi betaler ca. 10,000kr pr måned. Vil det lønne seg å bruke BSU på avdrag og bruke det man ellers ville brukt på avdraget til å betale billånet? Da får vi betalt inn 10,000kr ekstra i mnd på et dyrere lån i litt over 1 år. Er jeg helt på bærtur eller er dette smartere enn å bruke alt med en gang på nedbetaling av boliglånet?🙉 Har ikke lest om denne måten å bruke BSU på, så derfor må jeg spørre hva andre tenker.
Veggdyret Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Hvis du bruker BSU på noe annet enn bolig, må du betale tilbake skattefordelen... blir fort dyrere enn planlagt da.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Man betaler alltid ned dyreste rente først. Hvis en spareform har lavere rente (og andre fordeler) enn rentene på et lån, er det bedre å betale ned. Man kan ikke betale billånet direkte med BSU uten å tilbakebetale skattefordelene, så det å bruke BSU-pengene til nedbetaling av boliglånet, for å igjen bruke den vanlige lønnen til å betale billånet er helt greit. Det du uansett burde ha gjort hvis det er nok ledig verdi i boligen, er å bake bilen inn i boliglånet. Anonymkode: c5c16...e4e
Ti T Usen Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 Beste alternativ: Betal hele bsu på lånet, spør banken om å få øke boliglån til å innfri billån. Nest beste: Hvis banken ikke tillater bil inn i boliglån; betal hele bsu inn på boliglån, og bruk mnd penger til å betale ned dyrt billån. Spør deretter banken når du må begynne å betale på boliglånet igjen for å unngå mislighold.
Jennygoom Skrevet 13. desember 2022 Forfatter #5 Skrevet 13. desember 2022 Ti T Usen skrev (1 time siden): Beste alternativ: Betal hele bsu på lånet, spør banken om å få øke boliglån til å innfri billån. Nest beste: Hvis banken ikke tillater bil inn i boliglån; betal hele bsu inn på boliglån, og bruk mnd penger til å betale ned dyrt billån. Spør deretter banken når du må begynne å betale på boliglånet igjen for å unngå mislighold. Ja, det var egentlig mye bedre. Hvis banken går med på det så får vi nedbetalt billånet og lånet vil fortsatt ligge under 85% av verdivurderingen.
Jennygoom Skrevet 13. desember 2022 Forfatter #6 Skrevet 13. desember 2022 Veggdyret skrev (1 time siden): Hvis du bruker BSU på noe annet enn bolig, må du betale tilbake skattefordelen... blir fort dyrere enn planlagt da. Vet det, men tror ikke du leste spørsmålet. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 Bare husk at hvis du baker inn billånet i boliglånet, og du har lang nedbetalingstid, kan total lånekostnad bli høyere enn om du hadde et eget billån med høyere rente, men med kort nedbetalingstid. Dette kan kompenseres ved å betale inn ekstra avdrag på boliglånet, slik at det som utgjør ekstra kostnad for bil er nedbetalt etter f. eks. fem år. Anonymkode: 75767...054
Ti T Usen Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bare husk at hvis du baker inn billånet i boliglånet, og du har lang nedbetalingstid, kan total lånekostnad bli høyere enn om du hadde et eget billån med høyere rente, men med kort nedbetalingstid. Dette kan kompenseres ved å betale inn ekstra avdrag på boliglånet, slik at det som utgjør ekstra kostnad for bil er nedbetalt etter f. eks. fem år. Anonymkode: 75767...054 Ja, dette er et godt poeng. Så moralen er egentlig: Betal gjeld fort:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå