Gå til innhold

Erstatte gamle vinduer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et eldre hus med kjempekoselige rutere vinduer. De er doble og det innerste vinduet har ikke ruter. De begynner å bli råtne, og trekker også en del. Har hatt snekkere her som anbefaler å bytte vinduer til nye. Men må nye vinduer se så kjipe og stusselige ut? Eneste de finner er husmorvinduer med fake «ruter» utenpå. Lages ikke koselige rutete vinduer med hyggelige hengsler lengre? Bor i Oslo, om noen har tips…

Anonymkode: a4a97...d25

• Hjerte 1
Skrevet

Mener du sprosser? Får sikkert kjøpt mer spesielle vinduer på bestilling men det er dyrt. 

Anonymkode: 75da9...fb4

• Liker 5
Skrevet

Det er mange vinduer med gjennomgående sprosser, det finnes også firmaer som lager koblede vinduer (litt gammeldagse og tungvinte ved rengjøring da en gjerne får ytter- og innerside på 2 glass i hvert fag). Firmaet som lager koblede vinduer heter Røros-vinduer, men det finnes et HAV av vinduer i mellom H-vinduer og Røros… og det er stor variasjon i priser. Disse snekkerne som har påpekt de gamle vinduene, har sikkert tips om leverandører

• Liker 3
Skrevet
Fjugur skrev (36 minutter siden):

Det er mange vinduer med gjennomgående sprosser, det finnes også firmaer som lager koblede vinduer (litt gammeldagse og tungvinte ved rengjøring da en gjerne får ytter- og innerside på 2 glass i hvert fag). Firmaet som lager koblede vinduer heter Røros-vinduer, men det finnes et HAV av vinduer i mellom H-vinduer og Røros… og det er stor variasjon i priser. Disse snekkerne som har påpekt de gamle vinduene, har sikkert tips om leverandører

Takk! Men vårt hus er et funkis-hus fra 30-tallet, så det er liksom ikke sånne smårutete «dukkehus»/hytte-vinduer. Da føler jeg man får veldig «ferdighus fra 90-tallet»-følelse, om du skjønner? Supervanskelig å ordlegge meg når jeg ikke kan noenting om hverken byggeskikk eller faguttrykk.. Har prøvd å spørre snekkerne, men virker ikke som de forstår problemet med svingvinduer med metall-håndtak og fake sprosser utenpå…

Skrevet
Fjugur skrev (41 minutter siden):

Hvor finner du dette havet på nettet? Jeg finner liksom ikke noe ordentlig når jeg prøver å søke..

Skrevet

Du kan få akkurat slike vinduer du vil, men da må de ofte spesialbestilles og da koster det. Vi bestilte vinduer som vi ville ha, da vi ikke fant akkurat det vi ville i den størrelsen vi ville. Nå er det noen år siden, men det kostet ca 100 000 å bytte alle vinduene våre. Men det kommer ikke noe varme ut eller noe kulde inn, så de er verdt hver krone. Pene å se på er de også. 

Vi bestilte fra Uldal. 

Anonymkode: 05a5c...821

• Liker 1
Skrevet

Supert med konkrete navn! Syns alt jeg ser på nett ser så kraftig ut. Våre vinduer er slanke i karmene… Ganske tynne lister

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har et eldre hus med kjempekoselige rutere vinduer. De er doble og det innerste vinduet har ikke ruter. De begynner å bli råtne, og trekker også en del. Har hatt snekkere her som anbefaler å bytte vinduer til nye. Men må nye vinduer se så kjipe og stusselige ut? Eneste de finner er husmorvinduer med fake «ruter» utenpå. Lages ikke koselige rutete vinduer med hyggelige hengsler lengre? Bor i Oslo, om noen har tips…

Det er mange produsenter som lager vinduer med gjennomgående sprosser.

En annen ting er at de gamle vinduene din nesten helt sikkert kan pusses opp. 
Dersom de er lagd av kjerneved kan du skrape av gammel maling og et ferniss av råte, så finner du frisk ved under.

Skrevet

Har du bilde av vinduene, så er det litt enklere å komme med konkrete tips. Litt av problemet med å bytte originale vinduer med nye vinduer, er at de gjerne har en tykkere karm og tykkere sprosser og ofte ikke gjennomgående sprosser på grunn av andre energikrav i dag enn før. 

Anonymkode: 34290...beb

• Liker 3
Skrevet

Original funkis fra 30-tallet med sprossevinduer? Høres noe spesielt ut 🤔

Men du får laget nøyaktig kopi av de fleste vinduer, da blir de like men med bedre u-verdi.

Anonymkode: e224c...4d7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Original funkis fra 30-tallet med sprossevinduer? Høres noe spesielt ut 🤔

Men du får laget nøyaktig kopi av de fleste vinduer, da blir de like men med bedre u-verdi.

De er ikke typiske smårutete altså. Men de er originale, og de husene i området fra samme tid har også slike vinduer. Jeg syns de gamle vinduene gjør så mye for stilen inne. Elsker tilogmed det lett bølgene glasset.

Har absolutt ikke lyst til å bytte dem ut med klumpete nye vinduer. Hvor kan man lage nøyaktig kopi?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er ikke typiske smårutete altså. Men de er originale, og de husene i området fra samme tid har også slike vinduer. Jeg syns de gamle vinduene gjør så mye for stilen inne. Elsker tilogmed det lett bølgene glasset.

Har absolutt ikke lyst til å bytte dem ut med klumpete nye vinduer. Hvor kan man lage nøyaktig kopi?

Da misforstod jeg, trodde du hadde krysspostvinduer. Mange produsenter lager antikvariske kopier 👍 

Google har mange treff om du søker. Vi har selv brukt en av produsentene som kommer opp på første side ☺️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor finner du dette havet på nettet? Jeg finner liksom ikke noe ordentlig når jeg prøver å søke..

Du søker på vinduer og så ber du et firma om pris på ønsket vindu... mange lager etter mål

Skrevet

Vi sendte inn bilde til vindusprodusenten og ba om å få pris på likes mulig. Da lagde tilpasset de så det ble veldig lik stil som våre gamle, med dråpehengsler og alt, bare moderne isolerende vinduer med tykt glass. Vi brukte tindevinduer, men det finnes jo tonnevis av produsenter som sikker også kan tilpasse. 

Anonymkode: ee9fe...489

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om det er såpass spesielle vinduer, og det meste av forslag her er "det er ikke helt sånne vindu", så bør du legge ut bilder slik at det er mulig forstå hva du egentlig mener. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Problemet med gjennomgående sprosser og slikt er at det senker U-verdien på vinduet siden de danner kuldebroer. Samme problem får man med vinduer oppdelt i flere områder. Optimalt sett skal man ha et fastkarmvindu (vindu som ikke kan åpnes, disse har også mye slankere karmer og slipper inn mer lys) med 3-lags glass, dobbelt energibelegg og fylling med kryptongass. Det gir nok godt under halvparten av energitapet til et åpningsbart vindu med gjennomgående sprosser. Kanskje ned mot en tredjedel. 

Skrevet
-jk- skrev (5 timer siden):

Problemet med gjennomgående sprosser og slikt er at det senker U-verdien på vinduet siden de danner kuldebroer. Samme problem får man med vinduer oppdelt i flere områder. Optimalt sett skal man ha et fastkarmvindu (vindu som ikke kan åpnes, disse har også mye slankere karmer og slipper inn mer lys) med 3-lags glass, dobbelt energibelegg og fylling med kryptongass. Det gir nok godt under halvparten av energitapet til et åpningsbart vindu med gjennomgående sprosser. Kanskje ned mot en tredjedel. 

Men hvordan vasker man det når det ikke kan åpnes? Vi har ett slikt, men det er ut til verandaen..

Skrevet
-jk- skrev (5 timer siden):

Man får også vinduer med isokitt, da får man isolerglass, med sprosser og kittfals 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan vasker man det når det ikke kan åpnes? Vi har ett slikt, men det er ut til verandaen..

I 1.etg. så går man utvendig og vasker. 2 etg., da må det nok brukes stige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...