Gå til innhold

Kan man gå opp mer enn vekten på maten man spiser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss si jeg setter til livs en stor Freia melkesjokolade.

Den veier 200 gram.

Kan jeg gå opp mer enn de 200 grammene?

Anonymkode: 71724...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ca 7000 kalorier i et kilo fett. Hvis du spiser nøyaktig 200 gram melkesjokolade for mye vil du legge på deg rundt 150 gram. Dette blir veldig teoretisk, da. Drikker du en liter olivenolje vil du legge på deg mer enn et kilo fett. Det er ingen hovedregel om at man ikke kan gå opp mer enn vekta på maten man spiser, men da skal maten være svært kaloririk. 

Anonymkode: e2111...d01

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man det. 100g chips inneholder mye mer kalorier enn 100g agurk.

Anonymkode: 5253f...b9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig kan man det. 100g chips inneholder mye mer kalorier enn 100g agurk.

100g chips gir 5-600 kcal. Som tilsvarer mindre enn 100g fettvev verdt av kcal. 

Det skal godt gjøres at vekten av en enkelt matvare gir vektøkning utover det maten veier (dette har jeg sett på nå ved å beregne kaloriimmholdet i 500g nøtter; kalorimengden her (ca 3500) tilsvarer en halv kilo fettvev. 500g kaloririk mat = 500g.fettvev. alt dette er veldig teoretisk da kroppen neppe tar opp og lagrer alle kaloriene fra ett enkelt måltid; det er ved konstant overskudd over tid at vekten øker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ca 7000 kalorier i et kilo fett. Hvis du spiser nøyaktig 200 gram melkesjokolade for mye vil du legge på deg rundt 150 gram. Dette blir veldig teoretisk, da.

Anonymkode: e2111...d01

Teoretisk er ordet :)

Hvis det var slik i virkeligheten ville alle vært enten overvektige eller undervektige. Kroppen tilpasser forbrenningen i stor grad til hvor mye energi den får inn.

Anonymkode: 781ff...5b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du tenker vektoppgang i et minuttperspektiv (som er helt tullerusk, men det er en annen sak), så er det klart at om du spiser 200 gram sjokolade og kun det - så vil kroppen din veie 200 gram mer umiddelbart etterpå. 🤷‍♀️

Leste en forskningsartikkel om en dansk forsker som hadde testet noe om vekta på maten ifm vektnedgang. Noe med at han ikke spiste «tyngre» mat enn det han hadde variert i vekt siden dagen før eller noe. Det funka det (ta min forklaring med en klype salt, husker ikke så godt detaljene), men han spiste nok vanlig/sunt samtidig - ikke levde på kaloritett snacks liksom.

Anonymkode: 092dd...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten mente jeg ikke forskningsartikkel, men en artikkel om en forsker. Stor forskjell. 😂 sorry!

Anonymkode: 092dd...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis det var slik i virkeligheten ville alle vært enten overvektige eller undervektige. Kroppen tilpasser forbrenningen i stor grad til hvor mye energi den får inn.

This! Kroppen er faktisk ikke en kalkulator.

Anonymkode: a36e9...152

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja men likevel vil man ikke gå opp mer enn vekten på det man spiser, det er teoretisk umulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agent smith skrev (På 14.12.2022 den 15.55):

Ja men likevel vil man ikke gå opp mer enn vekten på det man spiser, det er teoretisk umulig

Nja, det avhenger litt av hvordan du ser på det. Dersom du veier deg morgenen etter, kan du veie en del mer. 

Når man spiser karbohydrater, vil disse lagres i musklene når de ikke brukes umiddelbart. Musklene lagrer samtidig 4 ganger så mye vann. Får du i deg veldig kaloritett mat eller drikke, vil kroppen derfor holde på mye vann. Du legger ikke nødvendigvis på deg, men det viser på vekta på kort sikt. Væsken tisses ikke ut før det har gått en stund. Mye karbohydrater kan også gjøre at fordøyelsen går treigt, og maten blir liggende lenge i tarmene. Og samtidig er det jo annen væske i systemet, som gjør at totalen blir at man "går opp i vekt". 

Anonymkode: 832f9...ce0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kommer ann på hva du mener med "gå opp"

Hvis du snakker om størrelse og vekt der og da så ja absolutt, og du kan gå opp med veldig mye mer enn vekten av det du spiser også, men da er det ikke snakk om at du har lagt på deg den mengden fett, men det vil være vannvekt det er snakk om. 

Så hvis du snakker om langsiktig vektøkning/vektnedgang så er det nesten umulig å legge på seg mer enn vekten av detman spiser med mindre du spiser rent fett som har høyere kaloritetthet enn menneskelig fett.

Men hvis du snakker i kontekst av det å ville passe inn i en kjole på juleaften eller whatever, så er svaret absolutt at du kan gå opp mye mer.

Hvis jeg har både trent en del og spist lite carbs nylig, så kan jeg potensielt gå opp 3-4 kilo av å spise en pizza.

Jeg har ikke "lagt på meg" 3-4kg med fett, men det er musklene og litt annet vev i kroppen som suger til seg vann for å binde ATP når kroppen får tilført glykogen. Og om det er en del salt i maten så binder det også vann. Så jeg har ikke faktisk fått noe merkbart mer fett på kroppen, men det kan lett være forskjellen på om en dressjakke akkurat passer eller om den akkurat ikke passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 21.13):

Til en viss grad, mener du vel. Får kroppen for lite energi, kan den kompensere ved at du f.eks. blir roligere, slik at alle disse små bevegelsene man gjør hele tiden bidrar i mindre grad til forbrenningen. Men hvis man er bevisst på aktivitetsnivå så kan man motvirke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...