Gå til innhold

Finne på eventyr på sengekanten - jeg eier ikke fantasi!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei på fire som heldigvis er mest glad i å lese bøker på senga, men fra tid til annen er det å skulle finne på et eventyr på sparket det høyeste ønsket. Og jeg vil så gjerne oppfylle det, men jeg har ingen fantasi på sånne ting. Jeg klarer "Det var en gang" og "...lykkelig i alle sine dager", men alt i mellom er bare blankt.

Jeg er fullstendig klar over at det ikke er noen som helst krav til innholdet fra henne, men det stopper seg helt uansett!

Er det greit å bare si til henne at det ikke er noe jeg får til? Er flere i samme båt? Eller har noen en lur mal jeg kan bruke? Vet at det er stas med kjente navn og steder og ting og tang, meeeeeen. Jeg har ikke sjans. Og hun blir så trist!

Hjeeeeeelp!

Anonymkode: 23267...144

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forteller heller historier fra da jeg var liten, med rare ting jeg gjorde, eller skjedde.

Anonymkode: 42721...4ae

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg forteller eventyr med ungene i hovedrollen, og improviserer mens jeg snakker.

Ole, Dole og Doffen satte seg på teppet i stua, men det ingen visste, var at teppet egentlig var et magisk teppe som fløy heelt til KINA eller kanskje selveste Nordpolen hvis det er det som faller meg inn. Kanskje møter de julenissen og får være med og lage julegaver i verkstedet, kanskje strander de på ei øde øy og må seile hjem i en egenlaget båt tråklet sammen av ispinnene de hadde med seg etter isspisingen i Kina.

Ungene bryter også inn og kommer med preferanser og forslag. Og det er kanskje den veien du kan gå? Fortsettelseshistorie  hvor dere forteller én setning hver?

Anonymkode: 54f3b...b2e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg forteller eventyr med ungene i hovedrollen, og improviserer mens jeg snakker.

Ole, Dole og Doffen satte seg på teppet i stua, men det ingen visste, var at teppet egentlig var et magisk teppe som fløy heelt til KINA eller kanskje selveste Nordpolen hvis det er det som faller meg inn. Kanskje møter de julenissen og får være med og lage julegaver i verkstedet, kanskje strander de på ei øde øy og må seile hjem i en egenlaget båt tråklet sammen av ispinnene de hadde med seg etter isspisingen i Kina.

Ungene bryter også inn og kommer med preferanser og forslag. Og det er kanskje den veien du kan gå? Fortsettelseshistorie  hvor dere forteller én setning hver?

Anonymkode: 54f3b...b2e

Det er nettopp den improviseringen jeg på ingen måte får til 😂

Anonymkode: 23267...144

Skrevet

Jeg forteller tilfeldige eventyr fra Asbjørnsen&Moe fritt etter hukommelsen, noen ganger med favoritt-dyret eller favoritt-personen til barnet i hovedrollen. "Spiderman som skulle målbinde prinsessa" og "de tre ponniene Bruse" og sånt. 

Kunne sikkert funnet på noe bedre, men det fungerer utmerket. 

• Liker 1
Skrevet

Forteller om barnet, og en helt vanlig hverdag (sånn at barnet kjenner seg igjen), men så legger jeg inn en twist, feks: da vi kom til barnehagen var den full av grønt slim, og slimet smakte gelé, og for å få bort det grønne gelé-slimet måtte alle barna spise gelé hele dagen helt til de ble henta! Kan finne på hva som helst, «på vei til barnehagen kom en dinosaur, vi måtte kjøre bånn gass mellom beina på den for å komme frem» eller «når vi våkna var vi innesnødd og måtte grave for å komme oss ut og så var det så mye snø at vi måtte gå på ski til barnehagen». 

Anonymkode: f6476...f07

Skrevet

Les noen eventyr- og fantasibøker for små barn og fortell deres historie, eller en variant av det. 

Anonymkode: 3ed6f...e37

Skrevet

Jeg sang rare sanger eller fortalte historier om dem da de var enda mindre. De ble egentlig aldri lei av å høre om seg selv. De var ikke like interessert i historier om meg som liten. 😄

De liker forøvrig fremdeles å høre historier om seg selv nå når de er tenåringer. 🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...