AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 Hei. Jeg er førstegangsgravid og har spørsmål rundt tiden like etter fødsel. Min mann får besøk av sin beste venn som kommer på tur til Europa og Norge 2-3 uker etter termin (starten av sommeren). De som kommer vet godt når jeg har termin og planlegger derfor å besøke Norge til slutt i håp om at vi skal ha mest mulig tid til dem. De har et lite barn som forbinder Norge med troll og vi foreslo Hunderfossen. Jeg tenkte at min mann kan være med dem dit (hvis det passer seg sånn for oss). Det vil da bety at han er borte to dager. Så minte min mann meg på at dette er nærme termin, og han har et poeng. Hva kan jeg forvente av overskudd og energi noen uker etter fødsel? Vi er veldig klar over at alt kan skje og det er mulig vi ikke er særlig tilgjengelige for besøket også, men vi tar jo selvfølgelig utgangspunkt i at alt vil gå bra rundt fødselen. For besøket er det desverre ikke aktuelt å endre tidspunkt for reisen hit siden de kommer pga et bryllup i et land i nærheten. De tilpasser allerede så godt de kan. Anonymkode: 224b2...02b
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Jeg tenker at du ikke kommer til å bli klok på svarene du får her da alle har veldig ulike opplevelse av tiden etter fødsel. Mitt råd er å se an og gjøre det som føles riktig for dere og gjøre besøket klar over at dere kanskje ikke er så tilgjengelige (som det virker som om dere har gjort). For min egen del var jeg helt utslitt og langt nede både fysisk og psykisk etter fødsel. Vi kom oss nesten ikke på butikken den første måneden. Så har du de som spretter opp rett etter fødsel og har masse overskudd og energi. Jeg er i hvert fall veldig glad for at vi ikke hadde noen planer den første tiden etter fødsel. Anonymkode: 2cfbf...e3c
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Du kan rett og slett ikke vite. Kanskje kommer ungen 14 dage etter termin, kanskje den kommer før. Kanskje er du i superform, kanskje er du helt utslått. Jeg hadde aldri orket å ha besøk så kort tid etter, men folk er forskjellige. Om du synes det er greit å få besøk så avtal iallefall med mannen at det kan være de må klare seg selv. Jeg hadde hastekeisersnitt 2 uker på overtid, lå på barsel i 5 dager og husker ytterst lite av de første ukene. Men ei venninne fødte på termin, var i superform noen timer etter fødsel og inviterte på overnattingsbesøk helga etter. Du kan rett og slett ikke vite, så lag dere en plan A, B, C og D eller lengre. Anonymkode: ba04e...134
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 For min del hadde det vært hyggelig å være sammen med venner som hadde fri etter fødsel, jeg var i god form og liker å være sammen med folk. Men hadde ikke ønsket å ha dem boende hos meg på natten mens jeg ble vant til nytt liv med baby. Anonymkode: af41d...d56
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 På det tidspunktet satt jeg bare og pumpet typ annenhver time, luftet pupper og gråt med åpne sår infisert med gule stafylokokker. Inn og ut av amme poliklinikk, legebesøk, klipping av tungebånd, brystbetennelser osv osv. Dette skjedde etter begge mine fødsler til tross for 8,5 år imellom, den første måneden handlet kun om å redde amminga. Kunne på ingen måte hatt besøk eller dratt på Hunderfossen eller noe sånt med noen av dem. Andre som føder har null problemer igjen og ammer uten problemer og er I fin form. Er gravid med nr 3 og denne gangen kan jeg ikke amme og vi skal derfor gi flaske, men den første måneden med baby i hus er helt hellig og vi skal kun fokusere på familie og nytt familiemedlem, helt uten planer. Hadde på ingen måte planlagt å få besøk i løpet av denne tiden, rett og slett fordi den er så spesiell 😊 Bortsett fra av svigerbror, men han er bare en ressurs, en del av vår innerste sirkel og han kunne basicly blitt med på fødsel om han ville 🤪 Du risikerer å kun ha fått et par dager hjemme fra sykehuset på den tiden om du går over tiden.. Jeg hadde nok sagt til samboeren at han får møte vennene sine en annen gang, uansett om det kan gå helt fint. Hvorfor risikere en av de viktigste ukene av livet for å være hyggelig mot noen andre 😊 Anonymkode: 186f4...8eb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): På det tidspunktet satt jeg bare og pumpet typ annenhver time, luftet pupper og gråt med åpne sår infisert med gule stafylokokker. Inn og ut av amme poliklinikk, legebesøk, klipping av tungebånd, brystbetennelser osv osv. Dette skjedde etter begge mine fødsler til tross for 8,5 år imellom, den første måneden handlet kun om å redde amminga. Kunne på ingen måte hatt besøk eller dratt på Hunderfossen eller noe sånt med noen av dem. Andre som føder har null problemer igjen og ammer uten problemer og er I fin form. Er gravid med nr 3 og denne gangen kan jeg ikke amme og vi skal derfor gi flaske, men den første måneden med baby i hus er helt hellig og vi skal kun fokusere på familie og nytt familiemedlem, helt uten planer. Hadde på ingen måte planlagt å få besøk i løpet av denne tiden, rett og slett fordi den er så spesiell 😊 Bortsett fra av svigerbror, men han er bare en ressurs, en del av vår innerste sirkel og han kunne basicly blitt med på fødsel om han ville 🤪 Du risikerer å kun ha fått et par dager hjemme fra sykehuset på den tiden om du går over tiden.. Jeg hadde nok sagt til samboeren at han får møte vennene sine en annen gang, uansett om det kan gå helt fint. Hvorfor risikere en av de viktigste ukene av livet for å være hyggelig mot noen andre 😊 Anonymkode: 186f4...8eb Jeg ser poenget ditt, men siden vi vet at det blir mimst ett par år til neste gang så er det ikke noe alternativ i utgangspunktet at han ikke får møtt dem. Deres reise til Norge har vært bestemt i nesten ett år allerede, så vi har bare litt uflaks med når vi klarte å bli gravide. Jeg tenker at vi lager en plan rundt hva vi gjør om jeg ikke er i form hvertfall. TS Anonymkode: 224b2...02b
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 Planlegg ut fra at mannen din kunne vært på jobb på andre siden av jorda. Eller du var alenemor. Da hadde du måttet klart deg alene. Du klarer 2 dager. Aldri få flere barn enn du klarer alene. Eventuelt at han finner på noe med de nærmere der dere bor? 😊 Anonymkode: dcadc...a25 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 Om det er to uker etter termin, er det ikke sikkert du har født engang... Jeg ville aldri planlagt at mannen var vekke i en preiode hvor du risikerer å føde når som helst. Jeg ville heller aldri planlagt at mannen var vekke, rett etter en eventuell fødsel. Jada, det finnes alenemødre og fok som får barn aleine og har fedre som er på andre siden av jorden. Men har man et valg, så hvorfor gjøre det verre for seg selv enn man MÅ? Jeg hadde det helt jævlig i ukesvis med begge mine. Kroppen min fungerte ypperlig, psyken var helt elendig, og jeg slet forferdelig med det at jeg bare ikke fikk sove. Aldri om det hadde vært ok for meg at mannen min var i hunderfossen og koste seg, mens jeg satt og grein og hadde jævlig aleine hjemme. Anonymkode: 63d6f...265 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 Jeg hadde bare informert dem om dette og sagt at vi får ta det som det kommer. Men vi hadde nok ikke basert oss på at mannen skal reise bort i denne perioden. Da får han møte dem i nærheten av dere. Jeg har termin i januar (også første) og i denne måneden har vi ingen planer. Regner med at de aller nærmeste kommer på besøk, men ikke annet enn det. Mannen ble invitert på noe i februar, og har gitt beskjed om at vi ser det an. Anonymkode: 1c2d7...1da
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg hadde bare informert dem om dette og sagt at vi får ta det som det kommer. Men vi hadde nok ikke basert oss på at mannen skal reise bort i denne perioden. Da får han møte dem i nærheten av dere. Jeg har termin i januar (også første) og i denne måneden har vi ingen planer. Regner med at de aller nærmeste kommer på besøk, men ikke annet enn det. Mannen ble invitert på noe i februar, og har gitt beskjed om at vi ser det an. Anonymkode: 1c2d7...1da Bra han ikke skal bort på jobb i februar, da. 😆 Og må si "jeg ser det an". 😆 Anonymkode: dcadc...a25
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #11 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Om det er to uker etter termin, er det ikke sikkert du har født engang... Jeg ville aldri planlagt at mannen var vekke i en preiode hvor du risikerer å føde når som helst. Jeg ville heller aldri planlagt at mannen var vekke, rett etter en eventuell fødsel. Jada, det finnes alenemødre og fok som får barn aleine og har fedre som er på andre siden av jorden. Men har man et valg, så hvorfor gjøre det verre for seg selv enn man MÅ? Jeg hadde det helt jævlig i ukesvis med begge mine. Kroppen min fungerte ypperlig, psyken var helt elendig, og jeg slet forferdelig med det at jeg bare ikke fikk sove. Aldri om det hadde vært ok for meg at mannen min var i hunderfossen og koste seg, mens jeg satt og grein og hadde jævlig aleine hjemme. Anonymkode: 63d6f...265 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Om det er to uker etter termin, er det ikke sikkert du har født engang... Jeg ville aldri planlagt at mannen var vekke i en preiode hvor du risikerer å føde når som helst. Jeg ville heller aldri planlagt at mannen var vekke, rett etter en eventuell fødsel. Jada, det finnes alenemødre og fok som får barn aleine og har fedre som er på andre siden av jorden. Men har man et valg, så hvorfor gjøre det verre for seg selv enn man MÅ? Jeg hadde det helt jævlig i ukesvis med begge mine. Kroppen min fungerte ypperlig, psyken var helt elendig, og jeg slet forferdelig med det at jeg bare ikke fikk sove. Aldri om det hadde vært ok for meg at mannen min var i hunderfossen og koste seg, mens jeg satt og grein og hadde jævlig aleine hjemme. Anonymkode: 63d6f...265 Haha, neida, dere som er vant til at mannen går oppi ræva på dere hele tiden, må selvfølgelig ikke gjøre det verre for dere selv enn dere må. Har hørt det så mange ganger... "Vi har valgt å ha det sånn, så da er det det vi er vant til" osv.. Ok... men snakk om å være hjelpeløs da. Jeg skrev dessuten også at dersom hun ikke klarte 2 dager alene, så måtte mannen finne på noe med gjestene nærmere hjemmet. Uansett så har de sikkert forståelse for om mannen ikke kommer seg noen veier... virker som de fleste har det. 😆 Anonymkode: dcadc...a25
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #12 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Haha, neida, dere som er vant til at mannen går oppi ræva på dere hele tiden, må selvfølgelig ikke gjøre det verre for dere selv enn dere må. Har hørt det så mange ganger... "Vi har valgt å ha det sånn, så da er det det vi er vant til" osv.. Ok... men snakk om å være hjelpeløs da. Jeg skrev dessuten også at dersom hun ikke klarte 2 dager alene, så måtte mannen finne på noe med gjestene nærmere hjemmet. Uansett så har de sikkert forståelse for om mannen ikke kommer seg noen veier... virker som de fleste har det. 😆 Anonymkode: dcadc...a25 Man er ikke hjelpesløs selv om man ikke ønsker at far skal være borte to døgn kort tid ettet fødsel.. Er så glad jeg ikke har venner som deg som sier kjipe ting for å få andre til å føle seg verre. Er også glad jeg og mannen tar like mye ansvar og har like lyst til å være med barnet vårt 🥰 Anonymkode: 2cfbf...e3c 1
Luckiness Skrevet 14. desember 2022 #13 Skrevet 14. desember 2022 Veldig vanskelig å svare på. Etter mine fødsler kunne jeg vært med i Hunderfossen og møtt venner hjemme/ute/kafé o.l fra bare noen dager etter fødsel. Mens andre ser man ikke til før barnet er over året. Jeg tenker dere må se an din form. Om du ikke er i form så er det jo kjekt om din mann kan møte vennene litt og være med til Hunderfossen. Kanskje kan du få litt hjelp hjemme av en av dine foreldre, svigers eller søsken imens ved behov?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #14 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Planlegg ut fra at mannen din kunne vært på jobb på andre siden av jorda. Eller du var alenemor. Da hadde du måttet klart deg alene. Du klarer 2 dager. Aldri få flere barn enn du klarer alene. Eventuelt at han finner på noe med de nærmere der dere bor? 😊 Anonymkode: dcadc...a25 Dette. Aldri få fler barn enn du klarer alene. Jeg ble alene fra 7.mnd,og det var tøft,men det gikk bra,og vi har klart oss,2 dager klarer du også for å "la mannen få lov" å være med venner som kommer langveis fra😊 Anonymkode: 007bf...c25 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #15 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Haha, neida, dere som er vant til at mannen går oppi ræva på dere hele tiden, må selvfølgelig ikke gjøre det verre for dere selv enn dere må. Har hørt det så mange ganger... "Vi har valgt å ha det sånn, så da er det det vi er vant til" osv.. Ok... men snakk om å være hjelpeløs da. Jeg skrev dessuten også at dersom hun ikke klarte 2 dager alene, så måtte mannen finne på noe med gjestene nærmere hjemmet. Uansett så har de sikkert forståelse for om mannen ikke kommer seg noen veier... virker som de fleste har det. 😆 Anonymkode: dcadc...a25 Var alene med første barn i 7 år. Da nr 2 kom jobbet mannen min i forsvaret og måtte på øvelse i 3 uker da lille var noen uker gammel. Denne gang var kravet for et nytt barn at han fant seg en annen jobb. Har vært "strong independant woman" masse jeg altså, siden du tydeligvis er så opptatt av det, og kan derfor med hånden på hjertet si at min mann skal være som limt til hjemmet den første måneden etter fødsel bortsett fra når han er på jobb 08-16 med fleksitid 😉 Ser absolutt ingen fordeler med å skulle være så sterk og tøff og alene i den mest sårbare tiden i livet med et helt nyfødt barn som vi begge har vært med på å lage. Og det har på ingen måte noe med hva jeg KLARER og ikke. Alle KLARER å være alene med en nyfødt hvis de må. Men å pushe det unødvendig fordi far skal på Hunderfossen i 2 døgn blir bare for dumt. Anonymkode: 186f4...8eb 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #16 Skrevet 14. desember 2022 Fikk alle tre barna på termindato,fødselen gikk fint samt ammingen. Jeg var i kjempe god form etter fødslene og gikk allerede på turer med babyen 10 dager etter fødsel. Jeg skjønner at det kunne gått den andre veien også,men folk her er så negative. Du må nesten ta utgangspunkt når du føder og se ann formen. Anonymkode: 2bc64...b77
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #17 Skrevet 14. desember 2022 Kan de ikke overnatte og bo et annet sted? Så kan dere møtes på finne på ting når det passer for dere? Anonymkode: 4c286...e83
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #18 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan de ikke overnatte og bo et annet sted? Så kan dere møtes på finne på ting når det passer for dere? Anonymkode: 4c286...e83 De skal ikke overnatte hos oss, men de kommer til å ha en natt eller to på hotell like ved oss. 😊 TS Anonymkode: 224b2...02b
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #19 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): De skal ikke overnatte hos oss, men de kommer til å ha en natt eller to på hotell like ved oss. 😊 TS Anonymkode: 224b2...02b Da går det sikkert veldig fint om Hunderfossen taes på sparket ut ifra hvordan ting går 😊 Lykke til! Anonymkode: 186f4...8eb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #20 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man er ikke hjelpesløs selv om man ikke ønsker at far skal være borte to døgn kort tid ettet fødsel.. Er så glad jeg ikke har venner som deg som sier kjipe ting for å få andre til å føle seg verre. Er også glad jeg og mannen tar like mye ansvar og har like lyst til å være med barnet vårt 🥰 Anonymkode: 2cfbf...e3c Mente for øvrig ikke at mannen ikke har lyst til å være med barnet om han reiser bort så lenge det er greit for TS altså, men mer som et svar til en som tydeligvis er mye alene med barnet/barna sine og velger å kritisere andre for å ønske å ha mannen tilstede kort tid etter fødsel. Anonymkode: 2cfbf...e3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå