Gå til innhold

X og barnefra skal "stikke innom" på julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eksmann og far til mine barn har snakket med de vi skal feire jul hos, at han skal "stikke innom" på julaften. Jeg har siden skilsmissen (3 år siden) sagt at så lenge vi klarer å samarbeidet, så er slike helligdager som jul, 17.mai og bursdager dager som vi som foreldre skal etterstrebe å ha samlet. MEn han spolerer, maipulerer, og bruker ekstreme  hersketeknikker ovenfor meg. Og det siste året har han hatet meg over hinsides fordi jeg har begynt å sette grenser ovenfor meg selv. Jeg fikk beskjed fra verten på julemiddagen at nå har barnefar sagt at han skal "stikke innom" og feire jul sammen med oss. Og jeg kjenner at dette ikke er greit. Barnefar var veldig klar over at all feiringer skal skje separat, men nå er det min jul sammen med barna, og han endrer plutselig mening. Disse sammenkomstene er mentalt utrolig slitsomme for meg, og i bunn og grunn er jeg faktisk litt glad for at han først sa at alt skal skje separat fordi det aldri blir slik intensjonen tilsier.  Jeg så utrolig utmattet og lei av all denne manipulasjonen og ønsker ikke å ha han tilstede fordi stemningen blir helt utrolig rar og ekkel. Barnefar har ikke sagt i fra til meg at han skal dukke opp, men fikk vite det av verten.  

Hva ville du gjort i en slik situasjon? Avtalen vår er å ha barne annenhver jul, med bytte nadre juledag og annenhver nyttår. 

Anonymkode: bdaef...967

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke deg han kommer for å treffe, men barna. Kanskje du skulle lære deg å omgås far til barna innimellom?

Anonymkode: b9441...a88

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er vel ikke deg han kommer for å treffe, men barna. Kanskje du skulle lære deg å omgås far til barna innimellom?

Anonymkode: b9441...a88

Ja nettopp. Han bruker barna som "middel" for å få det slik han vil. Sist jul hadde han barna, og slik jeg skrev har jeg etterstrebe å være sammen med han når det er barnas dag. Men når barna er hos han, stenger han meg helt ute, jeg har i det minste anstendighet til å spørre han, prøve å komme med et kompromiss, en løsning. Og han nekter hverr eneste gang. Nå når jeg har barna bare planlegger han med de vi skal være hos, velger å ikke i formere meg, og kjører sitt eget løp. På tross av en avtale han selv har vært så utrolig iherdig med å følge slavisk, når det gagner han.. 

Hvis jeg skal svare mitt eget innlegg på hva jeg kommer til å gjøre, så er det å prøve å "late" som ingenting den dagen. Det er tross alt barnas dag. Men mitt spørsmål var faktisk hva du hadde gjort i en slik situasjon. Jeg spør nettopp fordi jeg lar meg, gang på gang, bli overkjørt av hans hersketeknikker. Og har skjeldent vært flink til å sette grenser for meg selv, av hensyn til barna. Men dette blir brukt mot meg. Og tilslutt er det faktisk ikke det beste for barna da de merker den utrolig dårlige stemningen mellom oss. Og da skal jeg ærlig si at den kommer ikke fra meg (jeg legger meg ekstremt i selen og prøver heller å overkompensere med godt humør, noe som er utrolig utmattende) , men de olme og onde blikkene og kroppsspråket fra barnefar. 

Så derfor spør jeg, hva ville du gjort? Ikke hva du forventer jeg skulle gjort. . 

Anonymkode: bdaef...967

• Hjerte 2
Skrevet

Hvem er verten i forhold til deg da? Dine foreldre? Tante og onkel? Isåfall bør jo de ha bein nok i nesen til å sette ned foten og si at det ikke passer at han bare inviterer seg selv slik! Kan dere bytte sted uten å informere han kanskje? 

Anonymkode: 30d95...34c

• Liker 9
Skrevet

Er det slutt så er det slutt. Dere er forpliktet til å ha relasjon med barna, men ikke hverandre. Så du gjør ingenting galt i å nekte å være med han. Dere er ekser og hadde dere ikke hatt barn hadde dere sikkert aldri snakka igjen. Pga barna må du innimellom ha kontakt rundt det praktiske, FOR barna. Men du har ingen plikt i forhold til han og i en 50/50 løsning er tanken at begge foreldra får likeverdig med tid med sine barn. Du har rett til å disponere dine 50% slik du vil og eksen har ingen rett til å kreve tilstedeværelse der. Barna vet det er slutt og de fleste trenger ikke at man leker kjernefamilie 3-4 ganger i året med å samles. 

Anonymkode: 47615...1af

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Lytt til din styrke! Du sier selv at du har blitt flinkere på å sette grenser dette året så hold på det! Sett grense og si fra til verten at det blir veldig ubehagelig og ødeleggende for deg, fortell hvor manipulerende og grenseoverskridende han har vært og er og be verten om å si at det ikke passer at han kommer/er fullt. Eller snakk med han selv og stå på ditt om at denne jula skal du ha i fred! 

Heier på deg! 

Anonymkode: accdb...fd6

• Liker 6
Skrevet

Du må stå opp for deg selv for å få fred.

Da er det to alternativer du må vurdere hva du synes er mest spiselig:

1: Du kontakter eksen og informerer om at hvis han skal henge med dere på julaften, så innebærer det at "separate-feiringer"- avtalen justeres, og du vil bli invitert til å feire med han og barna neste julaften.

2: Du kontakter eksen og informerer om at "separate-feiringer" som ble startet ifjor av ham, også gjelder i år. Det hjelper ikke at han lurer det til ved å avtale med verten uten å spørre deg. Du fikk ikke feire med han og barna ifjor, han får ikke feire med dere i år. "Vi går best overrens med redusert kontakt, det vet vi begge" osv.

Anonymkode: 66a45...395

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Hadde gitt beskjed til verten at da kommer ikke barna og jeg til feiring. Vi feirer hjemme i år 

Anonymkode: 1b36a...382

• Liker 8
Skrevet

ALDRI begyn med å feire sammen høgtider etter et brudd! Ove er over, og barna skjønner dette. 

Anonymkode: a8e95...b54

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde feiret hjemme alene med barna. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde gitt beskjed til verten at da kommer ikke barna og jeg til feiring. Vi feirer hjemme i år 

Anonymkode: 1b36a...382

Denne hadde jeg valgt.

Anonymkode: 2ca3d...a14

• Liker 4
Skrevet

Hvis det hadde vært et positivt tilskudd for barna, så ville jeg eid situasjonen ved å velge å ikke bli hjemme. For det valget har du. 

Hvis det er noe som helst negativt for barna, så ville jeg blitt hjemme. 

Anonymkode: 2e07d...058

• Liker 1
Skrevet

Da hadde jeg feiret hjemme. Verten har ingen baller? Kan hvem som helst bare dukke opp?

• Liker 2
Skrevet

Han stikker vel ikke innom om han har invitert seg på julemiddag... Da er han gjest. 

Jeg ville sagt i fra at jeg ikke ønsker å feire sammen, og at jeg er enig i det han mente i fjor.

Anonymkode: 9c29c...e65

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ALDRI begyn med å feire sammen høgtider etter et brudd! Ove er over, og barna skjønner dette. 

For noen fungerer det fint så slutt å lag regler som bare er tull

Anonymkode: 307c8...db3

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det var da veldig bastant! Vi har feiret sammen i 8 år, går veldig fint. Ingen av oss har funnet en ny, i hvert fall ingen vi feier jul med, enn så lenge. For min del ville nye partnere også vært velkomne, ikke sikker på om eksen er helt enig der 😄

Begges familier bor langt unna og det er ikke aktuelt å feire der pga. jobb i romjula. Har likevel sagt at om han ønsker å ta med ungene og feire med sin familie må han gjerne det, ingenting er skrevet i stein. Jeg er lite sentimental og hadde fått en fin jul uansett, selv om jeg selvfølgelig ville savnet ungene.

Ungene er glade for å slippe å savne en av oss. Sier ikke at dette er fasit for alle, men når det ikke er noen store konflikter og man klarer å forholde seg til hverandre på en vennlig måte så ser jeg ingen grunn til at en av oss skal sitte alene annenhvert år. Vi feirer også nyttår, 17. mai og bursdager sammen. Det høres kanskje krampaktig ut, men det fungerer for oss.

Anonymkode: ed903...469

• Liker 2
Skrevet

Snakk med verten og finn ut hva denne har avtalt. Spør hvorfor det ble inngått avtale med din eks bak din rygg.

Om verten ikke kanselerer denne eksen hadde jeg feiret et annet sted. Muligens ikke hjemme, for det er vel det første stedet eksen leter.

Du må sette tydelige grenser og ikke la disse folkene overkjøre deg! Ikke verten, og ikke eksen! 

• Liker 5
Gjest Agent smith
Skrevet

Si til verten at om han kommer så kommer ikke du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...