AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #121 Del Skrevet 14. desember 2022 Bare for å presisere: jeg klarer helt fint å skille mellom de som er nysgjerrig og de som rett og slett har noen underliggende problemer. Det er ikke de som er nysgjerrig som er problemet og det er ikke de som har gjort livet til et helvete i det norske samfunnet. Sånn i tilfelle noen må få det inn med teskje. Anonymkode: f0243...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #122 Del Skrevet 14. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Bare for å presisere: jeg klarer helt fint å skille mellom de som er nysgjerrig og de som rett og slett har noen underliggende problemer. Det er ikke de som er nysgjerrig som er problemet og det er ikke de som har gjort livet til et helvete i det norske samfunnet. Sånn i tilfelle noen må få det inn med teskje. Anonymkode: f0243...a8d Nysgjerrihet uten grenser kan også ødelegge. Om folk snakker uten å tenke først, kan de ende opp med å stille mange dumme spørsmål de kanskje ville angret på. Anonymkode: 1fd48...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #123 Del Skrevet 14. desember 2022 broren min er nøtteblondt med blå øyner, ingen nordmann har spurt hvor han er fra basert på utseende, selv om han er fra Balkan. jeg har brune øyner og brunt hår og blir stadig spurt. rasismen i Norge baserer seg på utseende, om du ser typisk "arisk-rase" ser ingen deg som utlending. Anonymkode: 70a7f...d4e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #124 Del Skrevet 14. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: broren min er nøtteblondt med blå øyner, ingen nordmann har spurt hvor han er fra basert på utseende, selv om han er fra Balkan. jeg har brune øyner og brunt hår og blir stadig spurt. rasismen i Norge baserer seg på utseende, om du ser typisk "arisk-rase" ser ingen deg som utlending. Anonymkode: 70a7f...d4e Det er rasisme. Om det kommer en blond terrorist og religiøs fanatiker med blå øyne, så er han heeeeelt, eeeeeekte norsk med et «nordisk utseende». Er man mørk med vestlige verdier og en norsk identitet, er man en innvandrer som burde pelle seg ut av Norge. Anonymkode: 1fd48...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #125 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nysgjerrihet uten grenser kan også ødelegge. Om folk snakker uten å tenke først, kan de ende opp med å stille mange dumme spørsmål de kanskje ville angret på. Anonymkode: 1fd48...b6f Preach! Men her må vi liksom bare finne oss i det for det er ikke en kamp vi kommer til å vinne. Jeg ble spurt om jeg var en halfbreed og jeg liker at folk ikke å sammenligne meg med dyr, men jeg kunne ikke reagere på det, for det var jo ikke vondt ment, ikke sant? Er derfor jeg selv vil ut av Norge. Men de verste for meg er de som f.eks. dukker opp i denne tråden og skal nærmest fornekte våre opplevelser. Det er ikke så ille. De er det man kaller på godt norsk: enablers og det er de som hele tiden skal avskrive alt en opplever, tenker og føler som gjør livet vondt verre. Burde ha presisert det i kommentaren. Anonymkode: f0243...a8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #126 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Preach! Men her må vi liksom bare finne oss i det for det er ikke en kamp vi kommer til å vinne. Jeg ble spurt om jeg var en halfbreed og jeg liker at folk ikke å sammenligne meg med dyr, men jeg kunne ikke reagere på det, for det var jo ikke vondt ment, ikke sant? Er derfor jeg selv vil ut av Norge. Men de verste for meg er de som f.eks. dukker opp i denne tråden og skal nærmest fornekte våre opplevelser. Det er ikke så ille. De er det man kaller på godt norsk: enablers og det er de som hele tiden skal avskrive alt en opplever, tenker og føler som gjør livet vondt verre. Burde ha presisert det i kommentaren. Anonymkode: f0243...a8d *liker ikke at folk sammenligner Anonymkode: f0243...a8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #127 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er her det som er essensen for mange av oss. Av en eller annen bisarr grunn, så hviler ansvaret alltid på oss i forhold til hvordan vi velger å reagere på det, men folk forstår jo ikke hvor slitsomt det er mentalt å bli møtt med "du er ikke en av oss"-mentaliten. Liksom, folk kan jo ikke gå inn i seg selv og tenke litt, nei det skal alltid hvile på dem som står på mottager-siden. De dukker jo opp her og skal leke ekspert og fortelle oss hvordan vi skal tenke og føle. Flere har nå bekreftet i denne tråden, poenget jeg kom med i min første kommentar. Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Hvorfor skal vi måtte bare leve med det? Det er ikke bare trist, men også helt feil! Anonymkode: f0243...a8d Jeg deler nordmenn i to kategorier «de kule» som godtar meg og «de mindre kule». Sistnevnte er de som putter ord i munnen på meg. Som tror at jeg følger shariah, som tror at jeg er tvangsgiftet, som tror jeg ikke har frihet, som tror at jeg er homofob lista er lang for dumme spørsmål. Hadde vært greit å slippe det som vanlige dama i gata. De spørsmålene appellerer ikke til meg og at jeg drive å motbevise hver gang jeg møter en fremmed får meg til å tenke at det ikke er rart «utlendinger» holder for seg selv, dyrker sin kultur og religion. Liksom det blir fristedet hvor du slipper spørsmål og at du ikke er god nok medborger. Jeg har valgt de kategoriene for å komme gjennom hverdagen. Det er ikke min feil at jeg ble født her. Ikke kan jeg flytte for da blir jeg fremmedgjort der jeg liksom egentlig kommer fra. Ingen fred å få gitt😅 I Pakistan er jeg en utlending for dem. Nei, de ukule vil alltid finnes uansett hvor du er og hvem du er. For oss er de rasister, for de handikappede er de diskrimerende, for de homofile er de homofobe. Det vil alltid være mennesker som skal ta deg på ett eller annet. Man må menges med de som gir deg energi og godtar deg som du er. Anonymkode: dc679...bf8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #128 Del Skrevet 14. desember 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Er lei meg for at du har opplevd dette. Skjønner deg godt. Er mange rasister i Norge og mange som ikke vet at det er rasistisk med med spørsmål om hvor man EgEnTlig er fra osv. Syns det er bra at du poster om din erfaring så andre som ikke er bevisste på hvor kjipt det er kanskje kan lære! Anonymkode: d7e37...126 Det er ikke rasistisk å spørre om og du har lav iq Anonymkode: ba980...9cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #129 Del Skrevet 14. desember 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke rasistisk å spørre om og du har lav iq Anonymkode: ba980...9cb Har du ikke noe mer fornuftig å komme med? Synes det vitner om lav iq å bare fortsette å spørre når folk har sagt at de er norske, ferdig med det. Anonymkode: 1fd48...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #130 Del Skrevet 14. desember 2022 Å spørre er en ting, men å ikke ta et svar for det det er er en annen. Anonymkode: 1fd48...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #131 Del Skrevet 14. desember 2022 Ser det gang på gang. Det tåles faktisk ikke at jeg kaller meg 100% norsk eller helt norsk. Tror folk vet utmerket godt at jeg mener kulturelt og ikke genetisk, men det TÅLES ikke. Er man halvt norsk genetisk, forventes det at man skal ha to kulturer å referere til, to land å være stolt av og at man skal føle seg bare litt norsk, ikke helt norsk. Og det er to typer mennesker som ikke tåler at genetisk halvt norske er kulturelt helt norske. Rasister som mener at gener er alt og folk som synes multikultur/tokultur/Fin mix er så spennende at de tror at alle på død og liv må være tokulturelle. De kan liksom ikke begripe at man kan være 100% norsk og vestlig når man har aner utenfor vesten. Jeg har hele mitt liv blitt tillagt egenskaper jeg ikke har og har måttet svare for et land som ikke var mitt og en kultur jeg ikke følger. Her må jeg bare svare for Norge, heldigvis. Ingen kommenterer utseendet mitt her og påpeker at de ser at jeg ikke er helt norsk. Synes Norge er veldig rasefiksert og genfiksert. I andre land så er identiteten, ikke utseendet viktigst. Føler man seg svensk, så er man svensk. Føler man seg britisk, så er man britisk. Det samme gjelder for Frankrike, Nederland, Canada, USA etc. Men norsk. Neida. Man er ikke ordentlig norsk uansett hvilken kultur en følger og hvilken identitet en har. Det er liksom ikke lov å kalle seg norsk hvis man har en forelder fra utlandet. Da er jo folk raske til å påpeke «Men du er jo bare halvt norsk. Ikke kom her og tro at du er norsk. Du er ikke vestlig. Jeg vet du følger to kulturer. Ikke lyv! Og hvis du ikke følger to kulturer, værsåsnill og begynn med det! Ikke benekt deg selv. Ikke hat deg selv!». Anonymkode: 1fd48...b6f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cornix Skrevet 14. desember 2022 #132 Del Skrevet 14. desember 2022 Kjenner mange som ikke er etniske nordmenn, de er ikke mindre nordmenn i mine øyne. Trist å høre at du opplevde rasisme. Norge har en vei å gå der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nattens rytter Skrevet 14. desember 2022 #133 Del Skrevet 14. desember 2022 Jaja, det er no spursmål bygdefolk òg kan få i møte med uvitande Oslo-buarar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #134 Del Skrevet 14. desember 2022 9 minutter siden, Nattens rytter said: Jaja, det er no spursmål bygdefolk òg kan få i møte med uvitande Oslo-buarar. Forskjellen er jo at bygdefolk aldri blir fortalt direkte eller indirekte at de ikke er norske nok, at de er utlendinger eller at de må pelle seg til et land de kanskje aldri har satt sine bein i og ikke har noe forhold til. Anonymkode: 1fd48...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #135 Del Skrevet 14. desember 2022 Hvordan tror dere det er for norske som er født og oppvokst i Norge, med norsk statsborgerskap og norske foreldre å bli satt i samme bås som en asylsøker eller flyktning? Anonymkode: 1fd48...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #136 Del Skrevet 14. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Hvordan tror dere det er for norske som er født og oppvokst i Norge, med norsk statsborgerskap og norske foreldre å bli satt i samme bås som en asylsøker eller flyktning? Anonymkode: 1fd48...b6f Bare fordi de er adopterte eller at de har én utenlandsk forelder (og en norsk en). Ble behandlet som en fremmed hele mitt liv da jeg bodde i Norge. Følte at jeg hele tiden måtte «bevise» at jeg var norsk fordi folk hadde forhåndsstemplet meg som en utlending og en fremmed. Anonymkode: 1fd48...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #137 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 19.10): Bor i dag i utlandet (et Eu-land) og kommer ikke til å flytte tilbake til Norge. I dag vil jeg si at Norge er et rasistland som jeg aldri ble akseptert som en del av. Har NORSK FAR og har alltid regnet meg som 100% norsk, ikke «halvt norsk» selv om min mor opprinnelig kom fra et annet land. Er ikke tokulturell. Lærte bare å snakke norsk som barn (min mor gadd ikke å lære meg noe annet), og fikk 6er i bokmål og 5er i nynorsk. Likevel ble jeg stadig spurt om jeg snakket norsk og folk bemerket ting som «Ja men du snakker jo så bra norsk. Hvor lenge har du vært her?». Her jeg bor nå er det ingen som spør meg hvor jeg «egentlig kommer fra», «hvor foreldrenE mine kommer fra» (ja, de brukte flertallsformen foreldrenE), om de kan få inspisere veska mi i butikken fordi jeg ser suspekt ut, at jeg er for mørk til å være norsk, at de ser at jeg ikke er «helt norsk» osv. Skjønner at endel av den spørringa var nysgjerrighet og noe var rasisme. Måtte i Norge hele tiden «stå parat» og være klar til angrep. Ble plagd livet av. Om jeg sa jeg var norsk, så holdt det ikke. De maste videre. Har folk EN norsk forelder eller er adopterte, så ER de norske. Ikke innvandrere, utlendinger eller asylsøkere. Hvorfor skulle jeg ville dra fram en narsissistisk mor som jeg ikke har kontakt med og et land og en kultur jeg ikke har noe til overs for som ikke er min kultur. Noen har sagt til meg at jeg burde være stolt av mitt mors land og kultur. Hvorfor skal jeg det? Hvorfor skal jeg være stolt av et land som har et helt annet verdisyn enn mitt? Der homofili er straffbart? Et land der kvinner og menn ikke har de samme rettighetene? Har INGENTING til overs for det landet og ingen tilknytning, siden jeg aldri lærte språket. Jeg er nok heller skamfull over dette landet. Min solidaritet og kulturelle tilhørighet er med vesten. Her er det ingen som bemerker «hvor mørk jeg er». Jeg blir ikke behandlet suspekt. Ingen spør meg om mitt genetiske opphav. Gener er jo bare gener, bruker jeg å si. Anonymkode: 1fd48...b6f Hvilket land er din andre halvdel fra da? Flere rasister i polen osv, jeg er heller ikke helt norsk men jeg er stolt av det, utenlanske ser bedre ut synes jeg enn skndinaviske, mange pene her også men jeg synes latinas, folk fra bulgaria balkan italia spania osv er mye penere 😄 Anonymkode: c196c...c2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #138 Del Skrevet 14. desember 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilket land er din andre halvdel fra da? Flere rasister i polen osv, jeg er heller ikke helt norsk men jeg er stolt av det, utenlanske ser bedre ut synes jeg enn skndinaviske, mange pene her også men jeg synes latinas, folk fra bulgaria balkan italia spania osv er mye penere 😄 Anonymkode: c196c...c2d Andre halvdel er fra et land jeg ikke har noe som helst slags tilknytning til. Et land som er noe av det fjerneste en kan komme fra Norge. Det verste jeg har opplevd er at mange dumme, uvitende folk har tillagt meg egenskaper jeg ikke har. For eksempel at de har tillagt meg å være homofob, tillagt meg å praktisere en religion jeg ikke har (er ateist), tillagt meg konservative gammeldagse verdier og kjønnsroller osv. Og når jeg har fortalt dem at jeg har vestlige verdier, har de ikke likt det. Nesten så de ønsket at jeg skulle være noen jeg ikke var. Synes det er kjempeslitsomt at de har mast livet av meg om et land jeg ikke har noe forhold til, en kultur jeg selv forakter mer enn dem, en religion jeg aldri har fulgt etc. Hvorfor kunne de ikke bare akseptere at jeg var norsk og ikke tokulturell? Anonymkode: 1fd48...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #139 Del Skrevet 15. desember 2022 Dette er ein kamp mot vindmyller - det vil ikkje endra seg. Eg veit ikkje kva etnisitet du har, men eg har høyrt at afroamerikanske damer er glade i bleikemiddel og i Tyrkia og Iran er det rett vanleg med operasjonar for å sjå meir vestleg ut. Anonymkode: 55e8a...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2022 #140 Del Skrevet 15. desember 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er ein kamp mot vindmyller - det vil ikkje endra seg. Eg veit ikkje kva etnisitet du har, men eg har høyrt at afroamerikanske damer er glade i bleikemiddel og i Tyrkia og Iran er det rett vanleg med operasjonar for å sjå meir vestleg ut. Anonymkode: 55e8a...7ac Handler ikke om utseendet om meg. Det om å være vestlig handler om min identitet. Hadde vært mye enklere om den ene halvdelen min hadde vært afroamerikansk, brasiliansk, cubansk eller chilensk. Så hadde jeg sluppet alt det maset om en religion jeg ikke følger når jeg er ateist og humanist. Det virker som om mange ble skuffet når de hørte at jeg var ateist, humanist, feminist og gikk i pridetog. Nesten som om de forventet at jeg skulle være mer eksotisk og fjernkulturell. Bedrøvelig at afroamerikanere, persere og Tyrkere må ty til alle slags metoder for å se vestlige ut. Men forstår heller ikke hvorfor norske må ligge i sole seg til hudkreft…….. Anonymkode: 1fd48...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå