AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #81 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bra sammenligning...ble du noensinne bedt om å dra tilbake til der du kom fra? Har du blitt diskriminert i situasjoner der det ble direkte sagt at grunnen for diskrimineringen, var fordi at du ikke var Norsk? Har folk slått over til engelsk, fordi at de bare antok at du ikke kunne norsk? Anonymkode: f0243...a8d Ikkje meg du siterte, men eg hadde liknande kommentar tidlegare. Og ja, har opplevd i byar å bli skreket etter på gata om å komme meg tilbake dit eg kjem frå når eg pratar med venner (altså ikkje hadde noko med dei å gjere), har óg opplevd å bli diskriminert då "bygdetullingar" ikkje høyrer heime her, nekta inngang på utestader feks, og ja har opplevd at folk legg om til engelsk då dei ikkje har forstått kva eg seier. Verst på austlandet, men opplever det samme i Bergen som berre er få timar unna der eg kjem frå. Har óg opplevd at mørkhuda som ikkje tålar å bli avvist på byen blir forbanna og meiner eg er rasist (sjølv om grunnen er at eg er gift), blitt skjelt ut og kalt jævla bleiktryne, og mange andre rasistiske kommentarar pga eg er kvit osv. Så tydeligvis like hardt å være blond, blåauga og kvit frå bygda på vestlandet som det er å være halvt norsk? Misforstå meg rett, eg veit at rasisme fins og at mørkhuda er meir utsatt for det enn meg. Men det handlar óg om kva du skal ta personleg og bli fornærma om, og kva som er normal interesse frå andre. Mannen min er halvt cubaner sjølv om han aldri har møtt far sin som er derfrå, og han er óg født og oppvekst i Noreg. Og ja han er norsk, men genetisk er han framleis berre halvt norsk, og det har faktisk noko å sei blant anna når det kjem til helse. Dottera vår har mongolsk flekk feks, som er vanleg i dei trakter men ikkje her, så helsestasjon og legar stressa jo over kva den mystiske blåveisen var for noko heilt til dei fant ut kor mannen min hadde genar frå... Anonymkode: 4d13b...2e3 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #82 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikkje meg du siterte, men eg hadde liknande kommentar tidlegare. Og ja, har opplevd i byar å bli skreket etter på gata om å komme meg tilbake dit eg kjem frå når eg pratar med venner (altså ikkje hadde noko med dei å gjere), har óg opplevd å bli diskriminert då "bygdetullingar" ikkje høyrer heime her, nekta inngang på utestader feks, og ja har opplevd at folk legg om til engelsk då dei ikkje har forstått kva eg seier. Verst på austlandet, men opplever det samme i Bergen som berre er få timar unna der eg kjem frå. Har óg opplevd at mørkhuda som ikkje tålar å bli avvist på byen blir forbanna og meiner eg er rasist (sjølv om grunnen er at eg er gift), blitt skjelt ut og kalt jævla bleiktryne, og mange andre rasistiske kommentarar pga eg er kvit osv. Så tydeligvis like hardt å være blond, blåauga og kvit frå bygda på vestlandet som det er å være halvt norsk? Misforstå meg rett, eg veit at rasisme fins og at mørkhuda er meir utsatt for det enn meg. Men det handlar óg om kva du skal ta personleg og bli fornærma om, og kva som er normal interesse frå andre. Mannen min er halvt cubaner sjølv om han aldri har møtt far sin som er derfrå, og han er óg født og oppvekst i Noreg. Og ja han er norsk, men genetisk er han framleis berre halvt norsk, og det har faktisk noko å sei blant anna når det kjem til helse. Dottera vår har mongolsk flekk feks, som er vanleg i dei trakter men ikkje her, så helsestasjon og legar stressa jo over kva den mystiske blåveisen var for noko heilt til dei fant ut kor mannen min hadde genar frå... Anonymkode: 4d13b...2e3 Ble veldig nysgjerrig på hvor i Norge du egentlig er fra. Setesdal? Anonymkode: c7f35...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #83 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Typisk norsk. Anonymkode: 1fd48...b6f Nei, hysj på oss! Nå sitter vi her og er bitre og leker ofre. Nå må vi tie oss, så vi ikke gjøre det ukomfortabelt for de andre her. Vet ikke om jeg skal le eller grine over rasistene på fb som er sååå undertrykket stakkars, for de kan ikke si noe som helst uten at de blir stemplet som rasister. De må jo få lov til å hate på hvem de vil, må en jo skjønne, for de har ytringsfrihet og fri vilje. Så ja, rasisme eksisterer ikke i Norge og vi må tåle at folk er uenig med at vi eksisterer... Anonymkode: f0243...a8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #84 Del Skrevet 13. desember 2022 Det er umulig å ha en samtale med mennesker som ikke er etnisk norske uten å kronisk være redd for å ubevisst krenke dem med et skjevt spørsmål. Det er krevende og slitsomt å forholde seg til mennesker som leter etter grunner til å tolke detg i verste mening. Hva du mente betyr ingenting hvis det på noe vis kan tolkes negativt. Da er du rasist. Derfor bare unngår jeg å snakke med mennesker som ser ut til å være minoriteter i det hele tatt. Jeg orker ikke å bli anklaget for å være rasist på grunn av en ubetenksom kommentar. Da unngår jeg heller å snakke med dem i det hele tatt, så kan alle være fornøyd. Anonymkode: f7c9b...3cb 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #85 Del Skrevet 13. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, hysj på oss! Nå sitter vi her og er bitre og leker ofre. Nå må vi tie oss, så vi ikke gjøre det ukomfortabelt for de andre her. Vet ikke om jeg skal le eller grine over rasistene på fb som er sååå undertrykket stakkars, for de kan ikke si noe som helst uten at de blir stemplet som rasister. De må jo få lov til å hate på hvem de vil, må en jo skjønne, for de har ytringsfrihet og fri vilje. Så ja, rasisme eksisterer ikke i Norge og vi må tåle at folk er uenig med at vi eksisterer... Anonymkode: f0243...a8d Kunne aldri flyttet tilbake til Norge for å bli en annenrangs borger igjen. Ikke etter å ha opplevd hvordan det er å bli behandlet som et medmenneske. Men trodde jo i Norge at «det skulle være sånn» og at jeg bare måtte finne meg i det. Anonymkode: 1fd48...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #86 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det handlar óg om kva du skal ta personleg og bli fornærma om Anonymkode: 4d13b...2e3 Ikke sant, så om man opplever den dritten gjennom hele oppveksten daglig og inn i ung voksen alder, så er det jo bare å prelle det av seg, ikke sant? Man er velger jo tross alt å være (nordmenns nye favoritt ord) krenka. Du har opplevd diskriminering hvilket er dumt, men det er ikke rasisme, så det kan ikke sammenlignes. Dette er ikke en samtale for deg å prøve med å overkjøre. Du bruker mannen din som et argument for å bagatellisere det flere av oss i denne tråden opplever. Så du bekrefter jo en del av poenget mitt. Anonymkode: f0243...a8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #87 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er umulig å ha en samtale med mennesker som ikke er etnisk norske uten å kronisk være redd for å ubevisst krenke dem med et skjevt spørsmål. Det er krevende og slitsomt å forholde seg til mennesker som leter etter grunner til å tolke detg i verste mening. Hva du mente betyr ingenting hvis det på noe vis kan tolkes negativt. Da er du rasist. Derfor bare unngår jeg å snakke med mennesker som ser ut til å være minoriteter i det hele tatt. Jeg orker ikke å bli anklaget for å være rasist på grunn av en ubetenksom kommentar. Da unngår jeg heller å snakke med dem i det hele tatt, så kan alle være fornøyd. Anonymkode: f7c9b...3cb Stakkars, det må være hardt for deg. På vegne av alle ikke-etnisk norske; beklager for ubehaget du blir utsatt for. Vi skal heretter bare tie still og ta imot. Så slipper du å lide noe mer. Anonymkode: f0243...a8d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #88 Del Skrevet 13. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er umulig å ha en samtale med mennesker som ikke er etnisk norske uten å kronisk være redd for å ubevisst krenke dem med et skjevt spørsmål. Det er krevende og slitsomt å forholde seg til mennesker som leter etter grunner til å tolke detg i verste mening. Hva du mente betyr ingenting hvis det på noe vis kan tolkes negativt. Da er du rasist. Derfor bare unngår jeg å snakke med mennesker som ser ut til å være minoriteter i det hele tatt. Jeg orker ikke å bli anklaget for å være rasist på grunn av en ubetenksom kommentar. Da unngår jeg heller å snakke med dem i det hele tatt, så kan alle være fornøyd. Anonymkode: f7c9b...3cb Kan ikke nekte deg å skygge unna folk. Men da kan du ikke klage hvis folk som har en norsk forelder eller er adopterte kaller Norge for et rasistland. Vanskelig å snakke med folk? Kanskje du burde gå i deg selv å spørre hva som er så vanskelig? Kanskje du burde akseptere svaret «jeg er norsk» i stedet for å fortsette å spørre og grave. Om folk sier de er norske, så burde du akseptere dem. Og alt er ikke samme kategori. Kanskje du burde slutte å putte alle som ikke er kritthvite inn i båsen «innvandrer» eller «asylsøker». Anonymkode: 1fd48...b6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #89 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan ikke nekte deg å skygge unna folk. Men da kan du ikke klage hvis folk som har en norsk forelder eller er adopterte kaller Norge for et rasistland. Vanskelig å snakke med folk? Kanskje du burde gå i deg selv å spørre hva som er så vanskelig? Kanskje du burde akseptere svaret «jeg er norsk» i stedet for å fortsette å spørre og grave. Om folk sier de er norske, så burde du akseptere dem. Og alt er ikke samme kategori. Kanskje du burde slutte å putte alle som ikke er kritthvite inn i båsen «innvandrer» eller «asylsøker». Anonymkode: 1fd48...b6f Kanskje du burde slutte å tillegge folk følelser og meninger de aldri har uttrykt? Slike uttalelser som din er en stor del av problemet. Anonymkode: f7c9b...3cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 13. desember 2022 #90 Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kjipt å se rasister her i tråden som bagatelliserer rasismen trådstarter forteller om. Sånt som får meg til å skamme meg over å være hvit Anonymkode: d7e37...126 Ojjjda! Da var en interessant måte å "fordele/ta på seg" skam. Vil du anbefale andre med forskjellige "hudfarger/kjønn/etnisitet/tro/seksualitet&sånt å følge ditt eksempel, og "skamme seg" på samme måte? Endret 13. desember 2022 av AnonymBruker 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #91 Del Skrevet 13. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kanskje du burde slutte å tillegge folk følelser og meninger de aldri har uttrykt? Slike uttalelser som din er en stor del av problemet. Anonymkode: f7c9b...3cb Hvilke følelser og meninger tillegger jeg personen? Anonymkode: 1fd48...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 13. desember 2022 #92 Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 23.29): Kan ikke være 100% norsk når kun 50% av deg er norsk. At du opplever det som vanskelig å akseptere er ikke andre sin feil Anonymkode: b9fb2...bb2 Etnisk sett er TS 50 % norsk og 50 % utenlandsk, men hva er poenget med å gni det inn? Hvis hun er født og oppvokst i Norge, og føler sin tilhørighet til den norske kultur, så er hun norsk. Hva har andre med å grave i genene hennes å gjøre? For TS var dette et sårt tema. Da var det ikke riktig av andre å grave. Man bør ikke grave, med mindre personen selv ønsker å fortelle. Endret 10. mars 2023 av Silva Pluvialis 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #93 Del Skrevet 13. desember 2022 Just now, AnonymBruker 42 said: Ojjjda! Da var en interessant måte å "fordele/ta på seg" skam. Vil du anbefale andre "hudfarger/kjønn/etnisitet/tro/seksualitet&sånt å følge ditt eksempel, og "skamme seg" på samme måte? Jeg er trådstarter. Synes ingen skal skamme seg over å være hvit. Men norskhet og hvithet er ikke det samme og burde ikke være det samme. Anonymkode: 1fd48...b6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 13. desember 2022 #94 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er trådstarter. Synes ingen skal skamme seg over å være hvit. Men norskhet og hvithet er ikke det samme og burde ikke være det samme. Anonymkode: 1fd48...b6f Du er jo ikke personen jeg sitterte, men la gå... Hva er "norskhet og "hvithet", da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #95 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke følelser og meninger tillegger jeg personen? Anonymkode: 1fd48...b6f Eksempelvis at jeg spør folk hvor de egentlig er fra. Jeg har aldri noensinne stilt noen det spørsmålet. Jeg har derimot blitt anklaget for å være rasist fordi jeg påpekte ugrei oppførsel. Å si at å bedrive hærverk på andres eiendom er kriminelt, var visst bare noe jeg sa fordi jeg var rasist. Ikke fordi han faktisk gjorde noe ulovlig. Det er bare et av mange eksempel som gjør at jeg ikke klarer å ta anklager om rasisme seriøst men heller trekker meg unna og ikke sier noe. Anonymkode: f7c9b...3cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 13. desember 2022 #96 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Halvt norsk og halvt japansk funker fint for min del. Er det så vanskelig? Anonymkode: b9fb2...bb2 Ja, for noen er det vanskelig. Hvorfor skal TS tvinges til å opplyse om hennes mors opphav, som hun ikke engang har kontakt med? Kan ikke folk bare slutte å være så inn i helvete nysgjerrige? Hva med å passe sine egne saker? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 14. desember 2022 #97 Del Skrevet 14. desember 2022 Skjønner godt at du flytter fra Norge. Vi er en gjeng med hissige og rasistiske små navlebeskuende nisser her i landet. Norge er også et veldig nasjonalistisk land, vi er ekstremt opptatt av vårt og våre, og hater alle som tilsynelatende er annerledes enn oss. Tviler ikke et sekund på at du har opplevd mye rasisme i dette drittlandet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #98 Del Skrevet 14. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker 42 said: Du er jo ikke personen jeg sitterte, men la gå... Hva er "norskhet og "hvithet", da? Norskhet burde hver og en selv få definere, med visse begrensninger. Om norskhet er Luthersk kristendom eller Human-Etisk forbund får være opp til den enkelte. Om det er fjelltur med kvikklunsj eller en tur på operaen, burde også være opp til den enkelte. Men kan si at norsk kultur er en vestlig kultur. Hvithet…… Hvit er en hudfarge og burde ikke ha noe med ens kulturelle tilhørighet å gjøre. Anonymkode: 1fd48...b6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 14. desember 2022 #99 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er umulig å ha en samtale med mennesker som ikke er etnisk norske uten å kronisk være redd for å ubevisst krenke dem med et skjevt spørsmål. Det er krevende og slitsomt å forholde seg til mennesker som leter etter grunner til å tolke detg i verste mening. Hva du mente betyr ingenting hvis det på noe vis kan tolkes negativt. Da er du rasist. Derfor bare unngår jeg å snakke med mennesker som ser ut til å være minoriteter i det hele tatt. Jeg orker ikke å bli anklaget for å være rasist på grunn av en ubetenksom kommentar. Da unngår jeg heller å snakke med dem i det hele tatt, så kan alle være fornøyd. Anonymkode: f7c9b...3cb Hvis du ikke klarer å omgås mørkhudede uten å komme med rasistiske kommentarer, så er det vel deg det sier mest om? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #100 Del Skrevet 14. desember 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Eksempelvis at jeg spør folk hvor de egentlig er fra. Jeg har aldri noensinne stilt noen det spørsmålet. Jeg har derimot blitt anklaget for å være rasist fordi jeg påpekte ugrei oppførsel. Å si at å bedrive hærverk på andres eiendom er kriminelt, var visst bare noe jeg sa fordi jeg var rasist. Ikke fordi han faktisk gjorde noe ulovlig. Det er bare et av mange eksempel som gjør at jeg ikke klarer å ta anklager om rasisme seriøst men heller trekker meg unna og ikke sier noe. Anonymkode: f7c9b...3cb Er trådstarter og holder med deg 100% om dette med hærverk. Har også blitt kalt «rasist» for å kritisere kvinneundertrykkelse, kjønnslemlestelse og homofobi blant visse religiøse. Av og til brukes ordet som en ren hersketeknikk. Andre ganger snakkes det om reell rasisme. Anonymkode: 1fd48...b6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå