AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Del Skrevet 13. desember 2022 Bor i dag i utlandet (et Eu-land) og kommer ikke til å flytte tilbake til Norge. I dag vil jeg si at Norge er et rasistland som jeg aldri ble akseptert som en del av. Har NORSK FAR og har alltid regnet meg som 100% norsk, ikke «halvt norsk» selv om min mor opprinnelig kom fra et annet land. Er ikke tokulturell. Lærte bare å snakke norsk som barn (min mor gadd ikke å lære meg noe annet), og fikk 6er i bokmål og 5er i nynorsk. Likevel ble jeg stadig spurt om jeg snakket norsk og folk bemerket ting som «Ja men du snakker jo så bra norsk. Hvor lenge har du vært her?». Her jeg bor nå er det ingen som spør meg hvor jeg «egentlig kommer fra», «hvor foreldrenE mine kommer fra» (ja, de brukte flertallsformen foreldrenE), om de kan få inspisere veska mi i butikken fordi jeg ser suspekt ut, at jeg er for mørk til å være norsk, at de ser at jeg ikke er «helt norsk» osv. Skjønner at endel av den spørringa var nysgjerrighet og noe var rasisme. Måtte i Norge hele tiden «stå parat» og være klar til angrep. Ble plagd livet av. Om jeg sa jeg var norsk, så holdt det ikke. De maste videre. Har folk EN norsk forelder eller er adopterte, så ER de norske. Ikke innvandrere, utlendinger eller asylsøkere. Hvorfor skulle jeg ville dra fram en narsissistisk mor som jeg ikke har kontakt med og et land og en kultur jeg ikke har noe til overs for som ikke er min kultur. Noen har sagt til meg at jeg burde være stolt av mitt mors land og kultur. Hvorfor skal jeg det? Hvorfor skal jeg være stolt av et land som har et helt annet verdisyn enn mitt? Der homofili er straffbart? Et land der kvinner og menn ikke har de samme rettighetene? Har INGENTING til overs for det landet og ingen tilknytning, siden jeg aldri lærte språket. Jeg er nok heller skamfull over dette landet. Min solidaritet og kulturelle tilhørighet er med vesten. Her er det ingen som bemerker «hvor mørk jeg er». Jeg blir ikke behandlet suspekt. Ingen spør meg om mitt genetiske opphav. Gener er jo bare gener, bruker jeg å si. Anonymkode: 1fd48...b6f 1 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Del Skrevet 13. desember 2022 Ok. Anonymkode: f7c9b...3cb 17 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Del Skrevet 13. desember 2022 Ok, men problemet ditt er åpenbart at du ikke ønsker å forholde deg til din mor og hennes kultur. Har selv to barn som er en fin miks, og de har godt forhold til far og er stolt av hans land og kultur. Det medfører at de ikke føler slike spørsmål som ubehagelige. Da svarer med stolthet på slikt. Mine barn har opplevd rasisme en gang hver. Ene en gang i Norge, og ene en gang i Polen. Det har vært til å leve med. Anonymkode: 9c4e7...859 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Del Skrevet 13. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ok, men problemet ditt er åpenbart at du ikke ønsker å forholde deg til din mor og hennes kultur. Har selv to barn som er en fin miks, og de har godt forhold til far og er stolt av hans land og kultur. Det medfører at de ikke føler slike spørsmål som ubehagelige. Da svarer med stolthet på slikt. Mine barn har opplevd rasisme en gang hver. Ene en gang i Norge, og ene en gang i Polen. Det har vært til å leve med. Anonymkode: 9c4e7...859 Forholde meg til min mor og hennes land? Man er ikke forpliktet til å forholde seg til noe forelder eller land man ikke har noen psykologisk tilknytning til. Ens identitet og kultur sitter i hodet, ikke i hudfargen. Ikke alle mennesker med en forelder fra et annet land er tokulturelle. Sånn er det bare. Har ei venninne som har en britisk far hun ikke har kontakt med. Ingen maser på henne om hennes «biologiske opphav». Synes det er en uting. Anonymkode: 1fd48...b6f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Del Skrevet 13. desember 2022 Er lei meg for at du har opplevd dette. Skjønner deg godt. Er mange rasister i Norge og mange som ikke vet at det er rasistisk med med spørsmål om hvor man EgEnTlig er fra osv. Syns det er bra at du poster om din erfaring så andre som ikke er bevisste på hvor kjipt det er kanskje kan lære! Anonymkode: d7e37...126 3 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 13. desember 2022 #6 Del Skrevet 13. desember 2022 Hat har aldri ført noe viktig med seg. Hater du, tærer du på din egen psyke. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Del Skrevet 13. desember 2022 1 minutt siden, Honey Dew said: Hat har aldri ført noe viktig med seg. Hater du, tærer du på din egen psyke. Hva behager? Jeg hater ikke noen eller noe. Anonymkode: 1fd48...b6f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Forholde meg til min mor og hennes land? Man er ikke forpliktet til å forholde seg til noe forelder eller land man ikke har noen psykologisk tilknytning til. Ens identitet og kultur sitter i hodet, ikke i hudfargen. Ikke alle mennesker med en forelder fra et annet land er tokulturelle. Sånn er det bare. Har ei venninne som har en britisk far hun ikke har kontakt med. Ingen maser på henne om hennes «biologiske opphav». Synes det er en uting. Anonymkode: 1fd48...b6f Blir litt som om du satt i rullestol, men forlangte at folk ikke skulle se rullestolen. Poenget mitt er at dette ikke er vanskelig å forholde seg til for dem som er stolte av sitt opphav. De opplyser gjerne om det selv. Senest i går møtte jeg en dame som selv tok opp at hennes far er fra Nederland. Fordi det er en del av hennes identitet, som hun er stolt av. Som mine barn også er. Da er ikke slike spørsmål et problem. Man svarer tvert imot stolt, eller tar det selv opp. Selv var jeg forøvrig skuffet da jeg testet meg hos My haritage, og i motsetning til de fleste ikke har noen spennende og eksotiske gener. Anonymkode: 9c4e7...859 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #9 Del Skrevet 13. desember 2022 Blir heller ikke akseptert som Norsk, er Svensk! Anonymkode: d6f7e...fdf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Del Skrevet 13. desember 2022 Enig i at det er mye rasisme i Norge. Og jeg opplever at det sprer seg mer, dessverre. De lager seg grupper på SoMe og deler sine meninger, og drar på den måten med seg flere. Samtidig tror jeg ikke alle spørsmålene om hvor foreldrene dine er fra er ment som rasisme, men et nysgjerrig spørsmål. De tenker nok ikke over at det er uhøflig. Og folk som ikke kjenner deg kan jo ikke vite at du har en norsk forelder og at du er født og oppvokst i Norge, spesielt hvis du har mange preg fra din mors side i utseende så er det kanskje en ærlig misforståelse? Ikke alt bør tolkes i verste mening. Anonymkode: 3488b...630 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #11 Del Skrevet 13. desember 2022 Kjipt å se rasister her i tråden som bagatelliserer rasismen trådstarter forteller om. Sånt som får meg til å skamme meg over å være hvit Anonymkode: d7e37...126 1 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #12 Del Skrevet 13. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Blir litt som om du satt i rullestol, men forlangte at folk ikke skulle se rullestolen. Poenget mitt er at dette ikke er vanskelig å forholde seg til for dem som er stolte av sitt opphav. De opplyser gjerne om det selv. Senest i går møtte jeg en dame som selv tok opp at hennes far er fra Nederland. Fordi det er en del av hennes identitet, som hun er stolt av. Som mine barn også er. Da er ikke slike spørsmål et problem. Man svarer tvert imot stolt, eller tar det selv opp. Selv var jeg forøvrig skuffet da jeg testet meg hos My haritage, og i motsetning til de fleste ikke har noen spennende og eksotiske gener. Anonymkode: 9c4e7...859 Men gener og kultur er ikke det samme. Det går ikke an å «tvinge» noen til å føle noe de ikke føler. Hvilken kulturell identitet en har, burde hvert individ få avgjøre. Om folk i rullestol må stå parat og svare annenhver person om hvorfor de sitter i rullestol, hadde det blitt temmelig slitsomt. Kanskje til og med traumstisk. De skulle ikke behøve å måtte fortelle fremmede folk om en ulykke de hadde vært med i for flere år siden. Ble overrasket da jeg kom hit at ingen spurte meg. Når jeg sier jeg er norsk, så aksepterer de det uten videre spørsmål. Anonymkode: 1fd48...b6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #13 Del Skrevet 13. desember 2022 Skjønner at det må være kjipt å stå med en fot i hver leir, og ikke føle seg riktig hjemme noe sted. Ikke i din fars land Norge, der du ble behandlet som en "utlending", og heller ikke din mors hjemland. Men du høres litt for bitter ut. Det er ikke bra for psyken din, å la slikt gnage på deg innvendig. Jeg er sikker på at du er en flott ung dame uansett! Anonymkode: 9a722...b43 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #14 Del Skrevet 13. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Blir heller ikke akseptert som Norsk, er Svensk! Anonymkode: d6f7e...fdf Blir jo noe annet. Jeg ER norsk. Født i Norge, norsk statsborger og EN norsk forelder. Hvorfor skulle en svensk bli akseptert som norsk? På grunn av hvithet. Anonymkode: 1fd48...b6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #15 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig i at det er mye rasisme i Norge. Og jeg opplever at det sprer seg mer, dessverre. De lager seg grupper på SoMe og deler sine meninger, og drar på den måten med seg flere. Samtidig tror jeg ikke alle spørsmålene om hvor foreldrene dine er fra er ment som rasisme, men et nysgjerrig spørsmål. De tenker nok ikke over at det er uhøflig. Og folk som ikke kjenner deg kan jo ikke vite at du har en norsk forelder og at du er født og oppvokst i Norge, spesielt hvis du har mange preg fra din mors side i utseende så er det kanskje en ærlig misforståelse? Ikke alt bør tolkes i verste mening. Anonymkode: 3488b...630 Greien med det spørsmålet om hvordan man EGENTLIG er fra er at det signaliserer at man ikke blir godtatt som norsk. Ja mange spør av nysgjerrighet men essensen i spørsmålet er rasistisk selvom man ikke mener det sånn og da er det vårt ansvar som hvite å høre på hva fargede sier at er rasistisk og ikke komme her å si at nei det er det ikke. Det er det faktisk bare fargede selv som får definere og ikke hvite. Les og lær istedet for å bidra til at rasistiske spørsmål fortsetter som før Anonymkode: d7e37...126 2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #16 Del Skrevet 13. desember 2022 Mest sannsynlig var de bare interessert i deg som person, og eksotisk utseende var det letteste å spørre om. Det er ikke rasistisk. Nordmenn generelt syntes det er spennende med folk som er annerledes. F.eks. syntes min venneflokk at det var kjempekult at kjæresten min var fra en annen del av landet. Skikkelig eksotisk liksom. Anonymkode: a8486...98d 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #17 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjipt å se rasister her i tråden som bagatelliserer rasismen trådstarter forteller om. Sånt som får meg til å skamme meg over å være hvit Anonymkode: d7e37...126 Hvilke innlegg refererer du til? Mine? For jeg er jo fryktelig rasistisk, gift med mann med mørkere hud, og stolt mor til barn av nydelig miks. Rasisme bør ikke forekomme, men nysgjerrighet er ikke nødvendigvis rasisme. Anonymkode: 9c4e7...859 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #18 Del Skrevet 13. desember 2022 De som spør synes vel du er en interessant og flott person kanskje. Hvis ikke hadde de vel ikke brydd seg om å spørre.. Anonymkode: daac6...951 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #19 Del Skrevet 13. desember 2022 Jeezz! Hva med å vokse opp og slutte å skylde alt på alle andre og dyrker offerrollen. Anonymkode: 8d46a...714 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #20 Del Skrevet 13. desember 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kjipt å se rasister her i tråden som bagatelliserer rasismen trådstarter forteller om. Sånt som får meg til å skamme meg over å være hvit Anonymkode: d7e37...126 Det er noe av det teiteste jeg hører. Hvorfor skal du skamme deg over hudfargen din fordi det finnes hvite rasister? Det er akkurat like tullete som de som mener alle med mørk hud har en eller annen spesifikk negativ egenskap. Trist at du har opplevd rasisme, TS. Du er selvsagt norsk når du er født og oppvokst i Norge. Anonymkode: b5f62...7a5 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå