AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 I over 10 år har jeg og ei venninne møtes hjemme hos henne eller meg en Fredag ca hver 6 uke. Drikker vin og prater. Men jeg kjenner at det gir meg ikke like mye glede lengere. Vet ikke hvorfor. Tror det litt sånn at det blir det samme hver gang. Samme praten. Jeg har nettopp fått diagnosen fibromyalgi og føler at jeg har nok med å jobbe 100%. Blir også dårlig av alkohol i lang tid etterpå, selv om jeg drikker lite. Hvordan bør jeg si dette uten å såre? Anonymkode: afca1...cbd
Jaytee Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 (endret) Som alt annet i verden: ærlighet varer lengst. Noen ganger trenger man å distansere seg bort fra enkelte personer uten at det nødvendigvis betyr at man ikke vil ha de i livet sitt lenger. Når du attpåtil har helserelaterte problemer, så vil hun forstå at det kan være en faktor til at du kanskje ikke vil omgås like ofte lenger. Endret 13. desember 2022 av Jaytee 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Du må nok først gjøre opp med deg selv om det er alkoholen eller venninnen som er problemet. Anonymkode: 6b797...501 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 Hvis dette handler om å ta hensyn til helsen din så kutter du ut alkoholen og drikker heller noe annet. Hvis det i tillegg til alkoholen også er sånn at reisen til/fra henne skaper helsevansker for deg, så ber du om at dere heller treffes hjemme hos deg. Ville prøve tilrettelegging før du avslutter et langt vennskap. Anonymkode: 43408...4ef 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 Venner er uvurderlige (så lenge de ikke gjør en vondt selvsagt). I stede hadde jeg sagt det du skriver og spurt om hun ville finne på noe annet. Gå en tur, se film eller serie, kafé, kino etc. Da gir dere samtidig vennskapet flere minner og mer å snakke om. Anonymkode: 88b3f...a11
Eneri Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 Du kan foreslå andre aktiviteter slik at du signaliserer at du ønsker å fortette vennskapet tross div helseutfordringer? Kino, forestilling, kafeètur en lørdag formiddag (med kaffe istedetfor alkohol), gåtur en kveld nå og da (kortere enn en hel kveld med kanskje jamring over samme problematikk og ikke alkohol), gåtur med kaffe og matpakke en søndag osv, trene sammen hvis det gjør godt for deg og det gir enklere samvær og ikke rom for så mye personlig prat hvis du vil redusere det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 Fortell at du har fått fibromyalgi og ikke vil drikke mer siden det forverrer formen og at du har fått råd av lege on å lytte til kroppen så du ikke kan møtes like ofte lenger Anonymkode: 203e8...bb7
Gjest ti10 Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 De fleste har forståelse for at folk ikke vil/kan drikke alkohol. Kan du foreslå at dere gjør noe annet? Går i teater, på kino, på tur, konsert, hva som helst, egentlig? Og/eller kanskje får med flere enn bare dere to?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå