Gå til innhold

Sender dere barnet i barnehagen med forkjølelse på denne tiden av året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det ca. ti minusgrader på Østlandet og barnehagen til barnet mitt er ute en times tid hver dag fortsatt. De er ikke så nøye på om det blir 11 eller 12 minus heller. Ville dere i et slikt tilfelle sendt et barn med hoste og snørr, men med god allmenntilstand, i barnehagen? 

Jeg er veldig forvirret, fordi jeg har drøftet dette med et par venninner, som står så langt fra hverandre som det går an når det gjelder dette. Hun ene syns det er veldig hysterisk å ikke sende i barnehagen og nærmest hånler av de som holder barna hjemme, mens hun andre nærmest mener det er omsorgssvikt å sende i barnehagen med forkjølelse i slike temperaturer og mener de kan bli alvorlig syke.

Din mening? 

Hilsen forvirret Ts

Anonymkode: a6050...306

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun som mener andre er hysterisk og sender syke barn i barnehagen er en egoist som er typisk årsak til at barnehageunger er konstant syke. 

Anonymkode: 244c2...06b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det spørs om det er i starten eller på slutten av sykdomsforløpet. Vi har feberkrampebarn så vi holder henne hjemme i starten. 

Anonymkode: 559eb...dfb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det ca. ti minusgrader på Østlandet og barnehagen til barnet mitt er ute en times tid hver dag fortsatt. De er ikke så nøye på om det blir 11 eller 12 minus heller. Ville dere i et slikt tilfelle sendt et barn med hoste og snørr, men med god allmenntilstand, i barnehagen? 

Jeg er veldig forvirret, fordi jeg har drøftet dette med et par venninner, som står så langt fra hverandre som det går an når det gjelder dette. Hun ene syns det er veldig hysterisk å ikke sende i barnehagen og nærmest hånler av de som holder barna hjemme, mens hun andre nærmest mener det er omsorgssvikt å sende i barnehagen med forkjølelse i slike temperaturer og mener de kan bli alvorlig syke.

Din mening? 

Hilsen forvirret Ts

Anonymkode: a6050...306

Jeg tenker at du kjenner ditt barn best og er barnet bare litt forkjøla og ellers fin i allmenntilstanden kan det fint sendes i barnehagen. Det man må huske på er at det er helt annerledes for små barn og være hjemme vs i barnehagen. Der er det høyere tempo, ikke alltid er fang og sitte på - så viktig at barnet er helt fin i allmenntilstanden. Jobber selv som pedleder på småbarn og tenker at hvis foreldrene skulle hatt barna hjemme ved forkjølelse ville de vært hjemme nesten hele vinteren. Tenker ikke at det er omsorgssvikt og noen ganger kan de virke fine hjemme også ser vi i barnehagen at tilstanden ikke er helt 100% og sender da hjem. Ser absolutt ikke på dette som omsorgssvikt 😂

Anonymkode: 4ff68...c01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at du kjenner ditt barn best og er barnet bare litt forkjøla og ellers fin i allmenntilstanden kan det fint sendes i barnehagen. Det man må huske på er at det er helt annerledes for små barn og være hjemme vs i barnehagen. Der er det høyere tempo, ikke alltid er fang og sitte på - så viktig at barnet er helt fin i allmenntilstanden. Jobber selv som pedleder på småbarn og tenker at hvis foreldrene skulle hatt barna hjemme ved forkjølelse ville de vært hjemme nesten hele vinteren. Tenker ikke at det er omsorgssvikt og noen ganger kan de virke fine hjemme også ser vi i barnehagen at tilstanden ikke er helt 100% og sender da hjem. Ser absolutt ikke på dette som omsorgssvikt 😂

Må bare si at er det veldig kraftig hoste (ingen feber), men barnet sover og spiser dårlig så sender jeg alltid hjem. 

Skrevet

Det er noen gråsoner her, og kan være vanskelig å vurdere om barnet er friskt nok til barnehage. Jeg er ikke helt enig med noen av venninnene dine, men står nærmest hun som sier en kan sende med forkjølelse om allmenntilstanden ellers er god. Det er jeg enig. Men jeg syns det er veldig unødvendig å kalle andre hysteriske. 

Nå er nesten samtlige barn i småbarnsavdelingen hvor jeg jobber forkjølet med hoste eller snørr, men god allmenntilstand og ingen feber. Som en annen sier, de minste er mye syke, og foreldrene hadde nesten ikke kunnet jobbe om de skulle være hjemme ved all forkjølelse. 

Og en skal kunne stole på at barnehageansatte gjør gode vurderinger når de skal ta med barnegruppa ut. Selv om mange har minus 10 som en grense, er det effektive kuldegrader som er det viktigste. Luftfuktighet og vind spiller inn. De følger også med mtp frostskader og om barna blir for kalde generelt. Forkjølelsen i seg selv blir ikke verre av å være ute i kulda. 

Anonymkode: 85224...56a

• Liker 3
Skrevet

Feber eller nedsatt allmenntilstand - nei. Da blir de hjemme. 
Forkjøla uten feber og fin form, men med hoste og snørr - ja, da sender jeg i barnehagen. 
Barnehagen her går ikke ut med de minste når det er -10 eller kaldere. På stor avdeling går de ikke ut når det er -15 eller kaldere, og ved -10 er de ute kun en time eller to. 

Anonymkode: 53536...80b

• Liker 1
Skrevet

Allmenntilstand bestemmer alt her. Min har hatt snørr og hoste omtrent siden februar, måtte hatt 150 sykt barn dager skulle han vært hjemme alle de dagene han hostet og rant fra nesa 😅 fin form = barnehage. Slapp = hjemme. 

Utenom feber selvsagt, da er han jo alltid hjemme selv om han som regel har god allmenntilstand da også🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 30b19...30f

• Liker 2
Skrevet

Så lenge ungen er i fin form, sender jeg dem i bhg. Om de er redusert i allmenntilstanden, holdes de hjemme. 

Småbarn er forkjølet 50% av tiden.. Selvsagt skal man ikke holde dem hjemme hver gang de er forkjølet, om de er i fin form. 

Anonymkode: 6a723...55b

• Liker 2
Skrevet

Sendte de " forskjølet" i bhg i dag. - 12 og de var visst ute i 3 timer

Anonymkode: cbcde...8b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sendte de " forskjølet" i bhg i dag. - 12 og de var visst ute i 3 timer

Er dette storebarn eller småbarn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvis man ikke tenker at barnet kan være ute sånn som barnehagen pleier, så kan man ikke sende de. Barnet skal være i form til å være med på ALLE aktiviteter som barnehagen har. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis feber/dårlig allmenn tilstand holdes barn hjemme. Ved mye kraftig hoste holdes også barnet hjemme, i alle fall hvis det er i starten av sykdomsforløp. 

Ellers sender vi i barnehagen. Sønnen vår har mer eller mindre vært forkjølet konstant siden september uansett. Er en uke eller to mellom hver forkjølelse, og det er helt normalt i en bhg. 

Skrevet

Allmenntilstand god og barnet kan følge hele dagen i bhg = sende,

er hosten stygg selv om god allmenntilstand = hjemme, samme med tykt grønt snørr

Anonymkode: a07d4...a1b

Skrevet

Mine to er småforkjølet hele vinteren, hosten varer jo så lenge av de avløser hverandre også er de konstant snørrete 😆

Så lenge allmenntilstand er bra (godt humør, spiser, er aktiv) går de i barnehagen

Å være ute hver dag er en selvfølge, de kler seg etter været og følger alle anbefalinger :)

Anonymkode: fb7db...103

• Liker 1
Skrevet

Obs - farge og konsistens på snørr er ingen indikasjon på om barnet trenger å være hjemme eller ikke 🙈

Anonymkode: fb7db...103

Skrevet

Klarer ikke barnet være ute lenge så er jo ikke allmenntilstanden god!

Anonymkode: d1fec...767

Skrevet

Man kjenner sitt eget barn best tenker jeg, og eget liv. Mine er nå 4 og 5, og klarer å sysselsette seg selv noen timer samtidig som jeg har mulighet til å ha hjemmekontor. Da er det "lett" å holde dem hjemme hvis jeg er usikker på hvor forkjølet de egentlig er. Før jobbet jeg som sykepleier, og sykt barn dager ble en ulempe for mange andre enn meg selv. Da sendte jeg i barnehagen med hoste og snørr (feberfri og fin AT), og ba dem ringe meg hvis de opplevde at barna ikke fungerte i all aktivitet. Ingen fasit som passer alle.

Anonymkode: 05b5f...2bf

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

En av hver 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...