Gå til innhold

Kan man lande en barnefordelingssak hos familiekontoret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tidligere vært i retten. Den gang straffesak der far ble dømt for vold. 

Nå er det på tide å få omsorgen for barna eller i det minste samvær med tilsyn. Slik det er nå har han jo rett på samvær iom at vi har delt ansvar. De har fast bosted hos meg. De er også såpass store at det skal legges vekt på hva de ønsker, og de ønsker jo ikke mye samvær med far. 

Det jeg lurer på er:

1.Fam. Kontoret sier vi må ha tre ganger til mekling (ift barnefordeling, samvær, ikke skilsmisse.. Vi er allerede skilt) og dersom det ikke landes en avtale hos dem, så må jeg ta det til retten. 

Men blir barna hørt på fam kontoret? Det er jo superviktig! 

2. Kan fam kontoret trekke inn dommer og lande en avtale som er juridisk bindende men uten at vi må i retten? 

3. Hvis vi ikke lander og må til retten, hva vil det koste meg? Har man rett på fri rettshjelp til barnefordelingssaker? 

4. Jeg har med en voldelig mann å gjøre din er mester i manipulasjon og å fremstå både sympatisk og korrekt. Vet fam kontoret om dommen på forhånd el må jeg informere dem om dette, slik at det tas hensyn til? 

5.dersom det går til retten snakkes det om oppnevning av sakkyndig. Hva betyr det? 

Håper noen kan svare. Jeg er helt blank på feltet. Det jeg ønsker er omsorgen for barna og minst mulig samvær. Evt med tilsyn. 

Anonymkode: 8d270...a7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: De har samtaler med barna om begge foreldre samtykker.

2: En avtale er juridisk bindende om dere begge signerer. Ingen dommere i familievernet.

3: Typisk er 100-200,000. Fri rettshjelp ved samme vilkår som ellers, altså ekstremt lav inntekt.

4: De har ingen bakgrunnsinformasjon.

5: Dommeren oppnevner en sakkyndig, vanligvis psykolog med spesialisering, som vurderer saken (snakker med barna, dere, evt komparenter, leser dokumentasjon etc) og avgir en rapport med anbefaling. Ofte bidrar den sakkyndige underveis i prosessen mot eventuelle hovedforhandlinger med f.eks anbefaling av samværsordning som prøves ut en periode.

Anonymkode: abb7a...a99

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke ts, men hva gjør man om man ikke har et par hundretusen liggende? Virker litt som om retten kun er for de rike. 

Anonymkode: 58537...fb5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke ts, men hva gjør man om man ikke har et par hundretusen liggende? Virker litt som om retten kun er for de rike. 

Det er kun de som er veldig fattige (fordi de får fri rettshjelp) eller de som er rike som i praksis har en rettssikkerhet i Norge. Resten av befolkningen har ikke råd til en rettssak. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det går an å søke Statsforvalteren mener jeg om å få dekket advokatutgifter.

TS, undersøk om du kan gå under fri rettshjelp.

Sjekk ut JURK (?) for råd.

Hvis du vinner sak mot barnefar, kan bf dømmes til å betale omkostningene - hvis du vinner som sagt… (det vet man aldri, slike saker er uforutsigbare, men kan være du har en god sak om det dreier seg om fysisk vold og han har blitt dømt for det)

Man kan også gå «runder» i retten som kun består av rettsmøter, ikke hovedforhandling. Da er allikevel dommer, sakkyndig, partene og advokater til stede, men det er ikke vitneførsel. Målet er å bli enige / mekle fram en avtale som fungerer - ideelt sett til «barnas beste».

Anonymkode: 7efbf...02b

• Liker 1
Skrevet

Du trenger en advokat. Da får du riktige råd, du aner ikke hva vi kan og om våre svar er riktige.

Anonymkode: 8c3d7...1f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 20.48):

Da strever man. Du har helt rett i at rettsvesenet er så dyrt å benytte at det i praksis ekskluderer mange med en ordinær økonomi. Man skal ha helt ekstremt lav inntekt for å kvalifisere til fri rettshjelp.

Noen muligheter (men ingen supergode):

-Gratis rettshjelptilbud som Jurk og Jussbuss. 

-Barnevernssak der det er så åpenbart at den ene forelderen bør ha hovedomsorgen at økonomisk bistand til sak etter barneloven innvilges som hjelpetiltak. Gjøres svært sjelden.

-Tar opp lån. 

-Har flaks og har en forsikring med rettshjelpsdekning. Veldig lite utbredt. 

-Selvprosederer. Altså fører saken uten advokat. Veldig langt fra anbefalt, men kan fungere for enkelte som har over snittet god kunnskap om denne typen saken og en viss juridisk forståelse uten å være advokat. 

-Tilbakeholder barn uten rettslig vurdering og gambler på at den andre parten heller ikke har råd til å ta saken til rettsvesenet. Det finnes knapt sanksjonsmuligheter for samværssabotasje. 

Anonymkode: abb7a...a99

Skrevet

Jeg fikk fri rettshjelp, men måtte betale en egenandel på 10k. Bare de 10k var vanskelig å oppdrive for min del. 

Anonymkode: ac011...a00

Skrevet

Om jeg husker riktig fra studietiden, så koster det vel ikke så mye med de rettsmøtene før en eventuelt hovedforhandlingen heller. Husker de sa de fleste greide å ordne en løsning på det møtet, fordi da slipper man de store utgiftene.

Anonymkode: d1553...a53

Skrevet
always skrev (På 13.12.2022 den 20.56):

Det er kun de som er veldig fattige (fordi de får fri rettshjelp) eller de som er rike som i praksis har en rettssikkerhet i Norge. Resten av befolkningen har ikke råd til en rettssak. 

Akk, sutretoget stopper aldri. Enda en tafatt medborger som sitter på ræva og mener at staten Norge skal betale for alt mulig.

Er veldig, veldig glad for at skattepengene ikke går til å løse krangler mellom voksne som ikke klarer å ta ansvar for seg selv, eget liv og barna. Skulle bare mangle at man dekker dette selv.

Anonymkode: 472df...141

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Akk, sutretoget stopper aldri. Enda en tafatt medborger som sitter på ræva og mener at staten Norge skal betale for alt mulig.

Er veldig, veldig glad for at skattepengene ikke går til å løse krangler mellom voksne som ikke klarer å ta ansvar for seg selv, eget liv og barna. Skulle bare mangle at man dekker dette selv.

Anonymkode: 472df...141

Hvordan greide du å komme med denne konklusjonen ut fra mitt innlegg?

Har jeg sagt at staten skal betale for disse sakene?

Det jeg sier er at man ikke har en reell rettssikkerhet for alle i Norge, da det kun er de som er rike og de som er fattige som har råd til en rettssak. Jeg nevnte ingenting om barnefordelingssaker, jeg uttalte meg på generelt grunnlag om rettsstaten Norge.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 18.35):

Vi har tidligere vært i retten. Den gang straffesak der far ble dømt for vold. 

Nå er det på tide å få omsorgen for barna eller i det minste samvær med tilsyn. Slik det er nå har han jo rett på samvær iom at vi har delt ansvar. De har fast bosted hos meg. De er også såpass store at det skal legges vekt på hva de ønsker, og de ønsker jo ikke mye samvær med far. 

Det jeg lurer på er:

1.Fam. Kontoret sier vi må ha tre ganger til mekling (ift barnefordeling, samvær, ikke skilsmisse.. Vi er allerede skilt) og dersom det ikke landes en avtale hos dem, så må jeg ta det til retten. 

Men blir barna hørt på fam kontoret? Det er jo superviktig! 

2. Kan fam kontoret trekke inn dommer og lande en avtale som er juridisk bindende men uten at vi må i retten? 

3. Hvis vi ikke lander og må til retten, hva vil det koste meg? Har man rett på fri rettshjelp til barnefordelingssaker? 

4. Jeg har med en voldelig mann å gjøre din er mester i manipulasjon og å fremstå både sympatisk og korrekt. Vet fam kontoret om dommen på forhånd el må jeg informere dem om dette, slik at det tas hensyn til? 

5.dersom det går til retten snakkes det om oppnevning av sakkyndig. Hva betyr det? 

Håper noen kan svare. Jeg er helt blank på feltet. Det jeg ønsker er omsorgen for barna og minst mulig samvær. Evt med tilsyn. 

Anonymkode: 8d270...a7f

Rart at dåkke må møte 3 ganger til mekling, er vel om dere ikke er enige.

Har far samvær nå? 

Har du bidrag fra far/nav ? Er det derfor du må ha ei avtale?

Om barna ikke vil til far så ofte så er det alderen på barna som spiller inn og om far har skadet dem på noen måte da han var voldelig mot deg.

Har du bidrag nå og ungene er fornøyde, ville jeg ha  latt far ta all initiativ til å jobbe for mer samvær.

At han tar kontakt med fvk med sine krav og du møter og tar det der i fra.

Må du møte 3 ganger gjør det og stå på ditt og gå hele veien tin rettssak om du må.

Anonymkode: 846b2...565

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Rart at dåkke må møte 3 ganger til mekling, er vel om dere ikke er enige.

Har far samvær nå? 

Har du bidrag fra far/nav ? Er det derfor du må ha ei avtale?

Om barna ikke vil til far så ofte så er det alderen på barna som spiller inn og om far har skadet dem på noen måte da han var voldelig mot deg.

Har du bidrag nå og ungene er fornøyde, ville jeg ha  latt far ta all initiativ til å jobbe for mer samvær.

At han tar kontakt med fvk med sine krav og du møter og tar det der i fra.

Må du møte 3 ganger gjør det og stå på ditt og gå hele veien tin rettssak om du må.

Anonymkode: 846b2...565

Enig. Høres dog rart ut at familievernkontoret mener de MÅ møte 3 ganger. En får meklingsattest selv om en har hatt separat meklingstime, en time er nok. Og om det er for vanskelig for deg å sitte i samme rom så kan dere ha separat meklingstime.

Jeg lurer også på alderen på barna. Det er tross alt de som har rett på samvær med faren, ikke han som har rett på samvær med dem. Om de er store og har en selvstendig / upåvirket mening om dette skal deres mening i all hovedsak legges vekt på. En sak i rettsapparatet trenger ikke koste så mye, det spørs hvor mye hjelp av advokat du trenger. Her tror jeg at jeg totalt har betalt 200-250.000 i advokatkostnader, dette er noen år siden. Og, dette dro ut over lang tid, et par år.. 

Vi var gjennom to saksforberedende, etter først prøve og feile privat og med advokater på. I hovedforhandling ble det også gjort om til nok et saksforberedende møte..  da hadde barnet vårt samværsvegring, men endelig også stor nok til at dommeren ville høre han👍

Anonymkode: 8b980...640

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig. Høres dog rart ut at familievernkontoret mener de MÅ møte 3 ganger. En får meklingsattest selv om en har hatt separat meklingstime, en time er nok. Og om det er for vanskelig for deg å sitte i samme rom så kan dere ha separat meklingstime.

Jeg lurer også på alderen på barna. Det er tross alt de som har rett på samvær med faren, ikke han som har rett på samvær med dem. Om de er store og har en selvstendig / upåvirket mening om dette skal deres mening i all hovedsak legges vekt på. En sak i rettsapparatet trenger ikke koste så mye, det spørs hvor mye hjelp av advokat du trenger. Her tror jeg at jeg totalt har betalt 200-250.000 i advokatkostnader, dette er noen år siden. Og, dette dro ut over lang tid, et par år.. 

Vi var gjennom to saksforberedende, etter først prøve og feile privat og med advokater på. I hovedforhandling ble det også gjort om til nok et saksforberedende møte..  da hadde barnet vårt samværsvegring, men endelig også stor nok til at dommeren ville høre han👍

Hvor stor var han da dommeren ville høre på han? Jeg har en moden og veltalende liten gutt som jeg antar ville gi klart uttrykk for at han ikke vil ha overnattingssamvær med far, men han er bare 6 år, så usikker på hvor mye det ville telle..:/

Anonymkode: b159d...42a

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvor stor var han da dommeren ville høre på han? Jeg har en moden og veltalende liten gutt som jeg antar ville gi klart uttrykk for at han ikke vil ha overnattingssamvær med far, men han er bare 6 år, så usikker på hvor mye det ville telle..:/

Anonymkode: b159d...42a

Min sønn var akkurat fylt 7 år da vi satte i gang med hovedforhandlinger. Han var utslitt og lei det hele.. ga klart og tydelig beskjed.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...