AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 dette gjelder en annen person ikke meg Hei alle fine. Et hjertesukk, mer enn noe annet, fra meg.. av hensyn til at jeg har barn, velger jeg være anonym. Jeg skriver her, med en klump i magen og tårer som triller... Jeg har nå fått beskjed om at min strøm leveranse stenger i morgen. Har søkt nav om hjelp, men siden det er en eldre regning, sier de nei, da deres regnskap viser at jeg skulle hatt nok penger til å betale. Det stemmer sikkert, om man ikke tar hensyn til at bilen røk, og man ikke kan bo her jeg bor, uten å kjøre bil.. Julen er i anmarsj, og jeg har kontaktet div organisasjoner for mat hjelp, o.l, men var noen dager for sen å spørre. Jeg sitter nå, men 2000 å leve av til romjula, og i morgen ryker strømmen, gradestokken kryper godt under -20... Er det noen som har tips til hvor jeg kam henvende meg? Jeg kjenner bare at dagen i dag er ulidelig vond. Frelsesarmeen er for langt unna, ift mat utdeling... Anonymkode: d5092...fae
Eremitten Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Jeg tror ikke de stenger strømmen i -20 p.g.a. fare for liv og helse, men de burde ta kontakt med nettselskapet (ikke strømselskapet, selv om de sikkert burde ha snakket med noen der også). 4
Grimstadgutten Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Nei, de har ikke lov til å kutte strømmen om vinteren! https://www.nrk.no/norge/forbrukarradet_-_-nettselskapet-har-ikkje-lov-a-stenge-straumen-din-om-vinteren-1.15726688 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 Noe stemmer ikke her. De har ikke lov til å stenge strømmen på vinteren. Anonymkode: 30bba...7eb 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 De stenger ikke strømmen når det er kuldegrader. Det er riktig at Nav normalt ikke betaler gjeld og det er godt mulig hun egentlig skal ha penger nok. Men så kom det utgifter hun ikke regnet med. Var det tatt med i søknaden? Hvis hun ikke har penger til mat så kan hun søke om det. Kan nesten virke som om ikke alt var tatt med i søknaden av utgiftene. Hvis man ligger helt på vippepunktet så er strøm noe som blir prioritert høyt til å få hjelp for av Nav. Anonymkode: 4f5b5...b78 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 Det er noe som heter pliktstrøm. Du vil bli satt over på det. Litt dyrere, men i dagens prisbilde så lite at du knapt vil merke det. De 6 første ukene er det 6,5 øre tillegg på spotpris. Etter det litt høyere, sjekk din strømleverandør, her er det 12,5 øre påslag etter 6 uker. Har du snakket med strømleverandøren? Kan du få betalingsutsettelse eller delbetaling på ny regning, så du får betalt den gamle? Har du sjekket om du kan kvalifiserer til strømstøtte via husbanken? Inntektsgrensen er satt høyere nå i vinter, sånn at flere skal kunne få det. https://www.husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/ Forsøk å krangle litt mer med NAV. Utgifter til å reparere bilen bør være godkjente utgifter. Har du noen du kan ta med deg? Anonymkode: b901e...d20 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er noe som heter pliktstrøm. Du vil bli satt over på det. Litt dyrere, men i dagens prisbilde så lite at du knapt vil merke det. De 6 første ukene er det 6,5 øre tillegg på spotpris. Etter det litt høyere, sjekk din strømleverandør, her er det 12,5 øre påslag etter 6 uker. Har du snakket med strømleverandøren? Kan du få betalingsutsettelse eller delbetaling på ny regning, så du får betalt den gamle? Har du sjekket om du kan kvalifiserer til strømstøtte via husbanken? Inntektsgrensen er satt høyere nå i vinter, sånn at flere skal kunne få det. https://www.husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/ Forsøk å krangle litt mer med NAV. Utgifter til å reparere bilen bør være godkjente utgifter. Har du noen du kan ta med deg? Anonymkode: b901e...d20 Ingen grunn til å krangle med NAV. Dokumenterer man utgiftene sine, og faller under grensen for støtte, får man støtte. TS; send en ny søknad om sosialhjelp, i dag. Skriv "NØDHJELP - STRØMSTENGING" i feltet der søknaden spør om hva du søker om hjelp til. Dokumenter de utgiftene du faktisk har att med tanke på bilen. Send med alt annet NAV ber om. Og så ringer du NAV i morgen tidlig, og forteller at du har sendt nødhjelpssøknad, slik at det også blir fanget opp ved at Kontaktsenteret sender hastebeskjed til NAV-kontoret ditt. Som andre sier; strømselskapene har nok ikke lov til å stenge strømmen din, men dersom du har fått varsel om stenging, må du sende søknad til NAV, slik jeg har beskrevet. Anonymkode: 59313...33e 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 Stenger de strømmen må du ringe politiet, for da bryter de loven. Anonymkode: 62a6d...db9 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #9 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen grunn til å krangle med NAV. Dokumenterer man utgiftene sine, og faller under grensen for støtte, får man støtte. TS; send en ny søknad om sosialhjelp, i dag. Skriv "NØDHJELP - STRØMSTENGING" i feltet der søknaden spør om hva du søker om hjelp til. Dokumenter de utgiftene du faktisk har att med tanke på bilen. Send med alt annet NAV ber om. Og så ringer du NAV i morgen tidlig, og forteller at du har sendt nødhjelpssøknad, slik at det også blir fanget opp ved at Kontaktsenteret sender hastebeskjed til NAV-kontoret ditt. Som andre sier; strømselskapene har nok ikke lov til å stenge strømmen din, men dersom du har fått varsel om stenging, må du sende søknad til NAV, slik jeg har beskrevet. Anonymkode: 59313...33e Jada, jada. Du skjønte nok også det var en flåsete måte å si ‘ikke gi deg med en gang - husk å dokumenter nødvendige utgifter til bilen, prøv igjen’ Å stå i den situasjonen for første gang kan være overveldende og lett å ikke tenke helt klart når det ene og andre påstås om egen økonomi og livsførsel. Anonymkode: b901e...d20 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jada, jada. Du skjønte nok også det var en flåsete måte å si ‘ikke gi deg med en gang - husk å dokumenter nødvendige utgifter til bilen, prøv igjen’ Å stå i den situasjonen for første gang kan være overveldende og lett å ikke tenke helt klart når det ene og andre påstås om egen økonomi og livsførsel. Anonymkode: b901e...d20 Hei - meg du siterer. Beklager hvis svaret mitt ikke var greit. Det var ikke vondt ment! ja, det er tøft å stå i den situasjonen som beskrives i HI. Da er det fint at folk som du finnes, som faktisk gir ordentlige, nyttige råd (ja, det mener jeg!). Jeg håper mine råd også er til nytte for TS. Anonymkode: 59313...33e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå