AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Del Skrevet 13. desember 2022 Hei! Jeg ønsker å bli flinkere til å følge Marit Kolby sine råd. Ønsker å spise 3 måltider om dagen, men opplever at det ikke alltid går. Jeg jobber fra 08:00 til 16:00, og er typen som må ha frokost om morgenen. Da er jeg gjerne sulten i 11-12 tiden igjen, og da holder som regel ikke et måltid til resten av dagen. Et annet problem jeg har er at jeg ikke nødvendigvis er sulten med en gang jeg står opp klokken 06, men gjerne i 8-tiden. På jobb har vi felles lunsj i kantina klokken 11:00. For min del kunne jeg gjerne spist frokost rundt klokken 09 og forskjøvet lunsj til 12-13.. Men så lar jo ikke det seg helt gjøre med rutinene i arbeidslivet. Poenget mitt er at jeg synes Marit Kolby har gode råd om å la tarmene få pause, og jeg har merket at dette har hatt positiv effekt for meg, men jeg synes det er vanskelig å finne gode rutiner i hverdagen. Med en gang det er helg klarer jeg fint å innta ca. tre mettende og næringsrike måltider, men synes det er vanskelig å få det til med en gang det er hverdag, jobb og rutiner. Noen som har noen tips? Hvordan legger dere opp dagen, eventuelt hva spiser dere som metter lenge? Tusen takk på forhånd! Anonymkode: 6919d...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Del Skrevet 13. desember 2022 Har du prøvd å droppe frokost og vente til lunchen med å spise? Jeg prøvde og det førte til vondt i hode de første fire dagene. Siden det har jeg aldri spist før kl 11. Kan fint vente til 12-13 også. Anonymkode: ed8b8...926 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har du prøvd å droppe frokost og vente til lunchen med å spise? Jeg prøvde og det førte til vondt i hode de første fire dagene. Siden det har jeg aldri spist før kl 11. Kan fint vente til 12-13 også. Anonymkode: ed8b8...926 Jeg prøvde, men ble så kvalm rundt 09 at jeg måtte spise. Med en gang jeg spiste, gikk kvalmen over. Men lunsj klokken 11 er jo relativt tidlig, så det burde jo gått an å vente. Kanskje jeg skal gi det en ny sjanse. Blir du sulten tidlig, eller avtar sultfølelsen fra morgenen av etter hvert? Noen andre som har erfaring med å venne kroppen til å spise frokost senere? Anonymkode: 6919d...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Del Skrevet 13. desember 2022 Jeg spiser bare to måltider om dagen. Lunsj på jobb kl 11.30 og middag ca kl 17.30. Men, jeg har aldri vært noe frokostmenneske, så for meg var det ikke noe problem å droppe frokost. De dagene jeg faktisk spiser frokost ender jeg opp med å være sulten hele dagen og småspiser hele tiden Anonymkode: 39e4c...a1c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Del Skrevet 13. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Noen andre som har erfaring med å venne kroppen til å spise frokost senere? Anonymkode: 6919d...3a4 For meg gikk det vel 3-4 dager til jeg ikke merket noe særlig sult før i to-tiden. Jeg var riktignok sjelden spesielt sulten på morgenen før dette, men spiste alltid frokost fordi jeg trodde det var sunt. Min erfaring er også at jo mindre karbohydrater du spiser, dess enklere er det å faste. Det har nok å gjøre med både at fett og protein generelt metter bedre og lengre enn karbohydrater, og at kroppen blir mer vant til å bruke sitt eget fett i stedet for å skrike etter rask energi mange ganger i døgnet. Anonymkode: a7e0f...099 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Del Skrevet 14. desember 2022 Først og fremst mener jeg at man ikke skal presse kroppen inn i en rutine som den ikke liker. Mange er et frokostmenneske, da vil dette med periodisk faste ikke fungere. Men for å svare på spørsmålet; uten at jeg følger Kolbys råd forstod jeg i en annen tråd at det er slik jeg spiser. Jeg har aldri likt frokost. På min arbeidsplass er også lunsj kl 11, og her vil jeg selvfølgelig være med for det sosiale. Da blir det dagens første måltid, og da spiser jeg en del. Så spiser jeg et lett måltid i 16-17 tiden. Så igjen i 19-20 tiden. Er jeg hjemme spiser jeg heller et lettere måltid i 10-tiden, og så en større lunsj i 14-tiden. Anonymkode: b7faa...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #7 Del Skrevet 16. desember 2022 Faste er ikke for alle ☺️ det viktigste med Kolby sine råd er å gå for råvarer. Anonymkode: ade01...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #8 Del Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 17.54): Hei! Jeg ønsker å bli flinkere til å følge Marit Kolby sine råd. Ønsker å spise 3 måltider om dagen, men opplever at det ikke alltid går. Jeg jobber fra 08:00 til 16:00, og er typen som må ha frokost om morgenen. Da er jeg gjerne sulten i 11-12 tiden igjen, og da holder som regel ikke et måltid til resten av dagen. Et annet problem jeg har er at jeg ikke nødvendigvis er sulten med en gang jeg står opp klokken 06, men gjerne i 8-tiden. På jobb har vi felles lunsj i kantina klokken 11:00. For min del kunne jeg gjerne spist frokost rundt klokken 09 og forskjøvet lunsj til 12-13.. Men så lar jo ikke det seg helt gjøre med rutinene i arbeidslivet. Poenget mitt er at jeg synes Marit Kolby har gode råd om å la tarmene få pause, og jeg har merket at dette har hatt positiv effekt for meg, men jeg synes det er vanskelig å finne gode rutiner i hverdagen. Med en gang det er helg klarer jeg fint å innta ca. tre mettende og næringsrike måltider, men synes det er vanskelig å få det til med en gang det er hverdag, jobb og rutiner. Noen som har noen tips? Hvordan legger dere opp dagen, eventuelt hva spiser dere som metter lenge? Tusen takk på forhånd! Anonymkode: 6919d...3a4 Jeg er prikk lik deg, både i hverdagen og helgen. Skulle også ønske dette var for meg! Kan til nød droppe kveldsmat hvis jeg ikke har kveldsvakt på jobb 😏 Anonymkode: eaf09...8e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #9 Del Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 17.54): Hei! Jeg ønsker å bli flinkere til å følge Marit Kolby sine råd. Ønsker å spise 3 måltider om dagen, men opplever at det ikke alltid går. Jeg jobber fra 08:00 til 16:00, og er typen som må ha frokost om morgenen. Da er jeg gjerne sulten i 11-12 tiden igjen, og da holder som regel ikke et måltid til resten av dagen. Et annet problem jeg har er at jeg ikke nødvendigvis er sulten med en gang jeg står opp klokken 06, men gjerne i 8-tiden. På jobb har vi felles lunsj i kantina klokken 11:00. For min del kunne jeg gjerne spist frokost rundt klokken 09 og forskjøvet lunsj til 12-13.. Men så lar jo ikke det seg helt gjøre med rutinene i arbeidslivet. Poenget mitt er at jeg synes Marit Kolby har gode råd om å la tarmene få pause, og jeg har merket at dette har hatt positiv effekt for meg, men jeg synes det er vanskelig å finne gode rutiner i hverdagen. Med en gang det er helg klarer jeg fint å innta ca. tre mettende og næringsrike måltider, men synes det er vanskelig å få det til med en gang det er hverdag, jobb og rutiner. Noen som har noen tips? Hvordan legger dere opp dagen, eventuelt hva spiser dere som metter lenge? Tusen takk på forhånd! Anonymkode: 6919d...3a4 kan du ikke prøve å droppe kvelds istedet for frokost da? Men et av Kolbys viktigste råd, slik jeg leser henne, er ikke man nødvendigvis må praktisere periodisk faste, men at man unngår mellommåltider. Det er ikke så farlig om man spiser 2, 3 eller 4 måltider, men ikke flere!! Anonymkode: d1825...560 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #10 Del Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 19.28): Jeg prøvde, men ble så kvalm rundt 09 at jeg måtte spise. Med en gang jeg spiste, gikk kvalmen over. Men lunsj klokken 11 er jo relativt tidlig, så det burde jo gått an å vente. Kanskje jeg skal gi det en ny sjanse. Blir du sulten tidlig, eller avtar sultfølelsen fra morgenen av etter hvert? Noen andre som har erfaring med å venne kroppen til å spise frokost senere? Anonymkode: 6919d...3a4 Men hva hadde skjedd om du bare ignorerte kvalmen og holdt ut? Hadde du besvimt mens du kjørte bil eller noe skjønner jeg jo problemet, men jeg har problem med å respektere voksne mennesker som ikke kan tåle litt ubehag ala sult, hodepine, kvalme, svimmelhet noen timer, med mindre det fører til farlige situasjoner (er du kirurg og trenger frokost for å være stø på hånden før du skal skjære i hjernevevet til et annet menneske er det noe annet enn om du føler deg miserabel på kontoret noen timer) Anonymkode: a3d0f...49d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #11 Del Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Men hva hadde skjedd om du bare ignorerte kvalmen og holdt ut? Hadde du besvimt mens du kjørte bil eller noe skjønner jeg jo problemet, men jeg har problem med å respektere voksne mennesker som ikke kan tåle litt ubehag ala sult, hodepine, kvalme, svimmelhet noen timer, med mindre det fører til farlige situasjoner (er du kirurg og trenger frokost for å være stø på hånden før du skal skjære i hjernevevet til et annet menneske er det noe annet enn om du føler deg miserabel på kontoret noen timer) Anonymkode: a3d0f...49d Hvorfor i all verden skal vi tåle det?! Man bør jo lytte til kroppens signaler. Det er jo en grunn til at den sier i fra - det er sannsynligvis ikke en beskjed om å «holde ut». Jeg tenker at faste er for noen, for andre ikke. Jeg blir kvalm og uvel, nesten så jeg brekker meg, om jeg ikke spiser jevnt. Jeg tenker alle bør finne sin måte, sin metode, sin livsstil 🌟 Anonymkode: eaf09...8e3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #12 Del Skrevet 17. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor i all verden skal vi tåle det?! Man bør jo lytte til kroppens signaler. Det er jo en grunn til at den sier i fra - det er sannsynligvis ikke en beskjed om å «holde ut». Jeg tenker at faste er for noen, for andre ikke. Jeg blir kvalm og uvel, nesten så jeg brekker meg, om jeg ikke spiser jevnt. Jeg tenker alle bør finne sin måte, sin metode, sin livsstil 🌟 Anonymkode: eaf09...8e3 men dette er jo et signal som det ikke er nødvendig å følge. Det er ikke sånn at kroppen MÅ ha frokost for å overleve, så man kan jo godt stå i det, hvis det er en hensiktsmessig måte å nå et mål på. Anonymkode: d1825...560 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eske Skrevet 18. desember 2022 #13 Del Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 13.12.2022 den 19.28): Jeg prøvde, men ble så kvalm rundt 09 at jeg måtte spise. Med en gang jeg spiste, gikk kvalmen over. Men lunsj klokken 11 er jo relativt tidlig, så det burde jo gått an å vente. Kanskje jeg skal gi det en ny sjanse. Blir du sulten tidlig, eller avtar sultfølelsen fra morgenen av etter hvert? Noen andre som har erfaring med å venne kroppen til å spise frokost senere? Anonymkode: 6919d...3a4 Jeg har vært en del plaget med kvalme store deler av livet, og måtte lenge spise litt (men heller ikke for mye) rett etter jeg sto opp for å ikke bli kvalm, men begynte for et par år siden å kutte frokost og holde ut til lunsj kl 11. Det var litt tøft i starten, og noen dager (særlig dersom nettene med baby har vært ille) går det ikke - men stort sett er det uproblematisk når jeg er på jobb. Jeg prøver å tenke at det ikke er "alt eller ingenting", men å bare være bevisst på at alle lengre pauser jeg gir kroppen min fra mat er gode - og om det så gjør at jeg utsetter frokost annenhver dag så er det bedre enn ingenting. Koser meg ofte med frokost litt før 11 med familien i helgene, og tenker at det er helt greit - så utsetter jeg frokosten de dagene jeg merker at det koster meg lite. (Men du skal altså ikke ha det helt horribelt over lengre tid, men det er ganske nyttig å prøve å stå i litt ubehag i en ukes tid - sult ER jo faktisk ikke farlig, og sulthormonet ghrelin kommer jo ikke for å si "HERREGUD SPIS MED EN GANG DET ER KRISE", og det kommer også i bølger slik at om du opplever sult men ikke spiser så vil du ikke føle kontinuerlig sult til du spiser igjen, det vil gå over.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #14 Del Skrevet 18. desember 2022 Takk for alle tilbakemeldinger! En liten oppdatering; de siste dagene på jobb denne uken spiste jeg ikke frokost før 11, og det gikk faktisk greit etter hvert! Er enig i tilbakemeldingen om at det kanskje ikke har noe å si om man spiser 2 eller 4 måltider. Men når jeg spiser frokost 09 og lunsj klokken 11 allerede føles det jo nesten som et mellommåltid fordi jeg ikke har rukket å bli ordentlig sulten etter frokosten. Det føltes jo så dumt, så skal prøve å spise frokost/lunsj klokken 11 fremover og se hvordan det føles Anonymkode: 6919d...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå