AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 Hei! Nå vet jeg ikke om det er rettferdig, tingen er at jeg har kjøpt noen ting til min ene søster til jul, min søster jobber osv og har barn men tror ikke hun har råd til og kjøpe gaver til alle inkludert meg. Føler jeg krever gaver osv men ikke synes bare det er litt urettferdig å gi og ikke få noe, så siden vi skal feire jul tenkte jeg en gave på minst 200kr kanskje da jeg allerede har kjøpt en del ting. Men kjipt og gi gaver opp til 700kr og ikke få noe tilbake.. som min mor mener at hun ikke trenger å gi. hvordan ville dere gjort det? Anonymkode: 8bdf9...bdc 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 13. desember 2022 Jeg hadde gitt til min søster av kjærlighet og ikke forventet noe tilbake i år. Anonymkode: 56d75...411 130 18 35
altflyter Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Jeg er enig i at det er stusselig å ikke gi noe. Og en dårlig unnskyldning. Alle kan gi NOE. I min familie gir vi etter evne og tenker aldri pris. Noen får en dyr genser og gir hjemmelagde brente mandler eller syltetøy fra selvplukkede blåbær for eksempel i retur. Noen strikker, noen handler. Noen gir brukte bøker og andre gir nye. men å ikke gi noe syntes jeg er kjipt. 16 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 Jeg gir fordi jeg har glede av å gi, ikke fordi jeg forventer noe tilbake eller andre står i takknemlighetsgjeld. Anonymkode: 0b0f7...082 35 1 10
Numii Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 Til voksne går der jo fint an med symbolske gaver, men det burde jo være avklart på forhånd. F.eks strikka lue, sokker eller votter. Et glass med hjemmelagde brente mandler, eller en eske med gode ønsker. Mine søsken og jeg ligger på ca 200 kr nå, men det kan fint være mindre dersom en har lagt litt innsats i det 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 Populært innlegg #6 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Nå vet jeg ikke om det er rettferdig, tingen er at jeg har kjøpt noen ting til min ene søster til jul, min søster jobber osv og har barn men tror ikke hun har råd til og kjøpe gaver til alle inkludert meg. Føler jeg krever gaver osv men ikke synes bare det er litt urettferdig å gi og ikke få noe, så siden vi skal feire jul tenkte jeg en gave på minst 200kr kanskje da jeg allerede har kjøpt en del ting. Men kjipt og gi gaver opp til 700kr og ikke få noe tilbake.. som min mor mener at hun ikke trenger å gi. hvordan ville dere gjort det? Anonymkode: 8bdf9...bdc Herregud. Er du 14 år? Måle gaver i penger er bare latterlig og barnslig. Drit i å gi henne noe, og be din mor om å ikke blande seg. Snakk med søsteren din og si dere kan droppe gaver i år, så beholder du gaven selv hvis du ikke unner søsteren din noe. Anonymkode: f7d9f...266 33 1 17
Pippi Lotta Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 Jeg hadde ønsket meg noe jeg trodde søsteren min hadde råd til, barnepass, gå tur, hjelp med oppussing/vasking/rydding/hagearbeid eller noe annet jeg trodde hun hadde råd til slik at hun ikke følte dårlig samvittighet for å ikke kunne bruke penger på gaven. Så hadde jeg selvfølgelig brukt like mye på gave til henne å barna som jeg alltid gjør. 8 1 3
Populært innlegg Hannah80 Skrevet 13. desember 2022 Populært innlegg #8 Skrevet 13. desember 2022 Dette året er det søsteren din som sliter økonomisk. Et annet år er det kanskje deg selv. Vær nå litt raus med din nærmeste familie. 33 6 17
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 13. desember 2022 #9 Skrevet 13. desember 2022 Hvis min søster hadde hatt dårlig råd, hadde jeg selvsagt ikke ønsket at hun brukte penger på julegave til meg.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Skrevet 13. desember 2022 Ts, ønsker du virkelig at noen med dårlig råd og bar skal prioritere gave til deg, voksne mennesket? Anonymkode: 444d3...158 27 11
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #11 Skrevet 13. desember 2022 Julegaver gir man når man har råd til det. Man prioriterer ikke pliktgaver over egne utgifter som huslån, strøm og mat til seg selv og barna. Hadde jeg merket at det var skrantent på konto hadde julegaver til voksne vært det første som røk. Min plikt er å forsørge mine barn, deres trygghet kommer foran alt. Din søster er klok og voksen her. Og nei, ikke alle har kapasitet til å strikke sokker og skjerf eller koke syltetøy til x antall folk man "burde" gitt en gave til. At du selv gir en gave til 700 er ditt eget valg, og du står fritt til å heller beholde gaven selv eller levere den tilbake - om du nå faktisk er såpass smålig at du forventer en iskald utveksling av verdier. For mange av oss handler julens budskap om noe helt annet. Anonymkode: ef44a...88c 14 2 6
MyCupOfTea Skrevet 13. desember 2022 #12 Skrevet 13. desember 2022 Jeg hadde ikke latt min søster bruke penger på meg hvis hun hadde hatt dårlig råd. Men nå er ikke jeg spesielt opptatt av gaver heller da. 12 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #13 Skrevet 13. desember 2022 Hvis jeg hadde visst at søsteren min slet økonomisk, hvilket mange gjør i disse dager, så hadde jeg ikke ønsket at hun ga meg noen gaver uansett ❤️ Bedre at hun bruker det på barna og seg selv. Og jeg hadde virkelig ikke målt gaver opp mot hverandre heller. Anonymkode: 0a26e...0cf 5 8
nusseliten Skrevet 13. desember 2022 #14 Skrevet 13. desember 2022 ..... Om du har økonomi til å gi din søster en gave, så gi ho en gave. Du sier du allerede har kjøpt, men du vurderer å holde den tilbake fordi du ikke får noe av ho, det virker for meg smålig. Gled søsteren din med en gave, fortell henne at du skjønner situasjonen hun er i (noe du tydeligvisikke gjør, men nå er det ok å juge,) og at du ikke forventer/vil ha noe i retur. Hør på mor di. 🎅 11 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #15 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei! Nå vet jeg ikke om det er rettferdig, tingen er at jeg har kjøpt noen ting til min ene søster til jul, min søster jobber osv og har barn men tror ikke hun har råd til og kjøpe gaver til alle inkludert meg. Føler jeg krever gaver osv men ikke synes bare det er litt urettferdig å gi og ikke få noe, så siden vi skal feire jul tenkte jeg en gave på minst 200kr kanskje da jeg allerede har kjøpt en del ting. Men kjipt og gi gaver opp til 700kr og ikke få noe tilbake.. som min mor mener at hun ikke trenger å gi. hvordan ville dere gjort det? Anonymkode: 8bdf9...bdc Du høres ung og umoden ut. Skammelig å gi henne skyldfølelse for dette. De 200kr du mener hun kan gi, kan det hende hun må bruke på å kunne gi noe ekstra i jula til barna sine. Det bør du som hennes søster og barnas tante unne dem! Jeg er i liks situasjon som deg. Har en bror som har kone og barn, og de har veldig dårlig råd. Jeg forventer INGENTING fra dem. Og vet du hva mer: de får de største gavene, fordi jeg ønsker at han og barna skal få så mye jeg kan gi dem. Prøv å føle på gleden av å gi, og slutt å sutre som et lite barn. Anonymkode: 1f1e4...8a6 9 3 7
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #16 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du høres ung og umoden ut. Skammelig å gi henne skyldfølelse for dette. De 200kr du mener hun kan gi, kan det hende hun må bruke på å kunne gi noe ekstra i jula til barna sine. Det bør du som hennes søster og barnas tante unne dem! Jeg er i liks situasjon som deg. Har en bror som har kone og barn, og de har veldig dårlig råd. Jeg forventer INGENTING fra dem. Og vet du hva mer: de får de største gavene, fordi jeg ønsker at han og barna skal få så mye jeg kan gi dem. Prøv å føle på gleden av å gi, og slutt å sutre som et lite barn. Anonymkode: 1f1e4...8a6 Gleden av og gi blir jo kjedelig når man aldri får noe tilbake.. en gave trenger ikke å koste mer en 100 kr.. Anonymkode: 8bdf9...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #17 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gleden av og gi blir jo kjedelig når man aldri får noe tilbake.. en gave trenger ikke å koste mer en 100 kr.. Anonymkode: 8bdf9...bdc Jeg har jo ikke barn heller.. så kjøper jeg til hennes også.. Anonymkode: 8bdf9...bdc
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #18 Skrevet 13. desember 2022 Jeg tenker at det er helt greit å ikke ville gi gaver, men da ringer man i november og sier at "vet du, i år er det litt trangt, så kanskje vi ikke skal gi gaver oss voksne i mellom?". Anonymkode: ea719...665 7 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #19 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg gir fordi jeg har glede av å gi, ikke fordi jeg forventer noe tilbake eller andre står i takknemlighetsgjeld. Anonymkode: 0b0f7...082 Helt enig. Når du allerede har kjøpt og vurderer å levere tilbake fordi du ikke får gave fra henne framstår du smålig. Neste år får du heller spørre i god tid om dere skal droppe julegaver til hverandre. Anonymkode: 09c5b...a78 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #20 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gleden av og gi blir jo kjedelig når man aldri får noe tilbake.. en gave trenger ikke å koste mer en 100 kr.. Anonymkode: 8bdf9...bdc Hvorfor blir den borte? Og kan hun aldri gi? Har hun aldri gitt, og kommer hun ikke til å gi i fremtiden? Vi gir til familie og til hjelpeorganisasjoner, og vårt gaveønske er at i stedet for at folk skal gi oss voksne mennesker en gave, så gir de det de har mulighet til hjelp for folk som trenger det. Har de ikke mulighet til å gi noe, så er det 100% greit! Folk gir om de har mulighet. Tror ikke din søster ikke har lyst til å gi deg noe. Men hun må sannsynligvis prioritere andre ting. I det øyeblikket folk nærmest krever gaver fra andre, så blir det relativt usjarmerende, mener nå jeg. Anonymkode: 1f1e4...8a6 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå