Gå til innhold

Bytte ut ingrediens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet en enkel middagsoppskrift jeg har lyst å teste ut. Problemet mitt er at sønnen min så kresen, og er ikke så begeistret for løk i alle former. En av ingrediensene i denne ovnsstekte eggformen er vårløk. Kan jeg bytte ut vårløk med f.eks. opphakket rød paprika? Det er vel bare smak og behag? Han spiser brokkoli, så den er grei.

Eggform med brokkoli, mozzarella, skinke og vårløk

Anonymkode: 673cf...ab0

Skrevet

Hvorfor skal ikke det gå an? Du lager jo det du vil.

Anonymkode: 9bee8...419

• Liker 3
Skrevet

Du kan enten bare droppe den, eller legge til noe annet som f.eks. paprika. Den kan trenge lenger steketid enn vårløk da (uten at jeg har lest oppskriften).

Anonymkode: 2ce63...ea4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal ikke det gå an? Du lager jo det du vil.

Anonymkode: 9bee8...419

Jeg er ikke så flink til matlaging og hva vet vel jeg om hvordan paprika går i en eggform? Derfor jeg spør. Jeg leste en annen oppskrift på noe her om dagen, og da sto det at man måtte forhåndskoke gulrøttene fordi de trengte lenger tilberedningstid enn de øvrige ingrediensene i retten, ellers ble de for harde. Det gjorde meg usikker. Kanskje paprika trenger noe ekstra "tilbereding" også, i denne oppskriften?

ts

Skrevet

Jeg lager ofte eggeform, og følger aldri oppskrift. Har ikke falt meg inn å se etter oppskrift heller.

En vanlig variant her: smører form med smør, og legger i sopp, brokkoli, og paprika. Blander egg med yoghurt naturell, salt, pepper og hvitløk,, heller i ca halve, så legger jeg i det jeg har av kjøtt. Spekeskinke, salami, kokt skinke, kylling og/eller bacon. Så mozerella eller fetaost. Så resten av eggeblandingen, og topper med revet ost (hvitost, mozerella og/eller cheddar)

Lager eggeform rundt en gang i uka, perfekt for å bruke rester!

Skrevet

Paprika fungerer supert i den retten der, og behøver ikke mer forbehandling enn broccoli. Bare hiv det oppi. 

• Nyttig 1
Skrevet
Boetica skrev (9 minutter siden):

Paprika fungerer supert i den retten der, og behøver ikke mer forbehandling enn broccoli. Bare hiv det oppi. 

Supert! Tusen takk for svar.

ts

Taluno skrev (12 minutter siden):

Jeg lager ofte eggeform, og følger aldri oppskrift. Har ikke falt meg inn å se etter oppskrift heller.

En vanlig variant her: smører form med smør, og legger i sopp, brokkoli, og paprika. Blander egg med yoghurt naturell, salt, pepper og hvitløk,, heller i ca halve, så legger jeg i det jeg har av kjøtt. Spekeskinke, salami, kokt skinke, kylling og/eller bacon. Så mozerella eller fetaost. Så resten av eggeblandingen, og topper med revet ost (hvitost, mozerella og/eller cheddar)

Lager eggeform rundt en gang i uka, perfekt for å bruke rester!

Kan jeg spørre hvorfor du bruker yoghurt i en slik form? Er det bare for smakens skyld eller noe annet? 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan jeg spørre hvorfor du bruker yoghurt i en slik form? Er det bare for smakens skyld eller noe annet? 

ts

Det er på grunn av smaken ja, det gir en helt fantastisk god smak :) synes jeg i alle fall :sikle:
Er vant til å ha litt melk i omeletter, så jeg testet yoghurt en gang jeg var fri for melk, og siden har jeg nesten alltid brukt yoghurt! 

Skrevet

Tilbakemelding.

Det ble vellykket, ovnsstekt eggform i kveld! 

Den smakte veldig godt, om jeg så må si det selv. Sønnen min klaget over at det var litt mye grønnsaker i den (en hel brokkoli minus stilken, en hel rød paprika) men da han fikk smake den, spiste han opp en stor porsjon! 😁 Det er kokt skinke i små strimler i den også, samt mozzarella ost (strimlet) og en hel pakke med 12 egg! Prøvde først med 9 egg som oppskriften sa, men da dekket det ikke nok av ingrediensene, så jeg føyde til de 3 siste i eggekartongen. Det ble perfekt.  

Bilde fra dagens middag.

ts

eggform.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...