AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Del Skrevet 13. desember 2022 Noen språkfeil er ubetydelige, men ikke bruken av over/under når det gjelder grader. Mange skriver feil, og flere journalister på radio sier feil. Er det så vanskelig? De sier/skriver at i dag er det over 20 minusgrader, når de mener å si at det er kaldere enn minus 20. Da heter det at det er under minus 20! Altså en språkfeil som sier det motsatte av det de mener 🙃. Anonymkode: 479ef...b32 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MayorSantos Skrevet 13. desember 2022 #2 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De sier/skriver at i dag er det over 20 minusgrader, når de mener å si at det er kaldere enn minus 20. Da heter det at det er under minus 20! Altså en språkfeil som sier det motsatte av det de mener Selv om ikke DU forstår hva de mener gjør 99,999% av befolkningen det. selvsagt sykt kjipt for deg å kle deg feil etter slike værmeldinger. jeg kan godt sende deg riktig temperatur når du blir usikler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13. desember 2022 #3 Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) Enig. Har sett det og tenkt det samme selv, mange ganger. Og skal vi først snakke om de som bruker sånne språkfeil, så må jeg bare nevne...."i forhold til". Det er så mye gal bruk at det nå for tiden bare sklir igjennom som godkjent overalt!?! "I forhold til" er faktisk det samme som å bruke uttrykket "sammenlignet med"! Kan du bruke det uttrykket like greit som "i forhold til", har du brukt det rett. Hvis ikke, nei. F.eks. feil bruk: "Jeg har sterke meninger i forhold til dyrevern, det er helt sikkert". Man kan jo ikke si "Jeg har sterke meninger sammenlignet med dyrevern, det er helt sikkert". PS! Jeg kan like gjerne legge ved linken så folk slipper å google: https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Forholdsregler/ Endret 13. desember 2022 av Million 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Del Skrevet 13. desember 2022 MayorSantos skrev (9 minutter siden): Selv om ikke DU forstår hva de mener gjør 99,999% av befolkningen det. selvsagt sykt kjipt for deg å kle deg feil etter slike værmeldinger. jeg kan godt sende deg riktig temperatur når du blir usikler? Jeg lurer bare på hvorfor mange ikke kan noe så elementært. Noen burde lære disse folkene dette, siden det er så enkelt å bruke over/under riktig. Anonymkode: 479ef...b32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13. desember 2022 #5 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lurer bare på hvorfor mange ikke kan noe så elementært. Noen burde lære disse folkene dette, siden det er så enkelt å bruke over/under riktig. Anonymkode: 479ef...b32 Du har helt rett. Det er bare noen som hisser seg opp over å bli gjort oppmerksom på feil de sier/skriver. Bare kom med flere eksempler! Jeg liker det. Kanskje jeg lærer noe nytt også, hvis jeg oppdager en feil jeg selv har gjort! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 13. desember 2022 #6 Del Skrevet 13. desember 2022 Voksne mennesker som sier i overigår synes jeg er pussig. Eller "bakdelen med" i stedet for ulempen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Del Skrevet 13. desember 2022 Elle Melle skrev (1 minutt siden): Voksne mennesker som sier i overigår synes jeg er pussig. Eller "bakdelen med" i stedet for ulempen. Helt enig! Det går dårlig med språkkunnskapen til nordmenn. Anonymkode: 479ef...b32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PanteneProVVV Skrevet 13. desember 2022 #8 Del Skrevet 13. desember 2022 Er vel en barnslig synaps som tikker inn: over = mye og under = lite? Folk liker jo å overdrive for at det de sier skal få betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #9 Del Skrevet 13. desember 2022 Det var da voldsomt så firkanta? Over og under er ikke bare over og under. Over kan bety at noe er ferdig, og under kan bety at noe er helt utrolig. Noe kan skje over en lang periode, og under en lang periode. Under koronapandemien. Over nyttår. Det MÅ ikke bety på undersiden av eller oppå. Jeezez. Det menes jo som "mer enn" ikke "høyere enn". Slik man like gjerne kan si at det er over ti dager til jul, det er over en uke siden, under en time siden. Det er helt naturlig talemåte. Telle gjør man oppover i begge retninger fra null, og da sier man over 20 når man mener mer enn 20. Anonymkode: 9f3d4...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MayorSantos Skrevet 13. desember 2022 #10 Del Skrevet 13. desember 2022 Million skrev (12 minutter siden): Du har helt rett. Det er bare noen som hisser seg opp over å bli gjort oppmerksom på feil de sier/skriver. Dette er helt feil. Det store flertallet vil ta det ille opp og føle noe negativt om andre retter skrivefeil på måten man ser her på KG & FB etc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 13. desember 2022 #11 Del Skrevet 13. desember 2022 MayorSantos skrev (2 minutter siden): Dette er helt feil. Det store flertallet vil ta det ille opp og føle noe negativt om andre retter skrivefeil på måten man ser her på KG & FB etc Jeg husker jeg var medlem på et stort nettforum en gang for mange år tilbake. En annen bruker påpekte i et innlegg (der jeg var sitert) at jeg stavet et ord feil. Jeg skrev "nyskjerrig" med k, og ikke nysgjerrig med g, som er riktig. Jeg ble faktisk glad for at vedkommende påpekte det, fordi jeg i alle år hadde gått rundt og feilstavet et så vanlig ord uten å vite det. Siden den gang har jeg alltid skrevet det riktig. Det er aldri for sent å lære noe. I stedet for å bli sur og sint, bør man vel heller prøve å lære noe av det som blir skrevet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #12 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det var da voldsomt så firkanta? Over og under er ikke bare over og under. Over kan bety at noe er ferdig, og under kan bety at noe er helt utrolig. Noe kan skje over en lang periode, og under en lang periode. Under koronapandemien. Over nyttår. Det MÅ ikke bety på undersiden av eller oppå. Jeezez. Det menes jo som "mer enn" ikke "høyere enn". Slik man like gjerne kan si at det er over ti dager til jul, det er over en uke siden, under en time siden. Det er helt naturlig talemåte. Telle gjør man oppover i begge retninger fra null, og da sier man over 20 når man mener mer enn 20. Anonymkode: 9f3d4...13a Nei, når det gjelder grader, kan du faktisk ikke bruke over/under som du vil. Se for deg en gradestokk, så er det lett å huske riktig bruk. Anonymkode: 479ef...b32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #13 Del Skrevet 13. desember 2022 TS her. Siden jeg er i gang 😃. Dette er også relatert til strømpriser og kulde. Mange sier at de fyrer i peisen, når de mener vedovnen. Peis er et åpent ildsted, ikke en lukket vedovn. Er vel noe som heter peisovn også. Da er det en peis med dører som kan lukkes Anonymkode: 479ef...b32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 13. desember 2022 #14 Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) Ja, når språk er det vi har for å kommunisere, er det fint om det brukes riktig. Mer forenkling = fler misforståelser, selv om dette eksempelet selvsagt er ganske uskyldig. Endret 13. desember 2022 av klarinetta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #15 Del Skrevet 13. desember 2022 Ved Meteorologisk institutt bekrefter de at også deres fagfolk regner 20 minusgrader for å være under 15 minusgrader. Ved plussgrader er det omvendt, her er 20 plussgrader over 15 plussgrader. Og Språkrådet vil anbefale at en bruker «under» og «over» på denne måten når en sammenlikner temperaturer. Anonymkode: d957b...d62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #16 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ved Meteorologisk institutt bekrefter de at også deres fagfolk regner 20 minusgrader for å være under 15 minusgrader. Ved plussgrader er det omvendt, her er 20 plussgrader over 15 plussgrader. Og Språkrådet vil anbefale at en bruker «under» og «over» på denne måten når en sammenlikner temperaturer. Anonymkode: d957b...d62 Klart det 🙂. Er jo bare å se på en graderstokk. Anonymkode: 479ef...b32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #17 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Klart det 🙂. Er jo bare å se på en graderstokk. Anonymkode: 479ef...b32 Gradestokk, skulle det stå. Anonymkode: 479ef...b32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå