AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 Vet ikke hva jeg skal gjøre nå 😭 Har vært vært langtidssykemeldt lenge på grunn av en skade og Nav sa de var innom tanken på uføretrygd Fordi jeg ikke kan gå tilbake til mitt forrige yrke. Jeg ville helst unngå dette og veilederen min på Nav sa at jeg kunne omskoleres og motta Aap samtidig i 3 år og vi ble enige om dette i våres. I høst sa jeg opp leiligheten min og flyttet til studentbyen jeg bor i nå. I forbindelse med flytting har jeg fått nytt NAV-kontor her og i dag fikk jeg melding om at de ikke kom til å fornye arbeidavklaringspengene mine etter nyttår når vedtaket går ut fordi de ikke mener jeg har behov for det og at jeg bare kan søke støtte hos Lånekassa isteden. Kan et Nav kontor bare overkjøre det et annet har bestemt? Når man har lagt en langsiktig plan og jeg følger den til punkt og prikke? Aner ikke hva jeg skal gjøre nå 😭 Anonymkode: 63fed...e0e
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Men hvorfor kan ikke du søke støtte hos Lånekassen i likhet med alle andre studenter? Er du over 30 eller har barn får du mer i støtte. Anonymkode: 08962...4a9 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Ja, de kan det om de er uenige i forrige beslutning og kan komme med gode argumenter. Be om et møte og få det skikkelig forklart. De kan blant annet mene at du ikke fyller kravene for AAP lenger. Har du nylig kommer over på AAP? Anonymkode: 72ed8...2cf
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvorfor kan ikke du søke støtte hos Lånekassen i likhet med alle andre studenter? Er du over 30 eller har barn får du mer i støtte. Anonymkode: 08962...4a9 Fordi jeg kan ikke jobbe ved siden av som andre studenter og jeg har mye behandling hos lege / sykehus. Alternativet var uføretrygd resten av livet, og da mente min forrige behandler at det var et bedre alternativ å motta Aap i tre år under studie og komme tilbake i et egnet arbeid. Hadde jeg vært frisk nok hadde jeg selvfølgelig bare søkt Lånekassa også jobbet ved siden av Anonymkode: 63fed...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, de kan det om de er uenige i forrige beslutning og kan komme med gode argumenter. Be om et møte og få det skikkelig forklart. De kan blant annet mene at du ikke fyller kravene for AAP lenger. Har du nylig kommer over på AAP? Anonymkode: 72ed8...2cf Men jeg skjønner ikke hvordan et kontor kan mente at jeg gjør det, og et annet ikke. Har hatt AAP i snart et år. Anonymkode: 63fed...e0e
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 Lønner seg ikke å flytte når du er under nav nei. De skal gjøre sin egen vurdering og kan overprøve forrige kontor. Du kan selvfølgelig klage på avgjørelsen, og kan være lurt å ta kontakt med forrige veileder. Anonymkode: 2ab0a...d4e
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 Ja, de kan det. Da jeg flyttet fra en by til en annen, fikk jeg et nytt vedtak på AAP. Hvis det nye kontoret er uenig med det forrige, kan de ta en ny beslutning. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi jeg kan ikke jobbe ved siden av som andre studenter og jeg har mye behandling hos lege / sykehus. Alternativet var uføretrygd resten av livet, og da mente min forrige behandler at det var et bedre alternativ å motta Aap i tre år under studie og komme tilbake i et egnet arbeid. Hadde jeg vært frisk nok hadde jeg selvfølgelig bare søkt Lånekassa også jobbet ved siden av Anonymkode: 63fed...e0e Men du kan jo bare søke om ekstra stipend fra Lånekassen for de med nedsatt funksjonsevne? Det er nok det NAV ønsker at du gjør nå. Synes det er en riktig beslutning av NAV. Virker som at din tidligere veileder ikke er helt oppdatert. Jeg levde også bare på studielån og ekstra stipend for nedsatt funksjonsevne, da jeg tok min bachelorgrad (selv om jeg var syk, og vi ikke visste om jeg kom meg ut i jobb). Nå går jeg på AAP, fordi jeg går i behandling. Men mulig det går mot uføretrygd. Anonymkode: 7ba7b...9ea 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, de kan det. Da jeg flyttet fra en by til en annen, fikk jeg et nytt vedtak på AAP. Hvis det nye kontoret er uenig med det forrige, kan de ta en ny beslutning. Men du kan jo bare søke om ekstra stipend fra Lånekassen for de med nedsatt funksjonsevne? Det er nok det NAV ønsker at du gjør nå. Synes det er en riktig beslutning av NAV. Virker som at din tidligere veileder ikke er helt oppdatert. Jeg levde også bare på studielån og ekstra stipend for nedsatt funksjonsevne, da jeg tok min bachelorgrad (selv om jeg var syk, og vi ikke visste om jeg kom meg ut i jobb). Nå går jeg på AAP, fordi jeg går i behandling. Men mulig det går mot uføretrygd. Anonymkode: 7ba7b...9ea Men jeg går også i behandling, både på sykehuset og hos Dps.. Jeg har fått nytt Dps og nav kontor fordi Nav har bedt meg om det, også kommer det nye nav kontoret og sier at «nei du får ikke støtte» 🤷🏻♀️ Anonymkode: 63fed...e0e
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #9 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg går også i behandling, både på sykehuset og hos Dps.. Jeg har fått nytt Dps og nav kontor fordi Nav har bedt meg om det, også kommer det nye nav kontoret og sier at «nei du får ikke støtte» 🤷🏻♀️ Anonymkode: 63fed...e0e Det er mange studenter som går i ulike behandlinger fordi om de studerer, det er ikke noe særegent med det. Som en annen nevner her får du ekstra stipend hvis du har funksjonsnedsettelse og ikke kan jobbe, det bekreftes av legen din. Syns for øvrig du har en merkelig holdning, "hvis ikke jeg får viljen min så vil jeg bli ufør, så det så." Hva med å heller være glad for at du kan ta en utdannelse og komme i jobb? Få kolleger, venner og større inntekt? Føle seg nyttig? Anonymkode: 08962...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg skjønner ikke hvordan et kontor kan mente at jeg gjør det, og et annet ikke. Har hatt AAP i snart et år. Anonymkode: 63fed...e0e Fordi det er menneskelige vurderinger. Veilederne har vurdert det ulikt. Du må få det skikkelig forklart, hvorfor de mener at du ikke lenger kvalifiserer til AAP. Be om et møte. Veilederen din må varsle om stans av AAP og da kan du uttale deg, noe du bør. Så er det opp til Nav Arbeid og Ytelser og fatte vedtaket om stans av AAP. Anonymkode: 72ed8...2cf
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #11 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lønner seg ikke å flytte når du er under nav nei. De skal gjøre sin egen vurdering og kan overprøve forrige kontor. Du kan selvfølgelig klage på avgjørelsen, og kan være lurt å ta kontakt med forrige veileder. Anonymkode: 2ab0a...d4e Forrige veileder kommer ikke til å blande seg inn i dette. Ikke får hun tak i vedkommende heller. Men vurderingen som er gjort er synlig i systemet, så nåværende veileder ser denne. Ingen grunn til å ta kontakt med forrige Nav kontor eller veileder. Anonymkode: 72ed8...2cf
TheHairyToothfairy Skrevet 13. desember 2022 #12 Skrevet 13. desember 2022 Hvorfor i all verden vil du heller ha AAP enn ufør-status?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #13 Skrevet 13. desember 2022 Står det ikke noe om planen i vedtaket om aap? Type tiltak, varighet etc? Anonymkode: 08a14...e79
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #14 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet ikke hva jeg skal gjøre nå 😭 Har vært vært langtidssykemeldt lenge på grunn av en skade og Nav sa de var innom tanken på uføretrygd Fordi jeg ikke kan gå tilbake til mitt forrige yrke. Jeg ville helst unngå dette og veilederen min på Nav sa at jeg kunne omskoleres og motta Aap samtidig i 3 år og vi ble enige om dette i våres. I høst sa jeg opp leiligheten min og flyttet til studentbyen jeg bor i nå. I forbindelse med flytting har jeg fått nytt NAV-kontor her og i dag fikk jeg melding om at de ikke kom til å fornye arbeidavklaringspengene mine etter nyttår når vedtaket går ut fordi de ikke mener jeg har behov for det og at jeg bare kan søke støtte hos Lånekassa isteden. Kan et Nav kontor bare overkjøre det et annet har bestemt? Når man har lagt en langsiktig plan og jeg følger den til punkt og prikke? Aner ikke hva jeg skal gjøre nå 😭 Anonymkode: 63fed...e0e Hvis det ligger i din handlingsplan med NAV at du skal studere, så har du rett på både AAP og Lånekassen. Dette sier både NAV og Lånekassen selv offisielt. Så det er bare tull at du må velge mellom en av de. Dette er en offentlig nettside som gjelder unge voksne og det gjelder andre voksne også. Her svarer både NAV og Lånekassen offentlig ettersom de samarbeider med denne nettsiden. Det eneste som skjer er at man kan få avkortet noe stipend, men AAP + studielån er fullt lov å kombinere. Du kan også kombinere ufør + studielån. Så det er ikke noe vits for deg å motsette deg ufør, bare så det er sagt. https://www.ung.no/oss/347961 Spesielt denne linken her tror jeg at du kommer til å like. Enda mer forklart i detalj: https://www.ung.no/oss/HWKsdls4ceSQVrdguC1bA8 Både NAV og Lånekassen har "skrevet under" svaret. Dette er et offentlig svar. Anonymkode: 6cf48...5ac 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå