AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 Var nylig under en utredning i psykiatrien, som jeg skrev litt om her. Konklusjonen ble at jeg ikke har noen diagnoser og dermed ikke rett på behandling. Jeg 'unnlot' å fortelle at jeg i perioder har brukt reseptbelagte medisiner, som jeg i hovedsak har fått tak i ved å stjele fra familie og venner (jeg vet, jeg er en jævlig dårlig person). Dette startet når jeg var 11 år, og har i hovedsak dreid seg om smertestillende og angstdempende. Er ikke noe jeg gjør aktivt, har vært i lite kvanta, men klarte ikke å fortelle om det da jeg skammer meg noe uendelig, samt at jeg var redd for at de trodde jeg sikta inn på en ADHD-utredning for medisinene sin skyld (det var de som tok initiativ til ADHD, jeg var i utgangpunktet henvist for depresjon). Var også perioder når jeg gikk på grunnskolen at jeg drakk alkohol før og mens jeg var på skolen. Burde jeg ta kontakt og fortelle om dette? Burde jeg inkludere det om jeg får muligheten til en ny vurdering en annen plass? Anonymkode: f4af3...dfb
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Psykiatrien tar seg ikke av rusmisbruk. Sliter du med det oppsøker du AA eller NA. Hva er det du egentlig ønsker at psykiatrien skal hjelpe deg med? Hva kan de gjøre som du ikke greier selv? Må du absolutt ha en diagnose? Anonymkode: fbdc4...b6a
Silva Pluvialis Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Skjønner at du kan føle på skam. Ikke fordi du har noe å skamme deg over, men fordi det er vanlig å kjenne på skamfølelse når man snakker om noe som er vanskelig. Det er viktig å være helt ærlig med behandler, for det gir mye større mulighet til å hjelpe. Det du forteller tenker jeg, uten at jeg er fagperson, at kunne ha styrket en hypotese om ADHD. Det er vanlig at mennesker med denne diagnosen selvmedisinerer seg for å få bukt med uroen og konsentrasjonsvansker. Depresjon er også en vanlig tilleggsvanske ved en ADHD-diagnose. Det må være vondt å bare bli avsluttet når du kjenner at du har et behov for hjelp. Har du vurdert å oppsøke en privatpraktiserende psykolog?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #4 Skrevet 14. desember 2022 Kontakt fastlegen din og få henvisning til avrusning. De kan hjelpe deg videre om det trengs etterpå. Anonymkode: 6812d...fda 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #5 Skrevet 14. desember 2022 Ja du burde si det. Anonymkode: 17c1f...73f 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Skrevet 14. desember 2022 Neineinei - om du ikke har et problem med rusmidler nå, ALDRI innrøm det for noen i helsevesenet. Hvis du ikke har rus på papiret nå, er det en velsignelse. Jeg lover deg, veien mot en diagnose er faktisk enda vanskeligere med rus på papiret, selv om f.eks. folk med ADHD ofte ruser seg. Jeg ble nylig utredet for ADHD, men fortalte ingenting om rus. Jeg har prøvd det meste av rusmidler, og i korte perioder her og der var det... litt mye. Men jeg hentet meg inn, og det har ikke affektert arbeidsevne eller helse negativt. Selv om jeg sånnsett er en typisk ADHD'er, visste jeg at dersom jeg innrømte dette, ville likevel alt jeg gjorde og sa bli mistenkeliggjort... Vil jeg ha ADHD-medisin så jeg kan ruse meg på dem? Lyver jeg egentlig om symptomatikk for å få pillene? ...Har hørt om andre som har fått sånne spørsmål. Jeg framstår som flink/ødelagt pike, og klarer å snakke for meg slik at de tror meg når jeg sier at min ADHD-symptomatikk resulterte i selvhat, selvskading og spiseforstyrrelser - som er helt sant, og veldig vanlig for kvinner med ADHD. Rus er jo en form for selvskading, så jeg har ikke unngått temaet, jeg bare fortalte ikke den ene tingen som kunne så tvil om resten. Mange som forteller om rus tidligere må gjerne gjennom urinprøver også, noen ganger over tid selv om første prøve er rein. Unnskyld meg, men jeg liker å kunne røyke meg en joint en gang i blant uten at helsevesenet klikker. Nå banner jeg vel i kjerka her på KG, men ingen har spurt meg om urinprøve ettersom jeg ikke har rus på papiret. ...Så tenk på hva slags inntrykk du vil gi folk. Har du ikke rusproblemer? Ikke si noe om det. Anonymkode: 0f9d1...be6 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kontakt fastlegen din og få henvisning til avrusning. De kan hjelpe deg videre om det trengs etterpå. Anonymkode: 6812d...fda Det er snakk om maks 1-2 ganger i måneden, som regel sjeldnere, er ikke avrusing jeg har behov for. Anonymkode: f4af3...dfb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg framstår som flink/ødelagt pike, og klarer å snakke for meg slik at de tror meg når jeg sier at min ADHD-symptomatikk resulterte i selvhat, selvskading og spiseforstyrrelser - som er helt sant, og veldig vanlig for kvinner med ADHD. Rus er jo en form for selvskading, så jeg har ikke unngått temaet, jeg bare fortalte ikke den ene tingen som kunne så tvil om resten. Ja, jeg er nok bare en flink pike (som har vært innom selvhat, selvskading og spiseforstyrrelser slik som deg), endte med å ikke få noen diagnose, men mister snart jobben fordi jeg ikke får gjennomført arbeidsoppgavene mine. Glad jeg ikke har nevnt det, er jo helt riktig som du sier at det fort kan slå tvil om alt annet. Har ikke rusproblemer men andre problemer, så best å ikke avlede fra de med å nevne rus. Anonymkode: f4af3...dfb
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neineinei - om du ikke har et problem med rusmidler nå, ALDRI innrøm det for noen i helsevesenet. Hvis du ikke har rus på papiret nå, er det en velsignelse. Jeg lover deg, veien mot en diagnose er faktisk enda vanskeligere med rus på papiret, selv om f.eks. folk med ADHD ofte ruser seg. Jeg ble nylig utredet for ADHD, men fortalte ingenting om rus. Jeg har prøvd det meste av rusmidler, og i korte perioder her og der var det... litt mye. Men jeg hentet meg inn, og det har ikke affektert arbeidsevne eller helse negativt. Selv om jeg sånnsett er en typisk ADHD'er, visste jeg at dersom jeg innrømte dette, ville likevel alt jeg gjorde og sa bli mistenkeliggjort... Vil jeg ha ADHD-medisin så jeg kan ruse meg på dem? Lyver jeg egentlig om symptomatikk for å få pillene? ...Har hørt om andre som har fått sånne spørsmål. Jeg framstår som flink/ødelagt pike, og klarer å snakke for meg slik at de tror meg når jeg sier at min ADHD-symptomatikk resulterte i selvhat, selvskading og spiseforstyrrelser - som er helt sant, og veldig vanlig for kvinner med ADHD. Rus er jo en form for selvskading, så jeg har ikke unngått temaet, jeg bare fortalte ikke den ene tingen som kunne så tvil om resten. Mange som forteller om rus tidligere må gjerne gjennom urinprøver også, noen ganger over tid selv om første prøve er rein. Unnskyld meg, men jeg liker å kunne røyke meg en joint en gang i blant uten at helsevesenet klikker. Nå banner jeg vel i kjerka her på KG, men ingen har spurt meg om urinprøve ettersom jeg ikke har rus på papiret. ...Så tenk på hva slags inntrykk du vil gi folk. Har du ikke rusproblemer? Ikke si noe om det. Anonymkode: 0f9d1...be6 Det du ikke tenker over er at det er en grunn til en 11 åring tyr til rusmidler ! Og det er en vesentlig detalj når det gjelder psykiske utfordringer. Hvorfor skulle et barn gjøre noe så alvorlig i en sånn alder ? Det er viktig å fortelle hvordan problemene begynte og hva utløste trangen til rus. Mener du at TS ikke skal fortelle om det ? Anonymkode: 1a453...b9a
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det du ikke tenker over er at det er en grunn til en 11 åring tyr til rusmidler ! Og det er en vesentlig detalj når det gjelder psykiske utfordringer. Hvorfor skulle et barn gjøre noe så alvorlig i en sånn alder ? Det er viktig å fortelle hvordan problemene begynte og hva utløste trangen til rus. Mener du at TS ikke skal fortelle om det ? Anonymkode: 1a453...b9a I hovedsak er problemene mine ikke knyttet til rus, rus er bare en måte jeg en sjelden gang slapper av for å ha nok overskudd til å møte på jobb. Det er helt andre ting som gjør det vanskelig for meg å fungere i hverdagen. Anonymkode: f4af3...dfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå