Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er usikre om det lønner seg med varmepumpe eller ikke? Kan noen hjelpe...?

Jeg flytter til han nå for å teste om vi trives som samboere. Avstandsforhold til nå. Vi ønsker ikke å bo der sammen, men jeg flytter til han for å teste. Teste som vi trives som samboere, trives jeg i denne byen osv.

Tenker derfor å bo der i 1-2 år, dersom jeg trives og ønsker å bo der, og forholdet er bra, så vil vi ønske å kjøpe en enebolig sammen. Å kjøpe eller finne noe sammen, kan ta tid.. så ser jo potensielt for oss at vi ender opp med å bo der 1,5-3 år. Dersom forholdet ryker blir han boende der lengre, mest sannsynlig. 

Nyere tomannsbolig. Veldig godt isolert, helt tett. Fantastisk ventilasjonsanlegg. Har vedfyring.

Vil det likevel kunne være lurt å kjøpe ei varmepumpe? 

En varmepumpe ferdig montert hoster gjerne ca 20.000kr.

Hvis vi ser for oss å bo der i 1,5 til 3 år ender det opp med en kostnad på ca 500-1000 kr mnd. 

Siden vi skal bo der så begrenset med tid kan jeg ikke se for meg at dette skal være lønnsomt? At vi virkelig skal kunne spare 500-1000kr mnd på å ha varmepumpe?

Tenker jeg helt feil?

Anonymkode: f3d96...c39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er veldig praktisk til oppvarming om vinteren og ikke minst til nedkjøling om sommeren. Vi har vår på soverommet for å få sove godt varme netter. Så jeg syns den er verdt pengene 😃

Anonymkode: 162ce...5f7

• Liker 1
Skrevet

Ville gjort det. Rett og slett for å ha en god grunnvarme på vinteren (vår står på 18 grader, fyrer opp resten med ved), og for kjøling på sommeren. Varmepumpe er positivt ved salg 

Anonymkode: d7732...73a

• Liker 1
Skrevet

Er positivt overrasket over varmepumpen min. Den var her når jeg flyttet inn og den holder temperaturen jevn og fin. Hadde investert. Strømprisene går ikke ned med det første.

Anonymkode: 4f8e2...54b

• Liker 1
Skrevet

Hele regnestykket kommer an på om dere har tilgang til gratis ved eller å hugge den selv.

Anonymkode: 92ee7...bd3

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk installert varmepumpe i oktober i fjor, og hver eneste måned siden da har jeg brukt mellom 15% og 43% mindre strøm enn foregående år uten varmepumpe! (har ikke peis eller ovn)

Anonymkode: ff358...d0b

• Liker 1
Skrevet

Vi har varmekabler på i halve kjelleren (50 m2) og varmepumpe som står på 22 og varmepumpen er eneste varmekilde på de 100m2 som er hovedetasjen (stue, kjøkken og to soverom)   

Vår varmepumpe gjør temperaturen levelig hele året, jeg liker ikke vedfyring/ så mye temperatursvingninger.  Vi har peis, men liker den ikke.  På sommeren kjøler den ned (har store vinduer og det blir varmt inne)

Anonymkode: 8e0e3...175

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hele regnestykket kommer an på om dere har tilgang til gratis ved eller å hugge den selv.

Anonymkode: 92ee7...bd3

Enig.  Det er her en eventuell besparelse ligger.  Ved er blitt dyrt, og i tillegg kan man risikere at det blir mangelvare.  
På den andre siden har man et problem om man kun har varmepumpe og elektrisk dersom strømmen går.  Med krig i Europa er jeg blitt mer fokusert på beredskap hjemme.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg flytter til han nå for å teste om vi trives som samboere. Avstandsforhold til nå. Vi ønsker ikke å bo der sammen, men jeg flytter til han for å teste. Teste som vi trives som samboere, trives jeg i denne byen osv.

Tenker derfor å bo der i 1-2 år, dersom jeg trives og ønsker å bo der, og forholdet er bra, så vil vi ønske å kjøpe en enebolig sammen. Å kjøpe eller finne noe sammen, kan ta tid.. så ser jo potensielt for oss at vi ender opp med å bo der 1,5-3 år. Dersom forholdet ryker blir han boende der lengre, mest sannsynlig. 

Nyere tomannsbolig. Veldig godt isolert, helt tett. Fantastisk ventilasjonsanlegg. Har vedfyring.

Hvis vi ser for oss å bo der i 1,5 til 3 år ender det opp med en kostnad på ca 500-1000 kr mnd. 

Siden vi skal bo der så begrenset med tid kan jeg ikke se for meg at dette skal være lønnsomt? At vi virkelig skal kunne spare 500-1000kr mnd på å ha varmepumpe?

Tenker jeg helt feil?

Nei. 

Frarådet med varmepumpe pga sirkulasjon av støv, for allergikere. Støy, som påvirker helsen negativt. 

Og kostnaden er ikke verdt det. I løpet av ett par år, så vil det bli faset vekk.

Anonymkode: 6df60...c2a

Skrevet

Varmepumpe er det deiligste luksus jeg har noen gang gitt meg selv. Jeg står opp uten å hutre rundt. Det er veldig deilig. 

At man sparer strøm er bare et lite pluss. Det å slappe av uten å gå å fryse er betaling nok. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. 

Frarådet med varmepumpe pga sirkulasjon av støv, for allergikere. Støy, som påvirker helsen negativt. 

Og kostnaden er ikke verdt det. I løpet av ett par år, så vil det bli faset vekk.

Anonymkode: 6df60...c2a

Støy er det ikke mye av! Dessuten blir man fort vant til det! Jeg har støvallergi men har ikke blitt verre etter at jeg fikk varmepumpen!

Og hvor er kilden din på at det blir faset vekk i løpet av et par år? Jeg har spart veldig mye allerede bare på knapt fjorten måneder, så at kostnaden ikke er verdt er ikke nødvendigvis riktig!

Anonymkode: ff358...d0b

• Liker 1
Skrevet
lillevill skrev (17 minutter siden):

Varmepumpe er det deiligste luksus jeg har noen gang gitt meg selv. Jeg står opp uten å hutre rundt. Det er veldig deilig. 

At man sparer strøm er bare et lite pluss. Det å slappe av uten å gå å fryse er betaling nok. 

Støy? Vi har varmepumpe på jobb og den lager ikke en eneste lyd 

Anonymkode: 5017d...f68

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker jeg helt feil?

Det hjelper mye om du kan si hvor mye strøm dere bruker per år.

Det lønner seg neppe for deg, kun for han som eier boligen.

Anonymkode: 779ef...bd2

Skrevet

Ja det er en god investering 

Anonymkode: 51773...d08

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte en billig varmepumpe på tilbud hos Jula for mange år siden, og fikk montert den med egeninnsats. Den varmepumpen har nok betalt seg selv tilbake mange ganger allerede. og i disse dager sparer den nok flere titalls kroner i døgnet. Jeg bor i BRL hvor det ikke er peis, så eneste oppvarmingsmulighet er strøm.

Anonymkode: 04155...227

• Liker 1
Skrevet

Svaret er deffinitivt JA !   Var i utgangspunktet skeptisk til varmepumper grunnet høy pris, og kjøpte min første varmepumpe 2007, og har sidan installert enda en i kjellerstuen.  En panelovn på 1200-2000 watt må stå på i 2 døgn, men m/varmepumpe tar det 1 time, og den bruker 1/ 3 del av strømforbruket.  Vet om flere som ikkje skulle ha varmepumpe grunnet tørr luft, men de har ikkje angret etter at de fekk installert. varmepumpe.  Å nytte varmepumpen til nedkjøling kan på sikt bli dyrt. 

Eg valgte varmepumpe (Gulvmodell), og mener de avgjir den mest behaglege varmen i rommet ettersom tempraturmåler er plassert  v/ gulvnivå, og kjøligste område  i  rommet.  Tempratur differansen  mellom gulv.og tak er omlag 5 gr. 

Anonymkode: 744cd...a1d

• Liker 2
Skrevet

Luften blir vel ikke tørrere med varmepumpe enn med panelovn, vifteovn eller radiator. Det er den samme luften som går inn, som går ut. Og det blir ingen kondens ved oppvarming. Men en høyere innetemperatur (som man gjerne har med varmepumpe) gir vel generelt tørrere relativ fuktighet, uavhengig av hva man bruker.

Fyrer man med ved kan det bli litt annerledes siden luften sirkuleres når det som går ut skorsteinen, må komme inn igjen.

Anonymkode: 04155...227

• Liker 1
Skrevet (endret)

Den vil antagelig øke verdien på boligen ved salg, så hele investeringen bør ikke avskrives over den korte tiden du planlegger å bo der. Om jeg skulle kjøpe hus ville det vært positivt med varmepumpe, og om det sto mellom to relativt like hus ville det med varmepumpe være mer attraktivt. 

Men dere kunne avtalt at huseier betaler for varmepumpen, siden han bor der. 

Endret av newman01
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Støy? Vi har varmepumpe på jobb og den lager ikke en eneste lyd 

Anonymkode: 5017d...f68

At varmepumper som du har hjemme lager viftestøy, det kommer du ikke unna.

Anonymkode: 0ec66...7ea

Skrevet

Ja! Vi kjøpte ny leilighet med varmepumpe for 2 år siden. Det er bare helt nydelig med jevn varme, også når jeg står opp om morgenen. Vi har også betydelig lavere strømregninger. Varmepumpen er eneste oppvarmingskilde, bortsett fra en liten varmeovn på kontoret når det er veldig kaldt. 

Anonymkode: 22e3c...5ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...