Gå til innhold

Barnehagen ga popcorn til barna i barnhagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eva-Lena skrev (4 timer siden):

Så du vil ikke at barnet ditt skal få kose seg i bhg?

De tas vel ut av bhg hele desember for sikkerhets skyld i tilfelle de skulle få i seg litt sukker fra en pepperkake eller lussekatt 😬.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irja skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i barnehage og deler druene for barn opptil 4 år. Mulig det er litt å ta i, men jeg tar ingen sjanser. 

Popcorn er ikke greit på en småbarnsavd. Finnes jo så mange andre alternativ 😔

4 år😱 det er ikke nødvendig 

Anonymkode: 6bc46...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

4 år😱 det er ikke nødvendig 

Kanskje ikke, men jeg tar ingen sjanser. Jeg har ansvar for andres barn.

• Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Regnet med. Du snakket om i Norge 

Har det noe å si hvor det skjer? 🙈 du kan også lese på NHI hvilke matvarer som ikke er anbefalt småbarn og hvorfor de ikke er anbefalt. 

Anonymkode: 421b6...767

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du som svarer som fu gjør og må tåle motsvar 

Tåler fint motsvar, med noen som kan å argumentere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Den dagen de gir barna marshmallow kan du reagere. Settes den fast i halsen så er den helt umulig å fjerne. Den løser seg opp til seigt slim som ikke engang ambulansearbeidere klarer å fjerne.

Finnes både barn og voksne som har dødd av kvelning pga en marshmallow.

Anonymkode: cdde1...bf0

Tenker ambulansearbeiderne må oppdatere kofferten med et sug! 

Anonymkode: d3cb0...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tenker ambulansearbeiderne må oppdatere kofferten med et sug! 

Anonymkode: d3cb0...df1

Det hjelper ikke. Marshmallow blir et ekstremt seigt slim som blir som en propp. 

Anonymkode: cdde1...bf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (11 timer siden):

Små barn (1 år og opp) har evnen til å håndtere popcorn, hele druer, hele brødskiver og kjøttbiter. Faktisk vil det utvikle munnmotorikken slik at kvelningsfaren blir mindre. 

Men klart, om ungen er vant til kun industrigrøt og klemmeposer blir jo overgangen litt stor. 

Dette er direkte feil. Det er mange matvarer som kan være til fare for barn: https://nhi.no/familie/barn/barn-kan-kveles-av-mat/

Blåttvann skrev (11 timer siden):

🤣🤣🤣

Du er nok inne på noe.

Du finner det morsomt at man tror at barn over 1 år ikke kan kveles av mat, og hvis de kveles så er det fordi man kun er vant til most mat?

Warrior skrev (11 timer siden):

Hvorfor skulle det være verre og mer kvelningsfare av å spise popcorn enn annen mat? Alt barn og voksne spiser kan man få i halsen selv om sjansen er liten, men man må jo spise og barna må få kose seg med popcorn og godteri av og til. De hadde ikke gitt popcorn til små barn i barnehagen hvis det var farlig for barna,

Se linken lenger opp i svaret mitt. Så jo, barnehagen som har gitt popcorn til små barn burde ikke gjort det.

Al34n0nym1 skrev (9 timer siden):

Hysteri.. hva med alle barn som oppvokste på 90-tallet? Herregud som denne generasjonen kommer til å bli svake. Tragisk

Dette er det dårligste argumentet jeg vet om, "det gikk jo bra med meg"

Obs: ikke gi barnet ditt enn flytende mat. Alt bortsett fra det=kveles! 

Lev i frykt dagens generasjoner! Patetisk.

Jeg og mange millioner andre brude vært død, da foreldrene gir fast føde etter en viss alder. 

Forskjell på generell fast føde og på ting som bevislig øker faren for kvelning.

asuita skrev (8 timer siden):

Har noen, noensinne dødd av popcorn eller druer?

Ja: https://www.abcnyheter.no/livet/mat-og-drikke/2016/12/21/195265293/leger-advarer-sma-barn-kan-kveles-av-hele-druer

Piggsopp skrev (8 timer siden):

Men hvorfor skulle druen ha havnet bak i halsen? Den skal jo tygges, og det klarer de fleste barn. Åpenbart ikke lurt å la ingen løpe rundt med runde ting i munn uten tilsyn, men tenker at de fleste småunger klarer å takle å spise druer ved spisebordet. 

Fordi små barn ikke har utviklet ferdig tannsett. Druer, cherrytomater og store blåbær f.eks kan lett bare trille ned i svelget til små barn uten at de er tygd.

Irja skrev (59 minutter siden):

Heldigvis har mine barn hatt en slik barnehage! Nå bor vi et nytt sted og jeg håper den lille jeg har i magen får slike ansatte i barnehagen han skal gå i etterhvert 😊

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

På småbarnsavdelingen.. har alltid hørt at popcorn ikke bør gis til barn under 5år? Ettåringen min hadde visst kost seg masse med popcorn. Det gikk jo åpenbart fint, men er det ikke rart de tar sjansen når det er så stor kvelingsfare?? :( 

Anonymkode: 4124f...1db

Stakkar barnehage som har deg som foreldre til bruker.

Anonymkode: 1a784...60e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stakkar barnehage som har deg som foreldre til bruker.

Anonymkode: 1a784...60e

Jeg vil heller snu på det. Heldig barnehage som har en forelder som er klar over kvelningsfaren, slik at barnehagen kan slutte praksisen med å gi popcorn (og eventuelt andre matvarer med stor kvelningsfare) før det skjer noe fatalt.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irja skrev (1 time siden):

Likevel trenger man ikke overdrive. Å dele druer til de er 4 år er det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg synes ikke det er innenfor å servere popcorn, eller (pea)nøtter til barn under 3 år. De som kaller deg hysterisk, har tydeligvis ikke lest seg opp. 

Min svigerinne er øre, hals, nese spesialist, og har sagt til meg siden jeg fikk første at jeg aldri må finne på å gi småbarn nøtter og popcorn. Dessverre har mange barn dødd pga dette.. Hun anbefalte meg å vente til barna var 5 år! 

I tillegg syns jeg at det er unødvendig å servere popcorn i bhg, gi barna frukt og «skikkelig» mat. Barn i dag får mer enn nok sukker og dritt, synes bhg kan holde seg til sunn og nyttig mat.

"Mange barn har dødd av dette". Vil gjerne ha kilde på denne statistikken. 

Anonymkode: d0c1e...9fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har allerede delt en link tidligere med kilder. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men trolig er det ganske mange flere som har blitt kvelt av brød eller eple...? Som er mer relevant å være bekymret for i en bhg...

Anonymkode: 8ae6e...b88

Det blir nok servert mye mer brød og epler i bhg enn popcorn (håper jeg). Dessuten er både brød og epler lettet å få opp om barnet først setter det i halsen. Popcorn og nøtter blir dradd ned i lungene, og er veldig vanskelig å få opp om det først setter seg. I tillegg trenger man ikke merke der og da at barnet har fått popcorn i lungene, konsekvensen kan komme mange timer senere.

Jeg forstår ikke problemet. Når kvinnen er gravid så holder hun seg unna alkohol, nikotin, spekemat og mye annet som kan være skadelig for barnet. Hvorfor blir det regnet som hysterisk bare fordi mødre ikke vil at barnet skal spise popcorn før de er 3-4 år? Ser ikke problemet, barnet savner det ikke? Barnet kan spise så og si hva som helst, men noen matvarer kan man vente med/ ta noen forhåndsregler. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

https://www.google.com/search?q=barn+kvelt+av+popcorn&rlz=1CDGOYI_enNO885NO885&oq=barn+kvelt+av+popcorn&aqs=chrome..69i57j0i546.4369j0j7&hl=nb&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-

Endret av høydepunkt1234
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/J11V3J/kvalt-av-popcorn

https://ambulanseforum.no/artikler/ulykkelige-foreldre-advarer-popcorn-2-arige-datter-blev-kvalt-foran-oynene-vare

https://dagensnytt.com/3-aringen-svelger-et-popcornfro-na-vil-familien-advare/

https://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/a/jqdnA/var-dotter-dog-av-popcorn-i-halsen

Det er uendelig med sånne saker… det er frarådet å gi popcorn til barn under 5 år, og en barnehage bør strengt tatt forholde seg til det.

Anonymkode: 933f6...d74

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Hvor var denne hysteriske hysterien på 90-tallet hen? Hvorfonble ikke dette sagt til foreldre fra 50-60-70 tallet? Åja ja  for det var ikke noe forsking på den tiden? 

Jeg burde vært død, i følge dagens etterforskere.  Nøtter, eple, banan, pære, druer etc...

Finn en forsker (eller "hysterisk" forelder) som påstår at alle som spiser nøtter eller druer eller hva det skulle være som barn dør av det? Det er så irriterende når folk som ikke skjønner grunnlaget for statistikk skal blande seg i slike diskusjoner.

Om en av tusen barn som spiser popcorn ender med en skade pga det så er der 999 barn som spiser popcorn uten noe problemer, og ingen påstår noe annet. Det er fortsatt tragisk for den ene av tusen som får problemer/dør. 

Om en av 10.000 som spiser hele druer dør av det, mens ingen dør av oppdelte druer så kan det være en grunn til å dele druene. 

Jeg har ett barn som er en skikkelig slukhals. Og selv om hen ble servert hele druer i barnehagen daglig, så fungerte det ikke forebyggende på noen måte. Hen har ved et par anledninger satt ting fast så det var skikkelig skummelt. Mens søsken aldri har gjort noe lignende. Unger er forskjellige. Når uhellet først skjer er det greit at det skjer med noe man kan få opp igjen. 

815476534_Screenshot_20221214_094819_SamsungInternet.thumb.jpg.8fa8e7fc83a9409fe6c0631ec8d724cb.jpg

Her ser du hvor mange som døde av drukning/trafikk/krybbedød før i forhold til nå. "Hysteriske" foreldre med forståelse for statistikk har reddet en del liv. 

Så kan man velge hvilke risikoer man vil ta også. Bilsikkerhet er en sånn greie man ikke får noe positivt ut av å drite i. Om man sikrer dårlig så lærer ikke ungen noe av det. Det går sannsynligvis bra, for de fleste havner ikke i ulykker. Men om man havner i en ulykke og ungen dør så var det ikke verdt det. 

Mens andre ting kan det være lurt å la barna øve på selv om det kan være farlig. Å være selvstendig, å gå langs bilvei til skolen, å klatre i høye trær. Dette er ting jeg lar mine barn gjøre fordi de uansett skal ut i livet på egen hånd, og da er det lurt at de har blitt litt robuste og vant til å ta gode valg. Fordelene oppveier for risikoen. 

Å la babyer sove på magen fordi det gjorde jeg som baby og jeg er i live, det er derimot idioti. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla82 skrev (18 minutter siden):

Finn en forsker (eller "hysterisk" forelder) som påstår at alle som spiser nøtter eller druer eller hva det skulle være som barn dør av det? Det er så irriterende når folk som ikke skjønner grunnlaget for statistikk skal blande seg i slike diskusjoner.

Om en av tusen barn som spiser popcorn ender med en skade pga det så er der 999 barn som spiser popcorn uten noe problemer, og ingen påstår noe annet. Det er fortsatt tragisk for den ene av tusen som får problemer/dør. 

Om en av 10.000 som spiser hele druer dør av det, mens ingen dør av oppdelte druer så kan det være en grunn til å dele druene. 

Jeg har ett barn som er en skikkelig slukhals. Og selv om hen ble servert hele druer i barnehagen daglig, så fungerte det ikke forebyggende på noen måte. Hen har ved et par anledninger satt ting fast så det var skikkelig skummelt. Mens søsken aldri har gjort noe lignende. Unger er forskjellige. Når uhellet først skjer er det greit at det skjer med noe man kan få opp igjen. 

815476534_Screenshot_20221214_094819_SamsungInternet.thumb.jpg.8fa8e7fc83a9409fe6c0631ec8d724cb.jpg

Her ser du hvor mange som døde av drukning/trafikk/krybbedød før i forhold til nå. "Hysteriske" foreldre med forståelse for statistikk har reddet en del liv. 

Så kan man velge hvilke risikoer man vil ta også. Bilsikkerhet er en sånn greie man ikke får noe positivt ut av å drite i. Om man sikrer dårlig så lærer ikke ungen noe av det. Det går sannsynligvis bra, for de fleste havner ikke i ulykker. Men om man havner i en ulykke og ungen dør så var det ikke verdt det. 

Mens andre ting kan det være lurt å la barna øve på selv om det kan være farlig. Å være selvstendig, å gå langs bilvei til skolen, å klatre i høye trær. Dette er ting jeg lar mine barn gjøre fordi de uansett skal ut i livet på egen hånd, og da er det lurt at de har blitt litt robuste og vant til å ta gode valg. Fordelene oppveier for risikoen. 

Å la babyer sove på magen fordi det gjorde jeg som baby og jeg er i live, det er derimot idioti. 

Hør hør!! 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Likevel trenger man ikke overdrive. Å dele druer til de er 4 år er det

Sitat

Legenes klare råd er derfor at man deler druer og sherrytomater i to eller aller helst fire, før man serverer dem til barn til og med fem år. De understreker også viktigheten av at voksne bør holde øye med småbarn som spiser.

https://www.abcnyheter.no/amp/livet/mat-og-drikke/2016/12/21/195265293/leger-advarer-sma-barn-kan-kveles-av-hele-druer 

Anonymkode: e6b0d...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...