Gå til innhold

Hva er påleggstrekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Apis skrev (1 time siden):

Høres ut som det offentlige stat/ kommune er kreditor, men som sagt ring lønningskontor, namsmannen eller skattemyndighetene. Greit å sjekke opp at det faktisk stemmer og ikke blir trekt ved en feil, som faktisk kan hende.

Hva er grunnen til at du syns det høres ut som at det offentlige er kreditor? Det kan like gjerne være en utleggstrekk via namsmannen og gjelde ubetalt kredittkort, forbrukslån etc.

Anonymkode: a6e85...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hva er grunnen til at du syns det høres ut som at det offentlige er kreditor? Det kan like gjerne være en utleggstrekk via namsmannen og gjelde ubetalt kredittkort, forbrukslån etc.

Anonymkode: a6e85...ec6

Det formelle rundt påleggstrekk er enklere for det offentlige, men riktig som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket i Brønnøysundregisteret på heftelser på person? Logg inn så får du opp alle påleggstrekk du eventuelt har. 

Anonymkode: 0a4df...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før det kommer så langt som til tvangstrekk av lønna så har du virkelig fått nok av varsler på at du skylder penger. At det er mulig å ikke vite hva dette dreier seg om, er veldig merkelig. På tide å få litt oversikt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Står på påleggtrekk på lønnsslippen min. Kan noen forklare meg hva det betyr? Er det tileggsskatt fra Skatteetaten? 

Anonymkode: 78fb6...833

Ekstratrekk for kantine. Ekstra pålegg, tror jeg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Teatrica said:

Før det kommer så langt som til tvangstrekk av lønna så har du virkelig fått nok av varsler på at du skylder penger. At det er mulig å ikke vite hva dette dreier seg om, er veldig merkelig. På tide å få litt oversikt kanskje?

Ikke nødvendigvis..du får ikke purring på purring om å betale restskatt for eks.  

Anonymkode: 40f85...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke nødvendigvis..du får ikke purring på purring om å betale restskatt for eks.  

Anonymkode: 40f85...7ab

Du vet om du ikke har betalt restskatten din...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først har du fått kravet. Så har du fått purring. Så har du fått inkassovarsel. Så har du fått varsel om utleggsforretning. Så har du fått orientering om påleggstrekket. Så jeg synes det er en prestasjon at du ikke aner hva dette dreier seg om. Ring namsmannen så får du svaret. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn på digipost. Mulig du har fått noen meldinger der. Det hadde jeg, uten å vite om det. Der lå det plutselig en gang haugevis av regninger, purringer og inkasso, jeg ante ingenting (alt var for samme regning).

Anonymkode: 5a2f7...b99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (Akkurat nå):

Først har du fått kravet. Så har du fått purring. Så har du fått inkassovarsel. Så har du fått varsel om utleggsforretning. Så har du fått orientering om påleggstrekket. Så jeg synes det er en prestasjon at du ikke aner hva dette dreier seg om. Ring namsmannen så får du svaret. 

Det kan jo være en liten regning som er sendt til en gammel adresse, gammelt telefonnummer eller lignende. Jeg fikk plutselig 2 inkassosaker etter å ha startet nytt abonnement hos en leverandør jeg hadde hatt fra før, og de sendte regninger til gamle adressen.

Anonymkode: b89cd...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan jo være en liten regning som er sendt til en gammel adresse, gammelt telefonnummer eller lignende. Jeg fikk plutselig 2 inkassosaker etter å ha startet nytt abonnement hos en leverandør jeg hadde hatt fra før, og de sendte regninger til gamle adressen.

Anonymkode: b89cd...63b

Namsmannen har da tilgang på folkeregistrert adresse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er et prosentvis trekk er det antakeligvis skatteetaten. Namsmannen pleier å legge ned et fast beløp, ikke prosent. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingen etat. Står bare påleggstrekk %

Logg deg på hos politiet.no eller sismo.no, avhengig av hvem som har nedlagt trekk. 

Anonymkode: fa51a...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ingen etat. Står bare påleggstrekk %

Da er det SI, de trenger ikke namsmannen og trekker i prosent, Namsmannen er snillere og trekker i sum for at det skal være nok igjen. Så da er det nok restskatt, studielån eller noe offentlig og ikke inkassoselskap

Anonymkode: be1a4...a55

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.

Påleggstrekket gjelder en restskatt fra foregående år, så vet alle det. Hadde det vært kreditor eller inkasso, så hadde det stått det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ts her.

Påleggstrekket gjelder en restskatt fra foregående år, så vet alle det. Hadde det vært kreditor eller inkasso, så hadde det stått det. 

Hvordan er det mulig å ikke vite at du skylder restskatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...