Gå til innhold

Innafor å ikke bli med på dugnad som foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker min mor ikke gadd å bo med på dugnad på fotballen, det var tydelig vis noe jeg gjorde galt, for hun sa hun ikke ville gjøre noe for meg. Hun ble aldri med, husker det var så pinlig da hun heller ikke har lappen og aldri kjørte til kamper eller lignende. 

Hun gjorde minst mulig som foreldre. Jeg har selv fått barn nå så er veldig high need, ikke en gang har hun spurt om vi trenger hjelp eller ha behov for noe. Er dette vanlig?

Anonymkode: 64e21...7bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spør om to forskjellige ting. Nei, det er ikke innafor å ikke delta på dugnad. Noen ganger kan man selvsagt ikke, men det er ikke riktig at de samme foreldrene alltid skal gjøre alle dugnader. Det er en del av det å ha barn og det er med på å holde kostnader nede på fritidsaktiviteter. Det er ikke vanlig at besteforeldre aldri hjelper barna/barnebarna sine, men det kommer an på besteforelderens liv og helse. Mange besteforeldre er unge og spreke og i full jobb og har ikke tid til å ta vare på barnebarn hele tiden, det er tross alt foreldrenes jobb. Andre besteforeldre har gjerne dårlig helse og synes det er slitsomt å passe på små barn, og da særlig barn som det du beskriver. Har du spurt henne om hun kan hjelpe med noe? Jeg synes det er litt spesielt å vente på at hun skal tilby seg og bli sur om hun ikke gjør det, hun er ikke tankeleser. Kanskje tenker hun at dette klarer du bra selv? 

Anonymkode: 0f78a...8a6

• Liker 1
Skrevet

Dugnad er noe forbanna herk!

Vi har aldri stillt

Anonymkode: 4ce50...dba

Skrevet

Stiller selvsagt opp til dugnad i bhg eller hvis det er gjennom en aktivitet barnet går på. Noe annet blir helt feil for oss😊

Og man kan ikke forvente at besteforeldre skal passe sine egne barn. Mine foreldre er i full jobb begge to og har aldri forventet pass ifra dem. De tilbyr det selv når det passer. Svigers er ikke i jobb og de er nesten for ivrige med å skal passe barna, men igjen - forventer det ikke. 

Anonymkode: 60abc...42e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du spør om to forskjellige ting. Nei, det er ikke innafor å ikke delta på dugnad. Noen ganger kan man selvsagt ikke, men det er ikke riktig at de samme foreldrene alltid skal gjøre alle dugnader. Det er en del av det å ha barn og det er med på å holde kostnader nede på fritidsaktiviteter. Det er ikke vanlig at besteforeldre aldri hjelper barna/barnebarna sine, men det kommer an på besteforelderens liv og helse. Mange besteforeldre er unge og spreke og i full jobb og har ikke tid til å ta vare på barnebarn hele tiden, det er tross alt foreldrenes jobb. Andre besteforeldre har gjerne dårlig helse og synes det er slitsomt å passe på små barn, og da særlig barn som det du beskriver. Har du spurt henne om hun kan hjelpe med noe? Jeg synes det er litt spesielt å vente på at hun skal tilby seg og bli sur om hun ikke gjør det, hun er ikke tankeleser. Kanskje tenker hun at dette klarer du bra selv? 

Anonymkode: 0f78a...8a6

Jeg er ikke sur for at hun ikke hjelper, stoler ikke på omsorgsevne hennes, jeg bare synes det er rart at hun ikke har tilbudt noe, samboers foreldre som bor langt unna ha tilbud seg å hjelpe, sier de kan komme på kort varsel og spør alltid om vi trenger noe, om de skal kjøpe noe osv. Vi forventer det ikke og takker ofte nei takk for å ikke være til bry. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke sur for at hun ikke hjelper, stoler ikke på omsorgsevne hennes, jeg bare synes det er rart at hun ikke har tilbudt noe, samboers foreldre som bor langt unna ha tilbud seg å hjelpe, sier de kan komme på kort varsel og spør alltid om vi trenger noe, om de skal kjøpe noe osv. Vi forventer det ikke og takker ofte nei takk for å ikke være til bry. 

Kan nevne at ingen av besteforeldrene er i jobb, min samboers er mye eldre enn min. 

Skrevet

Å snike seg unna dugnad og markeringer i skole/bhg som diskuteres i en annen tråd er så stusselig foreldreskap at jeg lurer på hvorfor man gidder å få barn når man ikke orker å følge de opp med det som medfører.

svar: ja man stiller på dugnad. Ikke hver gang det passer, men det bør være unntak. 

Anonymkode: 4cdb6...9f3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har aldri stillt

regner med at du aldri gidder å ta med barna på noe som helst av aktiviteter heller da? 

Anonymkode: 0524c...c9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har aldri stillt

Ja det er noe herk, men noen må jo gjøre det for at noe skal bli gjort for ungene. Om dere bare sender ungene på fritidsaktiviteter uten å bidra med noe når det er dugnader, så er det faktisk ganske bedritent ovenfor andre foreldre som da alltid "må" stille. Kan det gå mer på rundgang, så blir det mindre på alle.

Anonymkode: d55b5...4c2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å snike seg unna dugnad og markeringer i skole/bhg som diskuteres i en annen tråd er så stusselig foreldreskap at jeg lurer på hvorfor man gidder å få barn når man ikke orker å følge de opp med det som medfører.

svar: ja man stiller på dugnad. Ikke hver gang det passer, men det bør være unntak. 

Anonymkode: 4cdb6...9f3

Noen jobber turnus, ikke alltid så enkelt da.

Anonymkode: e4238...088

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husker min mor ikke gadd å bo med på dugnad på fotballen, det var tydelig vis noe jeg gjorde galt, for hun sa hun ikke ville gjøre noe for meg. Hun ble aldri med, husker det var så pinlig da hun heller ikke har lappen og aldri kjørte til kamper eller lignende. 

Hun gjorde minst mulig som foreldre. Jeg har selv fått barn nå så er veldig high need, ikke en gang har hun spurt om vi trenger hjelp eller ha behov for noe. Er dette vanlig?

Voksne mennesker som er bitre på egne foreldre er så usjarmerende (med mindre de faktisk var forferdelige foreldre/traumatiserte deg). Du gnager på at moren din ikke bidro på dugnader på fotballen din? Det var pinlig at hun ikke hadde førerkort? Ærlig talt. Hva vet vel du? Kanskje hun sto til halsen i stress/mental uhelse. Man snakket ikke om slikt før. Foreldre er bare mennesker. Og det merker du sikkert selv også, med ditt high-need barn. Hvis du nå i voksen alder driver å gir henne små stikk, så forstår jeg at hun holder seg unna også. De aller aller fleste mødre elsker barnet sitt og gjør så godt de kan ned sine forutsetninger. Og alle har sin bagasje. Hva med å be henne hjem til dere, og ta det derfra? Jeg syns det er mye hjelp i å ha min far på besøk. Ikke fordi han bidrar så mye, men barnet holdes opptatt med at det er en voksen til der. De kan se på album, tegne litt osv. 

Anonymkode: 38572...1e6

Skrevet

Jeg har to barn derav et som krever 100% tilsyn til enhver tid. Jeg har noen helseutfordringer selv og sover dårlig i tillegg. Mannen har en jobb som krever mye. Vi får få timer avlastning og jeg trenger disse selv og ikke minst til søskenet som ofte føler seg tilsidesatt. Så nei vi deltar ikke på dugnader. Så får andre syntes hva de vil om det. 

Anonymkode: fcd0a...b7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Voksne mennesker som er bitre på egne foreldre er så usjarmerende (med mindre de faktisk var forferdelige foreldre/traumatiserte deg). Du gnager på at moren din ikke bidro på dugnader på fotballen din? Det var pinlig at hun ikke hadde førerkort? Ærlig talt. Hva vet vel du? Kanskje hun sto til halsen i stress/mental uhelse. Man snakket ikke om slikt før. Foreldre er bare mennesker. Og det merker du sikkert selv også, med ditt high-need barn. Hvis du nå i voksen alder driver å gir henne små stikk, så forstår jeg at hun holder seg unna også. De aller aller fleste mødre elsker barnet sitt og gjør så godt de kan ned sine forutsetninger. Og alle har sin bagasje. Hva med å be henne hjem til dere, og ta det derfra? Jeg syns det er mye hjelp i å ha min far på besøk. Ikke fordi han bidrar så mye, men barnet holdes opptatt med at det er en voksen til der. De kan se på album, tegne litt osv. 

Du leste ikke grunnen til at hun ikke ville delta gjorde du? Og nei, jeg gir henne ikke små stikk. Og det var ikke pinlig at hun ikke hadde førerkort, men at min familie ikke stilte med noe, verken dugnad eller kjøring. Betalte for idretten gjorde jeg selv fra jeg var 12 år også. Hun hadde bare råd til at en fikk delta på noe og da valgte hun seg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Moren din er åpenbart veldig lat og selvsentrert.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du leste ikke grunnen til at hun ikke ville delta gjorde du? Og nei, jeg gir henne ikke små stikk. Og det var ikke pinlig at hun ikke hadde førerkort, men at min familie ikke stilte med noe, verken dugnad eller kjøring. Betalte for idretten gjorde jeg selv fra jeg var 12 år også. Hun hadde bare råd til at en fikk delta på noe og da valgte hun seg selv.

Men hvorfor fokusere på hvor dårlig mor du syns hun var samtidig som du vil at hun skal være en større del av livet ditt? Nei, jeg syns fortsatt ikke det å ikke stille opp på fritidsaktiviteter gjør henne til et grusomt menneske. Ikke sikkert hun fortalte deg alt heller. Hvis du fortsatt skal gnuge på disse gamle tingene tror jeg ikke det er et godt utgangspunkt for mer samvær. Og dersom hun faktisk er veldig egoistisk, så tenker jeg du bør se etter barnepass andre steder. Barnets far har kanskje foreldre som vil stille opp?

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Kan ikke fordra dugnad. Bor i et sameie hvor det ofte er dugnader. Er noen som kommer med spydige kommentarer til meg ettersom jeg aldri deltar.

Skrevet

Dugnad betyr en altfor stor gruppe dårlig forberedte mennesker som gjør en dårlig planlagt jobb der arbeidsresultatet er mindre viktig enn den obligatoriske dårlige kaffen og den istykkerkokte pølsa med ketchup Det er det tvangssosiale som er det sentrale med dugnaden  Her kategoriserer man sine medmennesker som enten for eller imot fellesskapet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...