Gå til innhold

Tibber - estimat vs realitet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ble ropt høyt om hvor høyt tibber estimatet var for desember, som var fra den 1. til forfallsdato på regningen.

Jeg fikk estimat på 6700 kr 1-14 desember og har pt brukt 5900 kr. Med en og en halv dag igjen tror jeg ikke dette blir så gæli estimat. Kan se ut som at jeg faktisk bruker mer.

Hva med dere andre? I mitt tilfelle så vil jeg ikke låne tibber noe som helst nesten.

Anonymkode: 484e6...256

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har brukt ca 200,- over estimert bruk pr i dag. Så med dagen i dag, kommer vi sikker ca 3-400,- over estimert. Så her traff de også bra. 

Anonymkode: 14cc3...cff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at estimatet de la frem kommer veldig nære hva som er snitt. Jeg gjør sport i å bruke så lite strøm som mulig så vi ligger under, men tror at estimatene ikke er gitt utfra individuell vurdering, men estimert for snittet av forbruket sammenlignbare boliger i mitt område.

Ble estimert 1200kwh og snittet ligger pr nå på 1150kwh. Vi har brukt 756kwh.

Anonymkode: a40f8...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff dårlig her, vi har halvert forbruket siden sist desember og det er sist desember som er estimert. Regner med å få en del igjen i januar pga det.

Vi bruker over 50% mindre strøm enn andre boliger på samme str konsekvent hele året.

Anonymkode: 11c4b...d16

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (49 minutter siden):

Kundene er visst banken deres har jeg hørt :( 

Det er bare tull. Estimatet går til 14.12, samme dag som fakturaen forfaller, så du betaler for strøm du har brukt.

Hos meg var det beregnet 230 kwh, hittil har jeg bruk 185, så det er ikke så galt beregnet det. 

Anonymkode: 33920...2d0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også per nå brukt over det tibber estimerte fra 1. - 15. Des. 

Vi har spart tusenvis på å ha tibber og følger med på appen flere ganger for dag. Vi planlegger dagene våres ut fra strømprisene nå når strømmen er så dyr. F. Eks. Dusjer når stømmen er billigst. Unngår klesvask når strømmen er dyr, setter heller på flere maskiner når strømmen er billigere. Vi venter gjerne noen timer med å lage middag, spiser heller et mellommåltid som ikke krever oppvarming...  

Prisene varierer noe sykt her iallefall. I dagtidlig var prisene på rundt 4-5 kr kwt, mens senere på dag og nå er prisen på over 6 kr. I natt lå den ned på 3 kr. 

Anonymkode: 1cd75...717

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (58 minutter siden):

Kundene er visst banken deres har jeg hørt :( 

Dette stemmer jo ikke. Vi betaler fakturaen ved forfall, altså 14. Eller 15. Des. Det "estimerte" forbruket som vi "forskuddsbetaler" for er fra 1.-15. Des. 

Vi betaler jo egentlig for strøm vi allerede har brukt. Men én nøyaktig måling av antall kWh blir ikke avlest før i slutten av mnd. Vi betaler derfor et estimat. 

På forrige faktura "fikk vi igjen 150,-" som vi hadde betalt for mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette stemmer jo ikke. Vi betaler fakturaen ved forfall, altså 14. Eller 15. Des. Det "estimerte" forbruket som vi "forskuddsbetaler" for er fra 1.-15. Des. 

Vi betaler jo egentlig for strøm vi allerede har brukt. Men én nøyaktig måling av antall kWh blir ikke avlest før i slutten av mnd. Vi betaler derfor et estimat. 

På forrige faktura "fikk vi igjen 150,-" som vi hadde betalt for mye. 

Nei mulig de ikke er en bank men de låner i alle fall penger av kundene var en kar her om dagen som fikk en Faktura på 25 000,- det er mere enn det jeg betaler Fjordkraft i året mellom 16 000,- - 20 000,- 

Økonomi og næringsliv, Nordstrand | Tredoblet regningen på en måned: – Sleipt forsøk på å låne penger (ao.no)

Fikk regning på 13.000 for strøm han ikke har brukt - VG

En omtale fra Bytt.no ang Tibber 

"Jeg er en kunde som kjøper strøm. Driver ikke med høyrisiko rentefrie banktjenester...."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (26 minutter siden):

Nei mulig de ikke er en bank men de låner i alle fall penger av kundene var en kar her om dagen som fikk en Faktura på 25 000,- det er mere enn det jeg betaler Fjordkraft i året mellom 16 000,- - 20 000,- 

Økonomi og næringsliv, Nordstrand | Tredoblet regningen på en måned: – Sleipt forsøk på å låne penger (ao.no)

Fikk regning på 13.000 for strøm han ikke har brukt - VG

En omtale fra Bytt.no ang Tibber 

"Jeg er en kunde som kjøper strøm. Driver ikke med høyrisiko rentefrie banktjenester...."

Må ikke hisse opp «tibber-folka»

Anonymkode: 6f136...fc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må ikke hisse opp «tibber-folka»

Anonymkode: 6f136...fc3

Jeg hisser vel ikke opp folka vel ? :D jaja en må vel passe seg litt i disse tider de  fleste er jo vaksinert med vaksiner som hadde mye hjerte sygdommer  i seg så en bør vel passe seg litt :) Myokarditt var navnet 

Hissing kan gå utover hjerte og blodtrykk har jeg hørt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Maskinfører said:

Virker ikke som du helt tar innover deg at forskjellige husstander har forskjellig forbruk.

Og bytt.no er en like bra/dårlig kilde som dette kommentarfeltet.

De låner jo ikke mye penger dersom estimatet stemmer, og det ser man jo over at de har gjort mye mer enn det folk trodde i statuen av desember. Og de er lovpålagt å bruke sist desember som grunnlag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Virker ikke som du helt tar innover deg at forskjellige husstander har forskjellig forbruk.

Og bytt.no er en like bra/dårlig kilde som dette kommentarfeltet.

De låner jo ikke mye penger dersom estimatet stemmer, og det ser man jo over at de har gjort mye mer enn det folk trodde i statuen av desember. Og de er lovpålagt å bruke sist desember som grunnlag.

I disse 2 sakene har folk her hevdet det samt de har fått Forbrukertilsynet på nakken ser jeg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har også per nå brukt over det tibber estimerte fra 1. - 15. Des. 

Vi har spart tusenvis på å ha tibber og følger med på appen flere ganger for dag. Vi planlegger dagene våres ut fra strømprisene nå når strømmen er så dyr. F. Eks. Dusjer når stømmen er billigst. Unngår klesvask når strømmen er dyr, setter heller på flere maskiner når strømmen er billigere. Vi venter gjerne noen timer med å lage middag, spiser heller et mellommåltid som ikke krever oppvarming...  

Prisene varierer noe sykt her iallefall. I dagtidlig var prisene på rundt 4-5 kr kwt, mens senere på dag og nå er prisen på over 6 kr. I natt lå den ned på 3 kr. 

Med mindre du har elbillader og andre smart-dingser som du kan sanntidsavlese i appen så har ikke tibber noe som ikke andre har.

Jeg har en annen leverandør og gjør akkurat det samme som deg. Prøver å bruke mest strøm når den er billigst. Det kan jeg nemlig se i appen, på nordpool sine sider og i appen strømpriser. Slipper å betale 39 kr i månedsgebyr også. Og betaler strømmen etterskuddsvis måneden etter og har gjennomfakturering.

Anonymkode: dba69...cae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger vi ca 20 prosent under estimater, dvs. 200 kroner. Hvis estimatet er til og med forfallsdato, så kommer vi litt nærmere.

Anonymkode: 7dcad...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Med mindre du har elbillader og andre smart-dingser som du kan sanntidsavlese i appen så har ikke tibber noe som ikke andre har.

Jeg har en annen leverandør og gjør akkurat det samme som deg. Prøver å bruke mest strøm når den er billigst. Det kan jeg nemlig se i appen, på nordpool sine sider og i appen strømpriser. Slipper å betale 39 kr i månedsgebyr også. Og betaler strømmen etterskuddsvis måneden etter og har gjennomfakturering.

Anonymkode: dba69...cae

Men ser du der prisen time for time? Og hvilket forbruk du har til en hver tid? Og hva du bruker mest strøm på? 

Er stor forskjell på prisen gjennom døgnet. Her kan det fort skille over 3 kr fra en tid på dagen til en annen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte at folk forskuddsbetaler for strøm til Tibber, all den tid det finnes flust av andre og mer seriøse strømselskap å å velge mellom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...