AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 Skal ha mitt første barn i april neste år. Jeg og far er enige om at vi skal ha 80% dekning for å få lengre tid, mye fordi jeg er litt redd for fødselsdepresjon og at det blir hardt spesielt for meg med en «kort» permisjon. Jeg skal da ha mine uker og hele fellesdelen. Men hvordan fungerer dette rent byråkratisk? Når og hvordan gir man beskjed til jobb? Når begynner man permisjonen? Bestemmer man det selv ? Skal permisjonen «søkes» om? Og i såfall til hvem, jobb? Nav? Begge deler? Setter stor pris på alt av informasjon gjerne fra noen som har vært gjennom dette tidligere 😅❤️ Anonymkode: 322e6...2a6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Du sier ifra til jobb når du vil selv, men det er forskjellig frist for under og over ett år. På min jobb var det seneste 4 uker før permisjonen når jeg skulle være borte i 8 måneder. Skulle jeg vært borte 1 år var vel fristen 12 uker. De fleste sier ifra tidligere enn det da Forskjellige arbeidsplasser har forskjellige rutiner for søknaden. Min hadde en portal på nett der jeg fylte ut datoene, mens min mann sin jobb hadde en person han møtte fysisk som hjalp ham med søknad og planlegging. Du må nesten høre med egen sjef og/eller HR-avdeling eller sjekke personalhåndboka. Du søker til NAV ca. samme tid. Tror fristen der også er 4 uker før planlagt oppstart? (3 uker før termin = planlagt oppstart). Men det skader ikke å legge inn søknaden før det, den ligger bare og venter til NAV behandler den. Er du normal arbeidstaker er det veldig lett å søke på NAV. Når du har sendt inn søknad må jobben sende inntektsmelding til NAV. På min jobb måtte jeg be jobben om dette og jobben ville også ha vedtaksbrevet fra NAV når søknaden var godkjent av NAV. Igjen, spør egen jobb om rutine. Far søker ikke før langt uti din perm så dere trenger ikke tenke på ham ennå. Husk at han også må ha 80% hvis du har 80%. Anonymkode: 39b54...ff2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Står masse info her: https://www.nav.no/foreldrepenger Her står det spesifikt om søknadsfrister, ser det jeg skrev over ikke nødvendigvis stemmer helt: https://www.nav.no/foreldrepenger#soknadsfrister Anonymkode: 39b54...ff2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 Permisjonen begynner forresten 3 uker før termin. De 3 ukene er i tillegg til de vanlige permisjonsukene. Om barnet kommer før termin "forsvinner" resten av de 3 ukene og vanlig permisjon starter opp den dagen barnet fødes. Om barnet kommer etter termin starter de vanlige permisjonsukene å løpe på termindato. Du kan velge å starte perm tidligere enn 3 uker før, men da spiser du av de vanlige permisjonsukene (mors kvote/felles kvote). Tror ikke det er så vanlige å gjøre, da blir jo perm med barnet kortere. Anonymkode: 39b54...ff2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 Hvorvidt du skal søke jobb må du sjekke med egen jobb Anonymkode: 94430...26e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå