Gå til innhold

Varmepumpe på 30 grader

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er det ekstremt kaldt ute. -20 grader. Jeg fryser som bare det. Tok varmepumpen på full guffe for 2 timer siden. Men temperaturmåleren viser ikke mer enn 16 grader inne😪

Er det slik det er med de som har dårlig isolering?

Anonymkode: 782a4...dfc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varmepumpen har vel muligens redusert effekt av kulden.

Er det forresten lenge siden du støvsugde filtrene? Det har veldig mye å si på varmen.

Anonymkode: 04497...5a6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det forresten lenge siden du støvsugde filtrene? Det har veldig mye å si på varmen.

Støvsugde for ca 10 dager siden

Skrevet

Hva vil det si? At jo kaldere jo dårligere varmer den?

• Liker 1
Skrevet

Over 20 grader ute å minsker varmen på pumpen, da må du eventuelt fyre. Over 20 grader, hjelper ikke pumpen, dessverre.

Anonymkode: 99961...ead

• Liker 2
Skrevet

Det kan være flere årsaker til at det ikke blir varmere inne når du har satt på varmepumpen. For det første kan det hende at varmepumpen din ikke er stor nok til å varme opp hele huset ditt på en gang. I så fall kan det hjelpe å bruke ekstra varmekilder som elektriske varmeovner eller peiser for å øke temperaturen i rommet du befinner deg i.

Det kan også være at det er en feil med varmepumpen din. Det kan for eksempel være at viftene ikke fungerer som de skal, eller at det er en lekkasje i rørene som fører til at varmen ikke kommer frem til rommet. I slike tilfeller bør du kontakte en fagperson for å få hjelp til å finne ut av problemet.

Sist men ikke minst kan det være at det er veldig kaldt ute, og at det tar litt tid før varmepumpen klarer å heve temperaturen inne. I så fall kan det hjelpe å holde ut og være tålmodig, og fortsette å sette på varmepumpen til temperaturen inne begynner å stige.

Håper dette hjelper!
Du kan lese mer om hvordan varmepumper fungerer inne på bloggen til VarmepumpekuppHvilken-varmepumpe-1024x718.jpg

• Liker 2
Skrevet

Ved -20 klarer den rett og slett ikke å produsere nok varme, prismessig vil den da også kanskje ligge på1-1 dvs at du kan like godt bruke elektriske ovner, luft luft er veldig bra ned til 0’c men på - siden blir den dårligere

• Liker 3
Skrevet

Støvsugde for ca 10 dager siden

Du skal skylle, ikke støvsuge. 

Skru opp vifta på maks, det har mye å si for hvor varmt det blir. 

Anonymkode: 0b88b...a8a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal skylle, ikke støvsuge. 

Skru opp vifta på maks, det har mye å si for hvor varmt det blir. 

Kan man ikke støvsuge?

Skrevet

Det er en fordel å lese bruksanvisning til varmepumpa om en er usikker. Filtrene skal taes ut og skylles i rennende vann, rist de og sett de på plass igjen. 
De skal ikke støvsuges.

Anonymkode: 83513...da0

• Nyttig 1
Skrevet

Sjekk vinduer for trekk mulig du kan skifte tetningslister/pakninger :) 

Skrevet
Nassenøff skrev (2 timer siden):

Kan man ikke støvsuge?

Nei. Vi har vedlikehold annethvert år. De forteller alltid at vi må skylle filtrene, ikke støvsuge. 

Skrevet
Nassenøff skrev (2 timer siden):

Kan man ikke støvsuge?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Vi har vedlikehold annethvert år. De forteller alltid at vi må skylle filtrene, ikke støvsuge. 

De kan helt fint støvsuges. Har hatt pumpa mi i 12 år og har alltid støvsugd annenhver uke. Det var det jeg ble fortalt da den ble installert, da vi hadde service på den og da jeg fikk installert ny pumpe i år. "Støvsug filtrene regelmessig." Det skader jo ikke å skylle de, men det er ikke nødvendig.

Er det lenge siden du har hatt service på pumpa da,ts? Merka stor forskjell før og etter service på min 

Anonymkode: 1d5cd...459

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi skal støvsuge filtrene. Det er støv, ikke skit. Men selvsagt må man vaske om det går veldig lang tid mellom hver støvsugingsrunde, men som oftest holder det med støvsuger. 

Anonymkode: d1e9a...869

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I dag er det ekstremt kaldt ute. -20 grader. Jeg fryser som bare det. Tok varmepumpen på full guffe for 2 timer siden. Men temperaturmåleren viser ikke mer enn 16 grader inne😪

Er det slik det er med de som har dårlig isolering?

Varmepumpa fungerer vel aller best når det er ca 5 plussgrader ute. Du må ha andre varmekilder i tillegg når det er så kaldt som det her. 

• Liker 1
Skrevet

Du i likhet med veldig mange ser det ut til skjønner ikke hvordan en termostat fungerer...

å sette den på 30 grader får ikke temperaturen noe fortere opp i rommet enn å sette den på 22 grader... Det er ikke effekten du stiller på, det er kun når den skal slutte å varme.

Anonymkode: 6fc92...b5f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Over 20 grader ute å minsker varmen på pumpen, da må du eventuelt fyre. Over 20 grader, hjelper ikke pumpen, dessverre.

Anonymkode: 99961...ead

Du mener vel under 20 minus? 

Når det er over 20 grader er det få som har 16 grader inne.

Anonymkode: 7b9d2...c60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

De kan helt fint støvsuges. Har hatt pumpa mi i 12 år og har alltid støvsugd annenhver uke. Det var det jeg ble fortalt da den ble installert, da vi hadde service på den og da jeg fikk installert ny pumpe i år. "Støvsug filtrene regelmessig." Det skader jo ikke å skylle de, men det er ikke nødvendig.

Er det lenge siden du har hatt service på pumpa da,ts? Merka stor forskjell før og etter service på min 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi skal støvsuge filtrene. Det er støv, ikke skit. Men selvsagt må man vaske om det går veldig lang tid mellom hver støvsugingsrunde, men som oftest holder det med støvsuger. 

Anonymkode: d1e9a...869

Måtte google. Da dere sier noe helt annet enn det jeg har lært de siste 20 årene.

Her anbefales det klart skylling, for å få bort alt støv. Flere anbefaler begge deler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Måtte google. Da dere sier noe helt annet enn det jeg har lært de siste 20 årene.

Her anbefales det klart skylling, for å få bort alt støv. Flere anbefaler begge deler. 

Var det jeg har hørt av to ulike montører på to ulike pumper i hvert fall. Panasonic  og Mitsubishi. De store filtrene som man kan klikke ut skal støvsuges/rengjøres hjer 14. dag, mens det lille filteret inni skal støvsuges hver tredje måned på den Panasonic pumpa. Den andre vet jeg ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Fikk den for litt under 1 år siden . Har ikke hatt service på den enda  burde jeg det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...