Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinner bli stadig mer likestilte menn - med høyere utdannelse, bedre jobber og større økonomisk frihet.

Tradisjonelt har det vært slik at kvinner ser etter en mann som har bedre jobb/økonomi. Er det slik at dette også er i endring?

Vil dere synes det er greit med en mann med mindre utdannelse/dårligere jobb og økonomi enn deg selv?

I realiteten vil det bli slik at en del kvinner etterhvert også må "velge nedover", eller forbli single.

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Kjæresten min er penere enn meg, smartere enn meg, har lengre utdanning enn meg og tjener bedre enn meg.

Inntil videre har jeg faktisk inntrykk av at hun likevel er relativt fornøyd med tingenes tilstand, og jeg velger i min naivitet å tro at det ikke bare skyldes at jeg vekker morsinstinktet hennes. Ikke tror jeg at vi er alene om å ha det sånn, heller, så jeg tror at bildet av "status" er litt mer nyansert enn ordet i seg selv antyder.

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

Enig med Medistern. Par kan fint ha det bra sammen uten at mannen har større status. Og hva er egentlig status? Jeg har bedre utdannelse enn mannen min, men han har fått brukt utdannelsen sin så han bringer mer penger inn i kassa enn meg.

Endret av Smurf
Skrevet

I denne tråden har jeg definert status som utdannelse, karriere, økonomi.

Tradisjonelt sett har kvinner ønsket seg en mann som ligger høyt på disse(høyere enn seg selv).

Skrevet

Jeg har "bedre utdanning", eller jobber iallfall innen utdanningen min. Tjener mer gjør jeg også. Han har tilogmed gått arbeidsledig noen måneder, så jeg har nesten forsørget ham. Likevel gjør det meg ingenting. Fordi det for meg ikke er viktig. Hadde jeg ville hatt en mann med bra økonomi, hadde jeg nok måtte velge noen ganske andre enn mannen, hehe.

Er litt utradisjonell, jeg :)

Skrevet

Mannens status er ikke av interesse for meg. Faller jeg for en fyr, så gjør jeg det, og det har ikke noe med verken jobben eller pengene hans å gjøre.

Nå skal det riktignok ikke mye til å ha høyere utdannelse eller å tjene mer enn jeg gjør, og kanskje det er derfor det ikke spiller noen rolle for meg?

Jeg er ikke karrierebevisst selv og kanskje det er derfor jeg ikke har det som kriterie på menn heller.

Hadde jeg sittet her med en eller annen høy grad i ett eller annet fag, så kanskje jeg ville sett på menn uten utdannelse som "ikke god nok" - jeg vet ikke.

Skrevet
Vil dere synes det er greit med en mann med mindre utdannelse/dårligere jobb og økonomi enn deg selv?

I utgangspunktet, nei. Jeg tror jeg dog kunne akseptert det, men bare dersom han var veldig kjekk, snill og dannet.

Skrevet

For meg betyr det lite med hva slags utdannelse en mann har. Men jeg syns det er greit at han har en viss orden i økonomien. Det er ikke så farlig om han tjener lite eller mye, men syns det er slitsomt om han har masse inkassokrav etc mot seg. Det gir mer inntrykk av at han er uansvarlig.

Skrevet
Kvinner bli stadig mer likestilte menn - med høyere utdannelse, bedre jobber og større økonomisk frihet.

Tradisjonelt har det vært slik at kvinner ser etter en mann som har bedre jobb/økonomi. Er det slik at dette også er i endring?

I realiteten vil det bli slik at en del kvinner etterhvert også må "velge nedover", eller forbli single.

Hva tror dere?

Han er smartere enn meg, tjener mere enn meg,men skulle jeg vert praktisk ved valg av mann, så måtte jeg ha valgt en som var kombinert elektriker,snekker,bilrep. Der går pengene. Hjelper ikke så veldig mye med mye mere lønn da en må leie hjelp til alt.

Ps. vil ikke bytte han ut

Skrevet

For meg har det overhode ingenting å si hva en gutt er utdannet eller hvor mye han tjener, selv har jeg høyere utdannelse. Tror heller problemet ligger hos mange gutter med lav eller ingen utdannelse som ikke vil velge ei jente med høyere utdannelse.

Skrevet
For meg har  det overhode ingenting å si hva en gutt er utdannet eller hvor mye han tjener, selv har jeg høyere utdannelse.  Tror heller problemet ligger hos mange gutter med lav eller ingen utdannelse som ikke vil velge ei jente med høyere utdannelse.

Selvfølgelig, det er alltid guttene som er problemet.

Gjest Gjest_gaja_*
Skrevet

det aller viktigste for meg er at han er generelt intelligent, og smartere enn meg på et eller annet område :) min kjære scorer høyere enn meg på iq-tester (opp mot 130) fordi han er veldig god i matematisk logikk og mønstergjenkjennelse. det gjør at jeg kan be han om hjelp når det er noe jeg lurer på, eller bare gå rundt og beundre ham innimellom :sjarmor:

har lengre utdannelse enn min kjære, og kommer etterhvert til å tjene mer enn ham. det ser han på som en stor fordel :) når ungen popper ut kommer han (hvis helsa mi tillater det) til å være den som blir husfar :)

Gjest Betty Boop
Skrevet
Kjæresten min er penere enn meg, smartere enn meg, har lengre utdanning enn meg og tjener bedre enn meg.

Inntil videre har jeg faktisk inntrykk av at hun likevel er relativt fornøyd med tingenes tilstand, og jeg velger i min naivitet å tro at det ikke bare skyldes at jeg vekker morsinstinktet hennes. Ikke tror jeg at vi er alene om å ha det sånn, heller, så jeg tror at bildet av "status" er litt mer nyansert enn ordet i seg selv antyder.

:grine2:

Skrevet

Kanskje det er litt forskjellig hva man legger vekt på etter hvor gammel man er?

Jeg er i midten av 30-åra, og ville nok lagt vekt på at mannen i det minste hadde god orden på livet sitt, var en god samtalepartner, hadde gode sosiale antenner osv.

Da jeg var i begynnelsen av 20-åra, var dette også viktig, men om han ikke hadde helt orden på livet, hadde han jo god tid til å få det ;)

En mann på f.eks 40 har hatt god tid og anledning til å få livet sitt som han ønsker (selv om det sikkert ikke hadde vært uten motbakker). Det gjelder både økonomi, utdannelse, og andre ting. Derfor ville jeg nok ha lagt større vekt på slike ting nå enn da jeg var yngre.

DEt er også viktig for meg å ha en mann jeg kan se litt opp til, en mann som har en indre styrke og sikkerhet. Det er også noe som gjerne kommer med livserfaring, klokskap og evne til å være selvstendig.

Når det gjelder yrker, er neon kjent for å ha litt spesielle kulturer, noe som også preger mannen i andre sammenhenger. Sånn sett hadde yrke spilt en rolle.

Status i seg selv er ikke viktig for meg. Jeg kjenner menn i høye lederstillinger som er "pingler" når det gjelder det å være mann. Usikre, sjalu, furtne osv. Det hadde ikke vært en mann for meg!

Når det er sagt, så ville jeg nok ha tenkt meg om før jeg gikk inn i et forhold med en mann som tjente dårlig. Jeg er ikke uten videre villig til å gå ned i levestandard for en mann, eller være den som er forsørger. Det hadde ikke vært et likeverdig forhold for meg.

Jeg har alltid forsørget meg selv, og de menn jeg har hatt et forhold til, har tjent omtrent like mye som meg.

Skrevet
Når det er sagt, så ville jeg nok ha tenkt meg om før jeg gikk inn i et forhold med en mann som tjente dårlig. Jeg er ikke uten videre villig til å gå ned i levestandard for en mann, eller være den som er forsørger. Det hadde ikke vært et likeverdig forhold for meg.

Jeg har alltid forsørget meg selv, og de menn jeg har hatt et forhold til, har tjent omtrent like mye som meg.

Dette tror jeg er et springende punkt for mange kvinner. De vil ikke uten videre være "forsørgeren" i forholdet.

Med tiden vil det relativt sett bli flere "rike" kvinner og fler "fattigere" menn.

Jeg er nysgjerrig på hvordan det vil fungere, både for kvinner og menn, og innta motsatt roller av det som tradisjonelt har vært norm.

Skrevet
Dette tror jeg er et springende punkt for mange kvinner. De vil ikke uten videre være "forsørgeren" i forholdet.

Med tiden vil det relativt sett bli flere "rike" kvinner og fler "fattigere" menn.

Jeg er nysgjerrig på hvordan det vil fungere, både for kvinner og menn, og innta motsatt roller av det som tradisjonelt har vært norm.

For meg har det som sagt aldri vært motsatt heller, dvs jeg har aldri blitt forsørget av noen mann.

For meg går dette på å være likeverdige partnere, og derfor har det alltid vært viktig for meg å bidra med min del, og førsørge meg selv.

Det har også med selvstendighet å gjøre. Ettersom man forsørger seg selv, har man også valgfrihet i større grad enn når man blir forsørget av en annen.

Skrevet
For meg har det som sagt aldri vært motsatt heller, dvs jeg har aldri blitt forsørget av noen mann.

For meg går dette på å være likeverdige partnere, og derfor har det alltid vært viktig for meg å bidra med min del, og førsørge meg selv.

Det har også med selvstendighet å gjøre. Ettersom man forsørger seg selv, har man også valgfrihet i større grad enn når man blir forsørget av en annen.

Ja, nettopp.

Men tradisjonelt har det vært "normalt" at kvinnen til en viss grad er blitt forsørget av mannen.

Nå er det ofte slik at kvinnen forsørger seg selv - ref. ditt tilfelle.

Jeg tror det fortsatt er slik at mange kvinner ikke vil velge "nedover". En likeverdig partner er greit, men ikke en som har mye lavere "status" enn henne selv.

Om jeg ikke tar feil har dette også avtegnet seg på statistikker at menn med lav utdannelse, dårlig/ingen jobb nærmest er sjanseløse på kjønnsmarkedet. Noe som kanskje tyder på at kvinner heller forblir single enn å velge "nedover"?

Skrevet

Du kan vel ha rett i det i noen tilfeller. Ihvertfall hvis kvinnen er litt bevisst på hva hun vil ha i et forhold og hos en mann.

For meg ville det ikke vært særlig aktuelt å gå inn i et forhold til en mann med lav utdannelse og ingen jobb.

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Om jeg ikke tar feil har dette også avtegnet seg på statistikker at menn med lav utdannelse, dårlig/ingen jobb nærmest er sjanseløse på kjønnsmarkedet. Noe som kanskje tyder på at kvinner heller forblir single enn å velge "nedover"?

Men dette går jo begge veier, dvs. at kvinner med høy lønn/utdannelse/status også er nærmest sjanseløse på kjønnsmarkedet....

Jeg tror at både kvinner og menn velger "tradisjonelt", i den forstand at HAN føler seg truet hvis hun har for høy "status" og HUN ønsker ikke et forhold til en uten "status". Dermed får vi den situasjonen at en del både kvinner og menn er single - men de "finner" ikke hverandre pga. fordommer...

for egen del så er jeg ellers enig med nabodama. Ikke vil jeg ha en mann som skal forsørge meg, og ikke vil jeg forsørge en mann heller.... Har hatt nok dårlig råd på egenhånd til at jeg ønsker å innlede et forhold som igjen gjør at jeg får dårlig råd.... ;)

Skrevet
Jeg tror at både kvinner og menn velger "tradisjonelt", i den forstand at HAN føler seg truet hvis hun har for høy "status" og HUN ønsker ikke et forhold til en uten "status". Dermed får vi den situasjonen at en del både kvinner og menn er single - men de "finner" ikke hverandre pga. fordommer...

Du har et poeng her - om det er slik at menn med lav(ere) status enn kvinnen kvier seg for å gå inn i et slikt forhold. Og slik er det kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...