Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi er et par som egentlig tenkte å kjøpe bolig nå. Vi har til og med fått tilbud om å slå til på leilighet som gikk til 200 000 under takst, men vi avslo. Jeg ville egentlig helst kjøpe å komme inn på markedet, men typen sier det er fryktelig dumt å ikke vente nå? Hva ville dere som førstegangskjøpere gjort nå? Jeg ser jo at det er mulighet for å kjøpe noe en del billigere neste år sånn som utviklingen kommer til å fortsette.

Anonymkode: d7de6...9ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte første bolig nå🥳 riktignok en prosjektert bolig som ikke er ferdig før til sommeren, men er en bolig vi hadde lyst på lenge. Jeg ville ikke vært for redd med å kjøpe nå nei. Er ikke sikkert det blir noen voldsom fall i boligmarkedet, og det er nok mange som tenker som din mann. Hvis alle venter og bestemmer seg for å slå til samtidig blir det jo kamp om boligene igjen. Nå står mange på gjerdet og venter, og det er mulig å gjøre et godt kjøp. 

Anonymkode: 45782...015

Skrevet

Har dere tenkt å bo der i 10+ år så vil prisnedgangen som har vært, og som vil vedvare en stund til betale seg tilbake. 

200 000 under takst sier ingenting. Når ble verditaksten/verdivurderingen gjort? Nå nylig, eller i mai ? 

Hvor mange % ned er 200 000? 

Hvis jeg skulle kjøpt bolig i dag så ville jeg ha bydd 10% under takst på nylig verditakst.

Har dere tenkt å kjøpe en bolig kun for å bo noen få år så ville jeg valgt å vente litt til, eventuelt kommet med et bud på 20% på nylig verditakst. 

Boligmarkedet er spådd å gå ned 10-20% fra toppnotering mai 2021. 

Anonymkode: e9f1e...506

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi kjøpte første bolig nå🥳 riktignok en prosjektert bolig som ikke er ferdig før til sommeren, men er en bolig vi hadde lyst på lenge. Jeg ville ikke vært for redd med å kjøpe nå nei. Er ikke sikkert det blir noen voldsom fall i boligmarkedet, og det er nok mange som tenker som din mann. Hvis alle venter og bestemmer seg for å slå til samtidig blir det jo kamp om boligene igjen. Nå står mange på gjerdet og venter, og det er mulig å gjøre et godt kjøp. 

Tror du burde lese litt mer økonomonytt. Å kjøpe førstegangsbolig nå, blir antageligvis det samme som å ikke kunne kjøpe ny bolig på mange år.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/xgJQ8X/nho-ser-dystrere-paa-oekonomien-boligprisfallet-kommer-raskere-og-blir-braaere?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Anonymkode: f18df...85a

Skrevet (endret)

Det spørs helt på hvor dere har tenkt å kjøpe og hva slags type bolig.

Skal dere kjøpe leilighet i Oslo så kan det tenkes at boligmangelen i større grad oppveier nedgangstidene. Det er byggestopp i byen selv om det har vært boligmangel der i årevis. Men jeg hadde vært nervøs selv om jeg kjøpte i Oslo.

Vi er tross alt bare i starten av krisen og ingen vet hvordan dette vil ende.

Dersom dere kjøper for å gjøre en god investering vil jeg si at det å kjøpe nå er det samme som å gamble.

Men som en over her sier, det kan være det blir trangt i døra hvis de krisene rundt oss løser seg i noen grad og alle ønsker å kjøpe bolig samtidig på et tidspunkt.

Ingen kan spå fremtiden og ulike eksperter har mast om boligkrakk i 20-30år nå uten at det har skjedd. På et tidspunkt vil det skje og det kan være nå. Så må man vurdere hva et krakk har å si på økonomien dersom boligen man har kjøpt faller i pris, mot hva det koster å leie i samme periode som prisene går ned. Man betaler jo fort 150k i året for leie, så man tåler jo sånn sett noen prosent prisnedgang uten å "tape" på det. Men ikke mye, da boliger i Oslo er såpass dyre at det ikke skal mange prosenter ned før leie et helt år er tapt i boligprisnedgang.

Men da eier du jo boligen din og har betalt for et sted du ønsker å bo og blir ikke kastet ut av en boligeier som plutselig skal bruke utleieboligen dere leier til bod eller whatever som tvinger deg til å flytte.

Klarer du å få en bolig med takst på 5 mill for 4,5mill så tilsvarer det 10% boligprisnedgang. Det hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe i Oslo i dagens marked.

Men jo lenger ut på landet dere skal kjøpe jo mer nervøs hadde jeg vært.

Endret av Blåttvann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du burde lese litt mer økonomonytt. Å kjøpe førstegangsbolig nå, blir antageligvis det samme som å ikke kunne kjøpe ny bolig på mange år.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/xgJQ8X/nho-ser-dystrere-paa-oekonomien-boligprisfallet-kommer-raskere-og-blir-braaere?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Anonymkode: f18df...85a

Leser masse økonominytt, ellers takk. Økonomer er ikke helt enige, det er mye spådommer ute og går. Noen spår kraftige fall, andre spår mindre fall. Hørte nettopp nyeste podkastepisode av pengerådet, der var de ikke like pessimistiske. Skal dessuten bo i denne boligen i mange år så er ikke bekymret. Skal man kjøpe en bolig for å bo kan det være et godt tidspunkt å kjøpe nå fordi en gjerne kan få godt under takst

• Liker 2
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

På et generelt grunnlag mener jeg å kjøpe alltid er lurt (såklart om du ikke har lagt inn bud milevis over det som er fornuftig).

Skrevet

Vi kjøpte også vår første bolig nå! Eller min første, samboeren min er andregangskjøper. Men vi kjøpte bevisst ikke en leilighet som vi kommer til å vokse fra om 2-3 år, vi kjøpte en tomannsbolig og her skal vi bo i mange, mange år hvor vi har plass til både hund og to fremtidige barn (om vi er så heldige 😊). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...