Gå til innhold

Juleaften og fordeling av utgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pleier alltid å ha julaften hos oss og blir rundt 15 stk. Er det innafor å spørre i år om at alle spytter inn en liten slant før for å hjelpe oss med mat? Vi har alltid betalt for alt, men i år er økonomien litt dårligere pga. økte utgifter(strøm, boliglån osv.). 

Anonymkode: aebe2...f43

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er innenfor. Eller så kan du be gjestene ta med en ting hver, feks en tar med brus, en tar med vin, en tar med dessert osv. 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, det synes jeg. Men drikker noen mye og dyr alkohol, bør andre slippe å betale for akkurat det.

Anonymkode: 7b3b1...f3e

• Liker 6
Skrevet

Ja helt innafor! 😊 Men gi beskjed i god tid! Og la folk bestemme litt selv om hva de bidrar til. Er ikke så veldig greit om du kjøper inn beste (og dyreste) pinnekjøttet av villsau fra slakteren for så å be om vipps krav etter middagen om du skjønner 😅 (skjedde med meg 😂

Anonymkode: eac59...58a

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt ok. Bare send sms nå.

Hei. Når nærmer det seg jul igjen 🎄I år hadde det vært fint om de som kan vippser noen hundrelapper for julemat etc.så handler vi og lager klart. Gleder oss 😊

Anonymkode: d0bcb...39c

• Liker 2
Skrevet

Vanligvis hadde jeg ikke synes det var greit, da jeg er synes at den som inviterer og holder gildet.

MEN, nå som alt er snudd på hodet og vi alle må snu på kronene, synes jeg det er helt innafor. Om ikke vippse penger, kan jo spleiselag være en idé. Alle familierer tar med sin del til bordet. Blir like hyggelig for det :)

Anonymkode: edefd...a71

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er veldig greit. Ofte så blir det en tradisjon hvor man feirer jul utifra hvem som har hus til å ha selskapet eller helse til å lage i stand.

Det eneste er om gjestene reiser langt eller har større utgifter i forbindelse med overnatting eller taxi. Da bør det kanskje vurderes som et bidrag i seg selv eller en del av totalutgiftene. Jeg er også enig med de andre i at dere må kommunisere på forhånd. 

Det bør alltid være ok å ta en samtale og si ting som det er og finne en løsning alle kan godta.

Anonymkode: 4f3ba...938

• Liker 5
Skrevet

Nja… jeg er delt her. Jeg synes det ville vært bedre å be hver familie ta med seg noe: en tar med dessert, en tar med vin, en tar med brus, en tar med snacks/kaker til pakkeåpning etc. 

jeg forstår at økonomien for mange er annerledes i år enn tidligere.

Anonymkode: f4fe6...ee4

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer litt an på hva du tenker. Jeg syns det er bedre å be folk ta med et bidrag til måltidet, fremfor penger. Spesielt nå, når det er så kort tid igjen til jul. Dette blir jo da en uventet kostnad for gjestene. Reisevei må tas i betraktning, det samme gjelder gjenytelser. Skal dere til dem en annen gang på middag osv. 

Anonymkode: 3d7ab...e32

• Liker 7
Skrevet

Enig i at det er bedre å be folk ta med noe. Jeg hadde gladelig tatt med noen flasker øl og vin, og brus til barna, for eksempel. Heller det enn å vippse penger, som kanskje blir brukt på en eller annen fancy ingrediens som for meg er helt unødvendig, og så er det kjøpt for lite av noe som for meg er essensielt til måltidet (som vin).

Anonymkode: a3e74...024

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi pleier alltid å ha julaften hos oss og blir rundt 15 stk. Er det innafor å spørre i år om at alle spytter inn en liten slant før for å hjelpe oss med mat? Vi har alltid betalt for alt, men i år er økonomien litt dårligere pga. økte utgifter(strøm, boliglån osv.). 

Anonymkode: aebe2...f43

Syns det er mer rart at ingen har bidratt før!

Anonymkode: aaeb2...5cf

• Liker 20
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvem feirer du sammen med?

Vi feirer gjerne med foreldre/besteforeldre/ søsken og barn.

Ofte bidrar gjestene med noe. En tar med riskrem, en annen kålrabistappe, en hjemmelaget rødkål, en annen kake til kaffen etc.

Jeg hadde foretrukket å få bidra ved å ta med noe selv heller enn å vippse penger.

Anonymkode: 4ce22...c13

• Liker 4
Skrevet

TS, kan du ikke opprette en messenger-gruppe og sende en fellesmelding til alle som skal komme? Der du sier at du gleder deg veldig til julaften, og tenker å servere ribbe/pinnekjøtt/noe annet, og at hvis noen kan tenke seg å hjelpe med noen innkjøp/forberedelser, er dette noe dere trenger:

-vin, rød, hvit, musserende

- kaffe med noe søtt til

- julebrus

-en morsom historie/vits til felles underholdning

-akevitt

-pepperkaker eller annen julebakst

-dessert (er VELDIG godt å slippe å tenke på den midt oppi all annen matlaging)

osv osv

Og hvis ting fungerer ideelt, blir det synlig for alle i diskusjonstråden hvem som tar med hva, slik at du ikke ender opp med to desserter og ingen julebrus, osv.

Anonymkode: a3e74...024

• Liker 5
Skrevet

Helt innafor å be andre bidra. Men jeg hadde nok heller fordelt ut ting folk skal ta med seg, så lage noen dessert, noen tar med juløl, noen akevitt, noen snacks, noen kålrotstappe ect.

Anonymkode: 9129f...ffe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vanligvis hadde jeg ikke synes det var greit, da jeg er synes at den som inviterer og holder gildet.

MEN, nå som alt er snudd på hodet og vi alle må snu på kronene, synes jeg det er helt innafor. Om ikke vippse penger, kan jo spleiselag være en idé. Alle familierer tar med sin del til bordet. Blir like hyggelig for det :)

Anonymkode: edefd...a71

Her blir det alltid jul hos oss fordi vi har størst plass.. Så jeg holder på en måte mine foreldres julefeiring hos meg for oss alle, inkludert mine søsken. Får ikke ei krone og har egentlig aldri invitert noen, har bare sagt til foreldrene mine at vi feirer hjemme siden det ikke er plass til oss hos dem. Og da er svaret «ja, men da kommer vi til dere da». Og mine voksne søsken er sånn «hvor blir det julefeiring i år?» og så blir det til at alle kommer hit og spiser oss ut av huset 😕 

Anonymkode: 25e50...f13

• Liker 4
  • Hjerte 7
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å be om spons så sent. 

Da får man bare si at man ikke har råd til å invitere i år.  I god tid... Ikke 11 dager før. 

Så får de ta initativet til i bidra, eller å invitere selv. 

Anonymkode: c978e...23a

• Liker 1
Skrevet

Vi feirer hos brodern og har voksne barn. Så vi blir 8 voksne barn. Vi tar med drikkevarer og dessert, samt litt snack, brodern står for 2 middager og en stor frokost. Vi tar vare på kvitteringer og ser grovt igjennom de og om noen skal vippse litt ekstra, da tar vi høyde for at noe blir igjen hos brodern (feks pålegg, alkohol). Vi teller ikke kroner, men grovregner på 100 lappene.

Anonymkode: 6072e...904

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig skal alle bidra. I vår familie tilbyr alle voksne/familier alltid å bidra med et beløp til julefeiringen. Det skulle bare mangle, vanlig høflighet.

Anonymkode: 0ebe4...7d2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Syns det er mer rart at ingen har bidratt før!

Anonymkode: aaeb2...5cf

Det tenker jeg også. Hvorfor skal det liksom være selvsagt at samme husstand skal sponse julefeiring for hele storfamilien år etter år?

Det burde jo være en selvfølge å bidra i slike tilfeller.

Skrevet

Supergreit! Alle forstår jo årets spesielle situasjon. 

God jul! ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...