AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 Hei Jeg har en veninne som bor flere timer unna, som måtte avlyse turen til hjemlandet sitt pga egen (kronisk)sykdom. Vi er egentlig veninner fordi vi “deler” sykdom, jeg er også syk/har samme funksjonsnedsettelser. Kjenner at jeg bekymrer meg veldig for henne som blir alene gjennom hele høytiden. Selv er planen min å besøke familie noen få timer unna mitt hjem. Men sliter med samvittigheten pga henne. Har ikke mobilitet til å dele ferien i to; det blir for mye reise og vil føre til forverring i mine tilstander. Hva slags tilbud kan det finnes, utenom å møte opp på frelsesarmeen etc? Hun trenger egentlig noen som kommer hjem til henne. Og jeg vet den personen bør være meg, men samtidig hadde hun aldri gjort det for meg. Jeg var i utlandet til lege i fjor, der vi hadde snakket lenge om å dra sammen. Men hun valgte å dra 14 dager før for å treffe en veninne som bor der. Så samvittigheten sier meg at jeg kan la dette ligge. Men bekymringen avtar ikke…hva kan jeg gjøre for henne? er det noe som helst råd jeg kan gi?🥺💚💚💚🙃 Anonymkode: 4c6cc...211 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Send en julegave /blomster eller lignende Anonymkode: cbf3e...c1d 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Hva med å sende en pakke fra Morgenlevering til henne? Vi sender det til vår datter som må jobbe i jula og dermed blir helt alene. Og takk for at du bryr deg ts, verden trenger slike som deg.❤️ Anonymkode: 85baf...2a1 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 Har du spurt henne hva hun selv tenker hun vil gjøre da? Det er jo svært mange som i all hemmelighet er bare glad for å få være alene og i fred i jula. Vet om mange som planlegger god mat, drikke, tøfler og badekåpe og glo på netflix mellom gåturer ut på dagtid. Det er ikke alle som bryr seg om å ha mennesker rundt seg bare fordi det er jul liksom. Anonymkode: a378a...3ae 2 2
mannemannen Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei Jeg har en veninne som bor flere timer unna, som måtte avlyse turen til hjemlandet sitt pga egen (kronisk)sykdom. Vi er egentlig veninner fordi vi “deler” sykdom, jeg er også syk/har samme funksjonsnedsettelser. Kjenner at jeg bekymrer meg veldig for henne som blir alene gjennom hele høytiden. Selv er planen min å besøke familie noen få timer unna mitt hjem. Men sliter med samvittigheten pga henne. Har ikke mobilitet til å dele ferien i to; det blir for mye reise og vil føre til forverring i mine tilstander. Hva slags tilbud kan det finnes, utenom å møte opp på frelsesarmeen etc? Hun trenger egentlig noen som kommer hjem til henne. Og jeg vet den personen bør være meg, men samtidig hadde hun aldri gjort det for meg. Jeg var i utlandet til lege i fjor, der vi hadde snakket lenge om å dra sammen. Men hun valgte å dra 14 dager før for å treffe en veninne som bor der. Så samvittigheten sier meg at jeg kan la dette ligge. Men bekymringen avtar ikke…hva kan jeg gjøre for henne? er det noe som helst råd jeg kan gi?🥺💚💚💚🙃 Anonymkode: 4c6cc...211 Jeg har selv opplevd å tilbringe jul alene på grunn av at jobben krevde jeg var et spesifikt sted den perioden. Mens det ikke er optimalt burde man ikke være så avhengig av kontakt med andre til enhver tid at man ikke takler dette. Synes man dette er et uoverkommelig stort problem burde man ta et alvorlig tak i seg selv. Si at hun må huske å gjøre noen julerutiner selv om hun er alene. Og ring henne en gang i løpet av dagen.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 Det går helt fint å være alene i høytiden. Anonymkode: 872c2...b97 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 Ts her; jeg kunne like gjerne vært alene julaften, da jeg ikke er særlig opptatt av jul. Blir også veldig dårlig i magen av all maten. Men dette er en fysisk og psykisk person som ikke har sett nærmeste familie på et par år, lever i isolasjon pga sykdom, og at alle kreftene går til å mestre fulltidsjobben sin og å følge opp helsetilstandene. Hvem som helst andre jeg har rundt meg hadde ikke bekymret meg på samme måten. Pga jeg sliter med flere av de samme tilstandene, forstår jeg hvordan hun har det. Og helt alene i et fremmed land tror jeg ikke jeg hadde taklet det heller. Hun har null sosialt nettverk der hun er. Har foreslått ett treff i romjulen, der vi begge reiser og møtes på halvveien sånn ca. Spise middag og ta en natt på hotell. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Utenom å sende en gave. Anonymkode: 4c6cc...211 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 Må legge til at jeg selv knapt har sett min egen familie pga min sykdom også, de siste par årene. Og må skippe å treffe mine små nieser som jeg evt skulle truffet i romjulen😌Uff ikke lett. Har lyst å stikke fra alt selv nå🫣 Anonymkode: 4c6cc...211
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #9 Skrevet 13. desember 2022 Alene i julen er jo ikke det samme som å være ensom i julen. Jeg er selv kronisk syk, og har ingen familie her jeg bor. Helsa mi tillater ikke at jeg reiser til familie. Skal være alene i år, som flere år tidligere, og det plager meg ikke i det hele tatt. Koser meg i eget selskap. Det eneste jeg synes er kjipt med å være alene i julen er at andre lager en stor greie ut av at jeg skal være alene. Anonymkode: 23188...548 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Alene i julen er jo ikke det samme som å være ensom i julen. Jeg er selv kronisk syk, og har ingen familie her jeg bor. Helsa mi tillater ikke at jeg reiser til familie. Skal være alene i år, som flere år tidligere, og det plager meg ikke i det hele tatt. Koser meg i eget selskap. Det eneste jeg synes er kjipt med å være alene i julen er at andre lager en stor greie ut av at jeg skal være alene. Anonymkode: 23188...548 Jeg kunne også lett vært alene i julen; er vant med å være alene feks i helgene, påsken-ja stort sett i hverdagen ellers. Det er hun som lager en stor greie ut av det. Nå svarer hun ikke engang på forslaget om å ses mellom jul og nyttår, så vet ikke om jeg vil strekke meg lengre🤨Blir gærn’t uansett. Anonymkode: 4c6cc...211
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #11 Skrevet 13. desember 2022 Ps enig med deg i at det kjipe er at andre”gjør det kjipt”. Gud hjelpe meg så mange tilbakemeldinger jeg har fått på hvor trist det er at jeg er singel, bor alene, er alene lørdagskvelder etc. Selv er jeg sjeleglad for å bo alene, er ferdig med menn. Sitter i pysjamas, spiser det jeg vil og ser hva jeg vil på tv. Det kjipe er å være syk💚 Anonymkode: 4c6cc...211 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #12 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ps enig med deg i at det kjipe er at andre”gjør det kjipt”. Gud hjelpe meg så mange tilbakemeldinger jeg har fått på hvor trist det er at jeg er singel, bor alene, er alene lørdagskvelder etc. Selv er jeg sjeleglad for å bo alene, er ferdig med menn. Sitter i pysjamas, spiser det jeg vil og ser hva jeg vil på tv. Det kjipe er å være syk💚 Anonymkode: 4c6cc...211 Jeg er ikke singel, men kronisk syk og alene i julen. Samboer prioriterer sin familie og jeg er for syk til å reise noe sted. Sykdom er jo grunnen til at ikke har egne barn + familie og feire jul med. Som syk orker man likevel ikke folk og feiring så da er det like greit å være alene. Blir uansett lite kos når man er så dårlig at sliter med å ta vare på seg selv. Får forøvrig ingen meldinger om hvor kjipt det er. Anonymkode: e48ba...939
Rumle Skrevet 13. desember 2022 #13 Skrevet 13. desember 2022 (endret) Kanskje du kan sette av tid til å ringe henne ganske ofte gjennom hele julen? Høre hvordan hun har det og hva hun driver med? Det ligger mye omsorg i en god prat, og det kan jo være spesielt viktig hvis man ellers ikke er helt i form og alene gjennom lange dager med mange tanker. ❤️ Endret 13. desember 2022 av Rumle 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #14 Skrevet 13. desember 2022 Rumle skrev (5 minutter siden): Kanskje du kan sette av tid til å ringe henne ganske ofte gjennom hele julen? Høre hvordan hun har det og hva hun driver med? Det ligger mye omsorg i en god prat, og det kan jo være spesielt viktig hvis man ellers ikke er helt i form og alene gjennom lange dager med mange tanker. ❤️ Skal prøve☺️Men hun tar sjelden tlf så blir nok meldinger. Men håper det er bedre enn ingenting. Skal sies at jeg har hatt noen søvnløse netter når hun melder meg ved midnatt at hun vil ta livet sitt. Eller skriver at hun må på legevakt for ditt og datt, men er for trøtt. Hun lager dessverre masse drama, men man slutter jo ikke å være glad i venner for det💚 Anonymkode: 4c6cc...211 1 1
Rumle Skrevet 13. desember 2022 #15 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skal prøve☺️Men hun tar sjelden tlf så blir nok meldinger. Men håper det er bedre enn ingenting. Skal sies at jeg har hatt noen søvnløse netter når hun melder meg ved midnatt at hun vil ta livet sitt. Eller skriver at hun må på legevakt for ditt og datt, men er for trøtt. Hun lager dessverre masse drama, men man slutter jo ikke å være glad i venner for det💚 Anonymkode: 4c6cc...211 Uff, høres virkelig ut som hun trenger mer hjelp, ja. Får hun oppfølging for psykisk helse? 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #16 Skrevet 13. desember 2022 Rumle skrev (7 minutter siden): Uff, høres virkelig ut som hun trenger mer hjelp, ja. Får hun oppfølging for psykisk helse? Nei, hun blir avvist overalt. Altfor mange her i landet blir det dessverre. Anonymkode: 4c6cc...211 2
Rumle Skrevet 13. desember 2022 #17 Skrevet 13. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, hun blir avvist overalt. Altfor mange her i landet blir det dessverre. Anonymkode: 4c6cc...211 Det er helt forferdelig at det er sånn. Det burde vært mange flere lavterskeltilbud på dette området. Har hun prøvd å ringe hjelpetelefoner når det står på som verst? Det er kanskje en mager trøst, men jeg tror på at det kan være mye hjelp i å bli hørt og få lov til å dele smerten også, kanskje også få hjelp videre derfra? Endret 13. desember 2022 av Rumle 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #18 Skrevet 13. desember 2022 Rumle skrev (30 minutter siden): Det er helt forferdelig at det er sånn. Det burde vært mange flere lavterskeltilbud på dette området. Har hun prøvd å ringe hjelpetelefoner når det står på som verst? Det er kanskje en mager trøst, men jeg tror på at det kan være mye hjelp i å bli hørt og få lov til å dele smerten også, kanskje også få hjelp videre derfra? Eksen hennes kontaktet ulike instanser. Hun prøvde KAD da hun var alene etter en operasjon. Fastlege hjelper ikke. Får alltid høre at det ikke er alvorlig nok🥺Hun snakker ikke norsk så tror ikke hun vil ringe hjelpetelefoner. Synes det er dårlig at terskelen for å få psykiatrisk hjelp skal være så forbanna høy. Selv hadde jeg trolig oppsøkt en frivillig organsiasjon for å spise sammen med andre julaften, hvis jeg var så langt nede. Jeg vet ikke…er syk selv og sliter med å stille opp ved lang reise som forverrer egen sykdom. Hvis hun vil møtes på midten så er tilbudet der til henne. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Hadde hun vært frisk nok til å dra til meg kunne jeg jo droppet familien min, men bor i 1R på 35 m2 så ikke optimalt for noen av oss🫣 Anonymkode: 4c6cc...211 1
Rumle Skrevet 13. desember 2022 #19 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Eksen hennes kontaktet ulike instanser. Hun prøvde KAD da hun var alene etter en operasjon. Fastlege hjelper ikke. Får alltid høre at det ikke er alvorlig nok🥺Hun snakker ikke norsk så tror ikke hun vil ringe hjelpetelefoner. Synes det er dårlig at terskelen for å få psykiatrisk hjelp skal være så forbanna høy. Selv hadde jeg trolig oppsøkt en frivillig organsiasjon for å spise sammen med andre julaften, hvis jeg var så langt nede. Jeg vet ikke…er syk selv og sliter med å stille opp ved lang reise som forverrer egen sykdom. Hvis hun vil møtes på midten så er tilbudet der til henne. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre. Hadde hun vært frisk nok til å dra til meg kunne jeg jo droppet familien min, men bor i 1R på 35 m2 så ikke optimalt for noen av oss🫣 Anonymkode: 4c6cc...211 Forstår veldig godt at dette er vanskelig, for dere begge ❤️ Jeg er helt enig i at tilbudet burde vært bedre. Jeg vet dessverre ikke om noe mer, men jeg har ikke så mye erfaring selv heller. Håper det kommer flere innspill her, fra andre som har bedre råd. Ønsker dere begge alt godt ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #20 Skrevet 13. desember 2022 Rumle skrev (2 minutter siden): Forstår veldig godt at dette er vanskelig, for dere begge ❤️ Jeg er helt enig i at tilbudet burde vært bedre. Jeg vet dessverre ikke om noe mer, men jeg har ikke så mye erfaring selv heller. Håper det kommer flere innspill her, fra andre som har bedre råd. Ønsker dere begge alt godt ❤️ Du er det snilleste og mest omsorgsfulle mennesket her på KG du Rumlemor. Jeg er så glad i deg at du aner ikke. Anonymkode: 90444...fc3 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå