Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forhold til slanke babyer og barn?

Anonymkode: 08b09...141

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har inntrykk av det.. barn som spiser mye er som regel fornøyd og har lite plager, dermed sover de så mye som de trenger.

Barn med mye magesmerter, gråter og forbrenner mye samtidig som at de kanskje ikke får spist tilstrekkelig. Så de er naturligvis slanke.

Håper jeg får en lubben kar neste gang, forrige var et mareritt med mageproblemer og flat vekstkurve.

Anonymkode: 6b566...f27

Skrevet

Vi har en aktiv og nysgjerrig gutt som var gjennomsnittlig vekt da han ble født. Han har alltid villet se og være med på ting, sutret da vi satt på sofaen, ville alltid bli båret rundt og se på ting. Likte godt å ligge på magen og rullet fra rygg til mage da han var 3 måneder. Krabbet da han var 4 måneder. Vektkurven begynte å flate ut da han var et par måneder gammel siden han ikke hadde tid til å spise. Så han er liten for alderen. Helsesykepleier er ikke bekymret siden hun vet hvor aktiv han er. Så han er aktiv fordi han er liten, evt liten fordi han er aktiv. 

Anonymkode: 8caeb...46e

Skrevet

Har også inntrykk av det. Mine barn har alltid vært slanke, høyt og lavt, klatrer på alt og mye energi og oppdagelsestrang. Ser de som har lubne babyer ofte sitter lenge på fanget og har en helt annen ro liksom. Blir litt misunnelig på de.

TS

Skrevet

Min var over 4000g ved fødsel. De er ikke rolige de første dagene. Da de vil ha mat 24/7 for å nå igjen fødselsvekta si. Etter 4 dager på sykehus med amming nesten hver time så tok han igjen fødselsvekta. Da merka jeg at han ble mer rolig.

Har vært ekstremt heldig med han. Han har sovet hver natt siden hjemkosten fra barsel. Han er 8 mnd nå. Aldri hatt noe magetrøbbel, merker ikke at han får tenner før de plutselig er der. Tror førstemann skal lure deg til et nytt barn.. 😅

Anonymkode: 2a4a8...e6e

• Nyttig 2
Skrevet

Bare tenker litt sånn ut i det blå: er det noen som har sjekket om det er en korrelasjon mellom (over)diagnostisering av ADHD o.l. i forhold til kroppsvekt på små barn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min var over 4000g ved fødsel. De er ikke rolige de første dagene. Da de vil ha mat 24/7 for å nå igjen fødselsvekta si. Etter 4 dager på sykehus med amming nesten hver time så tok han igjen fødselsvekta. Da merka jeg at han ble mer rolig.

Har vært ekstremt heldig med han. Han har sovet hver natt siden hjemkosten fra barsel. Han er 8 mnd nå. Aldri hatt noe magetrøbbel, merker ikke at han får tenner før de plutselig er der. Tror førstemann skal lure deg til et nytt barn.. 😅

Vil legge til at han snudde seg ved 3 mnd, begynte å krype framover og krabbe ved 4-5 mnd. Og nå er det overalt hele dagen. Så aktiv har han vært, men ikke urolig og utilpass.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I forhold til slanke babyer og barn?

Hø? 

Anonymkode: 1eeff...92b

• Liker 1
Skrevet

Største barnet mitt var godt over 4 kilo når hun kom til. Og aldri vært rolig. Gråt mye mer enn søskenet som veide under 4 kilo. Og var generelt svært urolig med mye magevondt. Hun ålte når hun var 5 måneder, krabbet når hun var 6 måneder. Gikk selvstendig når hun var 12 måneder. Og har alltid vært frempå med mye guts i seg og uredd. Men har jo også sett små slanke barn vært ganske lik. Men eldste var ikke like på, eller. Barnet var 4 måneder når det ålte. Og 8/9 måneder når det reiste seg ved ting og gikk rundt. Med gikk ikke selvstendig før det var 17 måneder. Jenta har fortsatt en del å ta av, men alt annet enn rolig. Ei vilter frøken som elsker fart og spenning. Så det er ikke min opplevelse.

Anonymkode: 69fdf...b33

Skrevet

Slanke og tjukke babyer? Veldig rart å beskrive babyer på den måten.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har inntrykk av det.. barn som spiser mye er som regel fornøyd og har lite plager, dermed sover de så mye som de trenger.

Barn med mye magesmerter, gråter og forbrenner mye samtidig som at de kanskje ikke får spist tilstrekkelig. Så de er naturligvis slanke.

Håper jeg får en lubben kar neste gang, forrige var et mareritt med mageproblemer og flat vekstkurve.

Anonymkode: 6b566...f27

Alle babyer kan ha magesmerter. Små, store, lange, korte. Ut fra dette høres det ut som om det er bare en type baby som får magesmerter og de blir slanke 🙈

Anonymkode: 5fc83...f2f

• Liker 2
Skrevet
Tanuki skrev (8 minutter siden):

Slanke og tjukke babyer? Veldig rart å beskrive babyer på den måten.

Hvorfor det? Er ikke det en enkel beskrivelse da? Snakker ikke om fedme eller overvekt her, heller ikke magert eller underernært. 

Skrevet

Min er helt gjennomsnittlig på vekt- og høyde-kurve men litt rundt mage. Hun er veldig aktiv.

Vi har flere babyvenner med lange "tynne" babyer som er rolige som bare det, mye roligere enn min. 

Er de født for tidlig og ekstra små er de jo gjerne ekstra rolige har jeg hørt da, sover mye osv. Iallfall hørt det fra 2 venner med litt premature babyer som sov masse. 

Anonymkode: b8e23...d00

Skrevet

Jeg tror ikke det har så mye og si, og at babyens størrelse først og fremst er genetisk. Magevondt kan de ha uansett. 

Men foreldre til babyer som er mindre enn snittet og ikke følger vekstkurven, vil sannsynligvis oppleve ekstra stress pga. det. Og noen babyer som ligger høyt på vekstkurvene, kan spise ofte og mye og raskt bli misfornøyd igjen etter måltid. Magevondt kan de ha uansett.

I min omgangskrets, som jo bare er anekdotiske bevis, har mødrene til babyene over snittet beskrevet at babyene våkner ofte om natten for amming. Det er både svært aktive som krabbet og gikk tidlig, og rolige som lå og observerte blant dem. Min ene som var en baby på de nederste vekstkurvene sov veldig godt. Hun fulgte kurven sin, og skulle bare være liten og tynn. Men jeg kjenner en annen med baby på samme størrelse som opplevde kolikk, og foreldrene hadde en skikkelig tøff babytid, da inkludert bekymringer for at babyen kanskje ikke fikk i seg nok næring. 

Anonymkode: f50d5...9f7

Skrevet

Gutten vår er ganske rund og spiser veldig mye, men han haroverhodet ikke vært en rolig baby. Han er utålmodig, har mye magesmerter (kolikk og mulig melkeallergi) . Tror han spiser mye fordi det lindrer smertene. Siden han legger påmseg som normalt (eller litt over) sier alle leger vi har snakket med at han er frisk selv om vi har mistanke om at han har flere plager. Så i tillegg til å amme hver andre time hele døgnet må jeg ta meg av en urolig gutt med mye smerter resten av tiden. 

Så nei, sånn er det ikke her i gården 😅

Anonymkode: 856d6...603

Skrevet

Min er slank (og har i perioder vært for tynn). Har hele tiden vært veldig rolig, blidere enn sola og generelt bare fornøyd med å få være i live. 🤷‍♀️

Anonymkode: b0172...3a1

Skrevet

Siste veide 4,4 kilo og 51 cm da hun ble født, fulgte kurven sin og vel så det igjennom det første året. Var en skikkelig plugg. Hadde både magevondt i starten, var veldig aktiv, og rask utviklingsmessig, gikk rundt 1å mnd. Satt aldri på fanget. Har forøvrig aldri gått ut igjen av kurven vekstmessig, men har strekt seg i høyden og er nå en slank 4-åring på størrelse med 5-åring.

Anonymkode: 2395e...24b

Skrevet

Ja tror det som oftest er slik. Jeg hat fått to ganske store barn, veldig rolige unger begge to. Behagelige babyer.

Skrevet

Hadde kraftig baby, og rullet rundt, og aktet seg rundt fra 2 mnd alder, krabbet i full fart fra 5 mnd, reiste seg opp, og satt seg opp 5 mnd, gikk rundt bordet 6 mnd, og løp 10 mnd. Og her skulle det være full fart hele tiden, og det måtte skje noe hele tiden. Alltid nektet å ligge i vogn, for skulle opp å se alt som foregikk. 

Neste var slank baby, og den var tregere og mer rolig.

Anonymkode: ed31e...eb2

Skrevet

Min var skikkelig rund. Spørs litt hva du mener med rolig. Fysisk var han treig med å snu seg men etter det kom milepælene fort, gikk ved 11mnd. Høyt og lavt hele tiden men er fremdeles godt kraftig ved 1,5år (ikke like rund som før). Utenom dette var han rolig med det meste bortsett fra soving, måtte bysses mye og våknet/våkner mye på natt.

Anonymkode: 2f916...37c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...