Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei tulle på snart 1 uke som jeg er helt forelsket i, men om natta sliter jeg skikkelig. Vi må gi mme i tillegg til at jeg pumper for å prøve å få opp produksjonen (hun klarer ikke å få tak på brystet, så pumping er eneste alternativ), så vi prøver å finne en rutine for tilberedning av flasker (har skjønt at mme kan stå i kjøleskap i 24 timer?) for å lette nattearbeidet, da jeg i tillegg må opp å pumpe og dermed stå å vaske pumpedeler midt på natta.  
Hun er også veldig kavete og sutrete på natta, så i natt satt jeg i senga å gråt mens samboer var en helt og gjorde alt i sin makt for å bedre situasjonen. 

kan noen vær så snill bare komme med noen oppmuntrende ord eller gode råd til en hormonell og frustrert førstegangsmor som nesten går å tenker «hva i alle dager har vi gjort». 

Anonymkode: d1a62...7c0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ei tulle på snart 1 uke som jeg er helt forelsket i, men om natta sliter jeg skikkelig. Vi må gi mme i tillegg til at jeg pumper for å prøve å få opp produksjonen (hun klarer ikke å få tak på brystet, så pumping er eneste alternativ), så vi prøver å finne en rutine for tilberedning av flasker (har skjønt at mme kan stå i kjøleskap i 24 timer?) for å lette nattearbeidet, da jeg i tillegg må opp å pumpe og dermed stå å vaske pumpedeler midt på natta.  
Hun er også veldig kavete og sutrete på natta, så i natt satt jeg i senga å gråt mens samboer var en helt og gjorde alt i sin makt for å bedre situasjonen. 

kan noen vær så snill bare komme med noen oppmuntrende ord eller gode råd til en hormonell og frustrert førstegangsmor som nesten går å tenker «hva i alle dager har vi gjort». 

Hvorfor styrer du så mye med egen melk, når det er så kavete og krever mye styr for deg. Tenker at her er det helt innafor, å si at jeg har det bedre uten dette amme styret. Viktig at du får ro, og slipper å gråte på natten av frustrasjon.  Så jeg tror det å gi opp morsmelk vil være en bra ting for dere alle tre. Du har prøvd en uke, uten hell.  Og da er det lov å gi seg mens leken er god.  Ingenting å skamme seg over.  Vært stolt over gode valg dere tar for dere selv.

Anonymkode: 5206f...afe

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg gråt både natt og dag jeg, angret meg så og skulle ALDRI ha flere barn. En plass må det ha snudd, for nå gleder jeg meg allerede til neste barn (og mi er bare 6 måneder enda). Det blir bedre, jeg lover! ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

De første ukene med en nyfødt er grusomme, og spesielt med førstemann. Husker jeg var livredd for å gjøre noe feil med han.

Mitt tips er å ta en dag og en natt av gangen. Slik er situasjonen nå, og dere driver og øver dere på å komme inn i en rutine som funker for dere. 

Min 3. var som din da han var nyfødt. Klarte ikke ta brystet og jeg måtte pumpe i starten. Det skyldtes et ganske stramt tungebånd. Bare sånn om du ikke har sjekket det ut 🙂 

Måtte også pumpe på natt. Og la meg bare si det. Pumping er noe forbanna dritt!! Men du trenger ikke være helt nazi med hygienen på pumpa. Er hygienen rundt mme som er viktigst. Jeg skyllet bare pumpedelene i kaldt vann og så i såpvann og lot det tørke. Steriliser pumpa en gang om dagen. Dette fant jeg info om på ammehjelpen sin side.

Og du.. helt normalt å gråte masse! Tror jeg gråt daglig i 4 uker etter sistemann kom til verden. Du er full av hormoner og følelser ❤️ Men det og blir bedre om noen uker og når du føler du har mer rutine på ting ❤️

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Her må far ta flaskematingen mens du pumper tenker jeg, det er for en periode for å se om du får opp produksjonen. 

Det går, men er ikke optimalt at du skal amme, gi flaske og stå å vaske etterpå. Når tenker dere at du skal sove?

Skyll flaskene i vasken og legg de i en bolle med såpevann til morgenen, så tar du vask og sterilisering da og ikke på natten. 

Anonymkode: 6384e...d24

• Liker 2
Skrevet

Far må ta alt av flasker, MME og mating (og alt annet i huset). Du må fokusere på å komme deg etter fødselen, hudkontakt med baby og pumping hvis du klarer det. Jeg hadde gallestein etter fødselen og fikk verken spist eller sovet grunnet dette. Så melkeproduksjon kom lenge etter at vi kom hjem med baby. Hvis du er stresset kan dette hemme melkeproduksjon. La faren ta seg av alt han kan, du må fokusere på deg selv og baby!

Det blir bedre etter hvert! ❤️

Anonymkode: 239bd...a0d

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Mme kan ikke stå ferdigblandet i kjøleskap etter hva jeg har forstått (3 år siden minstetulla så vet ikke om det er andre anbefalinger). Men ferdig kokt vann i ferdig oppmålt mengde i hver sin flaske kan stå klar pluss ha ferdig oppmålt mengde mme-pulver i egne bokser. Klargjør det hver morgen for et døgn (pluss en ekstra i tilfelle). 

Hvis du ønsker å få opp produksjonen så gjør du som du gjør, her funka det best å amme først og så gi flaske. Men siden sugetak ikke funker så er det kanskje ikke nødvendig å styre for mye. Det er ingen skam i å kun gi flaskemat bare sånn at det er sagt. Gjør det som får deg selv til å overleve, komme deg best etter fødsel og alt. Du har ikke "gitt opp", du har prøvd. 

Hva med å fortsette å prøve å "legge til" barnet til brystet. Ta hamburgergrepet (to fingre under og en over puppen, sikte knoppen mot toppen av overleppa og inn og opp mot ganen (barnet må gape skikkelig for å få det til, lur barnet litt med knoppen for å gape godt). Får hun ikke godt nok grep første gang, prøv igjen ved å ta lillefingeren inn langs munnviken for å få barnet til å slippe. Og vondt er det de første dagene man får det skikkelig til. La tårene falle, og slapp av, drikk masse. 

Ikke stå på natta og steriliser, det kan vente til morran. Lavterskel for alt. 

Barnet trenger som regel litt trøst på natta, ikke nødvendigvis mat (ikke nekte mat, men vurder å legge barnet til brystet eller gi en liten sutt eller noe). Kan det også være luft? Kan det være at mme-produktet ikke er "riktig" type for barnet? Her har jeg selv sverget til hipp da nan ga mye mer magevondt. Og så er barnet helt ferskt og kan være det bare er tarmene som prøver å sette litt i gang. Alt er nytt og ferskt. Kan for all del være inntrykk også for barnet, de er veldig sensitive for alt den første tiden. 

Ta tiden med ro, prøv å gjør alt til lavterskel. Finn roen rundt matingen. Sov mens du kan, la mannen ta vaskingen av flasker på morran eller noe. Ikke stå på natta og gjør for mye. Kroppen din trenger mat, søvn, drikke og hvile og av og til en dusj i fred og ro! 💜💜💜

Anonymkode: e2035...509

• Liker 3
Skrevet

Kjøp elektrisk pumpe, så du slipper pumpe selv. Og kjøp steriliseringsmaskin. ♥️♥️♥️ 

Anonymkode: 0229b...6dd

Skrevet

Og du, det er mange inntrykk for deg også den første tiden (og for mannen), la tårene falle. Snakk sammen om de tingene dere syns er vanskelig. Prøv å være der for hverandre ved å gi de små oppmuntringene dere kan. La mannen ta del i alt fra første stund. 

Gratulerer forresten med å ha blitt mamma 💜 Du får dette til, jeg heier på deg 😊💜

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor styrer du så mye med egen melk, når det er så kavete og krever mye styr for deg. Tenker at her er det helt innafor, å si at jeg har det bedre uten dette amme styret. Viktig at du får ro, og slipper å gråte på natten av frustrasjon.  Så jeg tror det å gi opp morsmelk vil være en bra ting for dere alle tre. Du har prøvd en uke, uten hell.  Og da er det lov å gi seg mens leken er god.  Ingenting å skamme seg over.  Vært stolt over gode valg dere tar for dere selv.

Anonymkode: 5206f...afe

Dette!! ❤️

Anonymkode: bc39b...b9c

• Liker 1
Skrevet

Huff jeg tar til tårene bare jeg leser svarene deres 🙈 fine folk 💕

Vi hadde forlenget opphold på barsel kun på grunn av ammingen, de prøvde å hjelpe meg så godt de kunne, men grunnet «flate forhold» som de kalte det med brystknopper som ikke knopper seg for alt her i verden så sliter lille skikkelig og det blir bare frustrasjon hos begge. Derfor snakket vi om å prøve pumping en stund for å i det minste kunne gi henne morsmelk, men jeg begynner ærlig talt å tvile på det prosjektet. 

kan jeg bare slutte å stimulere brystene om jeg vil gi meg? Eller bør jeg trappe ned på pumpingen? 

Samboeren min vet ikke hva godt han kan gjøre. Han står på som bare det, tar masse initiativ, vasker flasker og det som er, det gir jo bare meg enda mer dårlig samvittighet fordi jeg gjerne skulle gjort mer for babyen min jeg også (ja, jeg vet at jeg absolutt ikke skal ha dårlig samvittighet for dette nå, men hodet henger ikke helt med der). 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mme kan ikke stå ferdigblandet i kjøleskap etter hva jeg har forstått (3 år siden minstetulla så vet ikke om det er andre anbefalinger). Men ferdig kokt vann i ferdig oppmålt mengde i hver sin flaske kan stå klar pluss ha ferdig oppmålt mengde mme-pulver i egne bokser. Klargjør det hver morgen for et døgn (pluss en ekstra i tilfelle). 

Hvis du ønsker å få opp produksjonen så gjør du som du gjør, her funka det best å amme først og så gi flaske. Men siden sugetak ikke funker så er det kanskje ikke nødvendig å styre for mye. Det er ingen skam i å kun gi flaskemat bare sånn at det er sagt. Gjør det som får deg selv til å overleve, komme deg best etter fødsel og alt. Du har ikke "gitt opp", du har prøvd. 

Hva med å fortsette å prøve å "legge til" barnet til brystet. Ta hamburgergrepet (to fingre under og en over puppen, sikte knoppen mot toppen av overleppa og inn og opp mot ganen (barnet må gape skikkelig for å få det til, lur barnet litt med knoppen for å gape godt). Får hun ikke godt nok grep første gang, prøv igjen ved å ta lillefingeren inn langs munnviken for å få barnet til å slippe. Og vondt er det de første dagene man får det skikkelig til. La tårene falle, og slapp av, drikk masse. 

Ikke stå på natta og steriliser, det kan vente til morran. Lavterskel for alt. 

Barnet trenger som regel litt trøst på natta, ikke nødvendigvis mat (ikke nekte mat, men vurder å legge barnet til brystet eller gi en liten sutt eller noe). Kan det også være luft? Kan det være at mme-produktet ikke er "riktig" type for barnet? Her har jeg selv sverget til hipp da nan ga mye mer magevondt. Og så er barnet helt ferskt og kan være det bare er tarmene som prøver å sette litt i gang. Alt er nytt og ferskt. Kan for all del være inntrykk også for barnet, de er veldig sensitive for alt den første tiden. 

Ta tiden med ro, prøv å gjør alt til lavterskel. Finn roen rundt matingen. Sov mens du kan, la mannen ta vaskingen av flasker på morran eller noe. Ikke stå på natta og gjør for mye. Kroppen din trenger mat, søvn, drikke og hvile og av og til en dusj i fred og ro! 💜💜💜

MME kan lages og stå i 24 timer i kjøleskapet. Er til og med fremgangsmåte på helsenorge :) 

Anonymkode: c7f03...df2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du forsøkt å amme med skjold?

Det hjalp mye i begynnelsen her, og ga ikke "kaving".

Anonymkode: de156...288

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi hadde forlenget opphold på barsel kun på grunn av ammingen, de prøvde å hjelpe meg så godt de kunne, men grunnet «flate forhold» som de kalte det med brystknopper som ikke knopper seg for alt her i verden så sliter lille skikkelig og det blir bare frustrasjon hos begge. Derfor snakket vi om å prøve pumping en stund for å i det minste kunne gi henne morsmelk, men jeg begynner ærlig talt å tvile på det prosjektet. 

kan jeg bare slutte å stimulere brystene om jeg vil gi meg? Eller bør jeg trappe ned på pumpingen? 

Samboeren min vet ikke hva godt han kan gjøre. Han står på som bare det, tar masse initiativ, vasker flasker og det som er, det gir jo bare meg enda mer dårlig samvittighet fordi jeg gjerne skulle gjort mer for babyen min jeg også (ja, jeg vet at jeg absolutt ikke skal ha dårlig samvittighet for dette nå, men hodet henger ikke helt med der). 

Dersom du ønsker å amme og vil prøve litt til, så kan du prøve brystskjold om problemet er knoppene dine :) de fleste kan slutte å bruke de etter en stund, men noen bruker de hele perioden bare fordi de foretrekker det også. Det er også tidlig, så er ikke sikkert brystsprengen har gitt seg helt hos deg enda heller?

Om du ønsker å slutte er det selvsagt helt greit også! Men vit at med alle hormonene som er nå, så kan det bli tøft for psyken din selv om det er rette valget :) fins noe som kalles ammesorg, og har hørt om de som går i så dyp sorg at det kjennes ut som et nært familiemedlem har dødd, selv om barnet var eldre. Og de første ukene etter fødsel herjer jo hormonene noe veldig, så du må være sikker på valget ditt for å ikke bli lurt av hormonene ❤️ tviler du, så er det større sjanse for at samvittigheten knekker deg om du skjønner :)

men ja, om du vil slutte så anbefales det å trappe gradvis ned for å forhindre brystbetennelse og slikt. En og en amming er anbefalingen, men for din del så blir jo det letteste å slutte med pumpingen først :) og om du da trives med å delamme feks, så trenger du heller ikke å slutte helt om du ikke ønsker det 😊

Dersom du ikke ønsker å slutte med ammingen, anbefaler jeg deg å lese litt på ammehjelpen sine sider :) har lagt ved 3 linker som er særlig nyttige nå tror jeg, men står veldig mye god informasjon der inne 😊 der står også informasjon om hvordan best mulig slutte med ammingen for både mor og barns del :)

https://ammehjelpen.no/sugetak/

https://ammehjelpen.no/flate-brystknopper/

https://ammehjelpen.no/brystspreng/

Anonymkode: aca57...54d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du forsøkt å amme med skjold?

Det hjalp mye i begynnelsen her, og ga ikke "kaving".

Anonymkode: de156...288

Ja, flere ganger med hjelp, null endring 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min var prematur og full av gulsott. Hun var derfor både sugesvak og hadde behov for mye melk for å skylle ut gulsott.

Vi begynte med mme på sykehuset, vi var også der en stund. Det ble en sånn runddans med forsøk på amming, men ikke for lenge slik at hun ble sliten, bare for at hun skulle få prøve det. Så ga jeg det jeg hadde pumpet tidligere + mme, for så å sette i gang med pumpingen. Hver tredje time.

Det gikk sånn ok i starten da far var hjemme, min var veldig rolig og måtte vekkes for mat, men synes det ble veldig slitsomt da han begynte på jobb igjen og jeg måtte ordne alt selv på dagtid. Hun sugde jo bedre og bedre, men på alle ekstrakontrollene fikk vi beskjed om å fortsette med tillegg fordi hun var så liten.

Jeg ble så sliten av at det aldri føltes som kos, selv med verdens "enkleste" baby, og slurvet mer og mer med å pumpe ofte nok. Så sluttet jeg å alltid ta henne til brystet før flaske. Da hun var 4 uker gammel så gråt jeg på kontrollen hennes, og heldigvis støttet helsesykepleieren hennes meg da jeg sa jeg ikke orket den runddansen mer så lenge hun måtte ha flaske i tillegg. Da sluttet jeg alt på dagen.

Jeg skulle ønske jeg hadde gitt meg tidligere, for jeg kunne spart meg for mange tårer og heller bare kost meg med babyen min.

Venter nå nummer to, og jeg har bestemt meg for å ikke presse på det "umulige" denne gangen. Hvis ammingen går fint så er det jo helt fantastisk, men ender vi opp med det samme som sist så er faktisk ren flaskemating best for oss begge.

Siden det bare har gått en uke så tror jeg ikke du trenger å trappe ned. Jeg trappet ikke ned den dagen jeg sluttet, men hadde jo på en måte trappet ned litt uken før. Du får bare kjenne etter.

Håper dere finner en løsning❤️ For meg var det viktigere å kunne være der for babyen min, enn å være en mamma som ammer.

Anonymkode: b6390...79e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Min var prematur og full av gulsott. Hun var derfor både sugesvak og hadde behov for mye melk for å skylle ut gulsott.

Vi begynte med mme på sykehuset, vi var også der en stund. Det ble en sånn runddans med forsøk på amming, men ikke for lenge slik at hun ble sliten, bare for at hun skulle få prøve det. Så ga jeg det jeg hadde pumpet tidligere + mme, for så å sette i gang med pumpingen. Hver tredje time.

Det gikk sånn ok i starten da far var hjemme, min var veldig rolig og måtte vekkes for mat, men synes det ble veldig slitsomt da han begynte på jobb igjen og jeg måtte ordne alt selv på dagtid. Hun sugde jo bedre og bedre, men på alle ekstrakontrollene fikk vi beskjed om å fortsette med tillegg fordi hun var så liten.

Jeg ble så sliten av at det aldri føltes som kos, selv med verdens "enkleste" baby, og slurvet mer og mer med å pumpe ofte nok. Så sluttet jeg å alltid ta henne til brystet før flaske. Da hun var 4 uker gammel så gråt jeg på kontrollen hennes, og heldigvis støttet helsesykepleieren hennes meg da jeg sa jeg ikke orket den runddansen mer så lenge hun måtte ha flaske i tillegg. Da sluttet jeg alt på dagen.

Jeg skulle ønske jeg hadde gitt meg tidligere, for jeg kunne spart meg for mange tårer og heller bare kost meg med babyen min.

Venter nå nummer to, og jeg har bestemt meg for å ikke presse på det "umulige" denne gangen. Hvis ammingen går fint så er det jo helt fantastisk, men ender vi opp med det samme som sist så er faktisk ren flaskemating best for oss begge.

Siden det bare har gått en uke så tror jeg ikke du trenger å trappe ned. Jeg trappet ikke ned den dagen jeg sluttet, men hadde jo på en måte trappet ned litt uken før. Du får bare kjenne etter.

Håper dere finner en løsning❤️ For meg var det viktigere å kunne være der for babyen min, enn å være en mamma som ammer.

Anonymkode: b6390...79e

Takk for det der, for det er nøyaktig sånn jeg føler det. Som en evig runddans av pumping, mme og noen såre forsøk på å legge til puppen. Kjenner på at det er mindre styr å kun drive med mme enn å prøve å kombinere alt. Har heldigvis en jordmor som er av typen «går det ikke så går det ikke, psyken din er viktigst, det blir folk av de selv om de må mates med mme». Får kun til 20 ml når jeg pumper, til sammen på begge brystene, så det er jo fint lite å «trappe ned» føler jeg. Jeg får heller bare lekke en liten stund. 

• Liker 1
Skrevet

Hei,

først av alt oh my god, jeg kjenner meg igjen! Vi fikk heller ikke til amming, han klarte ikke å få tak og vi prøvde absolutt ALT.
Hver dag på barsel hotellet så kom en ny jordmor inn og prøvde sine ulike triks til ingen nytte. Jeg følte meg ubrukelig, lei meg og kjempe frustert. Vi fikk ikke sovet på natten heller siden han var sulten og vi visste ikke at vi kunne få MME av dem, men så fikk vi litt og mini var fornøyd. Jeg var så sta og ville få til ammingen så jeg holdt på lenge å prøvde, men endte opp med pumpe helvette. Jeg lagde lite melk og satt og pumpet som en ku dag inn og ut. Jeg pumpet og innen jeg var ferdig så var mini sulten og da måtte jeg pumpe igjen for å lage en ny til neste runde og sånn gikk det. Jeg var så ensom, deprimert og sliten, i tillegg til dette så fikk mini masse utslett og klorte opp huden sin og vi dro til spesialist og fant ut at han har egg og melke allergi og fikk melkfri mme og livet ble helt fantastisk etter dette. 

Så til slutt hvis ammingen ikke funker, ikke bank deg selv for det. Det er mye viktigere at du fungerer og hvis så lite som at mme er løsningen så fortsett med det.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg var der du er nå for bare noen måneder siden. Nå er min snart fem mnd. Min var sugesvak , og jeg hadde ikke nok melk. Jeg pumpet, gav mme og ammet. Det var så sinnsykt tøft! Jeg tror en må ha stått i det selv for å forstå hvor tøft det er. Hele døgnet gikk med amming,  pumping og flaskemating og vasking og sterilisering. Jeg holdt på å gå til grunne. Min hadde stramt tungebånd, som vi klippet. Det ble litt bedre etter klipp, men ikke så bra at jeg bare kunne amme. Jeg holdt på med pumpingen en god stund før jeg rett og slett ikke klarte mer. Hadde lyst til å brenne hele pumpa. Vi var inne å veide baby ukentlig lenge. På et tidspunkt sa jeg til helsesøster at nok var nok. Jeg ville legge vekk pumpa. Da lagde vi en plan for mme og ammingen. Etter litt utprøving og veiing av baby kom vi frem til at baby trengte 240 ml mme i tillegg til ammingen min. Jeg gir 4  flasker mme med 60 ml i tillegg til amming hver dag.

På nettene ammer jeg bare. Dette har gjort ar jeg får noen av fordelene ved å amme. Jeg samsover med baby, og bruker puppen til å få baby til å sove, og som trøst og kos. Det er deilig å bare amme på nettene. Jeg slipper og å stå opp og styre med flasker. 

Bestem deg gjerne for å slutte med pumping når du kjenner at det ikke går lengre. Eller når produksjonen din er ok, og baby får ut noe av puppen. Babyen din er veldig liten enda, mye kan skje når hen bare får vokst litt. 

Eller bestem deg for å droppe amming. Det går helt fint med barna som vokser opp på flaske og. 

Gode tanker til deg, det er beintøft det du står i nå. Det blir bedre, jeg lover ❤️

Anonymkode: d5dd9...4c6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for det der, for det er nøyaktig sånn jeg føler det. Som en evig runddans av pumping, mme og noen såre forsøk på å legge til puppen. Kjenner på at det er mindre styr å kun drive med mme enn å prøve å kombinere alt. Har heldigvis en jordmor som er av typen «går det ikke så går det ikke, psyken din er viktigst, det blir folk av de selv om de må mates med mme». Får kun til 20 ml når jeg pumper, til sammen på begge brystene, så det er jo fint lite å «trappe ned» føler jeg. Jeg får heller bare lekke en liten stund. 

Jeg hadde og bare 20 ml i begynnelsen. Det gikk seg til, produksjonen gikk opp etterhvert. Men, det var (som jeg fortalte over her) et slit. I dag, når baby er 5 mnd, er jeg glad jeg holdt ut. Nettene er lettere med bare amming syns jeg. Men, jeg har full forståelse for om det blir for tøft og fortsette. 

Anonymkode: d5dd9...4c6

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...