Gå til innhold

Hender det at boligen deres ser ut som en svinesti?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og da mener jeg en skikkelig svinesti, altså. Hos oss skjer det en gang i blant at oppvasken og matrester flyter på kjøkkenbenken og på spisebordet. Det ligger babyleker og samboerens brusflasker (verste jeg vet, han er pepsiholiker) i sofaen, og på badet er tørketrommelen full, det har dannet seg en stor kleshaug foran vaskemaskinen, diverse babygreier og linseemballasje ligger på benken og på gulvet, stellebordet er et eneste kaos og badet skulle vært vasket for en stund siden. 

Vi rydder jo når vi kan, men leiligheten er ikke stor og når babyen sover er det begrenset hva vi kan gjøre uten å vekke han. Spesielt nå som det er så kaldt at han må ligge inne, så får ikke jeg som har permisjon gjort noe på dagtid heller for da våkner han. Det blir få timer i døgnet som egner seg til rydding da, så ofte blir det skippertak i helga....

Ønsker primært svar fra småbarnsforeldre her, av og til føles det så håpløst 😅 

Anonymkode: 0bfa3...bee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det skippertakmetoden i helga, ellers er det ofte svinesti her. Men lukker øynene og godtar det. Har ikke enegi til å alltid rydde. 

Anonymkode: 9097a...440

• Liker 4
Skrevet

Nei, det skjer aldri og har aldri skjedd.

• Liker 9
Skrevet

Helt ærlig, og ikke KG svar; så er det likevel nei. 
Her er det tidvis ting på benken og vaskerom, sier ikke det er striglet til enhver tid, men svinesti? AldriZ

Viktigste grunnen er å ta ting med en gang. Hvorfor lar han Pepsiflasker ligge i sofaen? Er en tom og han henter ny, da legger man den tomme der man har pant. Eller når man går fra sofaen.

Smuler tas opp når man er ferdig med å smøre brødskiven og før man setter seg, så slipper man å reise seg igjen «bare» for smuler. 
Der er jo bare helt enkle grep som forhindrer svinesti. Litt rot er bare at folk lever, men svinesti? Unødvendig.

Anonymkode: c73c8...1f3

• Liker 17
Skrevet

Tenke på å endre vaner, kanskje. Starte enkelt med at samboeren ikke oppbevarer tomme brusflasker i sofaen, men tar den tomme med ut når han likevel henter en ny. Linsepakke går rett i søppelet når linsen er tatt ut.

Brette klær fra tørketrommelen må vel gå an når baby sover, har aldri opplevd at det er spesielt bråkete.

Anonymkode: 4cd6c...2f0

• Liker 7
Skrevet

Nei, sånn ser det aldri ut her. Har en sønn på 15 mnd. 

Vi vasker huset en gang i uken og koster over gulvene en gang om dagen. Det hender klærne ligger en dag eller to i trommelen, eller henger en ekstra dag på stativet, men komplett kaos er det aldri. Vi må vaske klær når skittentøyskurven er full, for da har vi ikke mer klær. 

Kjøkkenet shines hver dag, den som ikke legger lillegutt rydder og vasker og gjør klart til kvelden. Når klokken er 19.00 er han i seng og vi har voksentid. 

Vi er to stykker som er glad i å ha orden. Jeg orker ikke ha det skittent rundt meg. 

begge jobber fullt.

Anonymkode: 6c925...846

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei spnn har vi det aldri.

Cluet er å ikke ta snarveier som gir merjobb, og ikke hå fra er rom med tomme hender.

Linseembalasje på kjøkkenbenken....det tar da ikke noe mer tid å åpne døra under benken og kaste det rett i søpla. Møkkete kjøkkenting over hele benken....når du har det i hånda tar det ikke noe mer tid å sette det rett i oppvaskmaskinen.

Brusflasker i sofaen....det er bare sløvt, tar kun 2 sek å sette den på bordet. Deretter null jobb å ta den med neste gang en går ut av stua.

Litt rot er vanlig, men når det blir bomba er det kun latskap bak det.

Anonymkode: 3f304...0b1

• Liker 7
Skrevet

Ja, oftere enn motsatt.

Jeg rydder bare når absolutt alt er rotete. Sparer mye tid på å gjøre det sånn. Bedre med et skippertak annen hver uke enn å smårydde litt hver dag.

Anonymkode: 381ad...20f

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke så enkelt at alt som er litt anderledes er latskap. Ikke alle har så ryddig personlighet eller man har psykiske ting som gjør at man ikke er så systematisk. 

Anonymkode: 9097a...440

• Liker 9
Skrevet

Her ser det ut som en svinesti når jeg har jobbet helg og gubben og guttungen har vært hjemme. Og jeg vet hvem av dem jeg skal skylde på (jeg har klart å lære en av dem å rydde etter seg, svigermor har ikke lært den andre det…).

Mitt beste tips er å vende baby til å sove selv om det er litt lyd rundt den. Det gjorde vi fra første dag, radio på, rydding, matlaging og andre normale aktiviteter. Min venninne listet seg rundt mens hennes babyer sov, og har endt opp med to tenåringer som fremdeles våkner av hver minste lyd.

Anonymkode: eac96...7d0

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Har ikke barn, men det flyter til tider over her også 🤣

Anonymkode: 8303e...be2

Skrevet

Ja, og vi har ikke barn engang. 

Anonymkode: c2c11...e1b

• Hjerte 2
Skrevet

Ja her er det bomba i blant, ting overalt. Hadde noen kommet på overraskelsebesøk hadde jeg gjemt meg 😂 

Anonymkode: 884a0...de6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Svaret må vel bli nja. 

Bokser blir satt på benken og middagsfat kan godt bli stående på benken en dag eller to, vinglass står uvasket 2-3 dager. Men rydder alltid benken og tørker over når jeg skal lage mat. 
Linseemballasje går rett i søpla, men bomullspad/q-tip kan ligge på vasken en dag. Men tørker over det groveste på badet minst en gang i uka, selv om jeg ikke direkte vasker det. 
Støvsuger ikke oftere enn en gang i uka, med mindre jeg skal få besøk. Sofa er alltid full av kattehår, og katteleker ligger over alt. Soveromsgulvet ser jeg veldig sjeldent siden "klesskapet har flytta dit" 😛 

Men tomgods i sofaen, matrester på spisebord og benk, søppel på gulv, overfylt skittenstøyskurv, det skjer ikke. Da skal jeg være så syk at jeg knapt kommer meg mellom seng og sofa. 

Anonymkode: 8a5db...fd8

Skrevet

Typisk at enkelte bare MÅ gi TS nedlatende råd om hvordan hun bør skjerpe seg :ler: Holder vel å bare svare "nei" på spørsmålet, ikke gi henne masse dårlig samvittighet.

Problemet med rot oppstår typisk når man har dårlig tid i hverdagen. Selv hadde jeg det rotete da jeg var alene med to små barn. Det er vanskelig å holde på systemer når man bestandig halser rundt. Man lager seg ei brødskive samtidig som man pakker gymtøy til den ene ungen mens den andre løper løpsk og tømmer all legoen utover golvet. Man er dausliten etter jobb og har ti minutter på å steike noen fiskekaker og dusje og pynte begge ungene til bursdag før man må springe til bussen. Når rotet først har hopet seg opp er det for mye å rydde i én økt, man kommer aldri i mål. 

Nå er barna mine tenåringer og det er langt ryddigere her, fordi jeg har tid til helgevask og barna har faste plikter. Skal innrømme at det er herlig å slenge seg ned med et glass vin i en stue som er ren og pen. Tenker likevel ikke at jeg var sjuskete før, bare at småbarnsfasen er tøff og man klarer ikke alltid prestere på alle områder. 

Anonymkode: 6205d...a96

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Nei,  det har aldri skjedd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og da mener jeg en skikkelig svinesti, altså. Hos oss skjer det en gang i blant at oppvasken og matrester flyter på kjøkkenbenken og på spisebordet. Det ligger babyleker og samboerens brusflasker (verste jeg vet, han er pepsiholiker) i sofaen, og på badet er tørketrommelen full, det har dannet seg en stor kleshaug foran vaskemaskinen, diverse babygreier og linseemballasje ligger på benken og på gulvet, stellebordet er et eneste kaos og badet skulle vært vasket for en stund siden. 

Vi rydder jo når vi kan, men leiligheten er ikke stor og når babyen sover er det begrenset hva vi kan gjøre uten å vekke han. Spesielt nå som det er så kaldt at han må ligge inne, så får ikke jeg som har permisjon gjort noe på dagtid heller for da våkner han. Det blir få timer i døgnet som egner seg til rydding da, så ofte blir det skippertak i helga....

Ønsker primært svar fra småbarnsforeldre her, av og til føles det så håpløst 😅 

Anonymkode: 0bfa3...bee

Nei, ser ingen grunn til å leve i kaos.  Hvorfor ikke samle flasker i en søppelpose, rydde ut av oppvaskmaskin og vaske skittent, kaste linseemballasje i søpla, rydde vekk og kaste matrester etter dere har spist, rydde leker etter babyen, brette klær osv??   Hvorfor la det hope seg opp så det blir kaos og skitt i det hele tatt?  Jeg mistrives i rot og skitt og har derfor vanskelig for å skjønne at andre klarer å leve slik.  

Anonymkode: b98ba...00c

• Liker 4
Skrevet

Nei. Vi har det alltid noe lunde ryddig og rent. To voksne, tre katter og fire barn fra 2-15 år. 

Anonymkode: 868ab...05d

• Liker 2
Skrevet

Deler av huset ser til tider bomba ut, men sjeldent hele. Da vi bodde i en mindre leilighet kunne det være det var mer «svinesti.»

Anonymkode: e804a...fc3

Skrevet

Nei, jeg greier ikke å slappe av i skitt og rot. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...