Gå til innhold

crazy devil chocolate cake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant denne kaken på www.detsoteliv.no og måtte prøve den ut.

Kan ikke si den falt i smak i det hele tatt.

Den var ikke god. Smakte bare mel og kakao.. :kvalm:

Er det andre her som har prøvd den?

Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, men må tydeligvis ha gjort noe galt...

Crazy Devil Chocolate Cake

Oppskriften er til liten langpanne.

Ingredienser:

400 g sukker

375 g hvetemel

55 g kakao

2 ts natron

4 3/4 dl vann

1,5 dl matolje

1 ts vaniljeessens

2 ts eddik (7%)

Pynt:

melis

Fremgangsmåte:

Bland de tørre ingrediensene sammen i en bakebolle. Bland sammen vann, olje, vaniljeessens og eddik. Ha det flytende oppi bollen med det tørre, og rør deigen raskt sammen.

Ha deigen i en liten, bakepapirkledd langpanne (ca 30x20 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i 30 min. Avkjøl kaken i formen. Løft kaken ut av formen ved dra i sidene på bakepapiret, eller hvelv kaken ut av formen og fjern bakepapiret.

Del den kalde kaken opp i passe store serveringsstykker. Sikt over et tykt lag med melis rett før servering.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke prøvd denne oppskriften, men vil bare si at jeg synes generelt at amerikanske sjokoladekaker er ganske usmakelige. Kan ikke helt sette fingeren på hva det er, men det er ikke godt i allefall. Så det kan jo være at det ikke er noe galt i selve oppskriften, men at du, som meg, kanskje ikke helt har sansen for denne typen kaker. :)

Skrevet

Det tror jeg på også - jeg synes de amerikanske kakene er altfor søte - de er jo så søte at det knaser når du spiser dem....

Og jeg ser at denne oppskriften har nesten en halvkilo sukker, så det kan jo være det.

Skrevet

Jeg ville byttet ut natron og eddik med bakepulver. Så ville jeg brukt smør i stedet for olje og melk i stedet for vann. Da har du eliminert noe av den dårlige smaken og lagt til noe som er litt godt. Kanskje sukkermengden burde vurderes litt også ja.

Kan ikke skjønne at den kaken der skal være god nei, hvordan kan den bli det uten å inneholde noe som smaker bra?

Skrevet

Jeg for min del synes den er knallgod - har laget den flere ganger og også servert den på jobb. Falt absolutt i smak der. Kaken blir fuktig og litt svampete - minner kanskje litt om "konsistensen" til gulrotkake?

Ellers er jeg overhodet ikke spesiellt begeistret for typiske amerikanske kaker jeg heller altså :sjenert: , synes bare ikke denne var så "amerikansk" i smaken?

Skrevet
Jeg ville byttet ut natron og eddik med bakepulver. Så ville jeg brukt smør i stedet for olje og melk i stedet for vann. Da har du eliminert noe av den dårlige smaken og lagt til noe som er litt godt. Kanskje sukkermengden burde vurderes litt også ja.

Jeg har også bakt kaken, nettopp fordi den er uten melk. Men hele poenget med kaken er at den inneholder eddik og natron! Eddiken smaker ingenting når kaken er stekt. På denne måten får man en kake som ligner "surmelkskake" i konsistens og smak. Jeg tror man med fordel kan ha mye mindre kakao i kaken, da blir den mildere. All kakaoen gjør kaken bitter, og kanskje litt for "voksen" i smaken.

Jeg har i hvertfall tenkt å bake den igjen, da med mindre kakao. Trikset med eddik har jeg brukt til sveler (datteren min tåler ikke melk). Jeg lager svelerøre med melkeerstatning, og har i en eller to teskjeer med husholdningseddik. Fungerer veldig bra.

Gjest Catwoman
Skrevet (endret)

Den har jeg bakt, syns den ble god jeg.

Men jeg hadde mindre sukker i enn det som står i oppskriften, og erstattet også noe av sukkeret med brunt sukker (det var rett og slett fordi jeg ikke hadde nok sukker, men det var sikkert greit da, den hadd evel sikker tblitt for søt med mer sukker)

Dessuten hadde jeg masse hakkede valnøtter i.

Endret av Catwoman
Skrevet

Det er djevelens kake. Den skal ikke smake godt, den skal smake ondt for den er ond!

Skrevet
Det er djevelens kake. Den skal ikke smake godt, den skal smake ondt for den er ond!

Og i tillegg er djevelen gal, så da kan det jo ikke bli bra.

Skrevet

Trodde eddiken bare var på grunn av natronet jeg (må man ikke ha syre i når man bruker natron?), men hvis den er viktig for smaken så...Men jeg ville nok ikke brukt eddik om jeg brukte bakepulver. Synes natronbakst kan bli litt ekkel av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...