Gå til innhold

Kan noen forklare strømregningen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne ha ringt LOS, men de har ventetid på minst tre timer på telefon og Norges dårligste kundesørvis. 

På min faktura står det:

Kapasitetstrinn 5-10 kWh 440 kr

Strømstøtte fra staten 48.15 øre per kwh 620 kr

Energiledd natt 42.51 øre per kWh - 154.03 kr

energiledd dag 52.51 øre per kWh - 486.98 kr

Jeg har et forbruk på 1289 kWh, pris 2189 kr. 
Strømstøtte er 620 kr. 
Nettleie totalt er 1081 kr. 
Totalt for strøm i november er da 2675 kroner. 

Er det riktig at strømstøtten skal være så lav og nettleien så høy?

Hva betyr energiledd dag og energiledd natt - betaler jeg dette ekstra for strømmen per kWh? Er denne summen i så fall lik hele tiden? 

Strømmen i dag skal være 882 øre/kWh inkludert påslag, men inkluderer det også nettleie (det står ingenting om det)? Hvis ikke er jo reell pris omtrent ti kroner! 

Anonymkode: a6f1f...87a

Skrevet

Ja. Det ser riktig ut. Strømstøtten er "lav" grunnet lav strømpris i november.

• Liker 3
Skrevet
Blizz1 skrev (4 minutter siden):

Ja. Det ser riktig ut. Strømstøtten er "lav" grunnet lav strømpris i november.

Takk. Hva med kapasitetsledd for natt og dag? Er dette beløp som kommer i tillegg til strømprisen og er de konstant, vet du det? Synes nettleien var høy. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Hva med kapasitetsledd for natt og dag? Er dette beløp som kommer i tillegg til strømprisen og er de konstant, vet du det? Synes nettleien var høy. 

Det er det, det er  innført ny nettleiemodell i tillegg til at:

man har forbydd oljefyr og gassfyr

Styrer ett kaldt land som historisk har oppvarming basert på lave elpriser. 

gjort om bilparken til elektrisk

vil elektrifisere sokkelen 

Selger all strømmen ut av Norge (og dreper livet i elver og vann) 

Vet ikke hvem som har hatt kontroll på det store bildet her, men er ikke kjempeimponert. 

Anonymkode: 4395e...b83

• Liker 2
Skrevet

Energiledd natt og dag + kapasitetrinn er nettleien din. De er upåvirket av strømprisen. Men beregnes delvis ut i fra forbruk, så det blir billigere jo mindre strøm du bruker. Det er billigere å bruke strøm på natten. 

Kapasitetsleddet beregnes ut ifra et gjennomsnitt av de tre timene i måneden du brukt mest strøm, timene må være fordelt på ulike dager.

Anonymkode: a69f6...059

Skrevet

Min nettleie er mye billigere fordi jeg har klart å holde meg under 4,99 kW på kapasitetsledd. Det betyr at man må være bevisst hvor mange maskiner man kjører samtidig, og ikke bare sette alt på full guffe samtidig. 

Anonymkode: d5a95...e66

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kunne ha ringt LOS, men de har ventetid på minst tre timer på telefon og Norges dårligste kundesørvis. 

På min faktura står det:

Strømstøtte er 620 kr. 

Hva betyr energiledd dag og energiledd natt - betaler jeg dette ekstra for strømmen per kWh? Er denne summen i så fall lik hele tiden? 

Strømmen i dag skal være 882 øre/kWh inkludert påslag, men inkluderer det også nettleie (det står ingenting om det)? Hvis ikke er jo reell pris omtrent ti kroner! 

De 440 kr er ekstra for de timene du har vært over 5 kw. Man blir "straffet" for å ha mer enn 5 kw på samtidig. Det kan skje dersom du f.eks bruker vaskemaskin/ tørketrommel, stekeovn/platetopp samtidig.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nettleien og energiledd er det netteier som fakturerer deg. LOS får dette fra netteier, og legger det til fakturaen din. 

Energileddene, når du legger de sammen, er det ditt totale forbruk for måneden. Som andre her sier, så er det to (natt og dag) pga forskjellig pris. 

Det står om dette på netteier sin hjemmeside. 

Strømprisen du oppgir, er uten nettleien og avgifter. 

Anonymkode: ef9ea...1df

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min nettleie er mye billigere fordi jeg har klart å holde meg under 4,99 kW på kapasitetsledd. Det betyr at man må være bevisst hvor mange maskiner man kjører samtidig, og ikke bare sette alt på full guffe samtidig. 

Anonymkode: d5a95...e66

I sommerhalvåret ligger jeg godt under 5kwh, men fra og med oktober går vi over pga varmeovnene. Vi kjører en ting om gangen, men kan ikke skru av varmen, da blir det for kaldt. Er såvidt over, har aldri gått over 5.30, så det er litt kjipt. 

Blizz1 skrev (38 minutter siden):

De 440 kr er ekstra for de timene du har vært over 5 kw. Man blir "straffet" for å ha mer enn 5 kw på samtidig. Det kan skje dersom du f.eks bruker vaskemaskin/ tørketrommel, stekeovn/platetopp samtidig.

Ja, stemmer. Vi må ha på varmen på tre soverom, stue og varmekabler samtidig nå i vinterhalvåret, og da kommer matlaging, vaskemaskin osv oppå. 

Skrevet

Nettleie varierer veldig fra selskap til selskap, vi betaler nesten alltid mer i nettleie enn i strøm 🙃

Har forøvrig aldri hatt strømregning på mindre enn 2500 på vinterhalvåret her i nord. 

Skrevet
solsolsol skrev (3 minutter siden):

Nettleie varierer veldig fra selskap til selskap, vi betaler nesten alltid mer i nettleie enn i strøm 🙃

Har forøvrig aldri hatt strømregning på mindre enn 2500 på vinterhalvåret her i nord. 

Det endrer seg nok nå skal du se! Denne måneden havner strømregningen din nesten garantert høyere enn nettleien.

Anonymkode: 6c443...1b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I sommerhalvåret ligger jeg godt under 5kwh, men fra og med oktober går vi over pga varmeovnene. Vi kjører en ting om gangen, men kan ikke skru av varmen, da blir det for kaldt. Er såvidt over, har aldri gått over 5.30, så det er litt kjipt. 

Hvis du uansett allerede er over 5, er det jo ikke lenger noen hensikt å kjøre bare 1 ting om gangen for å spre forbruket. Da er det lurere å finne ut hvilken time strømprisen er lavest, og så kjøre alle maskiner mens prisen er lav. Du havner nok ikke over 10 likevel (men følg med).

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

På min faktura står det:

Strømstøtte er 620 kr. 

Den var vanskelig.

Her ville jeg ha tatt kontakt med den lokale strømombudsmannen der du bor for å være sikker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, stemmer. Vi må ha på varmen på tre soverom, stue og varmekabler samtidig nå i vinterhalvåret, og da kommer matlaging, vaskemaskin osv oppå. 

Hvorfor har dere varme på soverommene? Har vi aldri hatt. Det er jo ikke godt å sove i et varmt rom.

Anonymkode: 55e2c...c33

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor kaldt er det på soverommene siden dere må ha på varme? Her sover vi godt så lenge det er plussgrader inne. Ingen varme utenom badet i etasjen med soverommene. Varmer kun opp stue og kjøkken (og bad da, men hele året der)

Skrevet
Blizz1 skrev (2 minutter siden):

Hvor kaldt er det på soverommene siden dere må ha på varme? Her sover vi godt så lenge det er plussgrader inne. Ingen varme utenom badet i etasjen med soverommene. Varmer kun opp stue og kjøkken (og bad da, men hele året der)

På den annen side. Om dere klarer å varme opp hele huset inkludert tre soverom med så lite forbruk, så er strømregningen deres veldig lav.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor har dere varme på soverommene? Har vi aldri hatt. Det er jo ikke godt å sove i et varmt rom.

Anonymkode: 55e2c...c33

Små varmeovner under vinduene for å motvirke kulderas. Dårlig isolert hus. Dessuten sover kjæledyr der sammen med oss, så vi kan ikke ha det for kaldt. 

Blizz1 skrev (3 timer siden):

Det er dårlig isolert og naturlig ventilasjon, så det blir veldig kaldt uten varme. Men vanligvis bruker vi bare litt varme. 

Blizz1 skrev (3 timer siden):

På den annen side. Om dere klarer å varme opp hele huset inkludert tre soverom med så lite forbruk, så er strømregningen deres veldig lav.

Ja, det gjør vi. Men huset er jo lite da. Litt over 100 kvm bare. Og det blir nok mye mer nå i desember, har jo vært en del kaldere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...