AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Del Skrevet 13. desember 2022 Nå har Diane (dessverre, men forståelig), gått ut av markedet, blant annet pga økt fare for blodpropp. Fordi den nå ikke er å få tak i lenger, så håper jeg på tips og råd fra andre som er tvunget til å slutte. Det har jo vært varslet lenge at den kom til å forsvinne, men siden det ikke har skjedd noe før nå, så har jeg tenkt at det kun var advarsler. Jeg hamstret det jeg kunne da jeg merket at apotekene begynte å gå tomme, men om ikke lenge kommer jeg til det punktet at jeg går tom og MÅ slutte. Så til saken - jeg har prøvd å slutte før, fordi jeg går på hormoner for overgangsalder og med Diane på topp, så øker sjansen for blodpropp har vært økt lenge. Begynte i sin tid på Diane pga akne, og brukte dem også som p-piller. De gangene jeg har sluttet, har jeg fått så ekstreme bivirkninger (som varte i månedsvis - til jeg begynte på Diane igjen). Konstant migrene, uten at migrenemedisin hjalp. Hver eneste dag, døgnet rundt. En helt ekstrem kløe i hodebunnen (sånn at det var umulig å sove fordi det klødde sånn), fet hodebunn og ikke minst - håravfall i svære dotter. Jeg kunne dra ut håret i dusjen, måtte tømme børsten for hår etter et hvert børstetak, og til slutt så pistrete og lite hår at jeg så ut som en ribbet kylling. OG akne på størrelse med horn, både i pannen og på hele ryggen. Sånne svære, vonde, «underjordiske» + vanlige. Jeg kuttet ikke hormoner tvert, men legen byttet merke fra Diane til noe annet, men likevel kom alle bivirkningene. Migrenen var vel det verste - kanskje på delt førsteplass med håravfallet. Kommer aldri til å glemme den intense kløen i hodebunnen. Jeg lot det gå ca 3 mnd før jeg ga etter og begynte på Diane igjen, og alle symptomene på 123. Pga dette vil jeg gjøre alt for å slippe å slutte på Diane en gang til - men nå må jeg. Det er tydeligvis en sterk medisin som virkelig tuller med kroppen. Håret har endelig vokst seg langt igjen og jeg klarer ikke tanken på akne og migrene. Fastlegen bagatelliserer problemene og sier det vil gå seg til og at han ikke har hørt om lignende bivirkninger - men gudene vite hvor lang tid det vil ta å gå seg til, om det kommer til å gjøre det i det hele tatt. Er det andre her i samme situasjon nå? Og som har tips og erfaringer med noe som hjelper? Evig takknemlig for alt av tips og råd! Kan nevne at verdier på jern, folat, hb, D3, B12 etc var helt fine, så det kan ikke ha vært noe annet enn Diane som forårsaket bivirkningene - spesielt siden alt forsvant ved oppstart av Diane igjen. Er det noen av dere andre med erfaringer ang dette? Anonymkode: cd081...ea7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå har Diane (dessverre, men forståelig), gått ut av markedet, blant annet pga økt fare for blodpropp. Fordi den nå ikke er å få tak i lenger, så håper jeg på tips og råd fra andre som er tvunget til å slutte. Det har jo vært varslet lenge at den kom til å forsvinne, men siden det ikke har skjedd noe før nå, så har jeg tenkt at det kun var advarsler. Jeg hamstret det jeg kunne da jeg merket at apotekene begynte å gå tomme, men om ikke lenge kommer jeg til det punktet at jeg går tom og MÅ slutte. Så til saken - jeg har prøvd å slutte før, fordi jeg går på hormoner for overgangsalder og med Diane på topp, så øker sjansen for blodpropp har vært økt lenge. Begynte i sin tid på Diane pga akne, og brukte dem også som p-piller. De gangene jeg har sluttet, har jeg fått så ekstreme bivirkninger (som varte i månedsvis - til jeg begynte på Diane igjen). Konstant migrene, uten at migrenemedisin hjalp. Hver eneste dag, døgnet rundt. En helt ekstrem kløe i hodebunnen (sånn at det var umulig å sove fordi det klødde sånn), fet hodebunn og ikke minst - håravfall i svære dotter. Jeg kunne dra ut håret i dusjen, måtte tømme børsten for hår etter et hvert børstetak, og til slutt så pistrete og lite hår at jeg så ut som en ribbet kylling. OG akne på størrelse med horn, både i pannen og på hele ryggen. Sånne svære, vonde, «underjordiske» + vanlige. Jeg kuttet ikke hormoner tvert, men legen byttet merke fra Diane til noe annet, men likevel kom alle bivirkningene. Migrenen var vel det verste - kanskje på delt førsteplass med håravfallet. Kommer aldri til å glemme den intense kløen i hodebunnen. Jeg lot det gå ca 3 mnd før jeg ga etter og begynte på Diane igjen, og alle symptomene på 123. Pga dette vil jeg gjøre alt for å slippe å slutte på Diane en gang til - men nå må jeg. Det er tydeligvis en sterk medisin som virkelig tuller med kroppen. Håret har endelig vokst seg langt igjen og jeg klarer ikke tanken på akne og migrene. Fastlegen bagatelliserer problemene og sier det vil gå seg til og at han ikke har hørt om lignende bivirkninger - men gudene vite hvor lang tid det vil ta å gå seg til, om det kommer til å gjøre det i det hele tatt. Er det andre her i samme situasjon nå? Og som har tips og erfaringer med noe som hjelper? Evig takknemlig for alt av tips og råd! Kan nevne at verdier på jern, folat, hb, D3, B12 etc var helt fine, så det kan ikke ha vært noe annet enn Diane som forårsaket bivirkningene - spesielt siden alt forsvant ved oppstart av Diane igjen. Er det noen av dere andre med erfaringer ang dette? Anonymkode: cd081...ea7 Dette stemmer ikke. Diane er avregistrert fordi synonympreparatet Zyrona selger mer og patentet på Diane er utgått, det er ikke lønnsomt å lage diane. Bytt til Zyrona, det er samme. Anonymkode: 559b5...b37 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Del Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette stemmer ikke. Diane er avregistrert fordi synonympreparatet Zyrona selger mer og patentet på Diane er utgått, det er ikke lønnsomt å lage diane. Bytt til Zyrona, det er samme. Anonymkode: 559b5...b37 Jeg får ikke lov av fastlegen min. Han tviholder på det med blodproppfare (enda jeg er normalvektig og har brukt Diane i 20 år). Han nekter meg Zyrona, og det samme gjorde gynekolog på sykehuset. Vurderer å prate med min private gynekolog, men jeg fikk en sånn tordentale av fastlegen and Diane/Zyrona at jeg vil ikke ha den inn på reseptlisten min igjen. Legene hadde fått en eller annen form for varsling på at Diane/Zyrona skulle bort - sa begge legene uavhengig av hverandre. Så - noen som har tips om hvordan håndtere/unngå bivirkningene? Anonymkode: cd081...ea7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå