Gå til innhold

Økonomi som virkelig tærer på livet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er helt forferdelig hvor mye alt har økt i pris, samtidig som trygden ikke har økt tilsvarende. Jeg er på minstesats uføretrygd. Pengene går til husleie, strøm, mat, mobilregning, forsikring og resten går til sykdommen min da jeg har en sykdom som gjør at jeg har svært høye utgifter. Mat bruker jeg litt under 400kr på i uken, husleien er ok i forhold til prisene nå, bil har jeg ikke, kjøper heller ikke dyrt busskort da jeg ikke har råd, da går jeg heller selvom jeg egentlig ikke har helse til det. 

Før så gikk det akkurat rundt, nå gjør det ikke det. Jeg har det så forferdelig. Sitter konstant kald, skjelver ofte av kulde hjemme og det er så vondt, men jeg har ikke råd til å ha på mer varme og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Går i mange lag klær (inkludert ull), morgenkåpe utenpå der igjen og så et teppe med en varmeflaske inni hjemme. Likevel er det så kaldt at det gjør vondt og fingrene blir stive. De høye matvareprisene hjelper jo ikke akkurat på (jeg er flink til å lage mat fra bunn og gjøre gode kjøp). 

Jeg er bare så himla fortvilet og vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Det er så vondt å leve sånn, spesielt den konstante kulden som aldri forlater kroppen. Har en bmi som varierer mellom 14-15 i tillegg, så det hjelper jo ikke akkurat på at jeg fryser så mye.

Får heller ikke noen utgiftsdekning av nav ifm sykdommen, til tross for god dokumentasjon fra lege. Det går jo ikke an å leve sånn her i lengden og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom vinteren. Er det noen som har noen råd til meg..?

Ang økonomi har jeg kuttet der jeg kutte kan og har full kontroll og oversikt, men nå er det faktisk ikke mer det kan kuttes i. 

Anonymkode: 5e766...126

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe, men har også minstesats og trang økonomi.

Jeg har heller ikke bil eller noe luksus, men jeg har varmet opp soverommet mitt slik at jeg har ett rom der det er behagelig varmt. Jeg tilbringer vinteren under dyna ;)

Jeg har ikke noen noen råd, jeg sliter med det samme selv, og at ting ikke går opp. Det eneste jeg kan tenke meg er noe fra NAV, men det kommer an på hva du har i utgifter til bolig og slikt.

Anonymkode: fcaeb...891

Skrevet

Hvilken utgifter er det til sykdommen din? Er det for medisiner eller spesifikk behandling?

Anonymkode: b9e42...3fc

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket om du kan ha lavt stoffskifte? 

Ta på lue. Jeg sitter inne med to tykke luer på. Og pulsvarmere. Ev sett på mer varme i et lite rom, hvis du har mulighet til det. 

Anonymkode: 12a54...b9f

• Liker 1
Skrevet

Vil bare si at jeg føler med deg. Det høres ut som du virkelig sparer inn der du kan. Du gjør så godt du kan og bedre enn det går ikke an. Sender en klem ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har heller ikke bil eller noe luksus, men jeg har varmet opp soverommet mitt slik at jeg har ett rom der det er behagelig varmt. Jeg tilbringer vinteren under dyna ;)

Jeg har ikke noen noen råd, jeg sliter med det samme selv, og at ting ikke går opp. Det eneste jeg kan tenke meg er noe fra NAV, men det kommer an på hva du har i utgifter til bolig og slikt.

Hva er regnestykket her? 

For det skal være mulig og overleve helt fint, altså ikke måtte fryse å være på nippe til å gi opp. Selv på minste sats. Bruker du enorme mengder på sykdommen din? Hvilken bolig er det snakk om? Hvor bor du i landet?

Anonymkode: 9eef6...fba

Skrevet

Hva betaler du i husleie?

Du nevner forsikringer. Hvilke forsikringer er det snakk om? Er det mulig å få dem billigere?

Skrevet

Har du bostøtte/strømstøtte?

https://www.husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/

Sjekk bostøttekalkulator hos Husbanken.

De har lagt til strømstøtte på bostøtten, så beløpet en får er høyere, og satt ned inntektsgrensen så flere kan få. Vil tro en kvalifiserer på minsteytelse nå i vintermånedene., sjekk!

Men en må vite om ordningen og søke selv. Alt for få søkte i fjor, for folk visste ikke om det.

Anonymkode: 68640...a01

• Nyttig 1
Skrevet

Kan du få supplerende sosialstøtte? Går det ikke rundt så skal man få hjelp.

Anonymkode: 9de0e...ecb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjøpte leiligheten min av en gammal dame som gjorde dette. Det var bare det ene rommet som var varmt om vinteren. :( Trist å tenke hvordan mange har det nå.

Anonymkode: 37baa...4c0

Skrevet

Hadde jeg vært trygda ville jeg flyttet til varmere strøk om vinteren. 

Anonymkode: d80fe...d5c

• Liker 2
Skrevet

Søk supplerende sosialstønad.

Ring og be om time nå med en gang.

De har plikt å hjelpe, en skal ha visse beløp til mat og levekostnader. Alle vet at det ikke går rundt på minstestønad. Sykdomsutgifter er gyldige utgifter og skal ikke være til hinder for å få hjelp med levekostnader.

—-

Finnes det noen som har matutdeling der du bor? Undersøk det. Selv om det ikke er matsentral kan andre dele ut mat, Frelsesarmeen, blå kors, el.l

—-

Sjekk Facebook - finnes det noen hjelp oss å hjelpe, hjelp noen som gruer seg til jul eller liknende initiativ lokalt? Du kan be om hjelp med både strømregning og matvarer til jul.

—-

Søk bostøtte/strømstøtte hos husbanken. Søknaden sendes vel inn via din kommune/nav kommunal.

Anonymkode: 68640...a01

• Nyttig 2
Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde jeg vært trygda ville jeg flyttet til varmere strøk om vinteren. 

Anonymkode: d80fe...d5c

Jeg kjenner noen trygda og det ville vært mer eller mindre umulig. Å flytte innad i Norge er ikke noe de hadde klart lett heller. Bare å reise med buss over halve landet krever ekstremt mye av de. Se for deg at du skulle flytte til utlandet mens du har den verste influensaen du har hatt. Og du har den hver dag i åresvis. Det er umulig flytte, lære språk, finne bolig osv

Anonymkode: 72107...ff5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du søkt bostøtte? Jeg er selv ufør på minstesats, og det er bostøtte med strømstøtte som redder meg, da kan jeg fint ha 19 grader inne, så slipper jeg og fryse. Og jeg bruker ca 3000 kr på mat i måneden.

Ellers søk om supplerende sosialstøtte. Og hvis du har høye utgifter til sykdommen, kan du søke helfo om å få det dekt?

Anonymkode: 77b8e...acb

• Liker 2
Skrevet

Hva slags sykdom? 
Kanskje du finner en Facebook-gruppe hvor du møter mennesker med samme sykdom og som kan gi tips, kanskje det finnes en organisasjon som kan gi rabatter på det som trengs, kanskje noen her på forumet har egenerfaring de kan dele

Anonymkode: 4c3f4...40a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg kjenner noen trygda og det ville vært mer eller mindre umulig. Å flytte innad i Norge er ikke noe de hadde klart lett heller. Bare å reise med buss over halve landet krever ekstremt mye av de. Se for deg at du skulle flytte til utlandet mens du har den verste influensaen du har hatt. Og du har den hver dag i åresvis. Det er umulig flytte, lære språk, finne bolig osv

Anonymkode: 72107...ff5

Det kommer vel an på hva slags sykdom man har. Men å flytte utenlands krever at man faktisk har endel penger, så det utgår nok for TS uansett. Det er dyrt å flytte. 

Anonymkode: 6aadb...2fa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva slags sykdom? 
Kanskje du finner en Facebook-gruppe hvor du møter mennesker med samme sykdom og som kan gi tips, kanskje det finnes en organisasjon som kan gi rabatter på det som trengs, kanskje noen her på forumet har egenerfaring de kan dele

Anonymkode: 4c3f4...40a

Jeg tenkte noe av det samme, en interesseorganisasjon for personer som lider av sykdommen. Deter jo helt håpløst at noen skal ha høye helseutgifter i Norge, i hvert fall de som allerede er på minstesats..

Anonymkode: 2e3b4...cff

Skrevet

Du får vel næringsdrikke på blå resept ved så lav BMI slik at du kan gå opp i vekt?

Anonymkode: 4ae2d...ac8

• Liker 1
Skrevet

Hvilke oppvarmingsmuligheter har du? Varmepumpe/panelovner/peis feks? Om du har varmepumpe i stuen så bruker de ikke så mye strøm som en føler, da kunne du feks lukket døren dit eller hengt opp et tykt pledd eller noe i åpningen om det ikke er dør, så skrudd opp varmepumpen litt så du har levelig temperatur i oppholdsrommet i det minste :) samme gjelder jo med annen type oppvarming, om du får sperret av områdene litt så blir det lettere (og rimeligere) å holde temperaturen der. Kan også hjelpe å henge tykke gardiner forran vinduene og slikt, og ofte gis slikt bort på finn :)

Størrer også det flere har nevnt med å sjekke forsikringene dine, kan du få de like bra men rimeligere et annet sted? Og hvilke forsikringer har du, er alle nødvendige? Om du leier, bor alene og ikke har bil er strengt talt bare innboforsikring nødvendig, og reiseforsikring kan være godt å ha. Sjekk også opp om du kan ha rett på bostøtte nå pga strømprisene, er ikke sikkert men det er en sjanse :) supplerende sosialhjelp har du trolig ikke rett på da minstesats ufør i teorien skal være nok og de ikke har lov å medberegne "unødvendige" utgifter som forsikringer, ekstra medisiner osv..

Vet ikke om du har tv/Internett og abonnement av ulike slag, men om så er så er jo det også en fin sparemulighet. Trenger en både tv og netflix feks, eller holder det med en av delene? Kjenner du noen du kan spleise på strømmetjenester med? 

Forrige regjering strammet dessverre inn reglene på hvem som har rett på ekstra støtte fra nav, men anbefaler deg likevel å lese deg litt opp selv og eventuelt klage på avslaget om du mener du skal ha rett på det. Grunnstønad sats 1 er mulig du kan få, avhengig av diagnoser selvfølgelig, og der er det i det minste 686 kr mer i mnd. Snakk også med legen om resept på næringsdrikker, er ikke sikkert du har rett på det etter de nye reglene, men om det er matintoleranser, mageproblemer eller lignende som gjør at du har så lav bmi så kan det være. Dersom du bare er naturlig tynn og spiser lite, så prøv og spis mer næringsrik mat så du legger litt på deg, en fryser lettere som undervektig :) Sier ikke at du må bli tykk, og vet jo ingenting om årsaken til så lav bmi hos deg, men siden du spørr om råd så er det et av rådene 😊

Anonymkode: ab843...a9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...