Gå til innhold

Spiser du mølje på julaften?

agbre

Anbefalte innlegg

Vi har en tradisjon her i Bærum hvor jeg kommer fra og det er å spise mølje på julaften i stedet for grøt.

Nå har jeg lest masse på kalenderen i dag og det viser seg at det tydeligvis er flere av oss. Litt nyskjerrig på om vi er mange, :) og også hvor i landet du kommer fra. Tror nemlig at det blir servert på Hedemarkskanten også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden jeg ikke vet hva mølje er engang så kan jeg nok si at vi ikke spiser det nei... Bor i Bergen - men mamma kommer fra Oslo, og vi feirer jul på østlandsk vis (altså svineribbe i steden for pinnekjøtt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke mølje vi heller, har faktisk aldri smakt det (men må innrømme at jeg synes det høres ganske ekkelt ut, så jeg har ingen planer om å smake det heller) . Er forøvrig fra Nordland og har aldri hørt om noen som spiser mølje der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva mølje er, og spiser det ikke ;)

Julemat for meg er ribbe, pinnekjøtt, lutefisk, risgrøt, riskrem, multer og marsipan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eeeeeeeelsker mølje ;)

Vi har det alltid 1 søndag i advent, julaften på dagen og nyttårsaften på dagen. Er fra Nordre Vestfold. Og slekta er derfra også.

Godt ja :) Det er biter av flatbrød eller møljebrød som det heter. Ser ut som hjemmelagd flatbrød. Så er det varm kraft fra ribbe over med salt og pepper i.

Og øl og aqevitt til :sikle:

Sambo likte ved 1. forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mølje er noe vi spiser på formiddagen og det er ganske riktig flatbrød med kraft. Man bruker krafta man har kokt ruller og sylte i . Man heller den kokende varme krafta over flatbrød og drikker øl og akevitt ved siden av. Noen heller på litt ribbefett også, men det bruker ikke vi. Det er det samme hva jeg spiser til middag, bare jeg får mølje på formiddagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om det, men aldri smakt. Siden det ikke har vært noen tradisjon hos oss kommer det nok aldri til å bli det heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fra norland og vi spiser mølje, ganske vanlig på bygdene der jeg kommer fra..

Flatbrød dyppet i kraft fra koking av sauerulle, strødd med sukker eller sirup. mmmm nydelig, kan kjenne lukten når jeg tenker på det. :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi spiser mølje og elsker det. Jeg er fra Østfold og der er det ganske vanlig tror jeg, jeg er ihvertfall oppvokst med det. Tidligere da vi barna var små spiste vi det alltid på selve julaften på formiddagen hele slekta hos mormor og bestefar, kjempekoselig. Har mange gode minner fra det så det er veldig hyggelig å kunne fortsette tradisjonen nå med egne barn selv om det ikke er på julaften lenger.

Vi pleier å ta det siste lørdagen før jul så jeg gleder meg allerede til lørdag 17/12.

Mannen min syntes det hørtes ganske rart ut før han fikk smake første gangen men han ble frelst rimelig fort og er nesten mer glad i det enn meg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om mølje før nå og jeg må innrømme at det høres ikke så veldig fristende ut. Men hadde jeg fått det servert borte hos noen så skulle jeg nok smakt for å være høflig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kålungen

Da jeg bodde hjemme hadde vi mølje på formiddagen på julaften.

Nå er det istedet blitt en tradisjon å dra til svigermor på kvelden lillejulaften og spise mølje.

Nam, gleder meg :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...