AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Jeg har lyst å begynne å samle til julelandsby. Kanskje kjøpe en ting hvert år. Har googlet litt, men finner bare litt «glorete» fra feks Rusta og Hageland. Har lyst på noe mer klassisk, litt nostalgisk. Er det noen som vet hvor man kan kjøpe? Kanskje på nett? Noe som har vært i salg lenge slik at man ikke risikerer at man plutselig ikke får tak i flere deler. Anonymkode: 0f6bf...96e
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Clas Ohlson, Europros, Nille og Bauhaus har litt også, er jo bare å plukke det minst tacky på hvert sted. Ellers er det jo bare å goohle julelandsby så får du opp i ganske bredt prisskikt. Anonymkode: 98343...4ba 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Har skjønne og nostalgiske ting fra de stedene du nevner. Plukker bare ut det som virkelig tiltaler meg, men bryr meg ikke om hvor det er fra. Min absolutte favoritt er fra Rusta. Nr 2 er fra Nille. Begge fra tidligere kolleksjoner. Anonymkode: 5d421...e1a 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 Se litt på andre butikker som selger interiør. De har gjerne litt ting de også innimellom alt. Lampehuset tror jeg også har noen ting. Men mulig det ikke er litt større ting. Anonymkode: 86c0d...026
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har lyst å begynne å samle til julelandsby. Kanskje kjøpe en ting hvert år. Har googlet litt, men finner bare litt «glorete» fra feks Rusta og Hageland. Har lyst på noe mer klassisk, litt nostalgisk. Er det noen som vet hvor man kan kjøpe? Kanskje på nett? Noe som har vært i salg lenge slik at man ikke risikerer at man plutselig ikke får tak i flere deler. Anonymkode: 0f6bf...96e Min juleby startet jeg med for mer enn 30 år siden, og den stilen som den startet med er ikke å få tak i lenger. De første husene jeg kjøpte var ment å lyssettes med telys. Men akkurat som i virkeligheten utvikler også julebyer seg, og får bygninger i ulike størrelser og stilarter Jeg kjøper hus, dyr, gjenstander og mennesker der jeg finner noe jeg liker, og de har det på de fleste plasser som selger julepynt. Anonymkode: ca771...cca 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 Husene fra Hageland bråker noe ekstremt hvis ikke musikken er på. Jeg har ting fra Hageland, Nille, Clas Ohlson og Europris, og det er bare de fra Hageland som bråker. Jeg kjøper det jeg synes er fint, et par ting hvert år. Nå har byen min blitt så stor at den fra neste år må deles i to, så da kommer jeg til å dele etter stil. Anonymkode: 8fdfd...005
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Husene fra Hageland bråker noe ekstremt hvis ikke musikken er på. Jeg har ting fra Hageland, Nille, Clas Ohlson og Europris, og det er bare de fra Hageland som bråker. Jeg kjøper det jeg synes er fint, et par ting hvert år. Nå har byen min blitt så stor at den fra neste år må deles i to, så da kommer jeg til å dele etter stil. Anonymkode: 8fdfd...005 Jeg ser at vi snakker om ulike ting, og det er greit om TS tydeliggjør hva hun er ute etter Er du ute etter lyssatte enkelthus, eller "scener" med lys og musikk? Anonymkode: ca771...cca
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg ser at vi snakker om ulike ting, og det er greit om TS tydeliggjør hva hun er ute etter Er du ute etter lyssatte enkelthus, eller "scener" med lys og musikk? Anonymkode: ca771...cca Her kommer min uvitenhet inn… 😂 Det hadde jeg ikke tenkt på. Men jeg tror jeg vil ha enkle hus, ikke noe lys, lyd eller bevegelse. ts Anonymkode: 0f6bf...96e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her kommer min uvitenhet inn… 😂 Det hadde jeg ikke tenkt på. Men jeg tror jeg vil ha enkle hus, ikke noe lys, lyd eller bevegelse. ts Anonymkode: 0f6bf...96e Det er litt lettere når vi vet hva du er ute etter, siden det er så mange valgmuligheter Som sagt er min juleby veldig gammel, bygget opp over mange år, og er satt sammen av ting jeg har funnet hist og her. Noen år finner jeg mye som passer, andre år finner jeg ingenting. Hvis du ikke vil ha lys er det litt vanskeligere, men det er jo ikke verre enn at du ikke setter på lysene som er inkludert. Når det gjelder stil: Disse husene er gamle, begge kjøpt på Nille ( utsnitt fra min juleby), og har totalt ulike stiler, men det er lite merkbart når landsbyen er satt opp. Når alt blir satt opp gjør ikke ulike stiler noe som helst. Det blir som en hvilken som helst grend i virkeligheten, alle hus har ulik karakter og stil, og sammen blir de en helhet Mitt råd må være at du starter med et lite sett (f.eks fra Europris), og så bygger du på med det du liker og finner etterhvert. Anonymkode: ca771...cca 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonymkode: ca771...cca Whoops, det siste bildet skulle ikke være med. Det er fra en venninnes nisseby, og ikke min julelandsby. Anonymkode: ca771...cca
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #11 Skrevet 14. desember 2022 Vi har bygd med lego, mange flotte sett der (vi kjøper 1 i året som gave til hele familien, alle er med å bygge). Noen sett er gamle og bygningene er ikke like detaljert som de nye, da bygger vi om Anonymkode: 05e5e...8cf
Aragon Skrevet 16. desember 2022 #12 Skrevet 16. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 22.15): Vi har bygd med lego, mange flotte sett der (vi kjøper 1 i året som gave til hele familien, alle er med å bygge). Noen sett er gamle og bygningene er ikke like detaljert som de nye, da bygger vi om Anonymkode: 05e5e...8cf Så lurt ! 🤩
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2022 #14 Skrevet 16. desember 2022 Jeg drømte om juleby i mange år, men fant ikke det perfekte settet å starte med, jeg ville ha pene, klassiske og nostalgiske bygg, så for meg å dra på lokale småbutikker for å samle. Det ble aldri noe av. Helt til jeg bestemte meg for at jeg måtte starte et sted, kjøpte et billig startsett på et av stedene du nevner og så har jeg supplert når jeg har kommet over skattene underveis (mye salg etter jul). Anonymkode: a3758...7a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå