Gjest PingPongRosadamm Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Dere som har små barn, eller nylig hadde små barn - hvilke tradisjoner har dere rundt julaften? Gjør dere noe spesielt lille julaften, og hvordan ser timeplanen ut på selveste julaften? 😊 Får barna åpne et par pakker løpet av formiddagen, spiser dere juelunsj, er dere alene eller sammen med utvidet familie? Forlenger dere leggetiden for å få tid til pakker, eller fremskynder dere alt så lenge barna er små? Og så videre. Del magien! Jeg er ikke ute etter en rett eller gal måte (for det finns ikke), jeg er bare nysgjerrig på hvordan andre gjør ting 🎄 ✨
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 Lillejulaften så pynter vi juletreet iløpet av dagen, helst etter dupp. Leker,tuller og fjaser som vanlig resten av dagen. På ettermiddagen/tidlig kveld kommer venner og familie for og spise kveldsmat med oss, lager koldtbord med julemat. Passer på vanlig legge tid. Julaften er det strømpe på morningen, der ligger det alltid noe gøy og leke med,så gavene som venter ikke skal være sååå spennende og di klarer og vente. Sover vanlig dupp på dagen, besøk en grav for og tenne lys, spise grøt til lunch og ser julefilmer,spiser middag i 16tiden, med dessert og pakker opp pakker etterpå. Som regel er ungene i seng til vanlig tid, max 45 min over. Aldri hatt noe stress med og gjøre det sånn Anonymkode: 75ea0...b10
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 I løpet av desember går vi i pepperkakebyen og på julemarked. Jeg prøver også å få en tur på teater og vilvite eller andre steder som har spesielle aktiviteter før jul. Vi baker litt forskjellige kaker som barna liker, lager julepynt også er det pepperkakehus 22.desember også 23. desember er vi ofte ute og ordner siste tingene før jul (en gave som mangler, mat, drikke osv.) også går vi å spiser is sammen (barna får velge hvor). 24. desember: Når vi står opp har nissen vært her med en gave til hver av ungene(denne får de åpne om morgenen) og fyllt julestrømpene. Vi ser tegnefilm og koser oss med god frokost og julestrømpene og leker med gaven fra julenissen. Etter dette gjør vi oss klar for kvelden. Hvis vi skal på besøk kler vi på oss og passer på at de rette gavene er med. Dersom vi er hjemme er det å gjøre klart til middag. Vi spiser ofte litt senere om vi er hjemme enn om vi er på besøk. Vi bare følger det som passer oss om vi er hjemme. Om vi skal i besøk følger vi deres tider/tradisjoner. Vi åpner gavene. Og spiser dessert/kaker. 1.juledag er det ofte besøk og barna får åpne de siste gavene om det er noen igjen. 2.juledag også besøk (lunsj hos en av oldeforeldrene) Anonymkode: 850c2...5be
Fru Uperfekt Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Lilllejulaften settes spydet på treet Julaften går vi på kino på formiddagen, så går de som ønsker det i kirken. Vi spiser lutefisk/pinnekjøtt (bytter annet hvert år) Før de minste legger seg setter vi ut kjeks og melk til nissen 1’ste juledag lager jeg til frokostbuffet og vi åpner gavene våre Endret 12. desember 2022 av Fru Uperfekt 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 Har barn på 2 og 10. Hun på 10 har alltid vært et b-menneske så der var det ikke noe stress at vi fulgte våre vanlige rutiner med julestrømpe når man våknet også 1-2 pakker på formiddagen. Resten etter middag. Selv om hun var spent så har hun vært utrolig flink til å vente og har gledet seg og sett frem til å åpne pakkene på kvelden. Tror for hennes del det ville vært nedtur i en alder av 10 å være ferdig åpnet før middag. Han på 2 er enda litt liten, men han legger seg kl 19-20, så regner med han kan få åpne sine pakker tidligere på dagen, de fleste før middag også legger han seg litt senere, men ikke så han blir overtrøtt. Anonymkode: 4d7e3...303
Arkana Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 (endret) Lille julaften er det julegrøt med mandel (sjokoladenisse som premie) til middag. Etterpå pynter vi huset og juletreet sammen. Barna setter fram mat til nissen og julestrømpene sine før de legger seg om kvelden. På julaften er det ingen gaver før kvelden. Å vente på gavene er en del av opplevelsen og spenningen så det har vært viktig for oss og det har aldri vært noe problem for barna å vente. De har tross alt ventet på jul lenge så at man absolutt skal kutte ned på de aller siste timene har jeg ikke helt forstått. Med små barn tok gjerne noen dem med ut for å leke på formiddagen. Fint å få ut litt energi og få tiden til å gå. Etter at vi fikk barn har vi alltid feiret i eget hus med familie invitert, det gjør det lettere å tilpasse ting etter dem enn når man er hos andre. Da barna var helt små spiste vi middag en time tidligere (kl 16). Dessert har vi alltid tatt innimellom gaveåpningen. Årsaken er mest at ingen orker dessert etter masse god middag, men en heldig bivirkning av det er at tiden rundt middagsbordet og fram til gaveåpningen blir litt kortere. Ingen av barna har lagt seg tidligere enn 20 til vanlig uansett og med en god blund på dagen julaften har de kunnet vært oppe litt ekstra uten problemer. Etter julegaver har de gjerne lekt litt med dem før de legger seg, men ettersom de ble eldre kunne de være med på brettspill og annet gøy sent på kvelden. Endret 13. desember 2022 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 theonlyPinkPanter skrev (8 timer siden): Dere som har små barn, eller nylig hadde små barn - hvilke tradisjoner har dere rundt julaften? Gjør dere noe spesielt lille julaften, og hvordan ser timeplanen ut på selveste julaften? 😊 Får barna åpne et par pakker løpet av formiddagen, spiser dere juelunsj, er dere alene eller sammen med utvidet familie? Forlenger dere leggetiden for å få tid til pakker, eller fremskynder dere alt så lenge barna er små? Og så videre. Del magien! Jeg er ikke ute etter en rett eller gal måte (for det finns ikke), jeg er bare nysgjerrig på hvordan andre gjør ting 🎄 ✨ Barna her er store nå, men foretrekker at julaften fortsatt skal være slik den var som de var små. Alt av jule pynt på treet og i stua settes på plass når de har lagt seg lille julaften. (Sniker inn en nisse her og der i førjulstiden) men huset forvandles da over natten, fra litt små kaos til julegrøt, med lys lenker og det hele. To store julestrømper med litt forskjellig fille gaver og godteri henger ved ovnen . Noe jeg begynte med etter et par julaftener med så mye pakkemas at jeg holdt på å bli gal. Ga de en pakke de kunne plukke fritt, fra treet. Men det ble jo da noe grining om de plukket sokker og ikke noe de kunne leke med. Så julesteømper ble løsningen på det. Barna gleder seg skikkelig til julemiddagen, og far tar de med ut, og lager snølykter. Slik at jeg kan få litt ro på kjøkkenet. I førjulstiden, så har også far tatt de med ut og fikset jule tre ol. Så han og barna har pyntet ute sammen. Og når fakkel boksene settes frem , da er det liksom snart mat. Vi stresser ikke ved matbordet. Og skavler og koser oss. Snakker litt om året son har vært. Etter mat er det en liten hvile pause og litt rydding. Ungene slapper litt av på sofaen, og planlegger hvem som skal finne frem hvilke pakker. Vi tar en og en pakke, leser lapper og julekort. Og vi sitter til vi er ferdige. Gjerne til midnatt. Er det ekstra mange pakker, får to og to pakke opp samtidig. Også tøyser vi og fjaser utover kvelden. 1. Juledag, går med til å feks bygge Lego, sette sammen ting som skal settes sammen . Og se over der de har fått. Anonymkode: 70f46...b94
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 Lille julaften er det normalt sett at iallefall jeg jobber, og kanskje sambo. Og da er ungene i bhg, men vi laget risengrynsgrøt til middag med mandel i. Og koser oss med å pynte juletreet, gjør de siste forberedelsene før julaften, og ser på tv og koser oss skikkelig. Ungene i seng til vanlig tid, mellom 18 og 19. Julaften er det å være hjemme, spise en god frokost, og kose oss med julefilmer og glede oss til kvelden. De får en pakke eller 4 iløpet av formiddagen for å aktivisere de, og det er mer enn nok gaver til at de ikke ville greid å pakke opp alle uansett på kvelden. Så lager jeg middag og vi spiser middagen sånn rundt 15.30/16. Også kommer nissen og vi starter gaveoppakkingen. Og koser oss med noe godt på bordet. I år blir vi aleine til middag, så kommer noen nære slektninger etterpå. Anonymkode: 9f677...aba
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #9 Skrevet 13. desember 2022 Vi har tre barn på 6, 3 og 0 år. Har aldri feire julaften hjemme, alltid vært hos familie i nærheten eller reist til familie litt lenger unna. Lille julaften er arbeidsdag for mannen. Barna og jeg har pyntet treet og resten av huset om vi har feiret jul i samme by. Når vi reiser lenger bort pynter sammen noen dager tidligere slik at vi fåt nyte treet om pynten hjemme. Reiser vi bort, drar vi lille julaften. Julaften har vi det koselig sammen. Spiser risgrøt med mandel til lunsj. Reiser bort og spiser middag tidlig, har deretter gaveåpning og så dessert og kaker. Vi drøyer med legging, i alle fall for de to eldste. Da førstemann var liten, måtte han i seng til vanlig tid, mens andremann alltid har tålt å være lenge oppe. Ser ingen grunn til å strekke leggetid om man har barn som ikke tåler det. Julaften skal være kos, men det blir ikke kos om alt blir fælt fordi man er trøtt. I fjor feiret vi sammen med mine foreldre og søsken og deres (små) barn, og porsjonerte vi ut gavene for første gang. Med seks små barn, 2 ungdom og åtte voksne var det ekstremt mye gaver, og vi tok ikke med alle gavene til feiringen. Barna fikk åpne et par gaver om morgenen, mange når det var gaveåpning og noen om morgenen første juledag. For våre små barn ble det helt overveldende mange gaver, og det fungerte svært godt å fordele det utover. I dag skal vi reise bort til annen familie der det ikke er flere små barn, og da tar vi med oss alle gavene dit. Får se om de får åpne en eller to om morgenen eller ei. Kommer an på hvor mange gaver det blir. Anonymkode: 433ef...70e 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Skrevet 13. desember 2022 Vi har barn på 3 og 4,5 år, og timeplan på julaften har variert de siste årene, etter hvordan vi jobber, hvem vi er sammen med, hvor vi er. Og hvorvidt vi har covid, må jeg nesten si. Lille julaften har vi ikke laget noen faste tradisjoner. Annet enn at vi voksne pynter stua, tar opp juletreet og pynter det, så får barna våkne til lukten av juletre og tenne lysene julaften morgen (det vokste jeg opp med selv). Jeg jobber til 17 lille julaften i år. Julaften kommer nissen med de gavene han ikke la under treet natt til julaften. Men når og hvordan vet jeg ikke enda, vi må finne en nisse først. De siste årene har han bare gått forbi vinduet, vinket litt og satt fra seg sekken sin. Vi spiser risengrynsgrøt på formiddagen, og setter ut en skål til nissen. Ellers blir det julemiddag og gaveåpning, og jeg ser for meg at barna er lenger oppe enn vanlig. Vi får besøk av svigerinne, svoger og barnas søskenbarn som er på samme alder som våre, og de har det veldig gøy sammen. Anonymkode: 4b909...cf4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #11 Skrevet 13. desember 2022 Her etableres tradisjonene fortsatt, har en 1 åring så prøver meg litt frem. I år skal hun få en julestrømpe på morgenen med litt godt og en liten sak som hun kan drive med utover dagen mens vi voksne styrer med vårt (leke, bok eller noe sånt). Og det er begynnelsen på det jeg tenker blir en hyggelig tradisjon i årene som kommer. Men ellers skal vi ikke være hjemme fra lille julaften, så må jo da tilpasse oss litt etter hva vertskapet har av tradisjoner. Vi skal nok pynte treet og se på litt julegreier på lille julaften, men usikker på om min 1 åring er så interessert i det. Anonymkode: 6f1fa...d67
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #12 Skrevet 13. desember 2022 Vi feirer alltid borte, så det varierer litt hvordan julefeiring praktiseres. Noen tradisjoner vi prøver å få til uansett. Før middag trener vi på å gå rundt juletreet. Da må det være med bamser, og det blir mye tullegåing. Vi pynter pepperkakehus før jul, og knuser det når vi har pakket ned treet rundt 13.dag jul. Så spiser vi! Anonymkode: 061cd...454
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #13 Skrevet 14. desember 2022 Ungene våkner grisetidlig som vanlig, MÅ ut og leke om formiddagen for å ikke bli i klatre-i-gardinene-apeshit-modus. Så jeg står og hutrer på en lekeplass mens jeg lengter etter å sitte inne og se Askepott.. Julelunsj er risgrøt med mandel i. Som regel kommer foreldrene mine, men ikke i år, da blir det bare oss. Vi lar ungene åpne pakkene FØR middagen, siden de ikke kan være oppe lengre enn vanlig - da blir det bare overtrøtthet, og hele natten blir ødelagt av grining og styr. Så pakker før middag, så vanlig julemiddag, og så leker ungene litt med gavene før det er leggetid. Så tar vi voksne gaver og kaker og kaffe etter ungene er i seng. Anonymkode: 59d90...41c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå