Gå til innhold

Er du fornøyd med hunderasen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg og samboer vurderer sterkt å skaffe oss hund!
Jeg er allergisk så blir med en gang begrenset hvilke raser som er aktuelle. 
Jeg er vokst opp med stor puddel og ønsker meg det, han med bichon frisè og ønsker seg det. Han vil ha en liten rase, jeg en større.
Vi har vurdert Lagotto Romagnolo, Portugisisk vannhund, labradoodle. (For så vidt, alle typer doodler/pooer)
Noen som har noen av disse rasene og kan si noe om dem? står mye på nett, men gøy å lese:)

Anonymkode: 6d98c...06d

Bedlington Terrier er også en allergivennlig rase med gode egenskaper. Om du ser på bilder av Bedlington med utstillingsklipp så husk at den ikke må klippes slik :) 

Anonymkode: c742c...0fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Uff ja, jeg har ikke schæfer selv, men trener med en del som har brukstypen og det er noe helt annet enn hva jeg ser på utstilling. Jeg har gjeter, så vi er alltid på samme dag på utstillinger. Eierne av eksteriørtypen sier de er like og at de stiller de opp sånn at de ser så lange og rare ut, men trener de dem på å løpe på hasene også da? For det ser virkelig ikke bra ut i ringen. Det er vel en grunn til at schæferhundklubben takker nei til alle andre utstillinger enn NKK sine. 

Anonymkode: c0733...2d4

I tillegg kan vi takke eierne av eksteriør schæferen for at de har klart å ødelegge IGP.  Lettere apport, lavere hinder + møne. Hvorfor? Fordi hundene deres ikke klarer å bære tung apporten, hoppe 1 meter eller klatre over et A-hinder på 180 cm. Og likevel mener de at de ikke har bidratt til at det avles på ubrukelige brukshunder!😠🤬

• Nyttig 1
Skrevet

Tja, tror ikke vi går for samme rase igjen. 

Vi har to Gordon Settere, som er helt ulike. Den eldste er bedagelig, rolig, og har et middels sterkt jaktinnstinkt. Den yngste er ekstremt nervøs, skvetten og en jaktmaskin uten like. 

Det har ikke blitt så mye jakt som ønsket, og vi ser at det antakeligvis ikke blir det heller med det første. Nervøs hund i seg selv er ganske slitsom, men kombinert med et hinsides jaktinstinkt er det til tider et lite helvete. Men nå er hun nå her, vi elsker henne himmelhøyt og gjør så godt som vi kan.

Neste gang blir det nok en hund med like stort aktivitetsnivå og driv som en setter, men uten det ensporede jaktinstinktet tenker jeg. 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er vokst opp med stor puddel og ønsker meg det, han med bichon frisè og ønsker seg det. Han vil ha en liten rase, jeg en større.
Vi har vurdert Lagotto Romagnolo, Portugisisk vannhund, labradoodle. (For så vidt, alle typer doodler/pooer)
Noen som har noen av disse rasene og kan si noe om dem? står mye på nett, men gøy å lese:)

Lagotto! Jeg er så glad vi gikk for den fremfor puddel og andre vannhunder. Supert gemytt, hendig størrelse som hverken er for liten eller stor, smarte og morsomme. 

Har portugisisk vannhund på valpekurset. Den er mildt sagt en håndfull for eier🙈 Råsterk og dominant, egenrådig...  Sikkert flotte hunder, men får inntrykk av at de er mye striere enn lagotto og spansk vannhund. Har også flere doodler / cobberdog, alle samme "oppdretter" men ulike kull, men det er tydelig det er lotto å kjøpe doodle.. 

Anonymkode: 78823...411

• Nyttig 1
Skrevet

Affenpinscher! Veldig fornøyd med den rasen. Allergivennlig, røyter ikke, lærevillig, klovnete, og veldig glad i kos. Ekstremt familiekjær, så hjemmealene-treningen er en utfordring, men ellers kunne vi ikke bedt om mer.

Anonymkode: 9f5c2...1c7

• Hjerte 1
Skrevet

Er veldig fornøyd med vår puddel. Behagelig lynne, ikke røyter den,  og en god turvenn. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har border collie nå, og har vært "omringet" av dem hele livet. En rase jeg kjenner godt og elsker på mange måter. De lærer fort, også problemadferd dsv som kan bli utfordrende å trene vekk. Tilsynelatende har jeg forutsetningene til å forebygge det verste av uønsket gjeteradferd, fiksering og nervøsitet, så jeg er veldig fornøyd. 

• Liker 1
Skrevet

Så gøy med mange svar!

Jeg har selv Bichon Havanais. :) Den er verdt å sjekke ut for deg som er ute etter allergivennlig hund. Liker veldig godt at den er røytefri. Veldig fin familiehund som er trygg og stabil, som fint tåler rolige dager hjemme, men som også kan gå lange turer i skog og mark. Mye hund i liten kropp. :)  Eneste minuset er mye pelsstell. Merker jeg innimellom kunne ønske jeg valgte en hund med lite pelsstell, men skal holde den kort, så da går det nok bra. :)

Gøy å høre erfaringer med mange forskjellige raser. 

TS.

Anonymkode: 77337...337

• Hjerte 1
Skrevet

Petit Brabancon. En ganske intens varsler. Og denne har mye energi generelt. Men en svært happy hund. Mye hund for penga. ...too much noen ganger. Hatt Boxer før, elsket den.

• Liker 1
Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

I tillegg kan vi takke eierne av eksteriør schæferen for at de har klart å ødelegge IGP.  Lettere apport, lavere hinder + møne. Hvorfor? Fordi hundene deres ikke klarer å bære tung apporten, hoppe 1 meter eller klatre over et A-hinder på 180 cm. Og likevel mener de at de ikke har bidratt til at det avles på ubrukelige brukshunder!😠🤬

Hva f..? Altså, min forrige malle hoppa over et gjerde på 170 med kløv da mannen kom kjørende. Samme hund klatra/hoppa fra stillestående opp en 2 m høy betongmur for å hilse på en annen hund, jeg rakk akkurat å få tak i bakbeina hennes før hun forsvant over kanten. Hun kunne også fint bære med seg et lite tre hjem fra tur. Øvelsene i IGP er ikke for krevende for sunne hunder, selvfølgelig med unntak av raser som er for små/store. 

Anonymkode: c0733...2d4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en japansk bordhund og synes det er praktisk fordi jeg slipper å lete etter den.

(Den er som regel på bordet)

Men savner en hund jeg kan gå lange turer med.

Skrevet

Har en schæfer av lange brukslinjer, veldig fornøyd og kommer til å velge samme rase ved neste hund også :)

Anonymkode: 7ebdd...632

• Liker 2
Skrevet

Jeg har whippet og er veldig fornøyd med rasen. Akkurat individet jeg har nå har noen utfordringer, han er også etterhvert som oldis å regne men stort sett er det en veldig frisk rase med godt gemytt. Det har desverre blitt avla mer på litt usikre hunder de siste åra så en del whippeter er skjørere enn jeg er vant med og foretrekker.

Jeg vil ha robuste (innser at det høres rart ut for ikke-myndefolk om mynder men det er altså robuste hunder dette også) og friske dyr som tåler en støyt.

At de fleste whippeter er litt mer finværshunder enn en del andre raser er helt greit for meg, mine har alltid hengt med på alt så lenge de er kledd etter været og får litt sympati før vi går ut døra. Cavebed, pledd og myke sofaputer er et must når man har whippet, det er ikke en rase der majoriteten er OK med «ingen hunder i møblene»-regler😅

Jeg liker at de ikke er vokale, at røytinga deres ikke skjer i dotter, at de ikke trekker eller må ha enormt med både fysisk og mental trening daglig og at de har lite interesse for andre enn familien. Når man bor i blokk i groruddalen er det greit med hund som ikke er oversosial og skal hilse på alle den ser eller varsle når noen beveger seg i oppgangen.

Det er også veldig lettlærte hunder så sant du ikke har ønske om en hund som kan hundre kommandoer på rems, eller forventer at den ser på kommandoer som sitt, dekk og apport som noe som angår whippeter😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Mellompuddel. Kommer aldri til å ha noe annet. Perfekt størrelse, liten nok til å være praktisk, stor nok til å være med på hva som helst. (39 cm)

Har et uslitelig godt humør, elsker folk, både små og store. Kan fint slappe av i sofaen hele dagen, men blir aldri sliten på tur.

Røyter ikke, lukter ikke og pelsstellet er helt greit når man holder den kort. Utstillingspels er krevende.

Supersmart og utrolig observant og nysgjerrig. 

Anonymkode: 9ccca...bd6

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Har ei Leonberger jente, elsker det. :)

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flat coated retriever. Jeg elsker den hunden! Akkurat en sånn hund jeg ville ha; happy go lucky, klovn på fire bein, energisk, lettlært, lydig og førerorientert, elsker å være i jobb (vi trener lydighet og apport), ekstremt sosial og vennlig ovenfor alle mennesker og dyr. Hun er 2 år nå og er fortsatt valp i hodet.

Hun har dog allergi og rasen er kjent for å være utsatt for ulike typer kreft. Det bekymrer meg litt og håper hun er en av de som blir gammel og grå i barten ❤️

Andre ting som trekker ned er all røytinga. Men hun har heldigvis røytefrie perioder. Hun slipper så og si all pels i sammenheng med løpetid, men heldigvis kombinert med sesong-røytinga. Jeg sliter også med å få henne til å gi F i andre mennesker og dyr, hun er rett og slett for mye sosial 🤣 Slitsomt når vi går tur, hun vil hilse på alt og alle, og det gjør at jeg ikke enda stoler på innkallingen hvis hun er løs. Ellers er hun fantastisk lydig og herlig å jobbe med.

Inne er hun en sofagris og tåler perioder med lite tur. Vi har passet på å ikke skape høye forventninger til tur og action hver dag og resultatet er at hun har en av- og på-knapp vi kontrollerer, ikke hun.

Anonymkode: d52fd...27d

Flat coated retriever er helt nydelige!😍Har hatt to, kjenner godt til det oversosiale😅 Mine også elsket alle😊 De er helt fantastisk sjarmerende for oss som elsker hunder, kan bli litt mye for andre kanskje. En gang jeg var ute å gikk så jeg en flat som ble sluppet for å hoppe inn i bilen. Men hunden misforsto og trodde den skulle få løpe til en gammel dame som gikk forbi. Den overfalt damen med logring og suss, ikke helt bra da hun ble ustø. Jeg sto bare bak og ønsket at det var meg som ble koseoverfalt🥰

Anonymkode: 23a71...295

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Flat coated retriever er helt nydelige!😍Har hatt to, kjenner godt til det oversosiale😅 Mine også elsket alle😊 De er helt fantastisk sjarmerende for oss som elsker hunder, kan bli litt mye for andre kanskje. En gang jeg var ute å gikk så jeg en flat som ble sluppet for å hoppe inn i bilen. Men hunden misforsto og trodde den skulle få løpe til en gammel dame som gikk forbi. Den overfalt damen med logring og suss, ikke helt bra da hun ble ustø. Jeg sto bare bak og ønsket at det var meg som ble koseoverfalt🥰

Anonymkode: 23a71...295

Jeg hadde flat før mellompuddel og de har veldig lik oppførsel. Hei og hurra, hilser overstrømmende lykkelig på ALLE, hopper og danser og går rundt seg selv av bare glede. Men å bli overfalt av en mp er litt mer overkommelig enn å bli overfalt av en flat, hvis ikke folk kjenner rasen kan nok en flat være ganske skremmende når den kommer i fullt firsprang. Jeg kunne godt hatt flat igjen hvis jeg var litt yngre, men mp er en strålende erstatning. Også har den én ting flaten ikke har; off-knapp. 😁

Anonymkode: 9ccca...bd6

• Liker 2
Skrevet

Har en pekingeser og en bichon frise, begge er omplasseringshunder. Bichonen er herlig og har et fantastisk gemytt, varsler om noen ringer på, men er ellers stille. Et minus er at han fort kan bli litt mistenksom og redd rundt voksne menn. Vil absolutt vurdere rasen igjen, er så allsidig og røyter ikke, som er et stort pluss.

Pekingeser, morsom, men sta, men familiekjær og rolig inne. Dessverre har de mange av de samme helseproblemene til andre hunder med flat snute, selvom de sikkert er individuelt hvor mye de er plaget. Den her kan løpe og springe rundt halve dagen uten å få pustevansker, mens den vi hadde før stadig måtte legge seg ned å hvile om det var varmt. De røyter også lite, men tror ikke jeg kommer til å skaffe meg en igjen med mindre det blir en omplasseringshund igjen.

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du er allergisk, så er det et risikabelt prosjekt å kjøpe en labradoodle eller "pooer". Du kan like gjerne få en hund da som du reagerer veldig på. Den type blandingshund kan jo selvfølgelig arve like mye fra den forelderen som IKKE er puddel. Det håper jeg du skjønner? De er langt i fra noe sikkert kort når det kommer til å være både allergivennlige og røytefrie. De kan like gjerne være fæle for allergikere og røyte som besatt (labrador-forelderen eller golden retriever-forelderen som slår inn).

Kjøp dere en puddel eller en frisé, renraset. Det er det sikreste.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Tibetansk 😃

Har ingenting negativt å si om den rasen.

Han er lydig som et lam. Går uten bånd, går fritt på tunet i lag med kattene. 
ikke bjeffer han heller. Elsker barn og🙃

hadde boxer før. Og skal ha det igjen snart. Kuleste hunden 😄 men trenger mye mosjon og trening 😀

Anonymkode: ff59c...857

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...