AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Hvorfor/hvorfor ikke? Hadde du valgt noe annet om du skulle valgt igjen? Skriv gjerne hva du har og hva du eventuelt kunne tenke deg. Anonymkode: 77337...337 1
Troyamin Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Er i utgangspunktet veldig fornøyd med min rase, schæfer. Men den er desverre delt i to. Eksteriør og bruks. Men spør du de aller fleste som eier eksteriør siden, nekter de for at det er forskjell. De evner ikke å se at langhår som gir hudproblemer, allergier, lengre rygg som gir blant annet spondylose, problemer med "knekk" i bakbeina og hd, ad +++ Bare se hvor få eksteriør schæfere en ser på de store IGP stevnene rundt om i verden, så finner en svaret på hvor god eksteriør schæfere egentlig er... Vi begynner også å se dårlig avlet bruksschæfere, etter at enkelte oppdrettere har innsett at det er penger å tjene på å reklamere for "rettryggede" schæfere. Dermed blir det vanskelig for vanlige folk å finne en seriøs oppdretter som avler for å fremme god mentalitet og helse. Men det er likevel lettere å finne en god bruksschæfer enn det er å finne en frisk eksteriør schæfer! Skal jeg ha annen rase, må det bli en jakthund. Muligens tysk jaktterrier. Friske hunder med stort mot. 2
M71 Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 MIn Beauceron er en allbrukshund, men den må brukes og aktiviseres, sikkert like mye som en bruksschæfer Det krevde mye jobb i begynnelsen med trening og sosialisering, og hun er naturlig varsler mot fremmede i hjemmet. De følges og passes på de første gangene. Det er vel det negative. Skal jeg ha hund igjen så blir det nok samme rase. 1
Tatja Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 Min er heelt perfekt, blanding mellom dachs og pekingneser. Et lynne man kan drømme om!
Snublefot62 Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 Er veldig glad for at vi gikk for Jack Russel Terrier. Fantastisk personlighet som glir rett inn i familien. Sær, energisk og sta. Perfekt! 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 Ja Whippet er den perfekte rasen. Nydelig både utvendig og innvendig. Elsker å gå i timesvis når vi roper tur. Men elsker like godt å kose og sove i sofaen hele dagen nå når det er -13. Regn? Nei takk da holder det å tisse. Så ukomplisert og enkel rase som kan tas med over alt. Anonymkode: 1d7c6...07f 2 3
Hmmmmmm Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 Har Jack Russel, elsker han, men hadde ikke valgt rasen igjen. Røyter hele året, myyyye. Pluss mye pelsstell. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja Whippet er den perfekte rasen. Nydelig både utvendig og innvendig. Elsker å gå i timesvis når vi roper tur. Men elsker like godt å kose og sove i sofaen hele dagen nå når det er -13. Regn? Nei takk da holder det å tisse. Så ukomplisert og enkel rase som kan tas med over alt. Anonymkode: 1d7c6...07f Ikke så ukomplisert om man liker å gå tur i regnet da Men nydelig? De ser så vettskremt og kuet ut med halen mellom beina. Jeg skjønner jo at individet ikke ER det. Men halen er jo et kommunikasjonsmiddel for hunder, så jeg lurer på hva andre hunder egentlig innerst inne tenker om whippets. Anonymkode: c5e39...661
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #9 Skrevet 13. desember 2022 Har labrador. Krever mye trening for å fungere i hverdagen, og hadde valpefakter til han var 5 år. Røyter noe helt enormt, hele tiden!! Kjøpte den med hensikt å trene lydighet/brukshund, men dårlige ledd satte en stopper for den aktiviteten. Labrador er en rase som er alt for mye avlet på, og har mye plager - ledd, eksem, allergier osv. Kommer ikke til å ha den rasen igjen. Vil mest trolig gå for en mindre rase, feks terriertype som nevnt over som har lite sykdom og gode bruksegenskaper👍🏼 Anonymkode: b8c22...4a2 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #10 Skrevet 13. desember 2022 Ja og nei. Har chihuahua. Elsker at den er liten og enkel å ha med seg overalt. De er rolige og behagelige og krever ikke mer enn jeg kan gi. Passer perfekt for min familie sånn sett. Kosete, snille med stor personlighet. Lette å få kontakt med. Det er lite søl og rot med dem og de drar ikke inn like mye skitt som de større hundene. Veldig enkelt å få noen til å passe dem også. Men de har problemer med tennene. Først måtte de trekke melketenner fordi de ikke falt ut. Deretter etter noen år, måtte de trekke pga tennene løsnet. Tannkjøttsykdom. Må pusse tennene deres hver dag. Det hjelper litt. Og de bjeffer mye hvis de er ute alene i inngjerdet hage. Heldigvis ikke på tur, da de retter seg etter korrigering. Men det er slitsomt at jeg aldri kan slippe de ut for en liten tissetur i hagen uten å høre den evinnelige gnellingen på alt og ingenting. Og sist, men ikke minst. De passer ikke inn i det norske klimaet. Nå som det er minus 15 går det ikke an å gå tur med dem. De liker dårlig norsk vær som snø, regn og vind. Skal helst være sol, opphold og helst ikke så mye vind. Anonymkode: 132ba...950 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #11 Skrevet 13. desember 2022 Har en Lagotto Romagnolo og er faktisk veldig positivt overrasket over hvor flotte de faktisk er. Først og fremst er lynnet upåklagelig, med en størrelse som passer til det meste. Liten nok til å ikke dominere en leilighet, stor nok til å være med på det meste.. Pelsen er overraskende lettstelt når man holder den relativt kort (mindre børsting enn med puddel). Største ulempen må vel være at det er en hund som liker å grave, men det bør jo ikke overraske når det er en trøffelhund. Ellers lett å trene, men kan være sta og tullete. Morsom hund med humor. Det er definitivt ikke noen selskapshund, den bør ha en oppgave og få brukt både hode og kropp. Jeg bruker min til spor og søk. Anonymkode: 78823...411 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #12 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke så ukomplisert om man liker å gå tur i regnet da Men nydelig? De ser så vettskremt og kuet ut med halen mellom beina. Jeg skjønner jo at individet ikke ER det. Men halen er jo et kommunikasjonsmiddel for hunder, så jeg lurer på hva andre hunder egentlig innerst inne tenker om whippets. Anonymkode: c5e39...661 Skjønner det med regnet, men vi hater å gå ut i regn like mye som bikkja, så for oss er dette tipp topp. Ang. halen så stemmer det at den ligger naturlig mellom beina. Det er vel dette som har gitt Whippet ryktet med at de er redde og usikre for alt og alle, men det er bare en myte. Whippet kan være litt reserverte, de løper ikke ned alle de ser men leser personen først. Men utenom det er de nysgjerrige, åpne og lekne. I forhold til andre hunder så erkroppsspråket ellers så tydelig at halens språk ikke blir lagt merke til like mye. Men det vil ikke si at den alltid er mellom beina, når en Whippet er glad så synes det der også 😄 Har aldri hatt en hund som er godt likt av og liker alle hunder som min lille Whippet frøken. Hun lever etter Kardemommeloven "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre som man vil" Anonymkode: 1d7c6...07f 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #13 Skrevet 13. desember 2022 Jepp! Har en finsk lapphund. Det er en veldig fin familiehund som er smart, kvikk og kosete. Kan gå lange turer og elsker å jobbe, men tåler også helt fint de dagene det ikke blir tid til veldig lange turer. Anonymkode: dae4f...762 2
Anonymous11 Skrevet 13. desember 2022 #14 Skrevet 13. desember 2022 Langhåret Collie her, og for min del er det ingen vei tilbake. Om det noen gang blir hund igjen når han vi har nå reiser over regnbuebroa, blir det lett samme rase igjen. ❤️ 1
pia mater Skrevet 13. desember 2022 #15 Skrevet 13. desember 2022 Engelsk springer spaniel, showvariant. Er utrolig fornøyd, alt jeg ønsket i en hund. Praktisk størrelse, jeg kan fint løfte den opp. Passe aktivitetsnivå for oss, tåler fint noen late dager på sofaen, og tåler å brukes mye. Ikke noe problem med å være hjemme alene, og lett å ha med seg. Nå er den fortsatt valp, men har begynt å trene rallylydighet og spor, og er veldig lovende i begge. Og med noen turer i skog og mark der den får løpe av seg energi så er den godt aktivisert. Eneste ulempen er pelsen. Krever en del børsting og klipping. På vinteren med snø bruker jeg dress og sokker for å unngå at snøen fester seg, som fungerer godt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #16 Skrevet 13. desember 2022 Jeg og samboer vurderer sterkt å skaffe oss hund! Jeg er allergisk så blir med en gang begrenset hvilke raser som er aktuelle. Jeg er vokst opp med stor puddel og ønsker meg det, han med bichon frisè og ønsker seg det. Han vil ha en liten rase, jeg en større. Vi har vurdert Lagotto Romagnolo, Portugisisk vannhund, labradoodle. (For så vidt, alle typer doodler/pooer) Noen som har noen av disse rasene og kan si noe om dem? står mye på nett, men gøy å lese:) Anonymkode: 6d98c...06d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #17 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg og samboer vurderer sterkt å skaffe oss hund! Jeg er allergisk så blir med en gang begrenset hvilke raser som er aktuelle. Jeg er vokst opp med stor puddel og ønsker meg det, han med bichon frisè og ønsker seg det. Han vil ha en liten rase, jeg en større. Vi har vurdert Lagotto Romagnolo, Portugisisk vannhund, labradoodle. (For så vidt, alle typer doodler/pooer) Noen som har noen av disse rasene og kan si noe om dem? står mye på nett, men gøy å lese:) Anonymkode: 6d98c...06d Det er i så fall et skikkelig sjansespill. Anonymkode: c0733...2d4 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #18 Skrevet 13. desember 2022 Troyamin skrev (4 timer siden): Er i utgangspunktet veldig fornøyd med min rase, schæfer. Men den er desverre delt i to. Eksteriør og bruks. Men spør du de aller fleste som eier eksteriør siden, nekter de for at det er forskjell. De evner ikke å se at langhår som gir hudproblemer, allergier, lengre rygg som gir blant annet spondylose, problemer med "knekk" i bakbeina og hd, ad +++ Bare se hvor få eksteriør schæfere en ser på de store IGP stevnene rundt om i verden, så finner en svaret på hvor god eksteriør schæfere egentlig er... Vi begynner også å se dårlig avlet bruksschæfere, etter at enkelte oppdrettere har innsett at det er penger å tjene på å reklamere for "rettryggede" schæfere. Dermed blir det vanskelig for vanlige folk å finne en seriøs oppdretter som avler for å fremme god mentalitet og helse. Men det er likevel lettere å finne en god bruksschæfer enn det er å finne en frisk eksteriør schæfer! Skal jeg ha annen rase, må det bli en jakthund. Muligens tysk jaktterrier. Friske hunder med stort mot. Uff ja, jeg har ikke schæfer selv, men trener med en del som har brukstypen og det er noe helt annet enn hva jeg ser på utstilling. Jeg har gjeter, så vi er alltid på samme dag på utstillinger. Eierne av eksteriørtypen sier de er like og at de stiller de opp sånn at de ser så lange og rare ut, men trener de dem på å løpe på hasene også da? For det ser virkelig ikke bra ut i ringen. Det er vel en grunn til at schæferhundklubben takker nei til alle andre utstillinger enn NKK sine. Anonymkode: c0733...2d4 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #19 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er i så fall et skikkelig sjansespill. Anonymkode: c0733...2d4 ja... Blir nok ikke å gjøre det selv om vi har fryktelig lyst! Samtidig har jeg passet flere hunderaser (golden retriever, springer spaniel, dachs og naken hund). Dette har bare vært over korte perioder, og ikke reagert på dem bortsett fra naken hunden(!!!). Anonymkode: 6d98c...06d
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #20 Skrevet 13. desember 2022 Flat coated retriever. Jeg elsker den hunden! Akkurat en sånn hund jeg ville ha; happy go lucky, klovn på fire bein, energisk, lettlært, lydig og førerorientert, elsker å være i jobb (vi trener lydighet og apport), ekstremt sosial og vennlig ovenfor alle mennesker og dyr. Hun er 2 år nå og er fortsatt valp i hodet. Hun har dog allergi og rasen er kjent for å være utsatt for ulike typer kreft. Det bekymrer meg litt og håper hun er en av de som blir gammel og grå i barten ❤️ Andre ting som trekker ned er all røytinga. Men hun har heldigvis røytefrie perioder. Hun slipper så og si all pels i sammenheng med løpetid, men heldigvis kombinert med sesong-røytinga. Jeg sliter også med å få henne til å gi F i andre mennesker og dyr, hun er rett og slett for mye sosial 🤣 Slitsomt når vi går tur, hun vil hilse på alt og alle, og det gjør at jeg ikke enda stoler på innkallingen hvis hun er løs. Ellers er hun fantastisk lydig og herlig å jobbe med. Inne er hun en sofagris og tåler perioder med lite tur. Vi har passet på å ikke skape høye forventninger til tur og action hver dag og resultatet er at hun har en av- og på-knapp vi kontrollerer, ikke hun. Anonymkode: d52fd...27d 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå