Gå til innhold

Medisinsk vs kirurgisk abort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg trenger å høre deres erfaringer med de ulike abortmetodene. Jeg har vært gjennom en medisinsk provosert abort, som resulterte i 11 ukers konstant blødning. Det er lenge siden, men nå er jeg i den situasjonen at kondom+angrepille sviktet og jeg må gjennom en helvetes runde nå. Juleferien er jo gått til helvete og jeg har mest lyst til å hoppe i elva. 

Vil jeg kunne få en kortere blødning med kirurgisk, og hva er sjansen for at jeg får det innvilget?

Anonymkode: 01992...2e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvordan dette fungerer i dag men det kan være liten sjans for kirurgisk, mest tror jeg pga du vil bruke en operasjonssal som de nok prioriterer til andre ting. Det er jo ikke sikkert du vil blø like mye denne gangen. Sannsynligvis vil du blø kortere da de skraper jo alt ut. Jeg har hatt begge deler pga MA. Hadde lang blødning første gang måtte ta cytotec tabletter. Andre gang jeg hadde MA måtte jeg ha cytotec selv om jeg sa om problemer første gang, samme skjedde og fikk da kirurgisk. Hadde ikke lang blødning da. Men dette er mange år siden. 

Sannsynligvis vil de pushe deg til og ta medisinsk abort spesielt og siden det er rett før jul.

Anonymkode: 7204a...18c

Skrevet

Jeg hadde komplikasjoner i nesten ett år etter kirurgisk. Først med blødninger og rester, der jeg måtte ha nytt inngrep. Siden med anemi i ett år, som følge av blodtapet. Jeg har og mistet og tok medisinsk abort. Ingen komplikasjoner i ettertid. Tror det handler mest om flaks og uflaks med komplikasjoner, men medisinsk er det som er mest skånsomt for kroppen din.

Anonymkode: 8b7ca...fba

Skrevet

Uff. Kjenner jeg gruer meg skikkelig. Sist besvimte jeg flere ganger for dagen, og striblødde i 11 uker. Helt villt at det går ann, kondomer skal liksom være trygt. Blir flott med jul hjemme alene på 40kvm, når resten av familien er på hytta 🤯😭 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff. Kjenner jeg gruer meg skikkelig. Sist besvimte jeg flere ganger for dagen, og striblødde i 11 uker. Helt villt at det går ann, kondomer skal liksom være trygt. Blir flott med jul hjemme alene på 40kvm, når resten av familien er på hytta 🤯😭 

Føler med deg. Vet du hva du kunne prøvd: prøv å ring poliklinikken der du skal få piller/har fått piller. Så bare sier du at du er engstelig for du ble så dårlig sist og skal må ta den alene (det er ikke anbefalt å ta abort alene). Så bare spør du om det fins mulighet for at du kan ta aborten på sykehuset selv om du (antagelig) ikke er over 9 uker. Det kan godt være de sier ja til det, når de hører du er alene og ble dårlig sist. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg får ikke ta den hjemme uansett hvordan det blir.. Er 5 uker nå, skal inn på sykehuset torsdag. Forrige gang var livet over av seg selv og selve aborten ble utført hjemme i uke 8+6. I ettertid har det vært et samlivsbrudd og jeg har hatt sex to ganger i år, begge for tre uker siden, med kondom, og her er jeg 🤯 det er like flaut som deprimerende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde komplikasjoner i nesten ett år etter kirurgisk. Først med blødninger og rester, der jeg måtte ha nytt inngrep. Siden med anemi i ett år, som følge av blodtapet. Jeg har og mistet og tok medisinsk abort. Ingen komplikasjoner i ettertid. Tror det handler mest om flaks og uflaks med komplikasjoner, men medisinsk er det som er mest skånsomt for kroppen din.

Medisinsk er ikke mest skånsomt j det hele tatt, 5% får så store blødninger at de må ha utskrapning. Medisinsk  er billigst for sykehuset dog

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei. 

Jeg trenger å høre deres erfaringer med de ulike abortmetodene. Jeg har vært gjennom en medisinsk provosert abort, som resulterte i 11 ukers konstant blødning. Det er lenge siden, men nå er jeg i den situasjonen at kondom+angrepille sviktet og jeg må gjennom en helvetes runde nå. Juleferien er jo gått til helvete og jeg har mest lyst til å hoppe i elva. 

Vil jeg kunne få en kortere blødning med kirurgisk, og hva er sjansen for at jeg får det innvilget?

Kjære kjære deg. Føler med deg og situasjonen du er kommet i. Be om å få kirurgisk abort. Det er større sannsynlighet for at du får en inkomplett abort med medisinsk abort. 

Lykke til❤️🙏

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror nok det var det som skjedde sist, at det ikke ble helt fullbyrdet. Var i kontakt med gyn.pol to ganger, etter 3&7 uker, og fikk beskjed om at det var normalt med lang blødning. Har mye smerter i underlivet så håper jo kroppen ordner opp selv, men tviler, og "veiledning" var det ikke tid til på st.olavs før torsdag 🤯😭

Alt dette er bare feil. 

Skrevet

Jeg tok Kirurgisk abort fordi jeg var nesten i uke 13.

Jeg trodde jeg var mye mindre på vei enn hva ultralyden viste.

Jeg fikk enorme blødninger og feber i dagene etterpå, og ble akutt innlagt etter et par døgn med blodforgiftning, og da viste det seg at de ikke hadde klart å fjerne alt- maks uflaks!

Jeg ble operert på nytt og ble liggende én uke på intensiven med intravenøst antibiotika.

Etter det blødde jeg daglig i 10 måneder før ting stabiliserte seg.

Anonymkode: 070a1...310

Skrevet

Jeg tok en medisinsk abort for noen år siden, og det var helt forferdelig vondt. Selv med smertestillende. 

Blødde en ukes tid etterpå, og har ikke hatt noen komplikasjoner i ettertid. 

Skrevet

Har tatt to medisinke aborter, tror der var i uke 8/9. Bare blødde og hadde ikke smerter overhode. Tok de stikkpillene som smertestillende en halvtime før jeg tok utdrivningspillene.  Ble overrasket hvor smertefritt det var.

Anonymkode: 057b3...a18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...