Gå til innhold

hvordan skal vi løse samvær når far flytter tilbake til Finnmark? barna er under skolealder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappan mener at de skal bo et halvt år til hver, noe som jeg mener er helt galt, de er snart 2 og 4 år, jeg og far gikk fra hverandre i sommer og han skal flytte tilbake til finnmark i januar, jeg bodde der med han før vi fikk barna, vi bodde der i 12 år,men når jeg ble gravid ville jeg sørover igjen, likte aldri godt der oppe heller, siden det er så mørkt og trist store deler av året, veldig fint fra juni til August.

Vi skal til fvk i romjulen og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem, da jeg er helt mot at barna skal bo halvt år hos hver ,det blir for mye for dem, så tenkte at han kunne komme hit 2 helger i måned og være med dem, så kan vi besøke han på sommeren og påsken.

Jeg jobber og barna er i bhg. Tenker at det ikke blir bra for dem og bli revet opp hvert halvt år. Så jeg bare lurer litt på hvordan skal jeg gå frem for mine ønsker? han selv har et barn eller ungdom fra før som snart er 17 år, hn var her i sommerferien , påskeferien ,vinterferien og høstferien.

Anonymkode: ae50e...4a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir helt uaktuelt at små barn skal bo et halvt år hos hver forelder, så det trenger du ikke uroe deg for. Det får han ikke gjennomslag for. Det er jo veldig synd at han velger å flytte så langt vekk, for det gjør jo hyppig samvær veldig vanskelig. Jeg vil tro en løsning med annenhver ferie er mest nærliggende og så kan dere feks ordne en og annen helg. Men det er en lang reisevei bare for en helg også. Da heller jeg mot at det er bedre at far tar den reisen enn barna hvis det er snakk om en helg. Barna går i barnehage der dere bor nå og bør få beholde mest mulig stabilitet. 

Anonymkode: 8374e...b51

• Liker 7
Skrevet

Barna kan ikke bo halve året hos dere foreldre. 

Men om han virkelig vil flytte så tror jeg du vinner på å være løsningsorientert. Kanskje barna kan bo et år hos far når de blir større, kanskje kan du og ungene bo et år nordpå for å være nær pappaen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir helt uaktuelt at små barn skal bo et halvt år hos hver forelder, så det trenger du ikke uroe deg for. Det får han ikke gjennomslag for. Det er jo veldig synd at han velger å flytte så langt vekk, for det gjør jo hyppig samvær veldig vanskelig. Jeg vil tro en løsning med annenhver ferie er mest nærliggende og så kan dere feks ordne en og annen helg. Men det er en lang reisevei bare for en helg også. Da heller jeg mot at det er bedre at far tar den reisen enn barna hvis det er snakk om en helg. Barna går i barnehage der dere bor nå og bør få beholde mest mulig stabilitet. 

Takk for svar

han må ned er her 2 helger i mnd pga jobb, så det vil funke. men vi må ta det i juleferien, påskeferien og sommerferie.

Nei håper fvk synes det er en god løsning et halvt år her og halvt år i finnmark.

Skrevet

ikke synes det er en god løsning skulle det stå

Skrevet
fru Alving skrev (3 minutter siden):

Men om han virkelig vil flytte så tror jeg du vinner på å være løsningsorientert. Kanskje barna kan bo et år hos far når de blir større, kanskje kan du og ungene bo et år nordpå for å være nær pappaen.

Jeg trives ikke i finnmark, så jeg flytter ikke dit igjen. tror vi må bare se hva som skjer videre

Skrevet

Kan aldri tenke meg at fvk syns det er fornuftig med et halvt år hos hver. Det er veldig lenge. Syns du skisserer godt. Han har samvær hos deg to helger i mnd, samt at han på sikt får skoleferiene og kanskje 4 uker om sommeren. 

Anonymkode: 6ed8e...f08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan aldri tenke meg at fvk syns det er fornuftig med et halvt år hos hver. Det er veldig lenge. Syns du skisserer godt. Han har samvær hos deg to helger i mnd, samt at han på sikt får skoleferiene og kanskje 4 uker om sommeren. 

Anonymkode: 6ed8e...f08

Ja håper du har rett, har bare hørt så mye negativt at de på fvk vil virke nøytrale for begge foreldre

Skrevet

Hvert halvår på hver sin kant av landet? Er han helt tullerusk? Om å gjøre å skape mest mulig rotløse barn uten tilknytning til venner/skole/barnehage osv? Hvordan tenker han at dette skal bli for barna? Også så små barn. Dette er helt uaktuelt, det kommer han ingen vei med. Han velger selv å flytte så langt bort. Når han reiser ned til deres hjem sted to helger i måneden får han ha samvær da når han er der. Ellers blir det å dele ferier, med litt lengre ferier hos han

Anonymkode: ae440...9c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar

han må ned er her 2 helger i mnd pga jobb, så det vil funke. men vi må ta det i juleferien, påskeferien og sommerferie.

Nei håper fvk synes det er en god løsning et halvt år her og halvt år i finnmark.

Det er jo uansett ikke lenge til deres eldste  begynner på skolen og da går jo ikke en slik løsning uansett. Jeg tenker at dersom man virkelig vil være en del av barnas oppvekst, så flytter man ikke så langt unna. (Jeg bor selv i min eksmanns hjemby, ikke et sted jeg egentlig ønsker å bo nå som vi ble skilt, men jeg vil ikke bo langt vekk fra far til barna mine. Vil at de skal vokse opp med foreldre i nærheten av hverandre)

Skrevet

Ja håper du har rett, har bare hørt så mye negativt at de på fvk vil virke nøytrale for begge foreldre

Det spiller jo egentlig ingen rolle hva de sier, det er du og far som skal sette opp samværsplan. Klarer dere ikke bli enige så går det desverre rettens vei. 

• Liker 2
Skrevet
fru Alving skrev (6 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal barna rives opp fra skole, venner og alt kjent og kjært et år fordi far selv velger å flytte lengst mulig unna, til en far de da mest sannsynlig ikke har det nærmeste forholdet til? Og hvorfor i all verden skal hun bytte jobb og ta alt det praktiske med å flytte, for ett år, for at barna skal få bo et år i nærheten av en far som selv har valgt å flytte? Løsningsorientert faktisk. Når man velger å flytte fra barna sine får man finne de løsningene selv og tilpasse seg

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvert halvår på hver sin kant av landet? Er han helt tullerusk? Om å gjøre å skape mest mulig rotløse barn uten tilknytning til venner/skole/barnehage osv? Hvordan tenker han at dette skal bli for barna? Også så små barn. Dette er helt uaktuelt, det kommer han ingen vei med. Han velger selv å flytte så langt bort. Når han reiser ned til deres hjem sted to helger i måneden får han ha samvær da når han er der. Ellers blir det å dele ferier, med litt lengre ferier hos han

Han mener at han har like mye rett på dem som meg, og er enig i det, han er en god far,men blir jo vanskelig når han bor så langt unna. 

Skrevet

Tusen takk for alle svar

Ja håper det order seg. er litt redd for han trekker det så langt som til retten

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for alle svar

Ja håper det order seg. er litt redd for han trekker det så langt som til retten

Han vil aldri vinne fram med en slik fordeling, ½ år her så ½ der. 

Han vil i retten få samvær de helgene han er i byen, evt at barna reiser opp til han i ferier (med reisefølge). Samværskostnadene skal fordeles etter inntekt. Kost og losji er ikke en del av det.

Anonymkode: e34f8...4da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han mener at han har like mye rett på dem som meg, og er enig i det, han er en god far,men blir jo vanskelig når han bor så langt unna. 

Du får fortelle ham om kong Salomo. Barn er ikke gjenstander som skal deles i to.

Og du sier bare nei. Han vinner aldri i retten, og enhver advokat vil råde ham fra det.

Anonymkode: 3065f...80c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal barna rives opp fra skole, venner og alt kjent og kjært et år fordi far selv velger å flytte lengst mulig unna, til en far de da mest sannsynlig ikke har det nærmeste forholdet til? Og hvorfor i all verden skal hun bytte jobb og ta alt det praktiske med å flytte, for ett år, for at barna skal få bo et år i nærheten av en far som selv har valgt å flytte? Løsningsorientert faktisk. Når man velger å flytte fra barna sine får man finne de løsningene selv og tilpasse seg

Jo det har du selvfølgelig rett i.

Men nå er jo dette pappaen til barna.  Jeg vet at Hanne Harlem (lillesøsteren til Gro) søkte jobb som sysselmann på Svalbard og bodde der et par år fordi hennes fraskilte mann og far til barna hennes jobbet der. Jeg vet og om barn som har bodd med mor i Nord Norge som har kommet og bodd et år hos far på østlandet for å oppleve det å bo hos pappaen sin.

Skrevet

Han vil ikke få gjennomslag for det. Dere har etablert dere hvor dere er nå, og det må han forholde seg til. Hadde det vært du som bodde i Finnmark og insisterte på å flytte hjem, så var det du som valgte det. Da hadde han fått ungene. 

Du kan senke skuldrene TS. Det er no way at retten lar han ta ungene et halvt år til Finnmark. Far må bare styre på, men han burde jo være ansvarlig og bli der han er nå. Han har små barn og kan ikke bare reise sin vei. Hadde han vært smart hadde han fått seg dame i Finnmark. Nå har han ikke vært så smart. 

Det er små barn det er snakk om her... og de trenger stabilitet. Noe faren ikke gir dem ved å flytte hjem. 

Hvorfor går dere fra hverandre med så små barn dessuten? Det er galskap-. 

Anonymkode: a99fd...408

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Han har rett på samvær med barna, det er hans rettighet. Barna har også rett på samvær med han. Omfanget sier loven ingenting om. Barn er ikke gjenstander man har akkurat like mye rett på. Om han hadde barnas beste i tankene så hadde han ikke flyttet. Så enkelt. Det er det retten også vil bedømme. Barn har dessuten også rett på stabilitet, tilhørighet og faste trygge rammer

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...