AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Staten dekker det som overgår 70 (?) øre (gjennomsnittlig snittpris pr mnd). Eller er det flere kriterier jeg ikke finner? 70 øre er mye for oss som betalte typ 13 øre i sommer, men det gir jo ikke strømregninger på 15k med mindre man har et helt sinnsykt forbruk. Anonymkode: bbebc...a32
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Staten dekker det som overgår 70 (?) øre (gjennomsnittlig snittpris pr mnd). Eller er det flere kriterier jeg ikke finner? 70 øre er mye for oss som betalte typ 13 øre i sommer, men det gir jo ikke strømregninger på 15k med mindre man har et helt sinnsykt forbruk. Anonymkode: bbebc...a32 Gjennomsnittsprisen for ditt prisområde ja. Ikke ditt gjennomsnitt. Det er også mva, med mindre man bor i Nord. Da slår støtten først inn på 87,5 øre. I tillegg så er strømmen dyr i de timene folk flest bruker mest strøm. Strømmen koster nesten 3 ganger så mye klokken 17-18 sammenlignet med kl. 03-04. Hvem er det som sitter oppe kl tre på natta for å dusje, lage mat og vaske klær? Ikke jeg i hvert fall! Anonymkode: 2fca6...ea2 3 1
Tomas77 Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Gjennomsnittsprisen for ditt prisområde ja. Ikke ditt gjennomsnitt. Det er også mva, med mindre man bor i Nord. Da slår støtten først inn på 87,5 øre. I tillegg så er strømmen dyr i de timene folk flest bruker mest strøm. Strømmen koster nesten 3 ganger så mye klokken 17-18 sammenlignet med kl. 03-04. Hvem er det som sitter oppe kl tre på natta for å dusje, lage mat og vaske klær? Ikke jeg i hvert fall! Anonymkode: 2fca6...ea2 Ganske mange av oss som lader elbil om natta.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 Tomas77 skrev (1 minutt siden): Ganske mange av oss som lader elbil om natta. Skulle gjerne hatt støtte fra staten for å fylle tanken på bilen jeg også... Anonymkode: a1787...a74 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 Tomas77 skrev (3 minutter siden): Ganske mange av oss som lader elbil om natta. Fint for dere. Anonymkode: 2fca6...ea2 2
Hedda-78 Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Sannsynlugvis misforstår du hva strømstøtren beregnes ut fra. Strømstøtten beregnes ut fra snittprisen for hele mnd i ditt prisområde. Alle i området får altså samme sum pr kwh, uansett hva strømmen kostet akkurat når strømmen ble brukt. Hva strmstøtten blir pr kwh kan man ikke vite før slutten av mnd. Eksempel: snittprisen i mitt område var 2 kr pr kwh. Alle får derfor strømstøtte på kr 1,17 pr kwh. Naboen og jeg har brukt like mye strøm ila mnd. Men strømprisen varierer jo voldsomt ila døgnet og jeg er superflink til å bruke mest strøm når den er billig, og har derfor en oppnådd strømpris på mitt forbrukpå kr 1,10 pr kwh Derfor får jeg faktisk mer i strømstøtte enn jeg betaler for strømmen. Gratis strøm, og vel så det. Naboen, derimot bruker masse strøm akkurat de timene det er dyrest, og hans oppnådde strømpris er derfor kr 4 pr kwh. Han får også kr 1,17 i strømstøtte, som alle andre, men må betale det resterende 2,83 kronene pr kwh. Så hans strømregning er mye høyere enn min, selv om vi har brukt like mange kwh. Legg på nettleie og moms, så har du fort en veldig drøy regning. Så strømstøtten beregnes ikke utifra hver enkelts oppnådde pris, men er lik for alle i prisområdet. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #7 Skrevet 12. desember 2022 Hedda-78 skrev (1 minutt siden): Sannsynlugvis misforstår du hva strømstøtren beregnes ut fra. Strømstøtten beregnes ut fra snittprisen for hele mnd i ditt prisområde. Alle i området får altså samme sum pr kwh, uansett hva strømmen kostet akkurat når strømmen ble brukt. Hva strmstøtten blir pr kwh kan man ikke vite før slutten av mnd. Eksempel: snittprisen i mitt område var 2 kr pr kwh. Alle får derfor strømstøtte på kr 1,17 pr kwh. Naboen og jeg har brukt like mye strøm ila mnd. Men strømprisen varierer jo voldsomt ila døgnet og jeg er superflink til å bruke mest strøm når den er billig, og har derfor en oppnådd strømpris på mitt forbrukpå kr 1,10 pr kwh Derfor får jeg faktisk mer i strømstøtte enn jeg betaler for strømmen. Gratis strøm, og vel så det. Naboen, derimot bruker masse strøm akkurat de timene det er dyrest, og hans oppnådde strømpris er derfor kr 4 pr kwh. Han får også kr 1,17 i strømstøtte, som alle andre, men må betale det resterende 2,83 kronene pr kwh. Så hans strømregning er mye høyere enn min, selv om vi har brukt like mange kwh. Legg på nettleie og moms, så har du fort en veldig drøy regning. Så strømstøtten beregnes ikke utifra hver enkelts oppnådde pris, men er lik for alle i prisområdet. Imponerende! Hvordan kom du frem til en strømstøtte på 1,17 når snittprisen er 2 kr? Anonymkode: 2fca6...ea2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 Hedda-78 skrev (4 minutter siden): Sannsynlugvis misforstår du hva strømstøtren beregnes ut fra. Strømstøtten beregnes ut fra snittprisen for hele mnd i ditt prisområde. Alle i området får altså samme sum pr kwh, uansett hva strømmen kostet akkurat når strømmen ble brukt. Hva strmstøtten blir pr kwh kan man ikke vite før slutten av mnd. Eksempel: snittprisen i mitt område var 2 kr pr kwh. Alle får derfor strømstøtte på kr 1,17 pr kwh. Naboen og jeg har brukt like mye strøm ila mnd. Men strømprisen varierer jo voldsomt ila døgnet og jeg er superflink til å bruke mest strøm når den er billig, og har derfor en oppnådd strømpris på mitt forbrukpå kr 1,10 pr kwh Derfor får jeg faktisk mer i strømstøtte enn jeg betaler for strømmen. Gratis strøm, og vel så det. Naboen, derimot bruker masse strøm akkurat de timene det er dyrest, og hans oppnådde strømpris er derfor kr 4 pr kwh. Han får også kr 1,17 i strømstøtte, som alle andre, men må betale det resterende 2,83 kronene pr kwh. Så hans strømregning er mye høyere enn min, selv om vi har brukt like mange kwh. Legg på nettleie og moms, så har du fort en veldig drøy regning. Så strømstøtten beregnes ikke utifra hver enkelts oppnådde pris, men er lik for alle i prisområdet. Aaah! Takk. Da forstår jeg mer. Anonymkode: bbebc...a32
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Imponerende! Hvordan kom du frem til en strømstøtte på 1,17 når snittprisen er 2 kr? Anonymkode: 2fca6...ea2 70 øre betaler du sjæl? 90% av 1,3kr? Anonymkode: 18bf2...050
Hedda-78 Skrevet 12. desember 2022 #10 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Imponerende! Hvordan kom du frem til en strømstøtte på 1,17 når snittprisen er 2 kr? Anonymkode: 2fca6...ea2 Har jeg regnet feil i eksempelet mitt? Snittpris på 200 øre..dvs 130 øre er over 70 øre. 90 % av 130 øre er 117 øre. Eller? 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #11 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 70 øre betaler du sjæl? 90% av 1,3kr? Anonymkode: 18bf2...050 Pluss mva. 200-87,5= 112,5 112,5×0,1= 11,25 11,25+87,5 = 98,75 98,75 øre er strømstøtten. 101,25 må man betale selv. Pluss nettleie. Anonymkode: 2fca6...ea2 1
Tomas77 Skrevet 12. desember 2022 #12 Skrevet 12. desember 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: Skulle gjerne hatt støtte fra staten for å fylle tanken på bilen jeg også... Anonymkode: a1787...a74 Det var et svar på spørsmål om hvem som brukte strøm om natta, Selvfølgelig er statssubsidiert bruk et argument for bilen, noe annet gidder jeg ikke late som. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #13 Skrevet 12. desember 2022 Forstår det helt ærlig ikke selv heller. I november hadde vi 4 øre dyrere snitt enn norpool sitt snitt, vi har 2 små barn så kan ikke styre helt når vi må lage mat og vaske klær og slikt. Men etter strømstøtten så var ikke fakturaen på mer enn 2400 kr ca, inkludert nettleie, så sååå dyrt er det ikke dersom en bruker normalt mye strøm. Merket prisene mest i sommer, da hadde jo vi doble regninger i forhold til hva vi er vant med. Men vinterstid er det ikke så stor forskjell, og hittill etter prisstigningen har vi aldri hatt regning på over 3000 inkl. nettleie. Forstår at noen har dårligere isolert hus osv, at alle har sine grunner for å bruke mer strøm. Men skjønner oppriktig ikke hvordan normale husstander klarer å få fakturaer på 15k i mnd.. vi sparer ikke, bruker strøm når vi må men skrur selvfølgelig av lyset i rommet vi ikke bruker osv, altså normal strømsparing. Snitt forbruk vinterstid er 1700 kWh per mnd.. Anonymkode: fa6b1...dc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå