Gå til innhold

Første møte med entreprenør/byggeherren,tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Vi har kjøpt et nybygg (rekkehus) som skal ferdigstilles til våren og vi skal ha vårt første møte med utbygger .

vi har en del tilvalg vil vi få utført men har dere noen kloke spørsmål vedr bygget man kan ta opp på møtet? Hva bør man spørre om? Osv?

på forhånd takk

Anonymkode: 4d4ee...c5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Sånne utbyggere har vel rimelig vanntette kontrakter, har de ikke det?

Har bare erfaring med møte med entreprenør fordi vi selv er byggherrer, og det blir noe litt annet igjen. Vi har jo f.eks. krav på jevnlig og oppdatert informasjon hele veien.

Jeg ville kanskje spurt hvor mye informasjon vi kunne forvente å få, hvor mye forsinkelser som kan forventes eller er vanlig nå for tiden, hvilke konsekvenser er eventuell forsinkelse har og så videre. 

Anonymkode: c6c96...9b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har kjøpt rekkehus på prospekt. Får dere virkelig gjøre tilvalg så sent? Vi ble ferdige for rundt et år siden og tar også over i vår.

Hva er det egentlig du lurer på? 😊

Anonymkode: 0c286...d3e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har kjøpt rekkehus på prospekt. Får dere virkelig gjøre tilvalg så sent? Vi ble ferdige for rundt et år siden og tar også over i vår.

Hva er det egentlig du lurer på? 😊

De begynte å bygge rekkehusene fra i fjor også har de begynt å bygge opp vegger,garasjen osv i år. Det er et stort «borettslag/sameie»  Overtagelsen er mars april sier de men kan strekke seg til juni. Det jeg lurer på er det noe vi bør være Obs på ? Er redd å få mus inn o bygget, kan man kreve feller eller noe beskytter huset for mus?  Vi har ønsker om å endre fliser på bad og sånne ting 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De begynte å bygge rekkehusene fra i fjor også har de begynt å bygge opp vegger,garasjen osv i år. Det er et stort «borettslag/sameie»  Overtagelsen er mars april sier de men kan strekke seg til juni. Det jeg lurer på er det noe vi bør være Obs på ? Er redd å få mus inn o bygget, kan man kreve feller eller noe beskytter huset for mus?  Vi har ønsker om å endre fliser på bad og sånne ting 

Spørsmålene og bekymringene dine er litt merkelige så jeg kan ikke si det er noe jeg noen gang har tenkt på eller at jeg har noe å bidra med. Ville som sagt først og fremst forsikret meg om at dere ikke kommer for sent inn i kjøpet for tilvalg og ikke blir skuffet av den grunn. Har vært igjennom to kjøp på prospekt og tilvalg har alltid blitt gjort over 1 år før overtakelse, hadde stusset veldig om det skulle gjøres bare noen måneder før og spesielt på dette markedet hvor det både er problemer med å få tak i varer og arbeidskraft.

Spennende prosess da, lykke til 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle hus bygges med musesperre, så det bør gå helt fint. Dette har utbyggere kontroll på, og dersom det likevel kommer mus inn så kan dere klage.

Jeg har en venninne som bygger hus nå, og de måtte komme med tilvalg på flis og maling i august. Huset skal ikke stå ferdig før mai 2024, dvs. måtte de gjøre tilvalg nesten to år før huset stod ferdig. Jeg tror derfor dere er for sent ute for tilvalg. 

Anonymkode: c6c96...9b3

Skrevet

Om vi er sene for å tilvalg vet jeg ikke før jeg har møte med entreprenøren, jeg fikk med på kjøpet endring av vegger. Men jeg vil ikke ha standard fliser og kjøkken. Jeg håper isåfall bytte farge på kjøkken. Og egentlig gulv også.

Hilsen ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Om vi er sene for å tilvalg vet jeg ikke før jeg har møte med entreprenøren, jeg fikk med på kjøpet endring av vegger. Men jeg vil ikke ha standard fliser og kjøkken. Jeg håper isåfall bytte farge på kjøkken. Og egentlig gulv også.

Hilsen ts 

Kjøkkenet vårt ble bestilt i februar 2022 når ferdigstillelse er før 1 mars 2023. Det ble montert nå i september. Gulv er vanskelig for leverandører å få tak i pga krigen og selv om dette også ble bestilt i februar så var det flere som måtte velge nytt gulv pga leveranseproblemer.

Håper dere finner en løsning som funker for dere likevel 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...