AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Jeg er heldig og bor i et område der strømrisen fremdeles er lav, har lavt boliglån, en elbil som jeg får lade på jobben og klarer meg. Men ser at det hadde stått annerledes til om omstendighetene var slik som mange andre har det. Jeg leste på et nettforum at folk går rundt med yttertøy inne og har skremmende lav innetemperatur nå i sprengkulden, lån har økt med tusener og det er snart jul. Jeg er lokalpolitiker og hadde store forventninger til regjeringsskifte, men må ærlig innrømme at jeg er litt sjokkert når det står slik til. Ikke minst med tanke på mindre bedrifter som ikke får særlig hjelp. Først korona og så drivstoffpriser, økt rente, dyrere mat, et elendig lønnsoppgjør og ville strømpriser. Det er jo mange årsaker, men er utrolig skuffet over egen regjering. Hvordan har det påvirket DIN hverdag det siste året? Hvilke tiltak har du iverksatt, om det i det hele tatt er noe å gå på? Anonymkode: 8a591...343 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er heldig og bor i et område der strømrisen fremdeles er lav, har lavt boliglån, en elbil som jeg får lade på jobben og klarer meg. Men ser at det hadde stått annerledes til om omstendighetene var slik som mange andre har det. Jeg leste på et nettforum at folk går rundt med yttertøy inne og har skremmende lav innetemperatur nå i sprengkulden, lån har økt med tusener og det er snart jul. Jeg er lokalpolitiker og hadde store forventninger til regjeringsskifte, men må ærlig innrømme at jeg er litt sjokkert når det står slik til. Ikke minst med tanke på mindre bedrifter som ikke får særlig hjelp. Først korona og så drivstoffpriser, økt rente, dyrere mat, et elendig lønnsoppgjør og ville strømpriser. Det er jo mange årsaker, men er utrolig skuffet over egen regjering. Hvordan har det påvirket DIN hverdag det siste året? Hvilke tiltak har du iverksatt, om det i det hele tatt er noe å gå på? Anonymkode: 8a591...343 Jøss, hvilket land bor du i? Snittet for nord i morgen er vel godt over 2 kroner, eller? Anonymkode: 21a36...619
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 Vi har sparekontoer vi fyller opp hver mnd ved lønn og ekstra ved skattepengene og feriepengene kommer. Har aldri under 20k på hver av kontoene + ekstra på selve sparekontoen. Har matkonto, hus/vedlikeholdskoto, strømkonto, barnekonto, sparekonto, husdyr (katt og hund) konto. Krever struktur og tok tid å bygge opp, men virkelig verdt det i disse tider. Anonymkode: d2319...36d 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 Hvordsn det har påvirket oss? Har blitt mindre penger på sparing og investering og mer fokus på strømsparing ellers ingen Anonymkode: a52d9...924 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 Jeg jobber i kraftbransjen, så jeg har kjøpt meg ny bil. Den nye elbilen fra Porsche. Anonymkode: 591d3...74b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 Merker egentlig ikke så mye. Betaler 400 kr mer i rente i mnd. Maten er dyr, men er flinkere til å se på prisene og ukeshandle. Fyller drivstoff når den er lav - fyller opp tanken så vi har lenge. Strømmen har vært ok her vi bor, men er dyrere nå. Fyrer med ved, og er flinkere å ikke sløse ekstra. Sparer fortsatt hver mnd. MEN- uansett hvor jeg ser inne på nett er det snakk om fattige, folk som fryser, ikke har råd til mat osv. dette skremmer meg, og jeg er livredd vi havner der. Tør ikke bruke penger lengre, og tenker over alt vi kjøper. Anonymkode: 22d77...4d5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #7 Skrevet 12. desember 2022 Er alenemor, måtte leie den første boligen jeg kom over i vår for å komme vekk fra forholdet. Sitter nå med en enebolig og må bruke sparepenger for å betale strømregninger, mat og utgifter. Har brukt strøm for 6000 kr nå før støtten, og da sparer jeg så mye jeg kan, innetemperatur på 16-17 grader, fryser konstant, korte dusjer, lite varmmat. Det er veldig tungt, og lite livskvalitet. Anonymkode: 96ea6...558 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 Har det helt ok. Har endret shoppingvanene og dropper ferietur til sommeren. Prøver å være prisbevisst når det gjelder dagligvarer, og følger med på strømprisene. Så lenge jeg kan legge av penger til sparing så tenker jeg det er helt fint. Er alene med barn, og skjønner jo det hadde vært lettere med to inntekter. Men det er også fint å klare seg økonomisk selv. Anonymkode: 6778b...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 Det påvirker oss ikke i særlig stor grad.. Vi har per i dag 4,8 mill i lån og snart 3 barn men tjener helt ok, øker snart til 6,3 mill i lån. Da kommer vi sikkert til å merke mer av det altså, men ikke akkurat nå. Har aldri brukt så mye på julegaver som i år, og det går helt fint det også. Anonymkode: ca24d...e0a
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #10 Skrevet 12. desember 2022 For det første så må du ikke forvente at et regjeringsskifte vil endre noe som helst. Dette er en konsekvens av en globalisert markedsøkonomi; hele den vestlige verden sliter. Men for å svare på spørsmålet ditt; vi har både høyt lån og i desember så blir det en skyhøy strømregning sånn prisen er i NO2 akkurat nå. Selvfølgelig har vi iverksatt tiltak. Å stikke hodet i sanden, og forvente et like høyt forbruk som før er bare idiotisk, vi tilpasser oss. Vi gjør sparetiltak på mat, passer på å storhandle hvor det er tilbud en dag i uken. Vi har ikke dratt på noen reiser siden en ferietur i sommerferien. Vi har kjøpt en del brukt, eller tatt imot klær fra slekt. Når barna vokser så er det rart å ha en forventning om at et par sko som varer et år eller to skal være nye. Vi er ikke flau over å handle tilbudsvarer eller ta imot klær. Ingen lider. Barna er happy, vi har ikke kuttet på fritidsaktivitetene deres. Alle er varme og mette og fornøyde. Anonymkode: 4f6e1...caf 2
nebbete fugl Skrevet 12. desember 2022 #11 Skrevet 12. desember 2022 Har ikke lån, og bruker mindre enn 6000 kWh i året. Så dette går helt fint.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #12 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det påvirker oss ikke i særlig stor grad.. Vi har per i dag 4,8 mill i lån og snart 3 barn men tjener helt ok, øker snart til 6,3 mill i lån. Da kommer vi sikkert til å merke mer av det altså, men ikke akkurat nå. Har aldri brukt så mye på julegaver som i år, og det går helt fint det også. Anonymkode: ca24d...e0a Hvor mye har dere i inntekt? Anonymkode: 9a0b1...973
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #13 Skrevet 13. desember 2022 Jeg har en vanlig gjennomsnittslønn i Norge, alene, boliglån og alt av utgifter ellers som kreves for å drive et hjem. Det merkes godt, spesielt på boliglånet. Det har steget godt. Men, det er vel slik det er når man har alle utgifter alene. Anonymkode: 303cf...849 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #14 Skrevet 13. desember 2022 nebbete fugl skrev (7 timer siden): Har ikke lån, og bruker mindre enn 6000 kWh i året. Så dette går helt fint. Så du spørsmålet i hovedinnlegg? Da bor du kanskje i leid leilighet og fryser? Anonymkode: 22b75...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #15 Skrevet 13. desember 2022 Gjennomsnittlig lønn. Gjeld tilsvarende 4,2x inntekt. Bor i hovedstadsområdet med de strømprisene, og kjører el-bil (med økningene i bompriser). Klarer meg helt fint. Slår temperaturen ned til 19 grader på natt og dagtid, og opp til 21-22 på ettermiddag/kveld, og planlegger tidspunkt for vask/oppvask/dusj. Men kan ikke dusje sjeldnere, eller vaske klær sjeldnere. Mindre til sparing, men ellers påvirker ikke økonomien hverdagen min. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jøss, hvilket land bor du i? Snittet for nord i morgen er vel godt over 2 kroner, eller? Anonymkode: 21a36...619 2 kr høres ut som en drømmepris for oss som bor i oslo-området. Det høres jo nesten gratis ut nå for tiden. Jeg hadde helt klart kalt det for billig strøm. Anonymkode: 3aa9b...5bb 1
nebbete fugl Skrevet 13. desember 2022 #16 Skrevet 13. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Så du spørsmålet i hovedinnlegg? Auda, må jeg få i skammekroken nå? 1 hour ago, AnonymBruker said: Da bor du kanskje i leid leilighet og fryser? Anonymkode: 22b75...c9b Nei, jeg eier med nedbetalt lån, og har 22 grader inne.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #17 Skrevet 13. desember 2022 Jeg har høyt lån og litt høyere lønn enn snittet. Vi klarer oss greit nok, men det blir mindre penger til sparing og mindre penger til å kjøpe klær og interiørartikler. I fjor på dette tidspunktet hadde jeg både råd til julegaver, julemat og nye pynteting til jul - i år må jeg kutte på pynteting, og har ikke råd til fylle på juleserviset mitt. Men vi er ikke dem som har det verst, vi spiser fortsatt god mat og kan ha 20 grader inne. Anonymkode: 9d395...baa
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #18 Skrevet 13. desember 2022 Pengene som skulle ha gått til sparing går til renter og strømregning Anonymkode: e8ea1...958 1
Gjest Innsikten Skrevet 13. desember 2022 #19 Skrevet 13. desember 2022 Bor i Oslo-området med de bolig - strømprisene vi har her. Har 3,8 millioner i boliglån som jeg betjener sammen med min ektemann. Vi tjener 61000kr i netto til sammen, som er helt gjennomsnittlig inntekt. Vi merker både renteøkning og strømpriser godt, men det går rundt pga god og trygg inntekt, bare ett barn. Vi har lav innetemperatur, fyrer mye i peisen og fyller på bensin når det er billigst. Passer på å sjekke priser på strøm før vi setter på oppvaskmaskin og vaskemaskin hjemme. Er prisbevisste når vi handler i butikken. Vi dropper ferietur neste sommer, men utover det så har vi ikke satt i gang noen store tiltak. Synes ikke vi lider noen nød egentlig, er fornøyd så lenge det går rundt.
c_buk Skrevet 13. desember 2022 #20 Skrevet 13. desember 2022 Vet ikke om jeg kvalifiserer, men prøver meg på et svar. Vi har boliglån på ca 5 mill, og har 150kvm rekkehus å varme. Går helt fint. Har det godt og varmt inne. Boligen er godt isolert, så varmepumpen varmer godt. Vi har ca 20 000 til gode hver måned uten at vi egentlig er så fryktelig sparsommelige. Dette er da etter vi har satt av penger til egen pensjonssparing. Resten har i det siste gått med på oppussing. Har satt av ca 150 000 som skal gå til installasjon av peis neste år, pussa opp et av badene nå nettopp. Frykter i grunn ikke høye strømpriser og renter på boliglån. Kan enkelt skru ned forbruket med ca 10 000 uten å lide noen nød. Har også en sikker jobb begge to, og jeg har en ganske kraftig lønnsstigning i min horisont de neste 3-5 årene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå