Gå til innhold

Smerter i fingrene av å holde i kalde ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det siste årene har jeg gradvis fått større og større problemer med å holde i kalde ting selv i korte øyeblikk. Å løfte ut en kald melkekartong fra kjøleskapet gir smerter i fingertuppene og nedover i fingrene. Det er ikke bare ubehagelig kaldt, men smertefullt. Smerten varer en stund etter at jeg har satt fra meg tingen, og når fingertuppene varmes opp igjen blir smerten verre. Da brenner det i fingertuppene. Dette begynner å bli problematisk. De første årene var det bare frosne ting fra fryseren som var problemet, men nå er det også ting fra kjøleskapet. 

Har vært hos fastlegen en rekke ganger de siste årene, men han sier at det er vanlig å få vondt i hendene når det er kaldt og at det skjer med alle etterhvert som vi blir eldre. Jeg er 31, så føler meg ikke gammel nok til å få aldersrelatert sykdom. Fastlegen har tatt blodprøver og reumatismeprøvene var heldigvis negative. Men sier at det ikke er noe vits å utrede noe mer.

Men når plagene min blir verre år for år, så må vel noe gjøres? Hvis dette skal fortsette, hvor er jeg da om 10 eller 20 år når jeg allerede nå har problemer med å holde en melkekartong? Dette begynner å bli ganske hemmende i hverdagen. Jeg må bruke grillvotter når jeg skal ta ut noe fra kjøleskapet eller fryseren, og må ha på meg votter i butikken når jeg skal kjøpe kalde varer. Skal jeg oppholde meg utendørs må jeg alltid ha varmepakning inni vottene, og helst er jeg bare ikke utendørs i vinterhalvåret. Dette hemmer meg ganske mye synes jeg, og jeg gruer meg for hvordan ting blir i fremtiden.

Er det virkelig ingenting leger kan gjøre for å hjelpe på dette? I det minste stoppe det i å bli enda verre? Synes det er rart at fastlegen bare avfeier dette når jeg forteller at det plager meg mye, men føler meg dum når jeg fortsetter å mase. Føler meg ganske rådvill. 

Anonymkode: 6c7af...cbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er da virkelig ikke normalt. Jeg ville gått til en annen lege for å få en ny vurdering. 

Skrevet
KatteLatte skrev (På 12.12.2022 den 20.03):

Dette er da virkelig ikke normalt. Jeg ville gått til en annen lege for å få en ny vurdering. 

Takk for svar :) 

Hvilken lege kan man gå til da? Man trenger vel henvisning til alle andre leger enn fastlegen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar :) 

Hvilken lege kan man gå til da? Man trenger vel henvisning til alle andre leger enn fastlegen? 

Jeg vet ikke sikkert, men jeg tror ikke det. Hvis det er flere leger på legesenteret du bruker så kan du kanskje ringe dem og si at du vil ha time hos en annen lege for å få en «second opinion»? 

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å dytte denne i fall noen her inne har det likt og har noen gode råd.
Fastlegen er fullstendig uinteressert, og det går ikke an å få time hos noen annen fastlege. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til to menn som har fått en viss type cellegift det siste året på grunn av kreft, og de har fått nevropatiske skader i fingrene og føttene på grunn av cellegiften.

De reagerer på kalde ting akkurat sånn som du beskriver det.

Jeg ville ha oppsøkt lege ganske kjapt for å finne ut hva som har forandret seg i nervesystemet ditt.

Anonymkode: 56cc0...a73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner til to menn som har fått en viss type cellegift det siste året på grunn av kreft, og de har fått nevropatiske skader i fingrene og føttene på grunn av cellegiften.

De reagerer på kalde ting akkurat sånn som du beskriver det.

Jeg ville ha oppsøkt lege ganske kjapt for å finne ut hva som har forandret seg i nervesystemet ditt.

Lege =spesialist og ikke en fastlege. Be om henvisning eller gå privat til Volvat/ Aleris.

Dette er ikke normalt for en 31 åring.

For en idiot av en fastlege du har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...