AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Jeg føler jeg har gått opp ganske mye i vekt under graviditeten, jeg er slank å høy til vanlig. Har nå gått opp 5-6 kilo å føler meg seriøst lubben.. jeg er skikkelig bekymra for å gå opp enda mer. Er 5-6 kilo mye å gå opp? Er 24+1 som tittelen sier, flere som gikk opp mye? Anonymkode: 2cac6...500
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Høres ut som du har et litt anstrengt forhold til kropp med tanke på at du er gravid og redd for vektoppgang. Dette er en periode du skal opp i vekt, og du skal mest sannsynlig legge på deg mer i løpet av svangerskapet. Selv har jeg tidligere spiseforstyrrelser og synes det er litt vanskelig i blant, selv om det er en del av prosessen. Prøv å husk hva det er som gjør at vekten går opp. Væske, livmor, fostervann osv, ikke minst babyen, det er jo ikke fett alle legger på seg ulikt, og sånn jeg har skjønt det kommer vektoppgangen ulikt hos folk. Noen går opp mye i starten, noen i slutten eller midten. Fosteret legger på seg fort fra 2 trimester og utover, det vil jo resultere i en videre vektoppgang. Man skal absolutt ikke slanke seg eller begrense seg for å unngå vektoppgang, spis sunt og variert og fokuser heller på det lille barnet som skal komme ut friskt og sunt Selv er jeg i uke 22 og har gått opp 6 kg og er forberedt på minst 5 kg til. Det er bare sånn det er. Anbefaler deg og snakke med jordmor eller lege om dette, synes ikke 5-6 kg er mye. Tenker også man skal være forsiktig med å si til andre at det er mye når andre har gått opp mer. Beklager hvis du synes jeg leker hobbypsykolog. Anonymkode: 386c2...9e1 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 Snakk med jordmor om disse følelsene ❤️ Det varierer hvor mye man går opp når, og om du har et litt anstrengt forhold til det er det lurt å ikke sammenligne med andre. NHI skriver om vektoppgang i svangerskap at 8-15 kg regnes som det normale. Og det varierer når disse kiloene kommer. Jeg kjente meg lubben jeg også, og måtte jobbe med at sånn er det når en er gravid og slippe tankene rundt det. Da visste jeg at vektoppgangen var normal, sånn egentlig, men det føltes rart likevel. Og jeg tenker det er bra om du får høre fra jordmor at vektoppgangen din er helt normal. Jeg tenker virkelig den er det, men jeg er bare en ukjent dame på KG. Anonymkode: bec17...ba5
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 Tusen takk for svar dere❤️ Jeg snakket litt med jordmor om det sist jeg var der å hun sa at jeg må huske på at jeg faktisk har et annet liv i magen også. Men allikevel så sliter jeg ekstremt med å gå opp i vekt, jeg vet ikke hvorfor for jeg har aldri hatt noe spiseforstyrrelse før.. jeg synes det er skummelt å føler jeg mister helt kontrollen. Jeg hadde hyperemesis ganske lenge i svangerskapet så jeg gikk heller ned enn opp, men plutselig snudde det. Jeg har alltid vært redd for å bli «lubben». Men nå må jeg tenke på det viktigste å det er selvfølgelig lille babyen min som trenger næring! Håper kiloene går bort etter fødsel, er bare 23 år🤷🏼♀️ Anonymkode: 2cac6...500
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 Jeg er gravid i uke 22 og har gått opp rundt 5 kg. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i 14 år og trodde at det å være gravid og gå opp i vekt skulle knekke meg helt. Tidligere har jeg fått helt sammenbrudd om jeg så en vektøkning på 1kg. Det som hjalp meg var å lese meg opp på hva de kg man går opp er. Det er veldig lite fett man legger på seg. Barnet veier sitt, fostervann, brystene vokser, mer blod i kroppen osv. kanskje å Google dette og lese litt om det kan hjelpe deg også? Jeg er absolutt ikke komfortabel med endringene i kroppen men det gjorde at jeg ikke fikk helt sammenbrudd iallefall. Anonymkode: 8cd6e...3e2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 Sender varme tanker og håper dere får hjelp, det må være slitsomt å ha det slik med seg selv og ha så irrasjonelle tanker. Håper dere klarer å snu det og fokusere på det som faktisk betyr noe: å få et friskt barn, og at fokuset på egen kropp og forfengelighet ikke får ta like stor plass i hverdagen når dere opplever mer mening i livet 💕 start med å snakke med jordmor, så kan hun henvise videre hvis det ikke bedrer seg relativt kjapt. God jul! Anonymkode: 198ce...5ce
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 Jeg gikk opp 22 kilo, det meste i 3.trimester. Etter 1 mnd var 18 kilo borte. Nå etter 3 mnd gjenstår 2 kilo uten at jeg har slanket meg. Slapp av det går bra. Anonymkode: 573fc...a95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå