Gå til innhold

Ordet "meget"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker du om folk som bruker ordet "meget" mye? 

For eksempel: "jeg er meget fornøyd med den nye bilen" eller "fagsamlingen var meget givende".

Anonymkode: ec804...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For eksempel: "jeg er meget fornøyd med den nye bilen" eller "fagsamlingen var meget givende".

Teit. 

Anonymkode: 9fffb...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive det synes jeg ikke er så rart, høres merkeligere ut å si det. Tenker nok mest på eldre generasjoner, ordet var jo helt vanlig før.

Anonymkode: fda42...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teitere å si at en person er kjekk med henvisning til utseende. Kjekk går jo mot hvordan en person oppfører seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (Akkurat nå):

Teitere å si at en person er kjekk med henvisning til utseende. Kjekk går jo mot hvordan en person oppfører seg.

Ikke på min dialekt. "kjekk" betyr "attraktiv"

Anonymkode: 2aabd...478

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med folk som sier masse i stedet for mye? Jeg synes det høres barnslig ut.

«Jeg har så masse å gjøre», «jeg tenker ikke så masse på det».

Anonymkode: 00826...5d6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på om det er tale eller tekst. I tekst er det en seriøs og velformulert skrivemåte som gir godt inntrykk gitt at det er en formell sammheng som jobbmail eller referat, mens i tale blir det litt fisefint. 

Anonymkode: af369...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (På 12.12.2022 den 19.52):

Haha, her bruker man begge. "Det var kjekt", "han var kjekk".

AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 19.54):

Enig!!

AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 19.56):

Kommer helt an på om det er tale eller tekst. I tekst er det en seriøs og velformulert skrivemåte som gir godt inntrykk gitt at det er en formell sammheng som jobbmail eller referat, mens i tale blir det litt fisefint. 

Anonymkode: af369...db3

"Fisefint" var ordet jeg lette etter😂 Min erfaring med folk som bruker "meget" meget ofte er at de gjerne ønsker å fremstå som veltalende. Men jeg synes ikke overdreven bruk av "meget" gir det inntrykket. Ser liksom for meg Tinderdaten som skryter av at han har en meget god jobb, tjener meget godt og har en meget fin leilighet😅😅

Men! Jeg er garantert sånn selv, bare med andre ord. Bruker "imidlertid" altfor ofte, og er ikke fremmed for å slenge inn ett "således" eller "dog". Så får vel feie for min egen dør først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mest brukt skriftlig her. I Danmark brukes det hele tiden, og de mangler vel ordet «mye» som vi bruker. Jeg har heller ikke hørt ord som «veldig» der, og da bruker de «meget»

Ordet stammer kanskje fra dansk?

Det samme gjelder for ordet «hyggelig». Det finnes jo også mest skriftlig og litt pent.  Jeg sier heller koselig. Det ordet finnes heller ikke i dansk, og der er det kun «hyggeligt»

Meget hyggeligt 😊

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 18.54):

Mens på Trøndersk så er dette helt normalt, "æ har masse å gjør/æ har my å gjør" er ganske likestilt i mitt hode. 

Dialektene/hvilken del av landet vi kommer fra spiller en stor rolle for bruk av ord i språket vårt. Noe høres teit ut for en dialekt men er helt vanlig i en 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mens på Trøndersk så er dette helt normalt, "æ har masse å gjør/æ har my å gjør" er ganske likestilt i mitt hode. 

Dialektene/hvilken del av landet vi kommer fra spiller en stor rolle for bruk av ord i språket vårt. Noe høres teit ut for en dialekt men er helt vanlig i en 

Ikke denne delen av Trøndelag. Man sier mytji/mykji eller lignende

Anonymkode: f1e79...de1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 19.46):

Jeg tenker at vi er meget fine og liker Danmark meget godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (30 minutter siden):

Jeg tenker at vi er meget fine og liker Danmark meget godt.

Stor forskjell på skrift og tale. Å skrive meget er helt normalt, å si det er kanskje litt pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha et bredere ordforråd med synonymer i dagligtale, så jeg kan godt bruke slike ord. :nikker: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 18.12.2022 den 14.33):

Stor forskjell på skrift og tale. Å skrive meget er helt normalt, å si det er kanskje litt pent.

Jeg både skriver, og sier meget og som regel er det ingen som reagerer. Men jeg må si at noen nordmenn stopper opp et øyeblikk etter meget og spør ''har du slektninger i Danmark?'' 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2022 den 19.46):

av alle ting man absolutt skal henge seg opp i....   

:bond: 

Anonymkode: 03ff0...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...